Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:17

Koper schreef:
Nattigheid vinden die van mij dan weer niet erg. Mijn merrie komt bij regen/modder/kou bij voorkeur d'r stalletje niet uit en mijn ruin kan het niet schelen. Die gaat rustig in de regen liggen liggen. Paar jaar geleden was zelfs de zandpaddock bevroren en trof ik 'm 's ochtends aan op een stuk ijs. Hoewel ik wel wist dat hij ijsvast is ben ik toch even blijven kijken tot hij er weer af was gewandeld :o


Dat had ik van de winter ook. Mn nf en shet hadden al een paar jaar geen dekens meer op, maar afgelopen winter was voor mn merrie van 25 eerste winter zonder. Zij ligt elke dag om vaste tijd te pitten en dus ook op het bevroren zand.....Ik moest met een bijl het mest losbikken en zij lag er heerlijk bij. Haar zoon had nog ene winter dekens op, want die moest nog wennen.

Maar ook in de sneeuw waren ze als gekken aan het rollen. Het was gewoon echt spelen in het sneeuw.

Die van ons hebben mazzel. We hebben laatste tijd weinig gereden, dus er groeit best wat in de bak en daar hebben ze vandaag lekker kunnen grazen. Pad is nu kaal en weitje moeten we maar afwachten.

Het mooie is dat ze nu ook niet bij het weitje staan te zeuren, dus het lonkt ook niet. Toen het net groeide, wilden ze er echt naartoe.

Ze eten hier ook graag van de bomen. Er is een rij die naast de paddock staat en dan staan ze echt uitgerekt om wat te pakken, maar dat vind ik juist wel fijn die andere houding af en toe.

Koper

Berichten: 30239
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 01:53

Ja, mijn ruin (IJslander) doet dat ook. Hij kan net bij de takken van de berkjes. Mijn shet niet. Maar af en toe reikt hij haar er eentje aan.

Vastgevroren mest losbikken ben ik jaren geleden al mee gestopt. Wanneer het ontdooit ruim ik het wel op :Y)

DubbelFun

Berichten: 88642
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:26

Als het vriest ruim ik het gewoon meerdere keren per dag op. Op een kleine ruimte als ik heb wordt het snel een zootje als je het niet op ruimt.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:02

Die van mij kunnen bij nat weer gewoon via de verharde track naar hun schuilstallen. Staan ze heel graag in bij guur (maar ook bij warm) weer. Daar worden ze ook gevoerd en hebben ze hun drinkwater en likstenen. Door de verharde track hebben ze hele sterke hoeven gekregen. Ze lopen ook graag weer terug naar hun zandpaddock. Daar is veel te zien, ruim overzicht op de bak, de wei en natuurgebied. Een groot deel van de dag is daar ook schaduw van de bomen en heg. Ze liggen het liefst heerlijk in het witte zand, nooit in de stallen. Ze hebben ook nog een Arabische buurvrouw, waarmee ze over het draad neuzen (komt straks nog een paard bij). Vervelen doen ze zich eigenlijk nauwelijks. We komen zelf 4 a 5x per dag om te voeren etc. Ze mogen de wei vaak even op en/of de bak ook in en daarnaast train ik ze veel, want ik ben best fanatiek met ze aan het werk momenteel. Bevroren mest, ach ja, maar is nu niet aan de orde. Ik woon tegenover mijn paarden, dat scheelt enorm....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:29

Ik heb ook drie paarden (2 Tinkers en een mini shetlander) die met beperkt gras zijn gehuisvest.

Mijn mini heeft cushing, dit is eind vorig jaar ontdekt toen ze vanuit het niets (ze stond alleen op de paddock met hooi, kwam niet in de wei) zwaar bevangen is geraakt. Daarnaast had mijn toenmalige paard EMS, waardoor ze onder andere véél te dik was en heeft mijn Tinker lichte zomereczeem. Al met al dus een top combinatie, allemaal paarden die sober gehouden moeten worden. Ze kwamen dus eens per dag ongeveer twee uurtjes op de weide. In januari dit jaar heb ik mijn oudje helaas in moeten laten slapen omdat ze geen kwaliteit van leven meer had, onder andere door haar EMS. Na een speling van het lot kwam mijn tweede Tinker toen bij mij. Die hoeft niet zo sober te worden gehouden als mijn ander twee, maar voor hem kan het zeker geen kwaad.

Inmiddels staan zij zo'n drie maanden samen, het is een heerlijk rustig en stabiel groepje. Ze staan nu nog steeds 22/7 op de paddock met onbeperkt ruwvoer. Ze hebben wel een redelijke paddock van zo'n 850 m2.
Ze vermaken zich opperbest. Mijn Tinkermerrie wil zelfs niet eens de wei in, ze vindt het echt niks aan. Ik moet haar bijna de wei in slepen, waar ze vervolgens voor het hek gaat staan zodat ze in het zicht staat. Daar blijft ze dan staan hinniken tot ze terug mag. Het is echt een idioot beest :D Mijn mini vindt het wel heerlijk om op de wei te gaan, maar net als superpony zegt is het meer het idee dat ze op de wei mogen. Ze vinden het ook prima als ik ze er een uurtje later weer uithaal, dan lopen ze zelfs los mee naar de paddock.

Het is wel een droom/doel/idee om de paddock en gehele huisvesting nog aan te pakken, maar dat gaan we op deze locatie niet meer doen. Ik heb al grootste plannen voor als ik ze (ooit) aan mijn eigen huis heb staan. Dan krijgen ze een super grote paddock met schuilstallen, een verhard stukje, lekkere eetbare bomen en struiken, een speelvijver, et cetera. Ik blijf daar nog even over dromen :D

Wat betreft de mest; die ruim ik twee tot drie keer per dag op. Ik vind het vervelend als er zoveel mest ligt, maar dat is puur mijn eigen perfectionisme :D . Ook de weides mest ik dagelijks uit (waarvoor ik complimenten kreeg van de DA, want mijn paarden zijn altijd zo netjes schoon van wormen).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:20

Ik vind bevroren mest ook geen probleem.....Ik schreef het omdat de paarden gewoon op diezelfde grond gaan liggen als waar de mest vastvriest. Ja, dan kijk ik ook even of de paarden nog wel loskomen :)

Wij mesten meestal 2x uit, soms 1x. Ik doe het 's ochtends en mn man 's avonds. Een dag overslaan doen we echt niet, want ze staan met zn 4en en hebben favoriete plekken die dan echt te vol komen te liggen.

Ze vervelen zich ook niet echt. Wij hebben de boomstammetjes liggen waar ze overheen moeten of moeten slalommen. Het stuk bestraat etc. ER is wel weinig te zien bij ons. Vanaf het pad zien ze net paarden van de buren, maar dat ligt in ene hoek, dus ligt er soms aan. Ze hinniken wel naar elkaar als er eentje daar alleen wordt achtergelaten, maar echt elkaar zien doen ze niet.

Verder aan 2 kanten woonhuizen die ze amper zien en aan de zijkant industrie naast een groot veld. Ze zien wel wat mensen komen en gaan, maar verder niet.

Dit huren we en hebben we aangepast naar onze wensen, maar de grove indeling was er al. Wat wij aan 4 tesamen geven als mini pp, waren ooit meerdere aparte plekjes voor iets van 4 of 5 paarden. Dan is het super klein per paard.

We gaan ons huis verkopen en zoeken naar iets voor ons zelf. Dan zullen wij vooral kijken naarhoe de grond ligt. Of het mogelijk is veel beschutting te bieden, de ruimte optimaal te benutten met paden en een groter veld etc.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:39

DubbelDun schreef:
Nick1963 schreef:
Goed hooi wat voor de komende vier jaar constant zelfde is ( heb grote partij gekocht) ....
Bedoel je dat je nu 4 jaar met hetzelfde hooi gaat doen ??



Ja , naast andere soorten ruwvoer ( hooi is verpakt in plastic )

DubbelFun

Berichten: 88642
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:02

Ben je niet bang dat het erg in kwaliteit/voedingswaarde terug gaat lopen ??

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:45

Nee het is kuil van het zelfde perceel als waar ik de afgelopen tijd balen van had, zulk mooi kuil . ( nu laat ik een hooi analyse doen en kan dit over twee jaar nog een keer doen) verder krijgen ze als compensatie voor het feit dat ze niet op de wei staan verschillende soorten ruwvoer, en altijd een dagelijkse portie vitaminenbrok.
( ik heb een aantal slechte kuil/ hooi soorten gehad en ben nu blij goed kuil voor een zeer goede prijs gevonden te hebben)

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:50

Mijn paarden staan grotendeels van het jaar op de wei, in elk geval zolang de wei het toelaat, meestal van april tot ergens in november. De tussenliggende periode staan ze in de paddock en de buitenbak, bij elkaar is dat een 1700 m2, altijd droog. Ze hebben dan de hele dag onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking. Ik merk in het begin dat ze elke keer bij de ingang van de wei gaan staan zodra ze me zien, dat wordt minder na een week ongeveer, in de loop van de winter merk ik dat ze het zat worden op de paddock/buitenbak, ze gaan zich vervelen en gaan meer klieren en soms zelfs proberen te slopen. Ze lijken ook wat meer sjaggerijnig. Op de wei ken ik dat gedrag van hun totaal niet.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:44

DubbelDun schreef:
Ben je niet bang dat het erg in kwaliteit/voedingswaarde terug gaat lopen ??

o
Gezien de ontwikkelingen met de aanvoer van hooi met betrekking tot de aanhoudende droogte geeft het een goed gevoel dat het goed en betaalbaar is.

DubbelFun

Berichten: 88642
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:43

Dat heb je goed... ik vrees dat een hoop mensen een probleem gaan krijgen zéker die het liefst 2e snee voeren.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:50

Ja , en tezamen met de prijs van stro die nu al fors aan het stijgen gaat, nu al moet stro uit het buitenland komen, en met de vooruitzichten dat het de komende twee weken warm blijft, moet e veel uit het buitenland komen..... Dat met vervoerkosten gaat de prijs enorm verhogen.