Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:05

Ik doe ook vrij weinig en de paarden ook niks.
Die staan grootste deel van de dag in de schaduw te suffen.
Zaterdag Rocky savonds om half 10 gelongeerd.
Toen was het redelijk aangenaam buiten.

Mijn zadeltje te koop gezet en gisteravond nog een wintec 16.5 gevonden. 'Helaas' in België dus ik hoop dat hij hem wil verzenden.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:09

Waar in België? Als het wat in de buurt is wil ik eventueel er wel achter en verzenden als de verkoper niet wil :)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:12

Jammer dat ik mijn wintec pas verkocht heb Claudia, anders had je hem over mogen nemen. Was zo’n fijn zadel, zat beter dan mijn dure stübben zadel _O-

Doe rustig aan Molenhoek, het is mij al te heet om echt zwaar werk te doen, laat staan als je zwanger bent.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:13

DeMolenhoek schreef:
Waar in België? Als het wat in de buurt is wil ik eventueel er wel achter en verzenden als de verkoper niet wil :)


Euh goeie, ik zal even kijken.

Edit: Oud-Turnhout staat er bij.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 16-07-18 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:14

Hier ligt alles op zijn gat, paarden gaan als het warm word de wei af gezien ze er in de nacht op staan en die komen hun stal niet uit behalve voor een slok water. De volwassen poedels liggen binnen of in de schaduw en rennen in de ochtend en avond een rondje. Zelfs de pups zijn overdag helemaal lam, spelen een paar minuutjes en liggen dan weer te smoezen.
Het enige probleem is dat ze hun eigen poep meteen op eten dus moet wel echt opletten maar verder geen kind aan :+
Afbeelding

Die lexington(?) hierboven vind ik eigenlijk helemaal niet zo overdreven lang. Post hem anders eens in het centrale topic voor boomloze zadels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:21

ClaudiaHS schreef:
DeMolenhoek schreef:
Waar in België? Als het wat in de buurt is wil ik eventueel er wel achter en verzenden als de verkoper niet wil :)


Euh goeie, ik zal even kijken.

Edit: Oud-Turnhout staat er bij.


Iets te veel van het goede helaas. Dik uur rijden enkel. Hoop dat hij het wil opsturen :)

Azmay: Hier een paardenpoep etende hond. Krijgen het niet afgeleerd. Ze weet het donders goed maar de verleiding is te groot.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:23

Haha maakt niet uit.
Heb er trouwens ook nog 1 gevonden in Maasmechelen. Een 15"

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:28

Smorgens rij ik nog wel en geef nog wel les. Altijd in de polder, mijn bak heeft ook al weken vrij :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 09:46

Ach wat een prulleke Azmay.

Ik vind het heel knap als mensen nu nog iets met de paarden doen. Ik kom niet verder dan zwaaien, water geven en insmeren met zonnebrand. :')

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:49

Even vluchtig bijgelezen maar het waren 15 pagina's dus dat is een beetje teveel van het goede. :+
Ik wil jou wel even sterkte wensen Chasey. :(:)

Ik heb zaterdag om 08:30 even een kort buitenritje gedaan, voor de rest staan ze dik te worden momenteel. Ik heb ze even van onbeperkt hooi afgehaald want ze zijn moddervet allebei. Het helpt ook niet echt dat de bak hier inderdaad ook mega zwaar is door de droogte.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:56

Ik ben gisteren niet toegekomen aan het maken van de dazenval, ik moet me er toezetten hem vandaag te maken. Vorig jaar deed ie het wel goed!
Zojuist al wel - nadat ik de kinderen naar school had gebracht - met de hond in het bos gewandeld. Daar was het nog goed te doen, lekker zelfs!
Dus de hond kan straks ook siësta houden.
Paddock al uitgemest, nu even tijd voor koffie.

kvulden, wat leuk op kamp. Voor het eerst, spannend! Mooi weer erbij.
Ik hoop niet dat ze op de fiets moet naar het kamp, want dan is het niet zo prettig.

Noordje, dankje. Nick is super braaf me de kinderen :D
En pa is ontslagen uit het ziekenhuis! Hij moet heel erg rustig aan blijven doen, want het kan zomaar opnieuw gebeuren, vooral met die hitte.
Maar hij voelt zich nog wel een dweil, maar dat is logisch als je zoveel bloed bent verloren, paar dagen hebt gelegen en weinig hebt gegeten.

Greendragon, zo'n escape deur in de stalwand is inderdaad wel een goed idee.
Ik heb voor Bliksem (shet) ook een escape deur gemaakt waar Nick niet bij kan. Hij gebruikt het toch wel regelmatig.
Want op één of andere manier willen die shetten het liefst bij zo'n groot paard in de kont kruipen. Althans, dat doet Bliksem bij Nick. Nick heeft de hele dag een aanhanger, en kan me voorstellen dat ie dat wel een keer zat is :')
Ik sproei de bak nu niet, want ik gebruik het eigenlijk toch niet met die warmte.
Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat de regenbui van vorige week nog steeds te zien is aan de nieuwe paddock. De bodem houdt zich tot nu toe wel heel goed.

Belle_boef, wat leuk dat je op roosje hebt gereden! Je hebt het vast al wel verteld, maar wat is Roosje ook alweer, een Tinker?

Ik heb verder niet zoveel verstand van zadels. Ik heb een wintec endurance pro voor lange afstanden en nog een zadel voor gewoon. Maar wat het is? Geen idee.
En nog een barefoot barebackpad.
Ik zou ook graag wel eens een boomloos zadel willen proberen!

Azmay, lekker knuffelen :D
Puppy's eten geloof ik wel vaker drolletjes. Ik weet nog goed toen Oscar nog een puppy had, die at zo de keutel van David uit het potje :')
Echt zo ranzig. David was in de zomer zindelijk aan het worden op het potje, lekker buiten. Ik had niet eens de tijd om de pot leeg te gooien..... Oscar was me voor.

Niwla, Dankjewel!
Bliksem is ook veel te dik op dit moment, die kon onbeperkt eten in zijn privé stukje. Je zag hem ineens groeien! Kan hem bijna rollen. :')

Omdat het water in de vijver toch heel erg laag staat, en we voorlopig geen regen krijgen, mocht David gisteren avond met Bliksem door de vijver.
Vooruit, eigenlijk is de vijver nog te 'vers'. Als er straks helemaal geen water meer in zit, moeten we toch overnieuw beginnen. :')
Dan maar het beste er van maken. Waterpret met de shet!
Afbeelding
(Water is glashelder, maar David had de bodem omgewoeld.)

Afbeelding

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:04

Chasey wat fijn dat je vader weer thuis is. Hopelijk blijft het goed gaan. Wat een supersjieke vijver, hij leek eerder kleiner op de foto's maar hier ziet hij heel mooi groot uit. Sjiek hoor

Hier vandaag megaveel regen en onweer.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:04

Heerlijk zo'n vijver, zeker met dit weer :D
Wat fijn dat je pa weer naar huis mocht!
Ik ben dan wel geen zadelmaker/passer maar kan aardig goed inschatten of een zadel wel of niet past.
De wintec heeft zadels met rondere kussens en met plattere kussens en ik moet voor Rocky de rondere hebben.
Maar even afwachten of het wat wordt met 1 van de 2 uit België.
De ene is een 15" en de andere 16.5".

Puck is nu ook veel te dik.
Toen ik hem in april weer terug kocht was hij veel te mager maar nu.... :wow:
Ze staan hier op onbeperkt hooi en 1 van de weides staat altijd open.
Melle is nooit te dik en Rocky mag zeker wel een paar kilo's er bij.
Rocky zuigt ook nog eens lucht af en toe al moet ik afkloppen dat ik het hem al 4 dagen niet meer heb zien doen _/-\o_
Hij krijgt ook een heel klein beetje Seniores Priores bij.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:24

Roosje is inderdaad een tinker.

Ik kan me er ook slecht toe zetten om wat te doen met de paarden of honden. Het moment dat ik energie heb is het of te warm of we worden aangevallen.

Zag dat ik mijn emmers opnieuw moet insmeren met lijm. Wacht wel tot morgenvroeg en dan voordat de dazen er zijn. Handschoenen aan en smeren maar. Echt een vies klusje met die lijm.

Zoefie, wat fijn dat jullie regen hebben gehad. Hier is alles alweer verdwenen van buienradar. Wij hebben van een collega 2 waterpompen gekregen maar moeten ze nog wel zien aan te sluiten en slangen kopen. wordt nog even stoeien hoe we dat gaan doen.

Azmay, die pups zijn geweldig, heb je topic ook gevolgd. T is dat ik al honden heb maar stiekem krijg ik wel een zwak voor poedels. Helaas gaat manlief daar niet in mee. :')
Chasey wat fijn dat je vader weer thuis is, grootste gevaar dus geweken?
Die vijver is echt geweldig. Wat een mooie foto van je stel.

Molenhoek, lekker rustig aan doen met dit weer. Gewoon lekker gaan zwangeren. Snap wel dat dat lastig is als je net een huis hebt gekocht. Wanneer kunnen jullie er trouwens in?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 10:35

Wat leuk met Bliksem de vijver in. Heerlijk als dat kan.

Iemand hier een paddock op klei? Ik twijfel enorm wat te doen, roosters of drainage etc. Nu is het de tijd om te doen voordat het straks weer van oktober tot maart regent. Ik mag ook eigenlijk niet dieper dan 30 cm graven zonder vergunning. Het geheel wordt dus opbouw. De vergunning wil ik bewaren voor de rijbak. Er staat in het bestemmingsplan dat er maar 1 paardenbak mag worden aangelegd vandaar.
De paddock komt naast 2 sloten te liggen. Waterafvoer zou dus geen probleem moeten zijn.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:52

Belle_boef: Geen idee. Blijft maar duren bij de notaris... Dus ondertussen doen wij in de stallen en op de weide wel hier en daar wat, maar wij willen nog geen al te grote kosten maken. Kan zijn dat wij er pas eind september in mogen, maar dan concentreren wij ons liever op het huis.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:57

Mijn paddock is pure klei. Niet gedraineerd. Mag ik ook niet. Mag er helaas niets aan veranderen dus in de winter kletsnatte boel.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:21

Succes met de laatste loodjes Molenhoek! Maak je niet te druk, maar dat ik lastig merk ik ook :D

Fijn dat je vader thuis is chasey!

Ik doe al jaren niks met de paarden behalve tutten. In 2015 donderde ik van mijn toenmalige paard af met resultaat totaal verbrijzelde schouder en een jaar revalidatie. Toen een kind gebaard. 2x op de manege gereden, wederom schouderoperatie en nu weer zwanger. Zou het leuk vinden om het eind van het jaar weer op te pakken, maar ik heb geen rijpaard :+ ook geen bak trouwens :+

Toevallig eergisteren tijd gehad om de avond te besteden aan de paarden. Ze zijn weer netjes mijn oude bok en de ponies.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:22

kvulden schreef:
Heeft iemand toevallig nog een tijdelijk weide maatje voor mij? Het zit waarschijnlijk in de planning dat Rosie een tijdje naar Caily gaat. En dan heb ik Marinka alleen staan nu met de jaar wisseling mijn shetlander is overleden. Wie oh wie haha. Ik woon in Twello.


Helaas ik heb ook niks voor je staan! Heb er maar 2 en de ene kan niet zonder de andere haha.


belle_boef schreef:
Van dit:
[ [url=m/LCHz19.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar dit:
[ [url=m/XRWFdr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CsK8R7.jpg]Afbeelding[/url] ]


We gaan echt te snel. Veel bijlezenelke keer


Goed gedaan!

jeannaa schreef:
Mijn merrie Fleur is nog niet drachtig... Gisteren geinsemineerd en morgenochtend nog eens scannen. Ben al van hengst geswitcht voor de laatste ronde. Misschien morgen nog 1x insemineren. Is het dan niet gelukt gooi ik de handdoek in de ring. Ze heeft nu een mooi veulen aan de voet (de zesde) dus ze moet drachtig kunnen worden, helaas dan volgend jaar weer.

Strooisel vind ik momenteel wel een interessant onderwerp... Ze staan bij mij op stro. Op zich bevalt het prima, alleen Fleur en het veulen die zijn zoooo vies. Gek word ik er van... Nou hebben we heel veel fijn hennepstrooisel liggen voor de koeien, mijn man zegt dat ik dat eens moet proberen. Iemand ervaring daarmee? Omdat ik een keizersnede krijg zou het wel fijn zijn als het iets minder arbeidsintensief wordt. Buiten laten is geen optie, dat wil mijn 34 jarige prins niet.

Hoe is het met Karin? Gaat het met de laatste loodjes?


Jammer dat je merrie nog niet drachtig is!
Geen ervaring met hennepstrooisel hier, sorry.

Ben nu 37+3, klein feestje *\o/*
Het blijft pittig met deze warmte maar krijg veel hulp dus het is te doen :)

Hoe is het met jou? Nog steeds in onzekerheid of al wat duidelijkheid?

Brittjuh97 schreef:
Jeetje, jullie zijn veeeel ste snel gegaan :') Ik ga van de week even wat terug lezen

Hier wat minder nieuws..

Na een week lang dierenarts bezoeken heb ik gister mijn hond moeten in laten slapen. ik bleef tot op de laatste minuut hoop hebben dat ik hem nog kon helpen, maar helaas dit mocht niet meer zo zijn.
Gister ochtend werd ik gebeld door mn moeder dat zijn maag begon te kantelen en dat hij 40% overlevingskans had. ik twijfelde niet en zei dat ze moesten gaan opereren. ik heb mn broer opgehaald en zijn zo snel mogelijk naar de kliniek gegaan. daar kwam mn zus ook nog snel aan en gelukkig alvast afscheid genomen.
toen ze hem onder narcose brachten kwam er goed nieuws, doordat zijn darmen vol ontlasting zat ging zijn maag kantelen. dus overlevingskans ging naar 70%. na 1,5 uur kwamen ze weer naar ons toe dat zijn hele dunne darm onder de tumoren zaten. de keus was simpel, zonder dunne darm kan je niet leven dus lieten we onze lieve, grote, goede knuffelbeer inslapen

Mn lieve Brutus was altijd waar wij waren, hij wilde niks missen. op stal niet, op het land niet, in het bedrijf niet, hij was overal!
[ Afbeelding ]

veder ben ik vooral bezig geweest met trainen, want A.s zondag hebben we ons eerste wedstrijd sinds n jaar, sinds mijn blessure en de ziekte die Fayah had


Wat sneu van je hond, sterkte :(:)

MizzMontana schreef:
Wij zijn weekendje weg vanwege een bruiloft in Engeland. Gek hoor om het thuis aan anderen over te laten.


Alles wel goed gegaan thuis?
En jullie wel kunnen genieten van de bruiloft? :D


Selka schreef:
Ach wat een prulleke Azmay.

Ik vind het heel knap als mensen nu nog iets met de paarden doen. Ik kom niet verder dan zwaaien, water geven en insmeren met zonnebrand. :')


Vind ik ook heel knap!
Ik was vanmorgen om 08.30 op stal, meestal longeer ik ze maandagochtend omdat mn dochter dan de hele dag op KDV is dus dan heb ik de tijd.
Maar nu was het al veel te heet. Heb ze gepoetst en mn zadel schoongemaakt en daarna weer lekker naar huis.

@Chasey, fijn dat je vader weer thuis is.
Leuk hoor lekker door de vijver banjeren!

Hoe maken jullie die dazenvallen??

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 12:35

Wij hebben deze Karin.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... zenval.htm

Staan de paarden nog elders? Komen ze na jouw bevalling?

jeannaa, ik ook niet. Maar ik kan er prima op alleen tijd he..
Wat zien ze er keurig uit. Dat witje is echt super schattig <3 Lieve open blik.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:41

Ze staan nog op de stalling in mn oude woonplaats.
We hopen ze eind oktober deze kant op te halen.
Kwam te dicht op de bevalling.
Hekwerk paddock wordt ook pas eind sept geplaatst vanwege levertijd en bouwvak, en we moeten ook de weide nog doen.
Moet nog zoveel gebeuren (ook kleine dingen hoor) en momenteel ben ik al blij als ik de dag doorkom en niks vergeet :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:44

Ik probeer af entoe heel vroeg op te staan en dan een rondje te rijden of iets met Sjaak te doen. Donderdagochtend staat Barneyvoor de kar ophet programma. Maar het is zo niet goed voor de lijn voor de paarden, inderdaad. Maar hier wordt de komende 14 dagen nog geen regen of koeler weer voorspeld. Dus voorlopig is t dit. ;(

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:21

Ik was om 7.45u bij de pony's; mijn merrie at zaterdag ineens slecht, dus die staat nu op strenge "hoe en wat eet jij" controle. Elke bak Seniores en elk hooinet/hooitas wordt door ons gekeken hoe ze eet :') Ze staat apart van de rest, dus zaterdag zijn we op het heetst van de dag in de weer geweest met prikpalen en draad om haar op zo'n manier te huisvesten dat ze de andere pony's ten alle tijden kan zien. Doen we dat niet, dan zorgt ze er zelf alsnog wel voor óf gilt ze de hele boel bij elkaar.
Gisteren ging het eigenlijk best goed met eten, ze blijft alleen wat proppen maken bij los hooi (uit een hooitas gaat wel goed). Morgen mag ze dus even langs bij de tandarts... Ze is 23 en mist overigens al twee voortanden en een kies. Zou kunnen dat er wat los is gaan zitten sinds de laatste controle (maart).

Bij ons was het vanmorgen om 8.45u ook al te warm. De pony's kwamen toen ook al naar de stallen om de rest van de dag daar rond te hangen, dus ik heb ze maar een kilo of 15 hooi gegeven en ben daarna naar m'n werk gegaan.
Gisteren heb ik rond 9.30 uur mijn ruin nog even gereden, maar dat zou ik hem vandaag niet aangedaan hebben, geloof ik. Toen bleven ze ook tot ca. 11 uur vrijwillig in de wei (wel in de schaduw van de bomen) staan en kwamen ze daarna naar de stallen.

Chasey, wat fijn dat je vader weer thuis is :)

Bij een paddock op klei zou ik volgens mij drainage + zand doen. Roosters lijken me op de een of andere manier niet prettig. Te hard ofzo. Tenzij je een deel met roosters doet en een deel alsnog zand, dan maakt het niet uit.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:40

Ik zou gaan voor paddockroosters (wel de echte en niet de ''goedkopere'' honingraatroosters). Als het goed is heb je in het begin wat meer kosten qua aanschaf maar heb je er weinig onderhoud aan en blijft het lang goed...

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:54

Ik ben echt blij met mijn roosters. Heb nu alweer 30m2 die ik kan gaan leggen. Alleen nog extra zand bestellen.