Shetlander stallen op manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Shetlander stallen op manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 22:40

Dochter van 13 wil dolgraag een eigen shetlander. Waar ik over nadenk. Ze heeft momenteel een verzorgshet. Ze hoeft niet te rijden maar is vooral graag bezig met vrijheidsdressuur, wandelen, poetsen etc.
We wonen in een nieuwbouwwijk in de randstad, zonder stallingsmogelijkheid. In de buurt is wel een dure manege waar 2 vriendinnen van haar hun paard hebben staan. Verder loopt er daar geen enkele shet rond. Is het erg uitzonderlijk om een shet te stallen op een manege? Worden ze blij van een deel van de dag in een eigen stal, of moet ik dan gelijk 2 shets kopen :-)

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Shetlander stallen op manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:44

Je kan er vanuit gaan dat eigenlijk geen enkel paard blij wordt van een hele dag alleen op stal.

FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 22:46

Amber_anne schreef:
Je kan er vanuit gaan dat eigenlijk geen enkel paard blij wordt van een hele dag alleen op stal.


Ook niet als ze elkaar kunnen zien?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Shetlander stallen op manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:48

Tuurlijk niet, een dagdeel of alleen de nacht OK. Maar hele dagen is toch 3cht niet wenselijk.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8302
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:51

alice0cullen schreef:
Tuurlijk niet, een dagdeel of alleen de nacht OK. Maar hele dagen is toch 3cht niet wenselijk.


Niet iedereen weet wat voor paarden gangbaar is ;)

Ts, ze worden gelukkiger als ze naar buiten kunnen. Voor een shet is een paddock met weide makkelijker dan alleen wei omdat ze snel moddervet worden.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:51

Nee paarden zijn groepsdieren die van nature in kudde verband leven en het grootste gedeelte van de dag grazend doorbrengen. Het concept van je paard een hele dag op stal en eruit halen om mee te rijden is eigenlijk alleen voor je eigen gemak, het paard zij het zelf niet kiezen. Ik ben van mening dat als je je paard alleen een hele dag op stal kan bieden behalve de tijd dat je hem eruit hebt om iets mee te doen je beter geen paard kan nemen. Dit is natuurlijk voor iedereen zelf om te beslissen.

Is er geen mogelijkheid dat die ergens kan staan waar ze de hele dag naar buiten kunnen? Of een weiland je?

Heb je verder wel ervaring met paarden of is dit alleen voor je dochter?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:56

In pension is het wellicht wat uitzonderlijk daar je zelf al aangeeft dat het een dure manege is. Feitelijk betaal je dus voor de faciliteiten waar je geen gebruik van gaat maken, daarom kiezen andere eigenaren wellicht voor klein schalig pension of een plekje bij een boer.

Is er ‘gemengde’ weidegang en hoe lang staan ze op de wei? Dan heeft het paardje sociaal contact als hij/zij buiten komt en kan het best alleen in een stal.

FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 22:57

Amber_anne schreef:
Nee paarden zijn groepsdieren die van nature in kudde verband leven en het grootste gedeelte van de dag grazend doorbrengen. Het concept van je paard een hele dag op stal en eruit halen om mee te rijden is eigenlijk alleen voor je eigen gemak, het paard zij het zelf niet kiezen. Ik ben van mening dat als je je paard alleen een hele dag op stal kan bieden behalve de tijd dat je hem eruit hebt om iets mee te doen je beter geen paard kan nemen. Dit is natuurlijk voor iedereen zelf om te beslissen.

Is er geen mogelijkheid dat die ergens kan staan waar ze de hele dag naar buiten kunnen? Of een weiland je?

Heb je verder wel ervaring met paarden of is dit alleen voor je dochter?


Op de betreffende manege kun je ook een weilandje huren. Maar dan zal er wel een schuilstalletje moeten worden neergezet. En dan staat hij dus ook alleen. Klinkt allemaal niet diervriendelijk.
Ik heb alleen 5 jaar manege-ervaring en ga regelmatig mee naar de verzorgshet.

FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:00

linda_arnold schreef:
In pension is het wellicht wat uitzonderlijk daar je zelf al aangeeft dat het een dure manege is. Feitelijk betaal je dus voor de faciliteiten waar je geen gebruik van gaat maken, daarom kiezen andere eigenaren wellicht voor klein schalig pension of een plekje bij een boer.

Is er ‘gemengde’ weidegang en hoe lang staan ze op de wei? Dan heeft het paardje sociaal contact als hij/zij buiten komt en kan het best alleen in een stal.


De manegepaarden zie ik samen op de wei. De eigen pony's hebben een afgeschermd weidetje. In de winter enkel op stal... Daar heb ik eigenlijk mijn antwoord al..

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:00

Afgezien van het stallingsprobleem, weet ze zeker dat ze niet wil rijden? Bedoel als ze bij vriendinnen op stal komt te staan en die gaan samen rijden etc... Nu heeft ze zich erbij neergelegd een verzorgshet te hebben,maar blijft ze dat leuk vinden?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Shetlander stallen op manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:02

Misschien dat je beter opzoek kan naar een particulier of kleine stalling. Vast wel iets ik de buurt.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:04

Als ze een eigen weitje hebben kan je natuurlijk ook met andere eigenaren bespreken om ze samen te zetten dan is dat probleem opgelost. Kunnen ze in de winter ook naar buiten in een paddock bijvoorbeeld?

Wat Saskia zegt vraag ik me eigenlijk ook af, als jullie dan toch een pony kopen waarom niet een rij pony als ik vragen mag?

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Shetlander stallen op manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:05

Je dochter zal je trouwens wel een super moeder vinden dat je er over nadenkt om een pony te kopen *\o/*

FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:07

Amber_anne schreef:
Als ze een eigen weitje hebben kan je natuurlijk ook met andere eigenaren bespreken om ze samen te zetten dan is dat probleem opgelost. Kunnen ze in de winter ook naar buiten in een paddock bijvoorbeeld?

Wat Saskia zegt vraag ik me eigenlijk ook af, als jullie dan toch een pony kopen waarom niet een rij pony als ik vragen mag?


Dat is haar eigen voorkeur. Ze is ook bewust op zoek gegaan naar een verzorgshet ipv verzorgpony om op te rijden. Ze heeft 1x pw rijles. Maar haar echte hobby is het grondwerk.

FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:09

Amber_anne schreef:
Als ze een eigen weitje hebben kan je natuurlijk ook met andere eigenaren bespreken om ze samen te zetten dan is dat probleem opgelost. Kunnen ze in de winter ook naar buiten in een paddock bijvoorbeeld?


Er is idd een paddock, longeerbak, binnenbak. Maar de aandacht zal ivm school gemiddeld 2u pw zijn doordeweeks.

FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:11

Amber_anne schreef:
Je dochter zal je trouwens wel een super moeder vinden dat je er over nadenkt om een pony te kopen *\o/*


Dat vertel ik haar niet ;-) Eerst maar eens goed nadenken of ik zin heb in die verantwoordelijkheid..

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:13

FemkeH015 schreef:
linda_arnold schreef:
In pension is het wellicht wat uitzonderlijk daar je zelf al aangeeft dat het een dure manege is. Feitelijk betaal je dus voor de faciliteiten waar je geen gebruik van gaat maken, daarom kiezen andere eigenaren wellicht voor klein schalig pension of een plekje bij een boer.

Is er ‘gemengde’ weidegang en hoe lang staan ze op de wei? Dan heeft het paardje sociaal contact als hij/zij buiten komt en kan het best alleen in een stal.


De manegepaarden zie ik samen op de wei. De eigen pony's hebben een afgeschermd weidetje. In de winter enkel op stal... Daar heb ik eigenlijk mijn antwoord al..


Als ik kijk naar mijn persoonlijke situatie; mijn Shetlanders worden niet blij van hele dagen op stal ( weinig paarden denk ik) en dat denk ik dat het een aardige verplichting/uitdaging is voor een 13 jarige om dagelijks de Shetlander mentale uitdaging te geven zich niet stierlijk te gaan vervelen.

Binnen het manege’beeld’ zou ik dus opzoek gaan naar een rijpony, die zn ei en energie zeker in de winter kwijt kan in het werk.

Een pony om mee te knuffelen, tutten, wandelen zou ik particulier proberen te plaatsen, maarja...dan zitten haar vriendinnen nog steeds op de manege?

Kan er geen shet geplaatst worden bij de verzorg Shetlander?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:15

FemkeH015 schreef:
Amber_anne schreef:
Als ze een eigen weitje hebben kan je natuurlijk ook met andere eigenaren bespreken om ze samen te zetten dan is dat probleem opgelost. Kunnen ze in de winter ook naar buiten in een paddock bijvoorbeeld?


Er is idd een paddock, longeerbak, binnenbak. Maar de aandacht zal ivm school gemiddeld 2u pw zijn doordeweeks.


2 uur per week aandacht voor de pony of moet dat per dag zijn ?

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:18

2 uur pw ?? en wie kijkt er de rest van de tijd naar de shet om dan ? Een pony is geen handtasje natuurlijk. Ook al ga je voor een shet die zal toch zijn aandacht en verzorging nodig hebben. Stalling op een manege kan natuurlijk best maar hou er wel rekening mee dat er vaak voor alle extra`s (weidegang, stapmolen, enzz enzz) betaald dient te worden en dat reguliere faciliteiten vaak niet berekend zijn op shet`s ivm de hoogte van de draden in de wei, het uitbrekende gedrag wat menig shetlander heeft, de hoogte van de stapmolen, de hoogte van de staldeuren enzz.

FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:18

]



Kan er geen shet geplaatst worden bij de verzorg Shetlander?[/quote]

Dat zou zeker kunnen. Maar deze staat te ver om er elke dag na school naar toe te gaan vind ik (45 min fietsen).
2x per week verzorgshet gaat prima.

FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Re: Shetlander stallen op manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:19

Sorry 2u per DAG bedoel ik natuurlijk!

FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:21

Grooming_Mom schreef:
2 uur pw ?? en wie kijkt er de rest van de tijd naar de shet om dan ? Een pony is geen handtasje natuurlijk. Ook al ga je voor een shet die zal toch zijn aandacht en verzorging nodig hebben. Stalling op een manege kan natuurlijk best maar hou er wel rekening mee dat er vaak voor alle extra`s (weidegang, stapmolen, enzz enzz) betaald dient te worden en dat reguliere faciliteiten vaak niet berekend zijn op shet`s ivm de hoogte van de draden in de wei, het uitbrekende gedrag wat menig shetlander heeft, de hoogte van de stapmolen, de hoogte van de staldeuren enzz.


Typfout, 2u per DAG bedoel ik natuurlijk! En in het weekend meer.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:23

De manege klinkt goed maar idd zoals hierboven is gezegd misschien ook maar een overleg met de eigenaar wat die van een shetlander vindt.

FemkeH015
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:24

Amber_anne schreef:
De manege klinkt goed maar idd zoals hierboven is gezegd misschien ook maar een overleg met de eigenaar wat die van een shetlander vindt.


Daar ga ik idd eens mee beginnen. Dank voor de input allen!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Shetlander stallen op manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:27

als je voor de manege gaat,zou ik eigenlijk kijken voor 2 shetjes dan.
als ze in de winter dan op stal staan,hebben ze tenminste elkaar nog(samen in 1 stal dan),als ze buiten in hun 'prive-weitje' staan,hebben ze ook elkaar,.....