Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:13

Chasey wat fijn dat jullie een leuke vakantie hebben gehad en dat er zo goed op de paarden is gepast!
Hopelijk valt het mee met oscar.

Eindelijk weer in het zadel <3

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:54

Wat leuk Mizzmontana, Lijkt me mooi buitenrijder daar!
Ik hoop ook dat het mee valt met Oscar, we zullen afwachten...

Vanmiddag ook weer fijn gereden. Eerst een buitenritje en aansluitend nog een sprongetje in de bak.
Had ik wel even zin in zo na de vakantie. :D


Afbeelding

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:25

Mooi dat je een fijne vakantie hebt gehad en ook fijn dat het zo goed bevallen is met de verzorgers. Volgende keer ga je met een fijner gevoel op vakantie!

Mizz, mooi "crosspad", waar is dit?

Waarschijnlijk ga ik morgen weer te paard (na bijna een jaar). Hopenlijk doen ze voorzichtig met me haha. Vanmorgen de laatse loodjes aan de bak gelegd dus moet er echt maar aan gaan geloven...

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:29

welkom thuis Chasey, wat een nare terugkomst verrassing van de hond, hopen dat het meevalt
Morgen beginnen hier de scholen weer, hoeraaaaa
alleen mijn zoon nog niet (speciaal onderwijs en dagbehandeling en gaan switchen van locatie dus momenteel volledig thuis) , maar in elk geval al meer vrijheid dan de afgelopen 6 weken

Is een houten biels tegen de stalopening geen optie om de rommel binnen te houden? Ik heb ook al eens gelezen dat mensen bezems gebruikten om zaagsel/ vlas binnen te houden maar geen idee of dat werkt. Ik heb stro, hier wordt vrij weinig gebruik gemaakt van vlas in de omgeving

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:42

Biels was idd mijn eerste ingeving maar mijn vriend vond dat niets. Borstels ken ik. Zou liever een stenen randje hebben denk ik. Of hout, misschien veiliger.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:54

dan een schuttingpaal van bv 8 x 8?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:08

@Belleboef: ik voerde eerst ook (Bijna) geen brokken bij. Tot mijn oude paard ziek werd en uit bloedonderzoek bleek dat ze toch behoorlijke tekorten had. Sindsdien zorg ik wel voor goed voer, ik heb gezien hoe erg ze er van op is geknapt. Daarnaast heb ik een cushing patient die ik goed in conditie wil houden, het is geen grote eter en als ze niet lekker is stopt ze met eten wat dan weer funest is voor de spieren en algehele conditie. Ze is ook heel snel hoefbevangen dus dat moet ik streng in de gaten houden. Daarnaast nog een paard met ZE en aanleg om dik te worden, dus dat moet ik goed in de gaten houden. En tot slot mijn nieuwe pony die ondervoed bij mij kwam, goede voeding is voor hem belangrijk om goed bij te trekken en spiertjes te kweken. Ik zie bij hem ook hoeveel verschil het maakt...

@change: wat een leuk huis! Dat is in Nijverdal toch? :)

@Flew: Fijn dat je zulk mooi hooi hebt! Dat is wel wat waard. Ik heb donderdag nog een vrachtje touwbaaltjes laten komen, dat was ook super mooi spul en redelijk zware balen, dus ik heb hetzelfde vreugdedansje gedaan :))

@ClaudiaHS: dat is inderdaad niet handig, wel een erg mooie ruimte voor een inloopstal! Mijn paard is ook zo'n schatje die zich met haar volle 650 kilo op een houten paaltje werpt _O-

@Lynn_nikita: Dankjewel voor het lieve aanbod! Ik ga alles nog even napluizen qua ingredienten. :)

@S_V: wat een leuke kalfjes <3

@Chasey: welkom terug! Wat bijzonder om jou op een zadel te paard te zien, dat heb ik nog nooit gezien _O-

@MizzMontana: mooie oortjesfoto, wat een leuke oortjes ook <3

@Nils: wat leuk! Succes morgen en vergeet niet te genieten :))

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:18

Ze had echt hele blije oortjes vandaag :D
Dit is in het Drents Friese wold Nils.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:50


greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:47

Een drempel in de stal hebben we zelf gestort met snelbeton. Een bekisting gemaakt van wat left-over betonplex op de plek van de drempel, wat oud kippengaas er in als versteviging en daardoorheen snelbeton ( 'premixed' met een schep) erin gegoten. Met een bandschuurmachine tegen de bekisting laten lopen om de belletjes er uit te trillen. Werkte prima. Het is natuurlijk geen natuursteen glad drempeltje, maar voldoet heel goed én was makkelijk zelf te doen. Hout zou ik zelf niet snel voor kiezen. Sluit niet zo goed aan, je hebt toch altijd een spleet en kan splinteren en rotten.

De drempel bij mijn paard is wel 10 cm hoog, en 10 cm breed. Bij de shet iets minder hoog. Toch lopen ze er nog wel veel troep uit de stal. Voornamelijk wat in de hoeven blijft zitten.

Vandaag even naar de countryfair in Marienwaerdt geweest. Was lekker even vitamine P opsnuiven. Leuke shows met paarden en honden... Was zowaar even de klussenlijst thuis helemaal vergeten. :)

Geitje is nog steeds een twijfel geval. Hoefjes zijn nu weer geknipt, maar ze ligt nog steeds veel. Bij het knippen van de hoefjes heb ik haar helemaal ondersteboven gekeerd. Onder de borst tussen de voorpootjes zit een ligplek met eelt en daar zat een vieze pusprop. Leek een oud abces wat open was gebarsten. De boel even flink schoongemaakt en ontsmet. Kon zo een heel stuk huid optillen en er onder kijken. yuk.
Ik hoop dat het nu beetje kan genezen, maar hoe lang het er al zit? En of ze daar nu zoveel last van heeft of dat het toch artrose of iets anders is...

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:54

Ziet er heerlijk uit zo die buitenritjes!
Hier in de buurt helaas geen dicht bijzijnde buitenrij mogelijkheden, jammer!
Paard is dus ook nog niet verkeersmak. Eigenlijk wel heel jammer lijkt me heerlijk!
Genoeg paarden ingereden maar nooit buitenrijmak gemaakt eigenlijk. Hoe pakken jullie dat normaal aan, eerst wandelen buiten? Ik denk telkens,
Volgend seizoen! Echt waar maar helaas haha!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:02

Wandelen idd, eerst met en dan zonder andere pony's. Ook lange lijnen buiten (met extra persoon en extra lijn eraan), en dan rijden met andere pony's en extra persoon erbij. Dan wandelen we naar het bos en stijgen daar op. Op de terugweg ook afstappen bij de uitgang van het bos en de rest lopen. Dan als het goed gaat steeds een stukje eerder erop en wat later eraf, andere pony gaat voor tot de onervaren pony het ook aandurft, kan nog met extra persoon erbij zijn.

Wij pakken het vrij uitgebreid aan en doen het stapje voor stapje. Liever een paar stappen die achteraf niet nodig bleken dan een pony over de zeik omdat ze het niet meer snapt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:10

Nils, na een jaar weer te paard, succes en veel plezier!

Lynn, Wow nu al weer de scholen die beginnen? Hier zijn we laat, we hebben nog 2 weken.

xJitskee, haha ja die momenten zijn vrij schaars :')

Mizzmontana, is jouw bosje, toch? :D
Ik wil daar ook wel een keer samen rijden!

Wij hadden als drempel gewoon een dikke balk, werkte prima. Vrij hoge ook, kon Nick mooi zijn knieën trainen ;)

Mentjuh, gewoon kilometers maken buiten.
Toen we hier kwamen wonen had ik een bomproof paard, James. Die was al zovele gewend en vond ik het ook niet erg dat we aan het industrie kwamen te wonen. Voor we het bos in waren moesten we drukke wegen over.
James kwam al snel te overlijden... (dood in weide). En er kwam een ander paard. Nick. Mijn huidige Haflinger. Die was werkelijk niets gewend!
Nu, na 2 jaar ook bomproof en heel erg verkeersmak, door gewoon te doen. Kilometers maken, alles moet normaal worden.
En aan het industrie is ook altijd wel lawaai. Veel schriktrainingen gedaan, en af en toe stap ik wel eens af, als Nick het gewoon echt niet durft. Maar dat komt nog zelden voor. Hij wordt en is al steeds dapperder geworden.
En daarnaast ben ik gewoon stronteigenwijs. Ik wil buitenrijden, dus doe ik dat. :')
En dat heb ik in het begin met knikkende knieën gedaan. Maar nu gewoon lekker relaxt. Zonder zorgen.

Vanmiddag kwam ik terug van de buitenrit, kreeg Nick de tentzak in zijn vizier. Ik zei tegen Nick "Ja het lijkt net of het een lijkenzak is, maar je hoeft er niet bang voor te zijn. Je kunt er gewoon langs".
En we gingen er langs. :')

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:14

Veel plezier met rijden morgen Nils :)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:15

Ik heb het met Fernando ook vrij uitgebreid aangepakt. Eerst lekker wandelen, langeteugelen, keertje volledig opgetuigd wandelen etc.

Daarna een ruiter op zijn rug terwijl Zanzi wandelend mee gaat en nu samen rijdend op pad. Tevens thuis veel aandacht besteed aan gekke dingen zoals zeiltjes. Het resultaat is een vrolijk en ondernemend paardje dat ondanks de weinige kilometers die hij achter de rug heeft lekker voorop loopt. Hij schrikt nog bijna overal van, maar dat mag dan ook. Laat hem maar lekker schrikken en leren, wordt ie mak van.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:17

Jaaa, hier morgen ook weer 2 jongetjes die naar school mogen :D
Vanmorgen eindelijk weer eens gaan rijden, en wat was het heerlijk. Ideaal weer, nog maar 1 of 2 dazen gespot, zaaalig gereden in het bos.
En buiten rijden is inderdaad een kwestie van kilometers maken. Met Dirk mijn andere paard reed ik vroeger heel veel buiten. Hij schrok wel af en toe, maar nu ben ik al heel lang niet meer met hem geweest en dan schrikt hij weer veel sneller. Een kwestie van veel (blijven) doen en doorzetten :')

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:20

Routine scheelt een hoop.

Kids weer naar school.

Oei balen vd hond zeg. Hopelijk hersteld het snel.

Mooi uitzicht zo dat ritje!

Karin_deB

Berichten: 8247
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:37

Welkomm terug Chasey en fijn dat je een goede vakantie hebt gehad en de verzorgsters goed bevallen zijn!


Mijn merrie is inmiddels al 15 maar toen ze 3 was zijn we gewoon met dr naar buiten gegaan aan de hand met een ander braaf paard erbij en dit zo langzaam uitgebreid.

Alleen grote voertuigen zoals tractors of vuilniswagens blijft ze wisselend eng vinden. Hangt er ook vanaf hoe snel ze rijden en hoe breed de weg is.
Snap het ook wel als de weg smal is en er zo'n enorm gevaarte op je afkomt :(:)

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:55

Klinkt logisch Indd!
Ik ben geen enorme held buiten, vroeger veel ongelukken gehad en vaker in het ziekenhuis beland. Ik vind het wel super jammer want ik vind het wel heerlijk om te doen! Op een braaf paard....
Mijn andere paard welke ik al ruim 10 jaar heb is zo een enorme stressert buiten dat je daar niemand een plezier mee doet, wandelen buiten is al zeer stressvol voor m. Dus heb t er maat bij gelaten.
Kayne lijkt me daar in tegen weer een super fijn buitenrij paard. Dus wil er toch mee aan de gang! We zullen toch eens gaan wandelen. Met andere paarden is helaas geen optie. Mijn andere paard is niet geschikt en meer heb ik er niet haha! Verder zo ver ik weet ook Niemand in de buurt (of er moet hier iemand uit Boekel zitten welk ik helemaal gemist heb :o )

Tijd is ook wel een dingetje, ik werk 4 dagen in de week, de woensdag vrij maar handen vol met m’n dochtertje van 2,5 en in t weekend zit vaak ook vol gepland of zijn we druk met de plak onderhouden. Ach misschien ook een kwestie van tijd maken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 00:02

Het is echt een rijdagje geweest zo te lezen. Ik had afgelopen jaar ook zo weinig gereden....Nu hebben we een sleep gekocht en is ML de bak een paar keer gaan slepen. Die was enorm slecht, dus eerst bergen onkruid en zooi eruit gehaald. Moet eigenlijk wat zand op, maar dat gaat niet gebeuren, dus we maken er maar wat van zo.
Heb vandaag mn ene ruin opgezadeld en gaan rijden. Was heerlijk, maar wel rustig aan gedaan natuurlijk.
Daarna heeft mn man de mama nog even gereden. Echt super lief en braaf dier, maar begint al te stuiteren als ze gepoetst en gezadeld wordt....Eerst pasjes ook snorkelen en doen. Is 25, moet en zal de trein halen, maar ze doet het zo goed altijd. Ik rij zelf liever in het bos met ''oudere'' dus mn man heeft alleen wat rond gestapt, achtjes gereden en beetje draf gepakt. Ze is zoooooo leuk<3 Allemaal hoor, maar 25 en zo mooi en vlot etc etc.

Verkeersmak maken of starten in het bos weet ik eigenlijk niet. Ik ga gewoon, maar zoals mn ene ruin die er als laatste is bijgekomen, ging die al mee met ene paard dat goed gewend is.
Als ze op een drukke stal staan, denk ik altijd; ze horen en zien al zoveel elke dag, dus ik ga gewoon naar buiten.

Mn jonge paard die vorig jaar ingeslapen is hebben we wel wat aan de hand gewandeld, want die was eerst nog niet 100% bereden. De eerste keer had mn man in de bak gereden en ben ik samen met iemand gaan uitstappen in het bos ( direct aan stal ). Kwam een heli vlak boven de bomen langs en we moesten een bruggetje over, maar hij deed het super. Ik denk altijd, als ik het gewoon vind, geloven ze het wel denk ik.

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 06:27

Jake was vroeger ook heel bang om naar de buiten te gaan, maar ben gewoon steeds iets verder gegaan totdat het eigenlijk gewoon goed ging. De eerste paar keer was dat letterlijk van de bak naar de stal stappen na het rijden, en toen een iets langere route van de bak naar de stal, de oprit af en weer terug, etc.
Met Idaza eigenlijk nog niet geprobeerd omdat ik niemand heb die mee kon. Nu wel een collega van mij die op Samson mee kan, maar nu heeft Idaza een veulen aan de voet en word dus momenteel niet gereden...

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 06:44

Ik (zei de gek) maakte de jonge paarden mak op het harde, als ze dat 1 of 2 keer braaf deden ging met iemand anders mee naar buiten.
Mijn ervaring is dat ze meer praatjes hebben op bekend terrein dan op onbekend terrein. Lekker rechtuit in het bos, wat wel super makkelijk te bereiken was. Kwam weinig verkeer tegen en als we wel wat tegen kwamen een zijpad in of midden op straat tot ze echt langzamer gaan. Nooit op voorhand in de berm gaan rijden want dan zijn er van die gekken bij die geen snelheid minderen.
Maarja, dat waren mooie avonturen van toen ik nog geen moedergevoelens had. Heb nu met mijn man (en met mezelf) afgesproken dat ik geen paarden meer mak maak.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:07

Ik snap dat helemaal MM. Toen ik jonger was zag ik echt geen gevaar met beleren.
Toen ik nog op een stal aan het bos stond ging ik vaak ik me uppie na het rijden steeds een stukje verder uitstappen, werkte heel goed. Nu moet ik eerst langs de weg maar Roos is braaf dus geen probleem. Gisteren ook lekker uiten gereden.

Welkom terug van vakantie Chasey.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:05

Naar buiten deed ik ook altijd na afloop van rijden in de bak, steeds een stukje verder en dan op een gegeven moment opstappen en wegrijden.
Al had ik ook niet altijd een bak ter beschikking, dus dan was het eerst een rondje in de wei.
Dat ging eigenlijk altijd goed, totdat ik Walter kreeg :')

Vandaag gaat ons dorp strijden voor de eer bij het tv-programma 'zomer in Gelderland'. Dus ik kom even heel onbeleefd bedelen om stemmen https://www.omroepgelderland.nl/zomeringelderland
Het wordt spannend vandaag, maar wel leuk hoop ik.
Aan onze voorbereiding zal het niet liggen!

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 10:45

Haha mm herkenbaar hoor.
Ik had toen een verzorgpaard bij vrienden en daar stond dus ook een 3 jarige die beleerd moest worden
Dag 1 zadel er op, hoofdstel en longeren.
Maar ze was daarbij zo braaf dat ik er 10 min later op zat _O-
Dag daarna niet eens Gelongeerd maar gelijk er op gaan zitten.
Ook weer zo braaf dat ik op straat ben gaan uitstappen.
Ik was toen een jaar of 16 en deed gewoon alles wat ik in mm kop kreeg .
Dit paard was geloof ik ook gewoon zadelmak en verkeersmak geboren.wat een topper.