Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:26

Hier is het eigenlijk best droog nu. Paarden staan in de nacht op de verharding en overdag krijgen ze de klei er bij. Is denk ik 6 vierkante meter wat modderig en verder nergens last van.


Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:29

Robijntjah schreef:
Zijn jullie niet bang dat als je verhard trouwens dat je het probleem alleen maar verschuift naar zeg maar, naast de verharding? :+

Wij willen ook een stuk verharden maar ik heb zeer zeker niet de illusie dat we dan geen modder meer krijgen. Alleen op een andere plek...


Ja natuurlijk, maar dan is er in ieder geval wel een pad dat ze kunnen gebruiken om met droge voeten de stal in te komen. Daar gaat het mij om. En ik kan er dan ook met de kruiwagen weer door :+

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:31

mja er door moeten wij toch sowieso want we mesten alles uit dus in die zin heeft het dan weinig zin.

Fangio

Berichten: 2554
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:33

Ik wil graag in mijn schuilstal (nu nog in opbouw) en rond het hooinet verharden. Omdat ze nu al het gemorste hooi in de modder trappen en dit een nog grotere zooi is. Sowieso is mn hele paddock al modder, dus ieder onverhard stukje zal ook wel modder blijven

Morpheus81
Berichten: 563
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:57

Wij hebben hier alles laten splitsen, dus gekeerd en al het zand naar de rijbak en paddock en alle zwarte grond naar de wei. Daardoor hebben we geen modder in de paddock, maar alleen zand. Als het veel of lang regent, wordt het wel nattig, maar ondergrond blijft stevig, water trekt snel weg en geen blubber. Werkt echt goed!
We gaan het ieder najaar los laten trekken, zodat het geen harde plaat wordt. En we halen 2x per dag alle mest eruit.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:57

Als ik jullie foto's zo zie dan ben ik toch wel erg blij met mijn drainage onder m'n paddock zand zeg. Hier is de paddock nooit maar dan ook nooit nat.
Vorig jaar maart aangelegd. Ze stonden het eerste jaar op een stuk wei wat ze kapot mochten lopen. Klei wei....wist ik veel als Drenth van het zand af haha...nou dat heb ik geweten zeg. Wat vervloek ik die klei.. troep

Lynn_Nikita

Berichten: 25424
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:00

Robijntjah schreef:
Zijn jullie niet bang dat als je verhard trouwens dat je het probleem alleen maar verschuift naar zeg maar, naast de verharding? :+

Wij willen ook een stuk verharden maar ik heb zeer zeker niet de illusie dat we dan geen modder meer krijgen. Alleen op een andere plek...


Nee, ze staan dan juist meer op de verharding en zo blijft het iets nattere gedeelte minder belopen. Eerste wat ik gedaan heb is bestraat. Makkelijker met voeren en vegen en met dit weer Nu is de rest gelukkig ook bosgrond en loopt het schuin af ( naar het huis/ kelder dus {:)-:( {:)-:( {:)-:( ) maar de paddock en wei blijven dus vrij droog. Ook als het nat is is het niet glad, op werk is klei grond dat is na 1 regenbui al uitkijken dat je niet uitglijdt

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:38

Ik heb daarom van die grasbetontegels gekocht via marktplaats, die ook in bermen liggen alleen dan van kunstof want anders wegen ze 30 kilo per stuk ofzo. Dan kan het water tenminste nog weg en ik denk dat het ook minder glad is/ wordt. Idee is dat ik 1 meter voor de stallen stoeptegels heb omdat dat makkelijker veegt en dan 50m2 die 'kunstof-gras-beton-tegels'.
Ik heb verder wei waar ze niet op mogen bij natheid en een 20x40 rijbak waar niet in te rijden valt. Echt net de duinen zo zwaar. De bak was er al maar is jaren niet gebruikt. Ik heb 'm 2 keer laten frezen omdat het onkruid er een meter hoog stond en dat heeft natuurlijk ook niet geholpen. Overweeg ook het een keer aan te laten rijden, de paarden hebben wel soort van aangestampte paadjes gecreerd die goed te doen zijn, of er moet iets van vezels door misschien. Maar het is voor nu een prima paddock, altijd droog en vrij ruim voor 1,5 paard.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:07

Ja ik wil ze dus zoveel mogelijk laten bewegen, niet op 1 stuk stil hebben staan.

Maar goed de rest van de grond is ook allemaal goed te doen nog dus het valt mee.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:40


LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 07:05

Edit, nieuw topic :+

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 08:50

belle_boef schreef:
[VSW] Het paarden-aan-huis-topic deel 6

De link naar deel 6.

Nou was de openingspost nog niet klaar. Maar ik had al op versturen gedrukt. Iets met koken en wachten en een topic maken :=

Bij deze een slotje hier, veel plezier in het nieuwe deel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers