Stenen in het weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arni
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-06-18

Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 22:13

In ons weiland liggen veel stenen, aan de oppervlakte hebben het meeste wel opgeraapt maar er ligt nog veel meer. Ik was van plan om over een stuk van 40x50 worteldoek te leggen en daar overheen andere aarde te storten en te egaliseren (gratis grond uit een bouwput). Wat vinden jullie van dat idee?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:28

Stenen komen naar boven en worteldoek ook. Daarnaast verstikt het de bodem als paarden het aantrappen, je kan niet meer ploegen, freesen, etc. Al zal je dat vast niet snel doen als het hele grote stenen/keien zijn.
Ik zou datgene wat naar boven komt elke keer verwijderen. Zand storten kan natuurlijk alsnog maar ik zou dus geen worteldoek doen

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:36

Bij ons liggen er ook veel stenen. Soms ruim ik wat op maar dat is onbegonnen werk hier. Is goed voor de slijtage van de hoeven zeg ik altijd maar ;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:04

Waarom zou je dat doen?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:05

Gewoon opruimen wat je ziet liggen, dan is het geen probleem voor de paarden.

Arni
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-06-18

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 23:28

omdat er heel veel ligt. Ik heb er al 10 aanhangers vol stenen uitgehaald en dat is nog maar een begin.
Beetje teveel van het goede voor handwerk.
Daarom dacht ik afdekken die handel en wat overheen storten.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:34

Gratis grond is riskant, als er rotzooi in zit heb jij de kosten, want bewijs maar dat het daar vandaan komt. Vervuilde grond, milieuregels en ook risico voor je dieren.
Stenenvrij stuk maken is makkelijker door te betegelen, al is zo'n groot stuk dan niet nodig (en stukje verharding is altijd handig). Maar is het huur of eigendom en bij dat laatste, hoe zit het met aansprakelijkheid verkoper? Want lading puin storten is nu niet iets gebruikelijks op landbouwgrond, verminderd de vruchtbaarheid en dat wil je niet ivm waarde grond.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:38

Zit er een afgebroken huis in de grond of zijn het natuurlijke stenen over de hele kavel verspreid? In het eerste geval zou je kunnen proberen om de bouwplaats af te graven. Stenen bedekken lijkt me niet helpen. Stenen 'groeien' de grond uit. De aarde is altijd in beweging.

Arni
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-06-18

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 23:43

Ons (eigen) land is vroeger ook een stort geweest, daarom ligt er veel stenen en soms ook andere troep (schoenzolen en ook glas, niet scherp meer). Afgraven is veel te duur, want waar moet je met die grond heen en hoe kom je weer dan aan een paar honderd kuub andere grond.
Dan zou zeven nog het beste zijn maar dat is volgens mij ook erg duur.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 06:17

Hier zeggen ze altijd: In een kiepkar grond zit een kruiwagen (steen)puin.
Of je er dan op vooruit gaat is maar de vraag.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 06:22

Arni schreef:
Ons (eigen) land is vroeger ook een stort geweest, daarom ligt er veel stenen en soms ook andere troep (schoenzolen en ook glas, niet scherp meer). Afgraven is veel te duur, want waar moet je met die grond heen en hoe kom je weer dan aan een paar honderd kuub andere grond.
Dan zou zeven nog het beste zijn maar dat is volgens mij ook erg duur.



Dan zou ik helemaal nergens aan beginnen. Zelfs 10000 kilo zand is dan niet voldoende. Troep komt altijd weer omhoog.

d_baak
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-02-18

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:27

Ik zou oprapen wat je zo tegenkomt en het er verder bij laten. Het is onbegonnen werk en worteldoek verstikt de grond eronder dus dat is ook niet heel handig.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:42

Lekker laten liggen.. Ze worden daar echt niet minder van hoor.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:11

Om hoeveel m2 gaat het? Staan er gebouwen/stal/schuilstal of iets dergelijks op?

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:17

Uit een bouwput zou ik echt niet willen hebben... Heb hier bij mijn huis zelf een stukje afgegraven voor de aanleg van een bijkeuken. Huis is 40 jaar oud, geen idee wat er daarvoor heeft gestaan... Maar het was één en al puin!

Gratis grond, ongezeefd, gaat je nergens brengen. Gezeefde grond is nog wat.

Er zijn van die dingetjes die je achter je trekker kan hangen zie poep opruimen. Een scooper ofzo? Misschien werkt dat ook voor stenen? (die losliggen uiteraard).

Worteldoek moet je voor een weiland wel echt diep ingraven...

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:21

Grond met een paar mensen afzoeken op stenen. Vervolgens lostrekken en opnieuw gaan zoeken. Als je meter voor meter afzoekt ben je vanzelf alles kwijt. Als het zoveel puin is dat het karrevrachten vol zijn dan zou ik een zeefinstallatie laten komen en het stuk 30cm afgraven. Eventueel heb je dit soort systemen ook voor achter de tractor.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:21

Ben ik de enige die een moord zou doen voor - een gedeelte - puin in mijn weiland? :+

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:50

Arni schreef:
Ons (eigen) land is vroeger ook een stort geweest, daarom ligt er veel stenen en soms ook andere troep (schoenzolen en ook glas, niet scherp meer). Afgraven is veel te duur, want waar moet je met die grond heen en hoe kom je weer dan aan een paar honderd kuub andere grond.
Dan zou zeven nog het beste zijn maar dat is volgens mij ook erg duur.

Euh, is het niet een stuk verstandiger om de hele boel te saneren :? . Je laat je dieren toch niet eten van en leven op vervuilde grond? Of ben ik nou gek?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:28

TurdusMerula schreef:
Ben ik de enige die een moord zou doen voor - een gedeelte - puin in mijn weiland? :+


Waarom zou je het willen? Dieren worden er kreupel door je krijg het in je machines etc.

Een stuk verharden met stenen of klinkers is prima voor de hoeven als je dat graag wilt. Puin in de grond wil je niet.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:34

GDG schreef:
Arni schreef:
Ons (eigen) land is vroeger ook een stort geweest, daarom ligt er veel stenen en soms ook andere troep (schoenzolen en ook glas, niet scherp meer). Afgraven is veel te duur, want waar moet je met die grond heen en hoe kom je weer dan aan een paar honderd kuub andere grond.
Dan zou zeven nog het beste zijn maar dat is volgens mij ook erg duur.

Euh, is het niet een stuk verstandiger om de hele boel te saneren :? . Je laat je dieren toch niet eten van en leven op vervuilde grond? Of ben ik nou gek?


Nee, ik keek er ook even raar van op. Zo een stuk grond krijg je toch nooit mooi? Als er zoveel troep ligt vind ik stenen nog wel het minst erge. Soms moet je beseffen dat niet iedere vierkante meter braakliggende grond een weiland voor dieren kan zijn.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:35

TurdusMerula schreef:
Ben ik de enige die een moord zou doen voor - een gedeelte - puin in mijn weiland? :+

:? :?

Waarom zou je in godsnaam willen dat je paarden lopen, grazen en rollen op vervuilde grond waardoor ze zich kunnen openhalen aan allerlei stenen/glas? Vreemd...

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Stenen in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:53

Dat helpt niet hoor. Die stenen blijven naar boven komen; dat gaat vanzelf. Dan heb je harde stenen bulten onder je grasmat.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:24

TurdusMerula schreef:
Ben ik de enige die een moord zou doen voor - een gedeelte - puin in mijn weiland? :+


Citaat:
:? :?

Waarom zou je in godsnaam willen dat je paarden lopen, grazen en rollen op vervuilde grond waardoor ze zich kunnen openhalen aan allerlei stenen/glas? Vreemd...


Citaat:
Waarom zou je het willen? Dieren worden er kreupel door je krijg het in je machines etc.

Een stuk verharden met stenen of klinkers is prima voor de hoeven als je dat graag wilt. Puin in de grond wil je niet.


Een gedeelte puin zou ik nog fijner vinden dan een gedeelte stenen of klinkers.
Uiteraard er vanuit gaande dat het een land is waar je op dat stuk geen machines op hoeft te hebben - en zoals geschreven liefst een gedeelte.
Goed voor de voeten, blijft vaak mooier droog ook. :)

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:52

TurdusMerula schreef:
Ben ik de enige die een moord zou doen voor - een gedeelte - puin in mijn weiland? :+
volgens mij werd dit bedoelt als "ik droom van m'n eigen weiland/plekje voor jezelf" niet als in de zin van ik wil een slechte plek..