Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:12

Belle-boef, de boeren laten in de zomer hun vee altijd los in het bos om te grazen. Dat is iets traditioneels, zelfs al worden er heel veel vnl schapen aangereden, maar de boeren vinden dat zij dat recht hebben. Kost ze geen weiland/voer. Dan is het zaak dat iedereen die daar woont waar het vee kan komen, zijn eigendom afsluit.
Afgelopen jaar zijn we nog achter schapen aangegaan omdat ze op 'ons' land liepen.
De huisbaas had ook een brief gekregen dat de omheining niet goed was, maar dat was bij de buren :+

Ook hier heb ik (bijna) altijd paarden aan huis gehad. Vind dat toch het fijnst al is het af en toe wst lastig als je op vakantie wilt. Maar we hebben ook 3 honden waar we oppas voor moeten regelen dus dan kunnen ze net zo goed voor de paarden zorgen :o

Hier is het nu -12 overdag en nog een paar graden kouder 's nachts, dan krijgen ze sws meer hooi. En ze krijgen ook flink wat stro in de stal,altijd wat te kanen :D

Selka , die ga ik onthouden :')

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:28

Ik ben vooral een stille meelezer, maar geniet van alles wat jullie plaatsen :o Ik ben 42 en heb vanaf mijn 20e de paarden aan huis. Ruim 20 jaar op ons melkveebedrijf en sinds 2 jaar bij ons nieuwe huis in de achtertuin.

Dit kost wel veel meer tijd merk ik. De machines hebben we ervoor, maar op de boerderij gingen de paarden gewoon mee in de dagelijkse verzorging van de koeien. Mijn man was altijd thuis, dus een keertje extra hooi, een deken verwisselen of eerder/later naar buiten/binnen i.v.m. het weer was dan zo gedaan. Nu werken we allebei fulltime buiten de deur en dat is het veel meer nadenken en overleggen.

Van het voorjaar ook hier een merrie gehad die moest veulenen. Camera erop en mee naar m'n werk. Buurvrouw die ex DA is paraat achter de hand. Vond het helemaal niets en heb dit jaar dan ook niets laten dekken. Ik werk in het onderwijs en kan niet zomaar even vrij nemen of naar huis gaan. Wil ik dus nog fokken, moet ik het zo proberen te plannen dat de merrie in de zomervakantie bevalt, maar die tijd vind ik persoonlijk te laat voor een veulen.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:42

Ik ben 38 en heb mijn stal in eigen beheer vanaf maart dit jaar. Ik was toen nog 37 :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:51

Ik heb mijn merrie toch met al heel wat gedreigd hoor, van marktplaats tot mora, maar had vanmiddag toch echt bijna een klap te pakken van mevrouw toen ik de modder van haar dij wilde poetsen }:0

Dus bij deze poging 31: gratis af te halen nukkige merrie met lange gebruiksaanwijzing en voernijd. Houdt niet van knuffelen of poetsen. Eenkennig en zeer zelfstandig. Wel gemakkelijk te laden, dus inpakken en wegwezen :Y)

Nee hoor grapje. Ik waardeer haar om haar duidelijke manier van communiceren en zij waardeert mij stiekem ook :j

Noordje, is het nu continu donker/schemerig bij jullie? Dat lijkt me erger dan de kou?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:16

Hee Clau, jij hebt het zusje van mijn merrie? Borstelen / kriebelen doen we op haar verzoek, niet als ik dat wil. Zij bepaalt (bij voorkeur) de route in het bos, wie waar loopt (lees: zij voorop, tot er iets spannends is, dan mag ik daardoor opgegeten worden) en hoe hard we gaan (haar tempo, niet het mijne).

Bij het voeren is het haar hooibak, de anderen moeten even geduld hebben (of ranghoger zijn). Het bakje omavoer dat regelmatig (3 keer per dag) om de hoek komt is voor haar en voor niemand anders (tot ze klaar is, dan mag de Shet komen dweilen; die staat als een aasgier om het hoekje te wachten).

Al is er wel een verschil: de trailer vindt ze niet heel geweldig en enorm zelfstandig is ze ook niet (ja, als er anderen in de buurt zijn :Y) ).

Die Shet heeft het trouwens helemaal voor elkaar. We hebben momenteel twee groepjes. Begin november is er een merrie bij gekomen; we wilden haar graag koppelen met de anderen en dat ging eigenlijk heel goed. Behalve mijn ruin, die gedraagt zich nogal eikelig. Hij is de enige ruin (expres) en zou haar dus zo kunnen opnemen in zijn harem, zij wil graag leidende merrie zijn, hij was daarvoor een soort van leider, maar is daar gewoon niet geschikt voor. Dus je zou zeggen win-win, maar hij bleef haar toch rondjagen. Aangezien hij een maand daarvoor z'n SI-gewricht in de kreukels had geholpen (we weten niet hoe, helaas), durfde ik het niet aan om ze bij elkaar te houden. Was bang dat hij in z'n onhandigheid die SI weer zou verprutsen. Dus nu twee groepjes. De Shet heeft echter mazzel: de tussendraadjes staan zo afgesteld dat zij onderdoor naar beide groepjes kan. Dus die staat een deel van de dag bij de mijne en een deel van de dag bij de andere merries 8-)

noordje, ik vroeg me ook af hoe lang (of kort) het nu licht is bij jou? Ik kijk tegenwoordig naar Alaska: the last frontier, en daar hebben ze dan in de zomer 22 uur licht en in de winter zo'n beetje andersom. Lijkt me ook niet echt lekker.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:04

Wat een mazzel heeft de shet Hilary :)

Ik vind het wel meevallen met lang donker,maar ik kijk altijd uit naar 21 december (dan gaan we de andere kant weer op,worden de dagen weer langer ;) ) Net even gekeken op de weersite : de zon gaat om 9.14 op en om 15.02 weer onder.
Je merkt wel groot verschil als het bewolkt is,dan lijkt het nog eerder donker te worden.
's Zomers is heerlijk met die langer dagen. Dan heb je echt het gevoel of er meer dan 24 uur in een dag zitten :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:12

O dat valt inderdaad mee Noordje!

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:17

Valt nog mee, al zou het geen land voo mij zijn met mijn vingers en tenen die wit worden als het ook maar ietsiepietsie koud is. Wel erg mooi land vanaf plaatjes maar niet voor het echie terwijl ik toch wel enkele mensen ken die er wonen of naartoe zijn vertrokken.


Ik heb ook zo`n merrie, al moet ik zeggen dat nu ze 23 is en sinds enkele jaren geblesseerd e de leiderrol heeft overgedragen/ opgegeven aan mijn ruin poetsen laat ze toe maar tutten ed houdt ze niet van. Wel vind ze het heerlijk om erbij te komen staan al sik met de ruin bezig ben, net zoals een osteo, zij plakt dan aan ons vast en geniet ervan maar haar aanraken ho maar.

Straks bezichtiging nr 3 en het staat op funda sinds gisteren dus ik ben benieuwd of dat meer kijkers trekt. Wordt wel spannend als dat niet zo zou zijn en deze kijkers op niks uitloopt, nr 1 was positief, wilde wel bijbouwen en had de eigen woning nog niet te koop, nr 2 erg stil, zei weinig maar was enorm negatief over het feit dat er eternietplaten ( asbesthoudend) onder het dakbeschot van huis liggen, wat gewoon mag en niet verwijderd hoeft te worden Tot 20 jaar geleden was dat vrij normaal om t gebruiken en nr 3 is dus even afwachten

Chasey hoe gaat het met jullie?

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:22

Spannend Lynn Nikita, succes vandaag.

Haha die paarden die zich anders gedragen als ze op marktplaats komen of mee wordt gedreigd. Zo had ik vroeger een draak van een paard die als er iemand anders op gereden had daarna bij mij extra zoet was :-)

Hier eten de paarden ook temperatuursafhankelijk: met veel wind en regen of echte kou meer om hun kacheltje op te stoken. Scheelt best veel.

Dat valt me mee qua uren licht Noordje. Scheelt toch ook nog waar je in het land zit?

Degene die 6 jaar geleden een huis gekocht had: dat hebben jullie goed voor elkaar nu de markt zo is aangetrokken. Vlieger gaat niet altijd op; hangt er toch wel vanaf in welke tijd je het koopt.

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:30

Hooi gaat nu ook hard bij mij. Ze eten beduidend meer met de kou, daarnaast eten ze nu ook hooi op de wei gezien er nog weinig gras staat.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:40

Dat klopt inderdaad rover_ . Wij zitten vrij zuidelijk (1,5 uur van Oslo richting Zweden) maar zit je in Tromsø bijvoorbeeld daar is het echt heel kort licht.
En 's zomers zit je om 12 uur 's nachts nog met je zonnebril {:} Wel heel apart,maar je went eraan.

Spannend Lynn_Nikita. Je hoeft er maar 1 bij hebben zitten die een bod doet.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:09

Oeh dat van die vingers heb ik ook lynn Nikita. Heb ze zelfs wel eens groenig zien worden toen met plotselinge -5 de ramen dichtgemaakt moesten worden van een stal. Dat was gewoon een beetje eng.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:35

Dat van die vingers heeft toch een naam??

Ik heb het normaal echt niet snel koud, maar had donderdag echt heel veel last ervan. Stond te bibberen, mn handen werden met handschoenen kouder en kouder, maar goed.......Je wil alles bij de paarden toch af hebben. Had toen al vroeg met hondjes gelopen en nog niet zo erg last, alleen op mn hoofd en in mn gezicht.

Helaas heb ik reuma. Dat gaat altijd wel goed met mn medicijnen, dus mag echt niet klagen. Helaas had ik een reactie op de medicijnen en mocht ze even niet gebruiken. Voelde dus vd week dat ik stijver werd.
Zal je net zien, gister een feest en baalde echt. Werd veel gedanst en normaal kom ik dan niet snel meer van de vloer af, maar ik wiebelde alleen tussen door eens wat.
Het werd steeds erger en naar de auto lopen was een ramp. Thuis 2 paracetamol en meteen in bed. Dat heeft tegen de pijn wel geholpen, maar ben zo stijf..........

ML is al paar dagen grieperig, maar doet al 2 dagen de paarden alleen. Op feest redde hij zich ook wel. Je krijgt gewoon wat adrenaline, danst wat, maar zodra je even stil gaat staan, kak je in en is het voorbij.
Gelukkig hoeven we verder niks, heb zat eten in huis etc.

Wij zijn 44 en 46 en nog steeds geen paarden aan huis. Het is inmiddels een jarenplan geworden, maar het is deels onze eigen schuld en deels de omstandigheden die we niet altijd in de hand hadden. Of misschien ook wel, maar als iemand zorg nodig heeft, ging dat voor bij ons.

Noordje, dat lijkt mee te vallen en het zal inderdaad wel wennen. Voor mij zou het ideaal zijn als het het hele jaar tm 22uur licht is en rond de 20/25 graden.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:54

Het Raynaud fenomeen :) Heb ik helaas ook. Ik heb wel 10 paar handschoenen overal liggen. Zoooo ongelofelijk pijnlijk.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:58

Ik heb de paarden vanaf mijn 42e aan huis.

Heeeeeeeerlijk *\o/* *\%/* +:)+ :D *D :) :)) :):)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:10

Citaat:
Het Raynaud fenomeen :)


Heb ik ook! Ik heb ook overal handschoenen liggen :')

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:33

Nooit geweten hoe het heette eigenlijk, maar alles valt nu wel op zijn plaats bij mij; ik heb het pas gekregen toen ik ziek werd en altijd al gedacht dat het door de medicijnen kwam en lees nu bij googlen dat je dat idd door de betablokkers kan krijgen. Het is bij mij vaak maar aan 1 hand tegelijk, wel meestal meerdere vingers.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:14

Welke handschoenen dragen jullie? Ik heb het niet, maar wel reuma, dus wil weer nieuwe handschoenen, maar graas niet te dik, waterdicht en met wat grip voor stalwerk en evt op de fiets.

Ik had vd week leren aan, maar mn handen worden eerst ijskoud voor ze opwarmen van het werk.

Nu had ik uitslag op mn handen en deed alles zeer, ook de handschoenen zelf, maar je moet wat......

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:41

Ik draag zelden handschoenen eigenlijk, ook al kan ik dan soms door de kou m'n vingers bijna niet meer bewegen :+ wat vooral een probleem is als ik m'n jas uit wil doen of m'n gulp bij de wc :Y)

Kwa tijd dat ik kwijt ben voor de paarden als ze thuis staan is ongeveer tussen de 10 en 20 minuten, afhankelijk of ze vooraan of achteraan staan als ik ze een brokje wil geven.
Hooi krijgen ze als het op is en met de trekker dus dat duurt ook niet zo lang tenzij ik de trekker eerst om moet bouwen.

Inmiddels begint het alweer een uitdaging te worden om de wei uit te komen met de trekker, het stuk naar de ruif is aardig stuk gereden en moet dan heuvel op in een bocht.. ik ga alle kanten op behalve de goede :+ zelfs met 4x4 en sper aan.

Verder weinig paarden nieuws eigenlijk

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:42

superpony schreef:
Welke handschoenen dragen jullie? Ik heb het niet, maar wel reuma, dus wil weer nieuwe handschoenen, maar graas niet te dik, waterdicht en met wat grip voor stalwerk en evt op de fiets.

Ik had vd week leren aan, maar mn handen worden eerst ijskoud voor ze opwarmen van het werk.

Nu had ik uitslag op mn handen en deed alles zeer, ook de handschoenen zelf, maar je moet wat......

De lekkerste heb ik 2 weken terug bij t Kruitvat gekocht, van fleece, met siliconen grip. En een laagje erop. Waren een 10tje. Ik heb echt peperdure handschoenen gehad, van die Windstoppers van Roeckl, tot aan echt lederen gevoerde handschoenen van 60 euro. Het beste werkt eigenlijk een paar dunne handschoenen bijv van de HEMA onder een maatje te groot fleecehandschoenen. Ze moeten vooral ruim zitten, zodat de circulatie kan blijven.
Welke ook fijn zijn, een euro of 38, van HV polo, met nepbont en softshell materiaal. DIe draag ik heel graag (zonder onderhandschoenen) en heb ik 2 paar van.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:35

Ik heb vrij dunne maar heel fijn gebreide wollen handschoenen. Die vind ik bij de paarden fijn als ik aan het werk ben. Als het waait of het wordt nog wat kouder wordt doe ik daar te grote fleece overheen.

Op wintersport heb ik altijd wanten over die dunne handschoenen aan.

Ik heb ook altijd koude voeten trouwens, lig vanaf september al met sokken aan in bed ;-)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:37

In bed heb ik een elektrische deken met extra veel warmte op mijn voeten. Anders ben ik 3 uur later nog koud als ik er koud in stap ondanks dik donsdekbed..

Buiten heb ik dunnen handschoentjes van de decathlon of leren met fleece voering van een of ander paardenmerk. De kou doe me nu al overal pijn -O-

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:40

Citaat:
In bed heb ik een elektrische deken met extra veel warmte op mijn voeten. Anders ben ik 3 uur later nog koud als ik er koud in stap ondanks dik donsdekbed..

Daar gebruik ik de hond voor :Y)

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:47

Ik kan ook midden in de zomer last hebben van de Raynaud. Als het vochtig is bv. vandaag gek genoeg dan weer geen last ervan gehad, zo vreemd.
Ook deze kijkers waren positief maar ook hun huis staat nog niet in de verkoop dus ven afwachten wat ze nu willen

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:29

Ik draag gevoerde leren handschoenen. Hele soepele en lekker warm. Ze komen gewoon uit een dameskleding zaak maar ik vind ze ideaal bij de paarden.