Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 20:43

Hallo,

graag hoor ik ervaringen over paarden die gehuisvest worden zonder gras of met beperkt gras. Hoe worden zij gehouden, oppervlakte, ruwvoerhoeveelheden, reden etc.

Hoe zijn de ervaringen met paarden die in het verleden veel gras gewend waren. Lijken de paarden het te missen?

Ik hoor heel graag van jullie.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:56

Onze 2 paarden staan op 0,3 hectare. Dus niet zo een heel grote weide en het gras is heel snel opgepeuzeld. Dus wij gaan nu op nog extra land een paddock aanleggen van 20 op 40 zodanig dat we zuiniger kunnen zijn op de het gras. Nu met de grote droogte is alles sowieso op.

Wij voederen de hele zomer en winter bij. Nu ook hebben wij reeds hooi voor het hele jaar binnen gehaald. Mijn paard stond altijd in het gras maar ziet er nu zelfs gezonder uit. Ook ons Freibergerveulen ziet er top uit. Dit zijn van nature al schralere paarden.

Ik vind de lichaamsbeweging vooral het belangrijkste.

M_I_K_A

Berichten: 242
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:26

Ik heb mijn trekpaard sinds een half jaar aan huis.
Voorheen bij een boer, zomers 24/7 op gras, ‘s winters nacht op stal, overdag op het grasland met hooi bijgevoerd.

Nu staat ze zomer en winter 24/7 op een soort ‘weitje’ vergelijkbaar met paddock. Bijzondere vorm, ong. 300m2 denk ik, overkapping, bomen en water daar niet bijgerekend. Kan altijd onder een grote overkapping ( zo’n 10x3m). Er groeit amper wat. (Erg harde, droge grond, ideaal in de winter, geen blubber).
Ik voer dus volledig hooi bij. In mijn geval is dit ong een baaltje van 20 kg per dag voor een trekpaard van 700kg, kleine Shetlander en de 3 dwerggeiten knabbelen ook wat mee. Er is nog een klein weitje met gras, waar ik mijn paard zomers een uurtje per dag op zet, dit is meer een extraatje. Shetlander is standaard te dik, dus die gaat maar een enkele keer mee voor een paar happen. Momenteel groeit het niet dus heb ik ze er al een week niet meer op staan.

Wat mij opvalt is dat mijn paard momenteel niet meer schuurt, wat vorige jaren echt het geval was(ik dacht aan exceem). Ook kan ik haar goed op gewicht houden.
Voorheen moest ik kiezen of met soortgenoten op de grote wei en te dik of alleen staan in een kleiner weitje en redelijk op gewicht. In beide gevallen schuurde ze zomers.

Wel vind ik het een zoektocht hoe je haar het beste hooi kan aanbieden, in de juiste hoeveelheid, zonder dat ze te lang zonder staat. Op het moment voer ik stengelig hooi in een hooinet met daarom heen nog een hooinet(onder een afdak), dit gaat redelijk, maar staat ze wel op 1 plek te eten.
Eigenlijk wil ik op meerdere plaatsen gaan voeren, maar dan moet dat weer verhard worden en kan het nat worden.

Al met al, ondanks dat ze minder ruimte heeft, merk ik dat mijn paard veel beter in haar vel zit.
Dan was zij al niet van de sprintjes trekken (daar wordt ze moe van :+)
Belangrijk vind ik ook dat ze nu geen jeuk meer heeft.
Kan altijd schuilen tegen regen en zon (vooral laatste, regen vindt ze niet erg)


We puzzelen nog even verder, ik volg dit topic in ieder geval, misschien komen er nog ideeën, die ik kan toepassen.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:32

Ik heb m'n mini's ook aan huis, krijgen onbeperkt hooi en komen niet op het land.
Eerder kwamen ze wel op het land maar vrienden zijn verhuisd en hier in de buurt is geen land te huur, dus heb ze nu aan huis en voer ze een goede kwaliteit hooi.

Met stal hebben ze een inloop stal, ze kunnen zelf kiezen (deur staat altijd open, behalve met extreem slecht weer) en buien maar ook in de stal zijn hooinetten.
Ik vind dit zelf als voordeel hebben dat ik kan beslissen wat ze eten en hoeveel, daardoor zijn de pony's hier ook goed op gewicht.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 01:09

M_I_K_A schreef:
Wel vind ik het een zoektocht hoe je haar het beste hooi kan aanbieden, in de juiste hoeveelheid, zonder dat ze te lang zonder staat. Op het moment voer ik stengelig hooi in een hooinet met daarom heen nog een hooinet(onder een afdak), dit gaat redelijk, maar staat ze wel op 1 plek te eten.
Eigenlijk wil ik op meerdere plaatsen gaan voeren, maar dan moet dat weer verhard worden en kan het nat worden.

Je zou natuurlijk kunnen beginnen om nu, terwijl het kurkdroog is, vast op verschillende plekken netten op te hangen. Als het dan weer gaat regenen hang je je hooi gewoon weer op bij je al bestrate stuk. En de komende jaren kun je die andere stukken ook gaan verharden, die gebruik je tot die tijd dan wanneer het droog genoeg is. Zo kun je ook even aankijken of jouw paarden de plekken die jij bedacht hebt ook prettig vinden om te eten (niet te dicht bij slaap- of mestplekken, of bij voorbeeld gunstig qua schaduw/wind/uitzicht. Mijn ruin vindt het bij voorbeeld heel prettig om de omgeving goed in ogenschouw te kunnen blijven nemen tijdens het kanen). Flexibiliteit heet dat.

Mijn paardjes krijgen onbeperkt hooi uit netten. Ze worden niet dik van veel hooi. Ze worden dik van het verkeerde hooi. Overigens krijgen ze wel ook gras, ze hebben een klein weitje. En in de zomer neem ik ze regelmatig mee om de bermen wat bij te werken. Ze zijn dol op gras. Maar mijn ruin wordt er dik van.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 02:31

Wij hebben een grote zandpaddock voor 4. Eerst hebben we een bestraat plein met hooihuisje en de open stallen. Dan naast de bestrating een breed zandpad tussen wat bomen door.
Dan een brede doorgang waar we wat balken hebben neergelegd zodat ze voetjes optillen of slalommen. Daarnaast een klein heuveltje. En er staat een mega grote boom die ze gebruiken als paraplu en parasol.

Dan komt een hele grote zandpaddock. Daarop staat 1 ibc vat met hooinet.

Daarachter was een even groot weitje, maar het is echt puur zandgrond en slecht onderhouden. Wij hebben hem nog kleiner gemaakt en een pad er omheen. Dat pad hebben we laten kaal eten door ze steeds kort een stukje te geven. Achterin hebben we dat pad breed gemaakt en staat ook een ibc vat met hooinet.

Toen het gras wat er dan wel staat begon te groeien, stonden ze wel wat te kijken. Nu gooien we die een half uurtje open en grazen ze wat voor het idee. Eentje is gevoelig voor hb, maar gaat prima zo.

Wij kopen altijd 2, soms 3 soorten hooi en dat mengen we. Bij het hooihuisje gooien we om de zoveel dagen een beetje stro.

Het is echt zandgrond, maar gras wil op zich goed groeien. Het is altijd droog, dus ze lopen hele jaar rond 24/7 samen buiten zo.

Wij willen zelf iets kopen en dan zou ik wel wat meer investeren in een beter weitje. Ze niet per se langer of meer erop hebben, maar wel dat het voor de afwisseling wat meer te bieden heeft dan nu. We hebben nu wel doorgezaaid met paardenmengeling, maar het was voor ons te lang niet onderhouden en er groeit veel zuring en jkk, ook zat het dicht van de mos.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:26

Voor mijn paard heb ik altijd geroepen dat voor haar de meest ideale huisvesting op de paddock is met hooi/voordroog. Dat ben ik nogsteeds wel van mening. De wei brengt zoveel ongemakken met zich mee die zich uitten in jeuk, vetophopingen e.d. zélfs nu ze op een schrale strookbegrazing staat.
Nu krijgen wij op termijn de kans om de paarden aan huis te houden, maar geen ruimte voor échte weidegang, dus ik volg eventjes mee! :)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:06

Ik heb de meiden op een stuk van 25x25 staan, daar hebben ze rondom een track van zand en in het midden een postzegel gras (die nu ligt te verdorren ;( ) Ze hebben de beschikking over een schuiltent, 8 voerplekken en 2 waterbakken.
Ik heb ooit een halve hectare gras gehuurd met het idee ze daar 's ochtends naar toe te brengen en dan 's avonds weer naar huis, maar beiden hebben dat qua uren nooit gered. Na 3 uur hadden ze dusdanige spier/hoef-problemen, veel schuren en andere konditie problemen dat ik uiteindelijk gestopt met ben de huur. Ze krijgen nu 4x per dag hooi uit 8 voerplekken en 1x brok. Na het rijden of als het weer goed/veilig is mogen ze een kwartiertje op het gras in het midden.
Als ze willen kunnen ze eindeloos rondjes galopperen (ook op snelheid :D ) , maar meestal sjokken ze wat rond of staan te soezen.
Dus ook hier geldt "grass is overrated"...

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:16

Mijn pony staat 24/7 in een zandpaddock met schuilstal. Hij krijgt een keer of 6 per dag ongeveer een kilo hooi (goed voordroog ivm stofallergie) en een vitamine/mineralenbrok omdat ik bang ben voor tekorten nu hij niet op t gras staat.
Hij is 2 jaar geleden hoefbevangen geraakt (incl. Sincker) en daarna per direct van het gras gehaald. Hij knabbelt nog wel de randjes van de paddock maar dat lijkt hij te kunnen handelen.
Ik had verwacht een dood ongelukkig paard te krijgen maar niets is minder waar. Hij heeft veel minder jeuk, is ongeveer 100kg kwijt.
De paddocks zijn ongeveer 10x12 en overdag heeft hij er 2 van tot zijn beschikking.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:21

Toen mijn paarden nog aan huis stonden had ik ze ook vaak in de zomer alleen op het zand en soms even een uurtje op gras. We hadden wel grasland maar ik merkte dat de zomereczeem van mijn fell veel minder was wanneer hij geen gras kreeg. We voerden dan wel bijna onbeperkt hooi met wat stro door gemengd in slowfeeders. Hij werd ook snel dik.

Ik denk dat voor veel sobere paarden gras overbodig is, ik vond ze het bij mij beter doen op hooi in ieder geval. Er zit natuurlijk ook verschil in gras, wij hadden zo een typisch 'koeiengrasland', dat is funest voor sobere paarden of paarden die jeuk gevoelig zijn.

paarden89
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:45

Ik heb al van alles uitgeprobeert en denk dat ze nu redelijk ideaal staan. Ze hebben ongeveer 3000m2, waarvan een deel bak/paddock met een deel verhard en schuilstal. Daar staan de paarden in de winter met hooinetten. Ik voer onbeperkt graszaadhooi in netten met een maas van 2x2. Dat is klein, maar ze kunnen er prima mee overweg en raken er niet gefrustreerd van. Ik ben begonnen met metalen rekken maar als snel overgegaan op netten (maas was veel te groot, maar metaal wordt ook heet in de zomer en ijkoud in de winter. Daarnaast ook nog slecht voor de tanden).

Het gras is verdeeld in 3 stukken waar ze van maart/april tot september/oktober een paar uur per dag op staan, afhankelijk van het weer en het gras.
Inmiddels werk ik met strookbegrazing en dit werkt goed.
Vorig jaar heb ik geprobeert een soort track te maken met prikpaaltjes maar dat vond ik niet erg handig werken. Ik had wèl het idee dat de paarden meer bewogen dan dat ze nu doen.

Beide paarden 'werken' op het moment nagenoeg niet maar blijven redelijk op gewicht.
Ik heb niet het idee dat ze het gras missen verder. Ze zijn altijd blij dat ze de wei op mogen maar ze staan ook regelmatig tussendoor hooi te eten.
Als ik later kom dan normaal staan ze soms ook al gewoon in de paddock (gewoontedieren :-))

In de netten past trouwens rond de 10-12kg hooi. In de winter doen ze daar 24 uur mee (per paard) en als ze er gras bij krijgen en het warmer weer is vaak maar de helft of nog minder.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:59

Als ik ze op de wei heb staan en ik ga hooi klaarmaken (losmaken en natmaken , want COPD) dan komt de jongste al uit zichzelf van het gras af. Blijkbaar heb ik erg lekker hooi :D

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:19

Ik heb wel genoeg gras maar ze komen uit zichzelf terug baar het schuilhok om daar de vliegen te vermijden en hooi te eten of soezen. Daarnaast staat de drinkbaar in de paddock dus als ze dorst hebben moeten ze sowieso naar voren. Bij wen sober of jeukerig paard heb je niet zoveel gras nodig, wel goed management.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:39

DubbelDun schreef:
Als ik ze op de wei heb staan en ik ga hooi klaarmaken (losmaken en natmaken , want COPD) dan komt de jongste al uit zichzelf van het gras af. Blijkbaar heb ik erg lekker hooi :D


Dat hebben wij ook. Als ik aankom, gooi ik weitje open en ga dan hooi natmaken en vullen. Dan hun hapje met vitaminebrokje en dan staan ze alweer voor mn neus. Als ik langzaam ben staan ze weer bij het hooi.

Daarom vind ik een klein weitje heel fijn voor ze, als snack en ze lijken er ook tevreden mee zo.

Zonder zouden ze zich ook redden, maar ze zien dit weitje en toen gras omhoog kwam, wilden ze er graag naartoe.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 06:55

Hier alleen de paarden op ruime paddock, met goed voerbeleid zeer stabiel.
Goed hooi wat voor de komende vier jaar constant zelfde is ( heb grote partij gekocht) daarnaast nog variatie met andere ruwe voersoorten.( takken van bomen en gedroogde brandnetels en andere kruiden)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:06

Mijn pony graast tot alles is afgetrokken, met hooi eet ze ook tot het laatste stengeltje ...zij mist het niet maar is gewoon wel graag buiten ....en ze is nog steeds te dik!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:10

finnens schreef:
Toen mijn paarden nog aan huis stonden had ik ze ook vaak in de zomer alleen op het zand en soms even een uurtje op gras. We hadden wel grasland maar ik merkte dat de zomereczeem van mijn fell veel minder was wanneer hij geen gras kreeg. We voerden dan wel bijna onbeperkt hooi met wat stro door gemengd in slowfeeders. Hij werd ook snel dik.

Ik denk dat voor veel sobere paarden gras overbodig is, ik vond ze het bij mij beter doen op hooi in ieder geval. Er zit natuurlijk ook verschil in gras, wij hadden zo een typisch 'koeiengrasland', dat is funest voor sobere paarden of paarden die jeuk gevoelig zijn.


gelul je kan ook andere soorten gras zaaien, dat hebben wij ook gedaan. Maar sobere paarden hebben gewoon een langzaam metabolistme dus tjsa hier hebben de shet konik en paint kruising echt beperkt te eten en ze zijn netzo dik met gras als hooi als ze de kans krijgen. het gaat ook om de beweging en de hoeveelheden en de rangorde de baas heeft meer dan de onderste in rang!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:26

Mijn ruin heeft zware insuline resistentie en na jarenlang geklooi op stallingen met weidegang, staan we inmiddels bijna 6 jaar op een doe-het-zelf stal. Ik heb hier mijn eigen zandpaddock met verharde track naar de schuilstal. We hebben er een lieve Shetlander bij gekocht jaren geleden als gezelschap, aangezien de 4 paarden van mijn wederzijdse buren vaak wel het land op gaan overdag. Ik zet ze 2 a 4x per week een half uur op het land. Ze komen vanzelf terug inmiddels, ze weten dat de tijd om is. Als ze langere tijd het land niet opgaan, wennen ze daar ook prima aan. Ik voer 4 a 5x per dag hooi vermengd met stro in porties. Bij onbeperkt voer worden ze te dik. Verder voer ik regelmatig gedroogde brandnetels nu en wilgentakken. Ze krijgen dagelijks ook wat vitaminebrokjes en er hangen twee likstenen. Eentje met extra magnesium en een Himalaya. Eindelijk is mijn ruin weer gezond en slank. Beide paarden zijn happy op de plek en op elkaar. Ik train ze wel dagelijks en ze gaan vaak ook nog los in de bak, die in verbinding staat met mijn paddock. Ik had veel moeite met het afnemen van de weidegang. Maar als je paarden er ziek van worden, moet je wat beters creëeren. Eindelijk - na 12 jaar gedoe - is alles op zijn plek gevallen door het zo te doen. Succes!!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:47

Nick1963 schreef:
Goed hooi wat voor de komende vier jaar constant zelfde is ( heb grote partij gekocht) ....
Bedoel je dat je nu 4 jaar met hetzelfde hooi gaat doen ??

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:56

Mijn IJslanders zijn van een wei met veel te veel en te vet gras naar een wei met nauwelijks gras en (bijna) onbeperkt ruwvoer gegaan. De grootte van het land is ongeveer hetzelfde gebleven (ca. 1 hectare). Ze staan nu wel met een grotere groep waarin meer gespeeld wordt.

Buiten de wei trekken ze wel naar het gras toe (niet letterlijk, dat mogen en doen ze niet), maar op de vorige stal deden ze dat ook.

Lichamelijk zijn ze gezonder en fitter en dat merk ik aan ze. Ik heb er geen spijt van en zou ook nooit meer willen terugkeren naar een wei met veel gras. De nadelen wegen voor ons niet op tegen de voordelen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:31

Die van mij liepen vroeger onbeperkt op het gras. Echter stonden er 2 bevangen toen. Dus tegenwoordig staan ze op een weiland dat kaal gevreten is. Ik voer ze onbeperkt graszaadhooi en om ze op gewicht te houden doe ik er weidehooi bij. Ze ogen gewoon happy en gezond. Maar ze worden uiteraard wel helemaal blij als ze eens op het gras mogen.

Voor een gezond paard zou ik wel weidegang willen maar met mate zo dat hij niet te dik wordt. Als ze verder maar niet op een kleine paddock staan de hele dag

ynid1
Berichten: 130
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:18

Mijn paard staat in het weiland en er is geen gras meer. Ik geef hooi en ik zag vandaag dat ze steeds bij de wilgen staat takken te eten. Zou het kwaad kunnen dat ze er veel van eet? Weet iemand dat? Ze mist dus duidelijk het gras omdat ze nu van de bomen eet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:23

ynid1 schreef:
Mijn paard staat in het weiland en er is geen gras meer. Ik geef hooi en ik zag vandaag dat ze steeds bij de wilgen staat takken te eten. Zou het kwaad kunnen dat ze er veel van eet? Weet iemand dat? Ze mist dus duidelijk het gras omdat ze nu van de bomen eet.

Zelfs als er wel gras staat knabbelen ze hier aan wilg, echt een lekkere boom.
volgens mij moeten ze heel veel eten voordat het kwaad kan.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:30

Mijn shires staan op een paddock van 2800m, ingedeeld met een track en zowel verharding als zand. En ik heb 1200m wei. Ze eten onbeperkt weidehooi. In de zomer ongeveer 4 uurtjes gras per dag (als dat er is dan :+ nu staat er niks). Voorheen stonden ze 24/7 op de wei, toen ze nog niet aan huis stonden.

Het gaat echt heel prima. Ik merk dat ze zelf hun inname reguleren, in de zomer eten ze maar de helft van wat ze in de winter eten (om zich warm te houden).

Ze vinden het wel leuk om op het weitje te gaan, maar of ze echt de 24/7 wei missen? Qua gezondheid sowieso niet. Hier ook geen overgewicht meer. Maar misschien voor de leuk wel, hoewel ze nu ook de hele tijd eten. Ik denk dat het belangrijk is om je paddock leuk in te delen. Alleen een vierkantje is misschien wat saai om 24/7 op te staan. Met inrichting kan je heel veel doen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Huisvesting zonder gras of beperkt gras, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:33

Voor mensen die HB-paarden hebben én die op een kaal weiland staan... denk er om dat dit gras veel fructaan kan bevatten omdat het gestressed is.