Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:39

Lissette, realitycheck. De kans dat je op staat en de paarden in de wei ziet grazen is niet zo gek groot. Als je daar al genoeg grond voor hebt zit je ook altijd nog met de fructaangehaltes die s ochtends hoog zijn. Bij mij is het meer na een te korte nacht je bed uitstruikelen om de paarden te voeren, mesten etc. 1,5 uur later staan de paarden tevreden te knabbelen en zit je zelf met hooi in je haar en een verse mestvlek op je pyjama eindelijk aan een kop thee. Maar dan is het wel leuk ja :D kortom, blijf dromen want het is fantastisch maar het werk stopt nooit.
Ik was trouwens 27 toen ik mijn eerste paard kocht (kliek <3 ) en 28 toen we ze naar huis haalde. Volledig mogenlijk gemaakt door vriendlief, het was me alleen nooit gelukt.

Karin, kliek eet ook niet op een vreemde locatie. Omkopen met wortels is bij hem vrij succesvol Y)(^)

Palousa en Lizzy succes!

Leuk trouwens al het enthousiasme over de Veluwe een paar pagina`s terug. Toevallig zaten kvulden, fabster, paulineh en ik daar dit weekend met Twix. Zeker voor herhaling vatbaar!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:49

Hier staan ze dan weer gewoon 24/7 op de wei en kijken we niet naar fructaan etc. Het gras is hier ook veel armer dus geen probleem wat dat betreft.
Een echte stal hebben we nu ook niet dus mesten hoeven we niet en eten krijgen ze gewoon op de wei.
Hooi hebben ze onbeperkt en vullen we aan als het (bijna) op is.

Oja en we kunnen ze vanuit de keuken of slaapkamer zien tenzij ze achter een boom staan ;) of als het erg mistig is of hard regent of..

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:54

Ik had ook om mijn 16e mijn eerste pony. Gekocht van spaargeld en een bijbaantje naast school om pension te kunnen betalen.
Mijn ouders hebben nooit een cent mee betaald aan mijn dieren.
Daarna nog 2 ponys gehad en daarna een hele tijd paarden voor anderen gereden.
Op mn 24e kocht ik Melle als veulen.
4 jaar in de opfok gestaan en daarna op een stal waar hij in gereden werd.
Daar heeft hij 3 jaar gestaan.
In 2015 kochten mijn man en ik dit huis waar we nu wonen.
Melle kon natuurlijk niet alleen aan huis, dus 2 mini's erbij.
Zonder mijn man had ik dit nooit alleen kunnen betalen natuurlijk.

Wbt gastank, dat NL van het gas af gaat dat duurt natuurlijk nog een hele lange tijd.
Wij hebben nu sinds mei een pelletkachel die is aangesloten op de CV.
Het is dat ik op gas kook, anders had de gastank hier gewoon weg gekunt.
Het is een eigendom en wordt dus niet gehuurd.
Als hij op 15% staat bellen we de leverancier en dan brengen ze het meestal met een weekje.
Vorig jaar winter was ik een beetje aan de late kant, tank was vrij leeg, het was ijskoud en de leverancier ontzettend druk.
2 weken zonder gas en verwarming gezeten _O-
Dit jaar zou dat dus niks uitmaken en gebruiken we de pelletkachel.
Wij hebben wel een onderhoudsabonnement. Kost geloof ik 140 euro per jaar.
Dan wordt ie elk jaar gecheckt en waar nodig onderdelen vervangen en de 10jaars check zit daar ook bij in. Die kost normaal al bijna 1000 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:23

En ik heb net voor het eerst sinds jaren weer eens een Johannes in handen gehad... :D

Weet nu dus ook hoe bonen eruit zien en was echt appeltje eitje bij GVR : ben er gewoon naast gaan zitten op krukje en hij heeft geen stap gezet. Wat een verschil met mijn merries, kan er nog steeds niet over uit.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:39

Oh mijn merries gaan er voor klaar staan. Die vinden titties schoonmaken heerlijk.
Mijn vorige paard was ook geen moeilijke maar er wordt ook wel mee geoefend.

Ik was volgens mij 24 toen ik mijn eerste paard kocht en 28 toen ik ze aan huis kreeg. Hard werken, sparen, eerst een starterswoning opgeknapt dus wat eigen geld, 2 verdieners en geen vakanties. Daarintegen voelt hier wonen wel als vakantie. Hard werken maar ook heel veel ontspanning. Heb wel moeten leren om de boel de boel te laten aangezien niet alles meteen af kan.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 10:40

Natalie36, wat leuk! Wij wonen nu dichterbij de veluwe dan de LDD is even wennen want de LDD ken ik op mijn duimpje en de Veluwe is 1 groot raadsel haha. Snel de paarden mak en gaan :D

Lissette, mijn ouders hebben mijn pony's/paarden altijd gekocht en betaald. Pas toen ik studeerde moest ik ze zelf betalen en toen betaalde mijn lieve vriend alweer mee. Hij heeft ook de Shire voor de helft betaald :+: Wat dat betreft heb ik gewoon geboft. Zonder hem stonden ze nu ook niet in de achtertuin.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:42

Hoi, ik zwaai ook even weer.

Minime, had ie een grote boon? Want dat kan ook wel pijnlijk zijn en daar kan hij ook wel wat moeilijk van gaan lopen.
Nick heeft af en toe ook een vieze piemel, dan loopt ie ook wat moeilijker.
Heb vorige week zijn piemel nog helemaal ingesopt met olie, zodat alles weer lekker los kan weken. Hij heeft hele harde korsten eraan. Als hij veel van die korsten heeft, trapt ie er ook naar.
Bonen kan ik nog niet echt ontdekken, maar bij hem gaat het vooral om die dikke, aangekoekte korsten.
Leuk, zo'n ruin :P

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:46

@Claudia, die 'fout' maak je dus ook maar 1x :brr: :D

Ik zag net dat ik een halve vlasbaal naar binnen had gelopen :=
Wist niet zeker of mn babyfoon voldoende bereik had dus paar keer geluisterd tussendoor maar niet gezien dat er zoveel vlas aan mn schoenen zat haha.

Het is inderdaad wel net hoe je het vorm geeft. Daarom wilde ik graag een uitloopstal, zodat een uurtje uitslapen oid niet zo uitmaakt.
Verder de slowfeedernetten + haken hangsysteem zodat je het makkelijk kan wisselen en bv een ander ook eens kan voeren als ik weg ben oid.
Wei staan ze bij mij alleen overdag maar dat is omdat ze dik worden van lucht.
Om en nabij van 09.00-17.00 maar dat wordt straks als ik werk wat anders.
En stel dat ik bijv. onrustige kinderen oid heb kan dat ook wat later worden,maar dat geeft niet want ze staan niet 'opgesloten' op stal.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:15

Zat er idd 1 in chasey, pisbuis was erom heen vol met grijzig smegma en voelde idd iets hard in dat gaatje zeg maar. Daar haalde ik dus boon uit idd. Ik ben aan buitenkant ook met baby olie ad gang geweest, zal maar niet zeggen waar het voor een buitenstaander op leek... :Y) .

Had daar zelf ook aan zitten denken, maar verklaart het plots stil staan en trillen vd spieren in achterhand toch niet? En niet rad lopen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:28

Ik ben een slecht voorbeeld, want mijn ouders reden al en hebben elkaar ontmoet op een manege. Zij dachten ook dat een eigen pony duur was en niet in hun bereik, maar het is toch zo gelopen en zij hebben altijd de pony's en het onderhoud betaald.

Toen ik iets groter was werkte ik bij mn moeder in het weekend of de vakanties voor wat extra luxe spullen of een nieuwe rijbroek, nieuw sjabrak etc.

Later ontmoette ik mn man en werd het wat sam-sam. Mijn moeder stopt ons altijd nog veel toe, maar na wat pech met een paard voelde ik me wel schuldig, aangezien zij die gekocht had, dus hou het wat meer af. Maar gaan we samen shoppen, zegt ze no altijd; ah, neem maar mee. Of als ik opzie tegen een rekening, zegt ze nog wel; laat mij die betalen.
Tot een tijd terug verzorgde zij ze ook wel of ging at meer mee. En mn vorig jaar overleden broer wa s gehandicapt en die ging ook heel graag mee.

Wij huren nu iets, maar hebben ze ook 24/7 buiten lopen en de stallen open, dus zijn niet echt tijd gebonden. We halen wel elke dag mest weg, maar ik zou genoeg hooi kunnen neerleggen voor een paar dagen. Dat gaat nooit gebeuren hier, want er is geen controle op ze, dus we gaan elke dag 2x.

Qua gas, zal ik het goed navragen. De makelaar was niet zo vriendelijk vond ik, beetje gehaast. Maar we gan het vragen.
Ik denk zelf wel dat we het terugdringen van gas wel serieus moeten nemen. Is niet erg, maar bij een huis die onze max aan tikt, moeten we niet een hele dure investering krijgen meteen.

Geen idee wat we zouden willen dan. Je kan dingen niet echt lekker testen. Hier ( wel op gas natuurlijk ) hebben we bijv luchtverwarming. Toen over gelezen en had veel voordelen. Daarbij stond er weinig anders te koop en hadden we wat haast. Huis was uitgewoond en er moest oa een nieuwe hr ketel in en wat gerepareerd worden aan verwarming. Nu zouden we er echt nooit meer voor kiezen. Als je eenmaal woont en leeft met iets kom je ook de nadelen tegen. Gelukkig gebruiken we weinig verwarming.

Karin, ze wennen vast wel. Misschien als je tijd hebt, even bij ze gaan zitten??
Hoever kan je lopen met de babyfoon?

MiniMeLona, goed dat je er even naar hebt gekeken en een boon eruit hebt kunnen halen.

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:48

@superpony,niet ver helaas.
De ene babyfoon red ik net de uitloop mee, de andere babyfoon is stopcontact verbonden dus die kan niet verder dan in mn stal :D

En de wei ligt achter mn bak dus zo'n 100meter buiten bereik van mn babyfoon haha.
Maar als Daan straks weer slaapt kan ik wel even bij ze gaan kijken in dr wei. Hij slaapt op zn minst een half uur, meestal wel 1.5uur
En mn dochter is op het KDV vandaag :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:04

Oke, ik heb geen idee. Heb er nooit eentje gehad. Zag laatst wel dat iemand het volgens mij met de telefoon deed?? Niet echt naar gevraagd, ik zei alleen; dat is handig. Het zijn natuurlijke dure apparaten, maar als je je na de verhuizing niet rustig voelt met weglopen, misschien een optie om te kijken naar iets anders?? Winter komt eraan, dus neem je de kids ook niet elke keer mee naar buiten meer, denk ik.

Het is nog steeds warm. Ik dacht dat zaterdag zo een uitschieter zou zijn en het daarna ging zakken, maar blijft wel erg warm.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:13

Wij hebben een babyfoon tot 3 km. Zo ver heb ik nooit getest maar het hele land gaat makkelijk.
Ik haal dan bijvoorbeeld mest uit de wei als ze slapen. Heb dan zicht op het huis en kan ondertussen horen of ze wakker worden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:21

Ik las tot mijn schrik en grote verbazing hier op bokt dat er iemand is die gewoon het kind alleen thuis laat en dan naar stal gaat... ik wist niet wat ik las... Maargoed... Dat is een andere discussie.

Ben blij dat ik de babyfoon tijd achter de rug heb, maar in de tijd dat ik nog wel nodig had, had ik James nog bij mijn schoonouders staan. 9 van de 10 keer was mijn schoonmoeder wel thuis.
Maar als ze er niet was ook gewoon de babyfoon mee in de stal. :D
Had er ook 1 die vrij ver kon, ideaal!
Nam David en Marloes ook regelmatig in de kinderwagen mee naar de rijbak. Dan liep ik gewoon met James aan de hand, de kinderwagen duwend voor me uit. Daar kon ie altijd wel onder een afdak staan. Lekker in de frisse buitenlucht slapen.
Voor James zijn tijd had ik een verzorg paard, dan nam ik David ook altijd mee. Zette ik in de zadelkamer, die zat naast de rijbak. :D Toen was ie echt nog een baby'tje. Net als Daan nu is Karin.
Zo schattig eigenlijk. Maar nu ze op school zitten is het ook wel weer handig :')

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:25

Naar stal, als in: de stal niet bij huis? Ik ga ook naar stal als ze slapen, maar die is wel bij huis.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:28

Ja naar stal 10 min verderop... %) %) %)
Dat mag toch ook gewoon helemaal niet, is dat niet strafbaar? 8)7

edit. Ik durf David en Marloes al amper alleen te laten. Tijdje terug stond Daan met pech op de kruising een km verderop. :') :') (Heel Enschede vast _O- ) David en Marloes lagen al in bed. Ik moest Daan even overstarten met mijn auto. Maar ik vond het maar niks!! Terwijl dat ik het huis nog kon zien.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 15-10-18 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:29

MizzMontana schreef:
Wij hebben een babyfoon tot 3 km. Zo ver heb ik nooit getest maar het hele land gaat makkelijk.
Ik haal dan bijvoorbeeld mest uit de wei als ze slapen. Heb dan zicht op het huis en kan ondertussen horen of ze wakker worden.


Jeetje, dat is een flinke afstand. Gaat het niet storen? Of werkt het met de telefoon? 3km is ook wel ver als je weer terug moet rennen als er wel wat is.

Chasey, ik heb mn kind nog nooit alleen durven te laten. Wel rondje honden uitlaten met zicht op het huis, maar verder geen boodschappen doen of zoiets.

Maar eerlijk gezegd, heb ik wel een heel makkelijk kind en woonde we vlakbij mn moeder. Mijn broer was gehandicapt, dus hadden toen mn vader overleed een schema, omdat mn moeder en ik een zaak hadden. Er was dus al na dagbesteding altijd ene reden dat iemand thuis moest zijn daar en zo deden we allemaal, man, moeder en ik alles om de beurt. Achteraf denk ik vaak; gekkenwerk, maar blijkbaar is het altijd gelukt, hahaha

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:33

Ik kijk even hoe het gaat en anders ga ik inderdaad een andere babyfoon halen.
Ip hoef ik ze alleen even in en uit de wei te halen dus dat is 5minuutjes werk. Dat durf ik wel aan.
Rijden/longeren doe ik voorlopig alleen als mn man thuis of savonds.

Even mn weg en ritme zoeken zo :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:36

Kan je niet ergens een extra box of klapbedje neerzetten?
Ik heb in het verleden wel eens David als klein mannetje in de kattenren gedaan. Een vriendin van mij had een kattenren pal naast haar rijbak. Als ik daar ging rijden, deed ik David daar wel eens in met speelgoed.
Want de katten zaten daar toch nooit in. :')
Ik zie soms ook wel eens een soort kinderspeelveldje naast een paardenwei. Een speciale plek voor kleine kinderen met gaas erom. Maar wel dat je het veldje compleet kan zien.
Dat lijkt me met kleine kinderen ook wel makkelijk.
Terwijl je met je paard bezig bent, zit je kind veilig in de frisse buitenlucht. Schepje en emmertje erbij :D

Karin_deB

Berichten: 8243
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:02

Ja zoiets willen we misschien in de toekomst nog wel fabriceren.
Voorlopig slaapt Daan net zo makkelijk in de kinderwagenbak dus dat kan ook.
Mn dochter gaat op maandag naar KDV (dus heb ik alleen Daan) en mijn man is elke woensdag en het weekend vrij. Ip ook elke avond thuis.
Dus ik heb wel genoeg momenten om wat te gaan doen met de paarden, op papier dan :D
Mesten e.d. kan ik doen als de kinderen slapen.

Net even gekeken bij de wei, de shet eet en de ander staat te slapen :')

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:18

Onze babyfoon zou ook veel bereik moeten hebben echter werken onze huis muren (70 cm graniet) daar niet echt aan mee.
Aan de achterzijde zijn we blij als we wat ontvangen in de tuin, aan de voorzijde kunnen we wel een stukje maar hangt heel erg af waar je zit. Die paar km die hebben we iig nooit voor elkaar gekregen.

Hebben hem trouwens ook gebruikt toen onze merrie moest veulenen, dan zijn beeld en geluid wel fijn.

Die voor op je telefoon lijken mij ook wel handig maar hier is het ontvangst niet zo best en 3 of 4g nog best duur dus dat ging het niet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:43

Ik was 12 toen ik mijn eerste pony kreeg. Mijn mini shetlander die ik al vanaf veulen af aan verzorgd heb. Ik heb haar van mijn ouders gekregen als verjaardags/sinterklaas/van alles-cadeau. Inmiddels bijna 10 jaar verder en ze is er nog steeds, gaat ook nooit meer weg. Een jaar (2010) later kochten mijn ouders een gezinspaard, daar heb ik een deel aan mee betaald. In 2013 kocht ik mijn eerste Tinker, voor driekwart zelf betaald als 'opvolger' omdat ons paard al wat ouder was, met het oog op de toekomst. In januari is mijn oudje helaas overleden, toen wilde ik eerst geen paard meer, maar na een paar weken begon het toch weer te kriebelen. Mijn mini stond toen erg slecht en ik wilde niet dat mijn Tinker alleen kwam te staan en ik overhaast op zoek moest na een maatje als mijn mini zou overlijden. Dus toen ging ik op zoek naar een pony. Na een lange omweg kwam ik bij een buurman uit, zijn vrouw was pas overleden en het ging niet zo goed met haar pony's. Afgesproken dat ik ze zou verzorgen en een huis zou zoeken voor de Tinker en dat de shet mocht blijven als het klikte met mijn mini. Helaas gingen die niet zo goed samen en werd ik verliefd op de Tinker. Uiteindelijk heb ik die dus gekocht, geheel zelf, is mijn mini super opgeknapt en nu heb ik er weer 3 _O-

Het kost veel tijd, geld en energie maar ik vind het dubbel en dwars waard. Ik zou ze niet op pension kunnen zetten, ik mis het nu al als mijn moeder een voerbeurt overneemt :')

Kinderen heb ik (gelukkig) nog niet, maar ik zou ook echt niet bij huis weg gaan als ze slapen. Hooguit met babyfoon naar de stal of weide, 15 meter verderop. Je moet er toch niet aan denken dat er wat gebeurd terwijl jij lekker 10 minuten verderop bij je paard bent. :oo Mijn buurvrouw heeft een babyfoon met camera, zodra er beweging werd gedetecteerd kreeg ze een melding en kon ze in een app kijken naar de beelden. Wellicht is dat iets?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:02

Paarden aan huis ging hier prima jong met een niet te hoog salaris, maar dan zit ik ook in een uithoek en heb ik niet alle grond van mezelf of tegen het huis.

Ik lees vanmiddag even bij, gisteren echt een bizarre dag gehad.
Anderhalf uur gereden om de hond een beugel te geven (zie onderschrift), hele dag daar.
Kom ik thuis met een zielige pup, overal bloed :oo
De paarden waren aan 2 kanten door de stalwand heen gebroken, liksteenhouder van de muur getrokken, waterbak door de halve paddock heen. Alles rood. |(
Het werd al wat donkerder dus de paarden snel nagekeken op ernstig letsel en toen alles maar tijdelijk in orde gemaakt voor de nacht. Vanmorgen alles nog eens bekeken en ik vind alleen maar wat schrammen en bulten, maar het is echt bizar het lijkt alsof ze met hun mond alles vol hebben gesmeerd met bloed maar ik vond helemaal geen wonden in/om hun mond of gezicht.
Nooit gedacht dat ik de ochtend zou starten met " het ergste bloed uit het hooinet spoelen" :x

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:29

Wow azmay wat moet dat schrikken zijn om zo thuis te komen!
Gelukkig lijkt het mee te vallen met de verwondingen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:46

MiniMeLona schreef:
Zat er idd 1 in chasey, pisbuis was erom heen vol met grijzig smegma en voelde idd iets hard in dat gaatje zeg maar. Daar haalde ik dus boon uit idd. Ik ben aan buitenkant ook met baby olie ad gang geweest, zal maar niet zeggen waar het voor een buitenstaander op leek... :Y) .

Had daar zelf ook aan zitten denken, maar verklaart het plots stil staan en trillen vd spieren in achterhand toch niet? En niet rad lopen?

Even binnenvallend.Is zijn vit E en selenium gechekt in zijn bloed? Mijn volkomen gezonde paard begon ineens te krampen en tijdens het rijden,ik was toen net alleen op buitenrit ,enorm te rillen,trok haar achterbeen onder zich en haalde die een paar maal hard uit naar achter.Ik schrok me wezeloos en dacht dat ze dood ging vallen,was er dus gelijk afgesprongen en ben toen het ergste voorbij was te voet naar huis gegaan waar ze weer volkomen normaal was.Ik ben toen in een periode beland van onregelmatig kreupel en de kramp en tril aanvallen tot een da slim genoeg was en op het te kort van vitE en selenium kwam.Het schijnt te maken te hebben met het gras .In ieder geval suplementen bij gevoerd die van de DA kwamen vrij duur en van stal gewisseld dat kwam zo uit wij konden de wei bij huis kopen,maar sinds dien nooit geen last gehad.Mijn wei word ook meer voor paarden onderhouden terwijl we toen bij een koeieboer stonden.