Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Morpheus81
Berichten: 568
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:30

palousa_boy schreef:
Als ze kilo's bruine eikels eten kunnen ze blijkbaar ook wel kwaad maar weet zo even niet meer hoe veel ze dan moeten eten, en dat dan dagen achter elkaar..
Volgens mij is Acer schadelijker.


Ik dacht ook dat ze dan inderdaad echt hele grote hoeveelheden moeten eten....en wat is Acer?


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:37

Acer is esdoorn :+ (de afgekorte Latijnse benaming)

Dus die helicoptertjes etc maar dat kan per boom verschillen en heeft meer met een bepaalde schimmel te maken als ik me niet vergis.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Karin_deB

Berichten: 8240
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:40

Acer is een esdoorn.
Bruine eikels bevatten minder tannine dan groene eikels en vers eikenblad. Ze moeten er geloof ik echt wel kilo's van eten (de bruine/rijpe eikels) om klachten te krijgen.

I love you to the moon and back

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:44

Ik had laatst een paard met koliek van eikels eten. De eerste in 30 jaar trouwens. Maar die heeft haast geen tanden meer en kauwt slecht. Hij verteerd ze daardoor minder. Dit jaar zijn er extreem veel eikels. Dus ik ga ook maar eikel rapen. Ga ook zo'n ding bestellen. Al een geluk heb ik varkens. Dan heeft het nog een doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:47

Zo ik heb een tijdje niet meegedaan en ook niet goed bijgelezen. Alle nieuwe aanmelders welkom!

Hier is het ook nog steeds kurkdroog. Heb nog genoeg gras, maar het groeit op dit moment bijna niet. Afgelopen nacht was het hier voor het eerst een stuk frisser en nu hebben ze 2 slowfeeder netten leeg gegeten ipv 1.

Overdag gaan ze nog het land op en ik hoop binnenkort wat regen te krijgen..... En dat ze dan nog lange tijd op het land kunnen. De buren hebben een eikenboom en ik heb daardoor wat eikels in mijn wei. Doe er eigenlijk niets mee. Heb de paarden er ook nog nooit van zien eten. Er staat genoeg ander lekkers te knabbelen denk ik.

Hier 2 katten. De 1 vangt muizen bij de vleet, ook met de herkenbare pluk gras erbij. De ander doet het niet.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 09:17

Gelukkig maar Karin :D Voor de shet heb ik een speciekuip. Ogen ingedraaid en middels musketonhaken zit er een net in.

MM dat is lastig. Gif vind ik eng ivm de honden.

Hier gelukkig geen eikels. Al vind ik het blad van de eik wel heel mooi. Ik stik van de helikoptertjes en esdoornbladeren want ik heb enorm veel noorse en rode staan.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:56

Ik heb alleen een notenboom, heb nu 150 liter noten geloof ik terwijl de paarden ook een deel op hebben. Iemand noten? :')

Wanneer zouden jullie ontwormen met Equest Pramox? Ze zeggen na de eerste nachtvorst maar zit er aan te denken het te doen als ze het weiland af gaan dus als het weer gaat regenen. Weide mest ik niet zo consequent op het moment :+

Hond met beugel is echt een ramp trouwens, kan het beest geen 5 seconden uit het oog laten dus is mega intensief. Ze mag niet knagen, dus ook niet met de andere hond spelen want die hangt ze in de oren en loopt met een kap op. Super gefrustreerd dus.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:08

Ik ben ook allergisch voor katten. Eigenlijk alle dieren. Toch hebben we 3 katten, een hond en 2 paarden. Ook voor de paarden ben ik allergisch. Maar als ik daar rekening mee houd, is het nog best wel goed te doen. Soms ook echt niet hoor.
Van de paarden krijg ik enorme bulten, van de katten wordt ik benauwd en snotterig en van de hond ook.
2 van de 3 katten mogen binnen komen, de rest van de dieren blijft buiten. Ook Oscar mag niet naar binnen.
Ik stofzuig minimaal 1 keer per dag, soms 2 keer. En dan het hele huis. Dan is het goed te doen.
Je raak op een gegeven moment - tot op zekere hoogte - gewend aan je eigen katten. 2 van de 3 katten kan ik goed verdragen. Maar bij zowel honden als katten van andere mensen moet ik ver uit te buurt blijven, daar reageer ik heel heftig op. Dan kan ik gelijk aan de pufjes.
Ik baal er flink van, want ik vind dieren zooo leuk! (Daarom ben ik ook eigenwijs en laat me niet te les lezen door mijn allergie). Maar soms valt het me wel heel zwaar hoor.

Onze 3 katten zijn ook echte jagers, ik verbaas mij er over hoeveel muizen ze soms vangen... per dag!! En inderdaad ook met die pluk gras :')
Ze vangen ook mollen!
Alleen 1 keer nam de kat een mol mee naar het terras, om hem daar op te eten. Maar de mol ontglipte hem en zo snel als ie was boorde hij zo de grond in als een torpedo... weg mol. En sinds dien terroriseerde die mol het terras. Alle tegels liggen al los. 4 klemmen gezet, maar krijg hem maar niet te pakken! Dankjewel... stomme kat :')

Ohh ik zie er zo tegenop om die eikels te rapen. Ik wil niet eens weten hoeveel kilo er ligt :')

Nick is vandaag trouwens chagrijnig... ben ik niet van hem gewend, want hij is normaal de vrolijkheid zelf. Hij ging wel steeds bij de opening van de wei staan, misschien is hij wel gewoon chagrijnig omdat hij (nog) niet in de wei mag. Vanmiddag pas.

Hoe moet ik een hond met beugel eigenlijk voor me zien? En hoelang moet dat?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 10:15

Ik heb 3 walnoten staan dus die noten mag je houden :P

Ik twijfel ook. Ik denk dat ik 1/11 aanhoud. Totaal random maar dan moeten de honden vlooienspul dus dat onthoud ik goed.

Ah wat sneu een beugel voor de hond. Waarom heeft ze een beugel?

Jeetje Chasey klinkt heftig. Je bent geen kandidaat voor immuno therapie of hoe dat ook mag heten :+

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:18

Wat is dat? Ik ben wel een goed proefkonijn als het om allergie gaat, reageer overal op :p

Welke walnoten heb je azmay? Maar zuid limburg is een beetje uit de hoek :P
Ik ben gek op walnoten! Heb vorige week 2 kilo gekregen van een oud collega, maar dat is alweer bijna op :P

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:27

Eh gewone walnoten denk ik? :')

Fotos van Lilith's beugel staan op de laatste pagina van haar volgtopic in mijn onderschrift.

Mijn vriend dacht allergisch te zijn maar die heeft blijkbaar alleen maar hooikoorts dus toen hadden we ineens Poes van Abbeyblues in huis O:)
Het kreng vangt volgens mij meer hazen dan muizen maar goed ze is wel geweldig _O-
Sommige mensen zijn wel allergisch voor de meeste katten maar niet voor Maine coons, dus dat valt wellicht nog te testen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 10:29


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:38

Oh wat een knurft ben ik. Ik wilde eigenlijk vragen "Welke noten heb je". Maar had er zelf al walnoten van gemaakt :')
Ik kijk ff in je topic.

Selka, ik ga ook ff kijken in de link.

MarloesHJ

Berichten: 2459
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:38

Ik ben allergisch voor katten maar er wonen hier vier binnenkatten, en dat zijn Siberen. Die missen een enzym in hun speeksel en dat is waar een groot gedeelte van de mensen die allergisch zijn op reageren. Ik zou ze wel nooit zomaar buiten laten lopen want ze vinden veel mensen aardig en worden daardoor makkelijk gestolen.

Ik heb wel nooit gehoord dat Maine Coons ook hypo-allergeen zouden zijn...

Hier komen wij ook om in walnoten helaas..

Ik ga weer zitten onder mijn meeleessteen want ik krijg het de laatste tijd niet zo goed bij gehouden..

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

MizzMontana

Berichten: 5673
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:40

Bij Maine coons zie ik altijd hele luie beesten voor me. Ontzettend vooroordeel waarschijnlijk, maar vrienden van ons hebben ze en die zijn alleen maar binnen een kussentje op de verwarming te vinden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 10:47

Oh MM dan had je die van mij moeten zien. Hing dagelijks in de gordijnen. Heeft het hele huis gesloopt samen met de Dog := Ik vond het net een derde hond. Deed ook iedere dag samen met de honden aan de gekke 5 minuten mee. Op en neer racen alle trappen af. Maar je zult vast ook hele luie Coons hebben. Sowieso zijn er best veel katten lui aangelegd :P

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:52

Hier ook al een walnotenboom met enige opbrengst.

Gelukkig geen allergieën voor dieren. Wel voor allerlei soorten zeep, krijg er snel jeuk van.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:54

Ohh ik ben jaloers, ik wil ook een walnoten boom! :')

MarloesHJ

Berichten: 2459
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:28

Zou maar niet al te jaloers zijn Chasey op de walnotenboom want er komen ook veel ratten op af. Op een gegeven moment daar zelfs een verdelger voor moeten inschakelen en die vertelde ons dat...

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:29

Hier ook heeeeel veel walnoten. Ik moet ze nog gaan rapen := De paarden eten wel heel graag walnoten, alles wat uit de boom valt is binnen een paar minuten op :') Denk dat ik ze maar aan de weg zet voor een vrije gift. Het is zoveel...
Ratten heb ik overigens niet gezien hier, maar wij hebben dan ook een hele kudde stalkatten :)

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:36

Ohhh, ik wil ook walnoten! Ik heb 2 kleine boompjes, en vorig jaar had ik 1 noot :) Wel heb ik dit jaar voor t eerst kweeperen! Die zijn ook al op tig manieren verwerkt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:40

Oh dat wist ik niet, dan laat maar zitten. Haal de walnoten wel ergens anders :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:11

Karin, wij hebben ibc vaten en dan laag. Ik vind ze niet mooi, maar wel handig. Plastic is hoger dan het metalen frame. Eentje zo gekocht en andere zelf doormidden gedaan en stuk tussenuit. Ik hang gewoon grote ej netten overdwars erin. Vul ze, gooi ze in de kruiwagen en hang ze zo op. Wil nog steeds nieuwe roosters, maar eerst ooit verhuizen. Had ze van hout, maar was niks, dus wil graag steigerbuis.

Hier veel eikels, maar ook veel blad en blad aan takjes. Ze eten er wel van, maar wat ik weghaal, is dan toch weg en scheelt weer.

CHasey, wel rot dat je allergisch bent. Maar zonder dieren zou nog rotter zijn natuurlijk.

Ik heb de pramox ook klaarliggen en ze lopen niet op de wei, maar ik wil toch echt een weersomslag. Misschien wat ouderwets, maar dan voelt het goed.

Mennsen viel me echt 100% mee. Ik deed het echt nooit en ben er ook slecht in. Krijg natuurlijk wel commentaar dat ik met waslijnen men en ik stuur niet helemaal geweldig nog, maar contact houden vind ik echt lastig. Dat sturen moet wel beter, anders werkt het niet helemaal. Heb al zitten denken de teugels uit die ogen te halen, maar moet het maar gewoon netjes leren zoals het hoort. Pony staat heel goed aan de hulpen, dus die snapt alles wel.

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:21

Pramox mocht ik van de DA pas in november ophalen. Had van de week ook nog horzeleitjes aan de sokken zitten dus het is echt nig te vroeg voor dienkuur. Had er ook 1 in huis gevangen

Karin_deB

Berichten: 8240
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:33

Ik ga de pramox zo eind november geven denk ik.
Was in het voorjaar ook iets later dan normaal :o ik probeer gewoon om het half jaar aan te houden.
*maakt gelijk notitie dat ze wormenkuren moet halen haha*

Hier ook een walnotenboom, 1tje maar gelukkig. Nog geen rat gezien godzijdank.

Hier ook een maine coon, gedijt nog het beste als buitenkat van alle3, had ik nooit gedacht.

Nu ze aan huis staan valt me pas op wat die beesten schijten per dag :D

I love you to the moon and back


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mattice, su72 en 96 bezoekers