Paard thuis of op pension? Helppp !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nikass

Berichten: 16675
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:56

Ik snap dat het op die manier goedkoper kan, zolang je dan geen twee linkerhanden hebt :D


Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:17

5 minuten heen met de kruiwagen zou ik ook te ver vinden. Waar mijn paarden staan moet ik ook een paar minuten wandelen naar de mesthoop, en ik verzeker je dat je dit bij 2-3-4-5 kruiwagens behoorlijk zat wordt in de striemende regen en het pikdonker.
Vaak schuif ik dan ook gewoon de mest op een hoop in de hoek (betonplateau) en doe het om de twee dagen met de kniklader weg.
Ik zou dus ook zeker opteren voor een kipkar die achter een quad of de wagen past, en deze eens in de twee weken gaan kippen.

Die zijn niet zo heel duur bij een simpele variant:
https://www.2dehands.be/auto-onderdelen ... 28364.html

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:19

Denk er om dat je de draineerbuizen in schelpen legt anders lopen ze zo vol met zand.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:24

Nikass schreef:
Ik snap dat het op die manier goedkoper kan, zolang je dan geen twee linkerhanden hebt :D


Oefening baart kunst! :))

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:33

TS heeft maar een haflinger en een falabella. Ik denk dat je daarvan maar 1 grote kruiwagen per dag aan mest hebt. Dus dan is 5 minuten lopen om te legen nog wel te doen toch.. Ter vergelijking: mijn 2 shires (beiden 1.80m) zijn in de winter samen goed voor 2 grote kruiwagens mest per dag. En ze krijgen onbeperkt hooi.

Editje: das wel enkel de mest, want ik gebruik geen bodembedekking. Ze liggen hier ook in de winter in het droge, gedraineerde :+ zand buiten. Met bodembedekking heb je misschien wel meer kruiwagens per dag, geen ervaring mee.

Instagram: lusitano_roux

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:38

Hier een trekpaard van 1.60 en een shetje die ook een ruime kruiwagen per dag vol poepen. Geen bodembedekking en krijgen onbeperkt hooi.

Wij hebben een kleine enkelas aanhanger gekocht (bladveren! begin niet aan torsieasjes) en die legen we 1x per 12 dagen bij een melkveebedeijf 200m verderop. No way dat ik daar elke dag met mn kruiwagentje naartoe loop.

Drainage is niet noodzakelijk. Het is nogal onderhoudsgevoelig en zal zeker op een klein stukje sneller verstopt raken. Ik laat mijn paddock straks verticaal afwateren. Zit op 1 meter klei. Ik laat op afschot naar 1 plek terug graven tot op de zand/grind ondergrond zodat ik rechtstreeks het grondwater in kan afwateren. Kost je wat meer grind en meer zandafvoer maar je hoeft geen sloot of waterreservoir aan te leggen.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:34

Je zou ook kunnen denken aan kunststof roosters voor boven je drainage die je vult met zand (evt zelfs nog een laagje er bovenom), dat maakt de kans op verstopping een stuk minder.
Bovendien zijn er mestafvoerbedrijven die gesloten rolcontainers te huur aanbieden die ze dan een keer in de zoveel tijd komen legen. Doordat ze afgesloten zijn zal de stankoverlast voor je buren ook een stuk minder zijn.

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:32

Ik denk dat het in de winter wel meevalt met stank, ik heb het idee dat ik mijn mesthoop dan helemaal niet ruik. Enkel in de zomer als ik er vlak naast sta (hij ligt verzonken in de grond).

Instagram: lusitano_roux

paarden89
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-11-16

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:46

Ik zou er zeker voor kiezen de paarden 's winters aan huis te houden!
Zoals gezegd, 5 minuten met een volle kruiwagen lopen is best een heel eind! Je zou ook kunnen kijken voor een soort bolderkar. Daar heb ik een tijdje mest mee weg gebracht (in tuinzakken). Niet erg handig, maar beter dan een gewone kruiwagen denk ik.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:48

Ook meer evenwicht met bevroren grond.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Kozaa
Berichten: 3
Geregistreerd: 01-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-18 23:29

Voor de geinteresseerde. Het gaat om dit stukje
Afbeelding

Afbeelding

Zo te zien is het wel hoger gelegen.
Als we er uit zijn zou het rechter weitje nog weg gaan. Dat komt er ook bij. De hagen worden afgeschermd. Links flink terug snoeien en dan hoog gaas met daarvoor post&rail. rechts 1 meter er vanaf post&rail is het stevigst denk ik? Met daarboven een stroom draadje.
Links ligt al een sleuf voor de afwatering van de schuur. Daar zouden de drainage buizen ook naartoe kunnen. Dat moest zowiezo nog af gemaakt worden.
Dan wat grond uitkisten. Is schelpen of grof schelpen zand ook een optie of is dat slecht voor de hoefjes.

Mest afvoeren moeten we even kijken dan. Genoeg mogelijkheden las ik bij jullie antwoorden super bedankt
Tips zijn welkom !


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paard thuis of op pension? Helppp !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:29

Schelpenzand is duur maar mooi spul. Schelpen of grond in de drainage sleuven en dan doek en zand is ook mooi.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, miamivice, Veldbloem, VogeltjeM en 94 bezoekers