Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:34

Dappere paarden haha!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:35

Keken echt niet op of om. Moest ze nog roepen om hun koppen uit het gras te krijgen :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:36

Stoer!

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:42

Dat is fijn!!
Hier komen ze regelmatig overvliegen, best laag, ook als ik aan het rijden ben. Buiten het fijt dat ik me bekeken voel helemaal geen last van.
Kayne merkt het amper.. hij geeft er in ieder geval niks om.
Hier vliegt wel meer over, vliegbases Volkel is een dorp verder.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 23:05

Hier vliegen de ballonnen opeen mooie dag ook bijna inde file. En vliegbasis Gilze/Rijen is hier ook niet ver vandaan. We hebben constant oefeningen met helicopters; hele landrovers gaan hier door de lucht, hangend onder een helicopter. Gisteren waren er blijkbaar nachtoefeningen. Ruim een uur eenhelicopter rondgecirkeld. Geen paard die er naar kijkt. Alleenals ze heel laag over vliegen. Maar dat valt meestal wel mee.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:51

Is er iemand die ervaring heeft met subsidie aanvragen bij de gemeente?

Ik heb al heel lang in mijn hoofd dat ik een poel wil. Maar t heeft voor en nadelen, en is best wel weer duur om aan te leggen.

Gisteren adverteerde mijn gemeente met subsidie voor kadeverrijking en een poel. Ik wil me eerst verder inlezen hoe dit werkt, voordat ik meteen bij ze aanklop. Heeft er iemand tips?

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:54

Ik twijfel voor het eerst een regendeken om te doen. De paarden hebben altijd een schuilstal en dan kunnen ze mooi naar binnen maar de nieuwe pony staat even op een apart stukje zonder schuilplek, ook geen hoge bomen. Allemaal eiken dus heb het af moeten zetten omdat hij nog geen eikel gewend is en het lag er vol mee.
Er zat een fleece gevoerd tegendekentje bij, ik denk dat ik die toch maat even op gooi voordat het hier enorm gaat regenen zoals de buienradar zegt.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 09:26

Antheman schreef:
Is er iemand die ervaring heeft met subsidie aanvragen bij de gemeente?

Ik heb al heel lang in mijn hoofd dat ik een poel wil. Maar t heeft voor en nadelen, en is best wel weer duur om aan te leggen.

Gisteren adverteerde mijn gemeente met subsidie voor kadeverrijking en een poel. Ik wil me eerst verder inlezen hoe dit werkt, voordat ik meteen bij ze aanklop. Heeft er iemand tips?


Ik zou toch gewoon eens langs gaan bij de gemeente, hun zullen het het beste kunnen vertellen hoe het bij hun in z'n werk gaat. Gewoon zeggen dat je de advertentie hebt gezien en wat meer informatie wilt hebben

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 10:16

Stoere paarden Fabster!

Antheman, ik heb 2 weken geleden contact gehad met de provincie. Maar zij zeiden: laat een loonwerker komen voor een offerte, maak een tekening en stuur dit in.

Als ze vragen hebben dan komen ze daar zelf wel mee. Hij vond dat ik nogal moeilijk dacht.. Als ons huis af is ga ik de subsidie aanvragen. Hopelijk volgend voorjaar kunnen ze m dan komen leggen als er subsidie voor vrijkomt tenminste.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:58

Dank voor de input! Selka, wat ga jij laten doen?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 12:14

Ik wil een poel van ca. 325 m2. en de grond die daarbij weggegraven wordt laten storten op 1 hoop voor een heuvel. Ik wil een 8 laten maken met 1 grote "cirkel" en 1 kleine. Het liefst wil ik aardig diep gaan zodat ze echt kunnen "zwemmen". In het diepe gedeelte een stuk afzetten voor vijverplanten waar de paarden niet bij kunnen voor de kwaliteit van het water. Het stikt bij ons van de padden en kikkers dus die komen vanzelf wel :)

Weet niet welke provincie jij zit maar die van ons hebben de volgende regels:
http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 94_16.html

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:49

Selka schreef:
Ik wil een poel van ca. 325 m2. en de grond die daarbij weggegraven wordt laten storten op 1 hoop voor een heuvel. Ik wil een 8 laten maken met 1 grote "cirkel" en 1 kleine. Het liefst wil ik aardig diep gaan zodat ze echt kunnen "zwemmen". In het diepe gedeelte een stuk afzetten voor vijverplanten waar de paarden niet bij kunnen voor de kwaliteit van het water. Het stikt bij ons van de padden en kikkers dus die komen vanzelf wel :)

Weet niet welke provincie jij zit maar die van ons hebben de volgende regels:
http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 94_16.html


Gaaf zeg. Ik denk dat de diameter afhangt van de ruimte die ik hiervoor vrij kan maken. Wat misschien wel fijn is, om de vrijgekomen aarde te gebruiken om een stuk track op te hogen. Dan kunnen ze hier een 8tje lopen, ipv een flink vierkant in de winter. Er staan al 2 jaar palen in de wei, dan ga ik daar toch lint tussen spannen. Ik heb al een speelheuvel, ik ga kijken hoe ik die in de track ga opnemen, ik denk dat ik een bochtje extra ga maken dan.

Mailtje is verstuurd naar de gemeente, dank voor jullie zetje in de goede richting. *\o/*

Kikkers en salamanders heb ik ook, ook ringslangen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 13:31

Ben benieuwd hoe ze reageren. Klinkt goed wat je nu al hebt!

Ik wil net zo'n mooie vijver als Chasey. Lekker badderen met de jongens. Ook leuk voor ganzen <3

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:56

Wat is eigenlijk het idee erachter om daar subsidie voor te geven? Voor opslag van hemelwater oid?
Gewoon interesse hoor ;)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:13

Mooie plannen Selka.

Wij hebben geen subsidie gekregen. Dat doet de gemeente niet meer, werd te veel misbruik van gemaakt.
Wel hebben we de aanplant gekregen van de provincie. De 440 stuks bomen en struiken. Waaronder 75 elsen voor een elsen singel, knabbelstruikjes voor langs de paddock, wat fruitbomen.

Wij hebben de vijver 2,5 meter diep vanaf het maaiveld. Ook ik wil graag kunnen zwemmen.
Is nog niet van gekomen door deze droge zomer ;)
Minder diep moet je ook niet willen denk ik, want anders komt ie droog te staan en gaan je zuurstof planten dood.
Die moesten we wel zelf kopen, wat een geld. Poe... Ben blij dat de vijver uiteindeiljk niet droog is komen te staan. Anders hadden we dat overnieuw moeten doen.

Eenden en ganzen wil ik niet, er was een eend aan komen waaien. Die heb ik stug weggejaagd. Weg met dat geschijt in de vijver. :P Die maken er een bende van.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 14:35

pb, wij zitten tussen 2 rivieren in en waterstand is hier echt een probleem. Iedereen wordt verzocht zo veel mogelijk water op te slaan thuis. Onze sloten worden ook erg streng gemonitord. Daarbij is onze gemeente een "maak de gemeente weer groen zoals vroeger" campagne gestart waarbij gestimuleerd wordt graslanden beter in te richten voor milieu en dier. Veel dieren zoals marters, hermelijnen, egels, vleermuizen etc. hebben het zwaar. Bij ons hangt bijv. een uilenkast, daar is ook vraag naar.

Als wij m niet krijgen dan gaat het feest volgend jaar niet door. Het hele huis verbouwen + het land paardvriendelijk maken heeft al 2,5 keer meer gekost dan gepland. Het houdt een keer op.

Chasey, als kind ben ik opgegroeid met waakganzen. Zo leuk. Die mogen van mij best komen dobberen :P Wij hebben ook 2 eendennesten in de sloot en 1 in een dode boom.
Fijn dat jullie de aanplant hebben gehad! Scheelt een heleboel!!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:46

Ik vind watervogels heel leuk, maar niet bij mijzelf :P

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:08

Duimen dan dat je de subsidie krijgt Selka!

Wij overwegen ook om ganzen aan huis te nemen, aangezien we nu een tweede hond hebben die niet blaft _O- moet me alleen eerst nog echt goed inlezen.

Hier is de 4e snede van het land gehaald eergisteren en het groeit al weer zo te zien.

Paarden ook op een nieuw stuk graad gezet, die hebben vanacht hun hooi nauwelijks aangeraakt :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:05

Antheman, heb jij nog iets bijzonders gedaan om de speelheuvel heel te houden of lopen ze het niet kapot?
Ik heb al een heuvel maar het is daar nog een zooitje, dat willen we deze winter opruimen en de omheining veilig maken.
Ik ben bang dat ze de heuvel stuk lopen?

Een poel lijkt me ook gaaf maar 1 ding tegelijk ;-)

Ganzen... Ik had er vorig jaar 28 :'). Ze scheten mijn hele land vol en aten mijn gras op :Y) . Ik jaag ze weg, hoe mooi ik ze ook vind. Dit jaar nog maar 5,dat scheelde al een stuk.

Morgen gaan we drainage leggen in de bak, ik hoop dat de klus mee valt en dat het ook echt werkt. Fingers crossed. Afgelopen winter zakten ze echt tot hun knieën weg in de bak....

Ik zit ondertussen aardig in het voorgenomen ritme, deze week 2 x de shet gelongeerd, 2 x de twenter in handen gehad, en mijn merrie is ook al 2 x aan de beurt geweest. Zo blij met dat gekke dier. Het heeft me bloed, zweet en vooral heel veel tranen gekost maar de gebruiksaanwijzing heb ik na 8 jaar eindelijk uit en ze is nu zo relaxed, los teugeltje, sturen op mijn zit, heerlijk!



Ik hoop dat het in de winter ook vol te houden is.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:15

Wat gaat ie netjes in de achteruit. :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 16:21

MM, hoe doe je dat? Bij ons blaffen ze allebei :D
Leuk ganzen. Ben benieuwd hoe het bij jullie bevalt.

Ziet er heerlijk relaxed uit Clau! Netjes hoe je bak erbij ligt.

Zojuist is de volle zus van mijn plots overleden kat bevallen. Niet helemaal goed gegaan maar dankzij een keizersnede zijn er 5 gezonde kittens geboren. Ennnn 1 is voor ons :D Ik wilde heel graag familie van hem en dit was de enige mogelijkheid. Nu blijkt ook de meteen laatste kans. Dit was haar eerste nestje en door de problemen is ze meteen gecastreerd. Ik kan niet wachten tot de kleine man groot genoeg is om te bezoeken en dan te verhuizen :D

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:54

Wat leuk weer een jong katje, en ook nog familie van je oude kat, extra speciaal.

De oude hond bij ons is al niet zo’n blaffer, echt alleen in het donker bij onraad, maar dan is het meestal grommen. Zijn uiterlijk schrikt dan wel genoeg af denk ik. De pup heeft dat rustige overgenomen van de oude baas, wel heerlijk met de kinderen! Maar wil toch nog wel graag een wandelende deurbel voor als ik in de wei of achter de stal ben. Misschien een vastgotaspet, die schijnen enorm te blaffen, maar ook ganzen staan op de lijst.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:08

Ik probeer mijn hond ook wijs te maken dat er geblaft moet worden. Mijn ouwetje heeft nooit geblaft/gewaakt. Daar hadden we een goede waakhond voor. Die blafte keurig als er iemand aan het hek stond. En verder niet. Want de hele dag door geblaf op niks af, word ik echt gek van. Maar die is overleden. Ik heb nu een herderkruising erbij. Zou je toch ook wel waaks verwachten. Maar die is nog een beetje selectief. Dus ik probeer haar aan te moedigen :D

Hier 2 paarden kreupel. 1 gaat wel aardig, gelukkig, maar de ander is echt janken. Dus volgende week foto’s maken. Hadnet allemaal leuke rittenin deplanning. En het zijn precies mijn 2 rijpaarden die kreupel zijn.... ;(

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:09

Oh wat balen Fabster, hopelijks niets ernstigs :(

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:14

MizzMontana schreef:
Oh wat balen Fabster, hopelijks niets ernstigs :(



Hoop t ook niet, maar vrees dat t geen simpele wordt. Anders had t met de pijnstillers wel opgelost moeten zijn. En de hoefsmid heeft al allerlei voor de hand liggende oorzaken uitgesloten, dus eh.... :$