Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:51

Tja investeren zou ik niet doen. Wellicht een binnenomheining afzetten met prikpaaltjes zodat ze niet bij Hey prikkeldraad kunnen. Bemesting ed zou ik me dan niet zo druk om maken. 2500 m2 is zo kaal. Dat is een week eten als het niet zo hoog staat.
Alles zou er wel aan liggen of ik het nodig zou zijn of dat het meer een dienst verlenen aan de buurman is. Al is dat soms ook wat waard.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 11:53

2500m2 gaat toch prima voor 3? Toch genoeg ruimte om te staan? Niet 24-7-365 maar voor erbij lijkt mij prima. Ik zou er alleen in investeren als je grond nodig hebt. Als je zelf al genoeg hebt zou ik het niet doen. Lint en isolatoren kost de wereld niet maar een stroomklok erbij is natuurlijk wel wat duurder.

Ideaal zeg een dagje vrij zijn. Alles is weer geënt en de najaars wormenkuur heb ik ook in huis.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:59

Ik heb nu amper 2000 vierkante meter voor 2 en dan heb ik het hele zomerseizoen gras als het een normale zomer is. Maar ik zit wel op rijke leem en niet op zand en dat scheelt heel veel.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:05

Ik heb zelf krap aan wei zeker als ik er nog een veulen bij zou willen.
Wij zijn goed bevriend met deze buurman. Regelmatig bij elkaar op de koffie of wat leuks doen samen.
Ik zat zelf te denken om het weitje dan alleen in het 'weideseizoen' te gebruiken. Dus zodra de temperaturen goed genoeg zijn om 24/7 buiten te staan.
Een afdakje/schuilstalletje is natuurlijk zo te realiseren. Heb stalpanelen genoeg staan thuis.
Investeren in palen en lint e.d vind ik geen probleem.
Maar ik vraag me alleen af of het de moeite waard is voor een relatief klein stukje.
Ik zal hem eens vragen hoe groot het weitje daadwerkelijk is.
Hijzelf vind het vooral heel gezellig als er dieren staan.

Selka, tuurlijk kunnen er wel 3 staan voor een korte periode maar zoals ik al zei, Melle gaat het terrein niet af.
Dat is veel te stressvol voor hem en levensgevaarlijk voor mij om met hem daar heen te lopen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 12:09

Ah oke. Ik dacht misschien kun je nog via land er op komen. Jammer. Alleen veulen met merrie zou ik niet snel doen. Het is best zwaar om de verantwoordelijkheid te hebben voor een baby en voor de hele omgeving.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:21

Nee moet via de straat. Het is maar een km en rijden bijna geen auto's hier maar toch gaan we dat met Melle niet doen.
Rocky zou er ook geen kunnen met puck en veulen thuis bij Melle maar dan kan mijn dochter natuurlijk niet rijden.

Vorig jaar heb ik ook al eens zo'n aanbod gehad alleen dit betrof een weide van een hectare.
Overigens staat daar wel een schuilstal op, maar ik ken deze man niet goed. Alleen van naam en gezicht en een keer hoi en doei.
En ook daar moet een compleet nieuwe omheining omheen en er groeit veel jkk op.
Een hectare omheinen en onderhouden is natuurlijk wel wat prijziger.

Dit perceel is ook +- een km van mijn huis alleen dan de andere kant op.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:28

Iedereen heeft zijn land hier al vol staan, bijna onmogelijk wat te vinden :+

De oorzaak van het bloed op het net gevonden denk ik, Kim heeft een wondje op haar lip die niet groot is maar er wel uit ziet alsof hij flink gebloed heeft. Diva heeft op beide kogels een redelijk diep wondje, is over de deur gekomen zo te zien ik zag iets wat af was gebroken boven in de deuropening..
Ze vind het zelf vooral gedoe om niets volgens mij :')
Afbeelding

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:51

Lip kan flink bloeden ja, alleen zoveel uit een relatief klein wondje lijkt me raar.
Hoeft natuurlijk niet alleen van de lip te zijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:53

ClaudiaHS schreef:
Lip kan flink bloeden ja, alleen zoveel uit een relatief klein wondje lijkt me raar.
Hoeft natuurlijk niet alleen van de lip te zijn.

Divas hoef zat ook onder en haar borst had ook een korstje.
Maar als ze inderdaad met een bloedende lip (toch wel een cm doorsnee wondje) is blijven sleuren aan een hooinet verklaart dat waarom de wond open bleef.

Buren hadden niets gehoord, maar goed ben al lang blij dat ik er zo goed vanaf lijk te komen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:00

Ohja dat kan natuurlijk. Dan blijft het ook bloeden.
Nou gelukkig is de rust wedergekeerd en hebben ze weinig last ervan.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:07

Gelukkig valt het mee met de verwondingen. Een lip kan wel heel erg bloeden, een mond is goed doorbloed. Denk zeker voor een paard wel, omdat ie altijd alles met de lip doet.

Vanmorgen ook een toestand... onverwachts bezoek. :')
Gelukkig waren er er maar 4 en geen 35...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nick en Bliksem vonden het wel gezellig. :')

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:08

Oh god toch :')

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:12

Haha Chasey, ik denk dat Melle compleet zou flippen.
Die flipt al als de reeën hier lopen, en die lopen er toch bijna elke dag wel.
Laat staan koeien :')

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:16

Oh dat is raar wakker worden. wel weer kunnen vangen>?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:20

Ik had de paddock uitgemest vanmorgen, niks aan de hand. Dus ik zit met een bakkie koffie op de bank en zie ineens vanuit de woonkamer Bliksem en Nick achter elkaar aan rennen. Echt klieren en doen. Niet bang, maar gewoon elkaar bijten en uitdagen. Dus ik dacht 'Laat ik maar ff kijken, misschien kan ik nog wel een leuke actie foto maken". Kom ik bij de paddock... zie ik ineens 4 koeien naast de paddock staan. Die wouden heel graag de paddock in! :')
Dus ik gelijk een app in de buurt app "Iemand zijn koeien kwijt?"
Sta je daar met 4 van die koeien die door je hele moestuin, tuin, schuur en weet ik veel wat lopen. Want ze moesten alles even bekijken hoor. Ze waren wel heel rustig. Dat scheelt dan weer, maar hebben het hele erf wel gezien geloof ik.
Samen met de eigenaar en de buurman weer terug gedreven naar hun eigen wei. Maarja, bij de buren is het altijd leuker he ;)

edit. De volgende keer doe ik ze in de paddock, dan kan ik oefenen met koeien drijven als ik op Nick zit. _O- :=
Laatst bijgewerkt door Chasey op 17-10-18 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:21

Ieks! Waar komen die ineens vandaan??

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:24

Omg Chasey :')
Oscar wist ook niet wat hij er mee aan moet geloof ik?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:24

Die koeien :oo _O-
Die van mij gaan dan straight door het hek naar de buren ben ik bang _O- _O-

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:25

Oei ik hoop dat ze geen schade hebben aangericht aan bijvoorbeeld je moestuin. I moest wel even lachen om je foto's :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:28

HAha nou ja, die moestuin was gelukkig al niet veel meer voor dit jaar. Daar hebben ze nog wel even flink overheen gewalst. En nog wat van mijn stengelsla gegeten. Maar goed, die wordt volgend voorjaar helemaal opnieuw aangepakt, want dit jaar waren we daar niet aan toe gekomen door de hele weide verbouwing.
Ik kon er de lol ook wel van in zien, wat een gekke beesten zeg. Geen schade. Ja een enkele draad hangt wat slapper, want één koe wou écht de paddock in. Die loeide ook de hele tijd naar Nick en Bliksem.
Ik denk dat ze daarom ook door de draad zijn gegaan, want toen ze eenmaal terug waren bleef die koe maar naar Nick en Bliksem kijken en loeien.
Het verbaasde mij ook dat Nick niet geflipt is. Die kan ook door de draad gaan van iets engs, maar dit keer vond hij de koeien juist wel heel interessant.

edit. Oscar had idd ook zoiets van 'Huh?? Wat doe jullie hier?" :')

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 14:16

Nee! := jouw hond ook! Grappig hahaha

Hopelijk geen schade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:23

Ooh die foto's chasey _O- Hopelijk is de schade niet al te groot.. Wel herkenbaar... wij wonen aan het bos en achter ons huis zit een natuurgebied waar semi-wilde paarden en schotse hooglanders lopen. Nu zat er één schotse hooglander tussen die bij mensen thuis is geboren, dat was echt een draakje, die stond hier ook keer op keer in het weiland :')

Gelukkig vallen de verwondingen mee Azmay. Ik bedacht me gisteravond n.a.v. jouw verhaal ineens dat ik een tijd geleden ook veel bloed vond. Mijn mini was op een of andere manier met haar mondje vast komen te zitten aan de voorsluiting van haar deken. Dat bloedde ook aardig, maar viel gelukkig mee en het was erg snel weer genezen.

Ik zit met mijn handen in het haar.... Ik heb sinds april een tweede Tinker hier staan. Die ruin was van een buurvrouw maar door haar overlijden verkeerd gevoerd en daardoor had hij zwaar ondergewicht, luizen en allerlei andere narigheid. Ik heb hem een tijdje geleden gekocht en hij is weer helemaal opgeknapt. Hij ging hartstikke goed samen met mijn Tinkermerrie. Maar sinds een week of 2 zijn ze om de haverklap aan het 'knokken'. Gegil, naar elkaar trappen en bijten, om daarna gezellig weer samen te gaan kroelen. De keren dat ik het heb gezien lijkt mijn merrie de aanstichter te zijn. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Er is niets veranderd qua huisvesting/ritme/oid, er zijn voldoende eetplekken (4 eetplekken voor beide tinkers+mini)... Zou ze last kunnen hebben van hengstigheid oid?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:27

Gezien de maffe weersomstandigheden zou het zomaar hengstigheid kunnen zijn.

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:45

Na een lange tijd wachten mag ik mij hier melden. Sinds vorig weekend hebben wij de paarden, grote merrie en jaarling pony, aan huis staan. Ze hebben een schuilstal met een uitloop van zo'n 18 x 15 gok ik. Er is een gedeelte voor de schuilstal verhard en overdekt. Ze hebben de beschikking tot twee slowfeeder netten, een slowfeeder kliko en een hooibal. Ze krijgen 1x per dag brok bijgevoerd en hebben een speciekuip water en automatische drinkbak.
Op dit moment hebben ze zo'n 1-2 uur per dag beschikking tot gras. We zijn nog bezig met een groter weiland waar zij een groter gedeelte van de dag kunnen staan.

Merk aan mezelf dat ik constant opnieuw op zoek ben naar extra verrijking voor in de uitloop. Heeft iemand nog tips?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:49

Poeh ik heb niet zoveel ervaring met merries, maar het blijven hormonen bommetjes. Dus hengstigheid kan natuurlijk altijd. Zeker met dit mooi weer.

Welkom Rohol.
Misschien is een 'likstenenbar' iets? Ik heb verschillende soorten likstenen in het schuilhokje hangen.
Net of ze altijd aan de bar staan :')
Misschien wat krabbelstruikjes naast de uitloop? Dan hebben ze altijd wat te knabbelen.