Automatische drinkbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Automatische drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 19:14

Hee Bokkers,

Ik heb al even gezocht op dit onderwerp maar weet toch nog niet precies hoe ik dit in mijn situatie moet aanpakken.

We hebben al lang zo’n automatische drinkbak in de stal hangen maar deze was nooit aangesloten, sinds kort is deze wel aangesloten en zou het wel heel fijn zijn als mijn paard hieruit leert drinken. Probleem is dat het een schuilstal is, normaal krijgen ze buiten de schuilstal een spaciekuip met water, ik vind het te eng om helemaal geen water te geven eigenlijk. Maar ze snapt niet dat ze er water uit kan krijgen. Als ik hem aandoe terwijl ze naast me staat dan kijkt ze angstig en zet ze een stap opzij, nu haal ik elke dag het water eruit en ververs het met nieuw water, maar ze drinken er nog niet uit.
Hebben jullie misschien nog een goed idee? Eten in de bak wil ik nog een keer gebeuren, een stukje appel ofzo. Maar ik betwijfel of dit werkt.


Groetjes, Faith

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Automatische drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:19

Clickertraining? Maak hetgeen wat ze eng vindt leuk. Eerst is de beloning snoep van jou, maar als ze dorst heeft en wil drinken is de beloning het water.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 19:24

Slmt9 schreef:
Clickertraining? Maak hetgeen wat ze eng vindt leuk. Eerst is de beloning snoep van jou, maar als ze dorst heeft en wil drinken is de beloning het water.

Oeh, dat is echt een goede tip, ze kent het trucje touch al dus dat moet lukken. Dit ga ik eens uitproberen!
Meer tips zijn altijd welkom!

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Automatische drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:28

Stukjes wortel erin leggen? Even lokken natuurlijk zodat ze weet dat er wortel in ligt. Bij mij hebben ze het toentertijd toch wel snel aangeleerd. Ze zijn toch wel nieuwsgierig en gaan er dan mee spelen en komen er achter dat er dus water uitkomt als je op de klep drukt met je neus.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Automatische drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:21

Sowieso de drinkbak vol laten lopen, dan kan je het andere water weghalen als je een paar uur op de stal aanwezig bent. Elke keer als je paard dan het water vindt en het leeg drinkt laat je zien (en vooral horen, daar schrikken sommige paarden idd nog wel eens van) dat de bak opnieuw vol loopt. Je moet natuurlijk wel best een paar keer eerst je paard echt aan het halster bij de drinkbak houden en een paar keer herhalen, maar dat heb je denk ik wel al een paar keer gedaan? In ieder geval nu niet volledig het water weghalen met deze temperaturen. Wel de emmer al bij de automatische bak zetten. De meeste paarden zijn er wel snel mee weg. Zeker als hun andere water bij de automatische bak wordt gezet verplaats je de drinkplaats al.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 22:18

Bedankt voor alle tips! Morgen ga ik weer verder.
Net even gewerkt met het trucje touch, ze raakte m steeds mooi aan en ging ook met dr neusje erin. Toen raakte ik in gesprek met iemand en ging ze zelf (waarschijnlijk om te bedelen maar oke) met dr neus erin rondspelen. Toen ben ik verder gegaan met mini worteltjes in Mn hand en dan Mn hand helemaal onder water, toen ze dat een aantal keer netjes had aangenomen drukte ik zodra ze haar neus in de bak deed om de wortel van mijn hand te pakken tegen de lepel aan waardoor er water uitkwam. Ze ging toen rustig door met de wortel pakken. Ik zal als ik een keer een langere tijd op stal ben eens de speciekuip weghalen en de drinkbak vullen, kijken of ze er dan uit drinken.