Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:28

nog ff door bijten, na maandag is het gedaan met dit prachtige weer....

Ik l*l niet met de wind mee nee...


mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:15

Popstra schreef:
nog ff door bijten, na maandag is het gedaan met dit prachtige weer....

Ahhhhgggg...dan ga ik weer klagen hoor ! :D

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:22

Duurt maar een paar dagen die regen, daarna weer droog. Ik hoop dat er genoeg valt om de weiden tw laten bijtrekken.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:31

Hier alleen woensdag 3.6mm, donderdag nog 0.3mm en daarna weer droog in de 14-dagen verwachting. Met temperaturen van 23/24°C. Hoe groot het neerslagtekort gemiddeld per dag oploopt kan ik niet precies vinden, maar de aardappelen verdampen/gebruiken nu 5mm per dag aan water (dat kon ik wel vinden), dus er valt waarschijnlijk nog niet eens genoeg voor 1 dag aardappelwater in de komende 2 weken. Al zal het alsnog wel goed zijn voor het gras.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:22

Er staat hier idd 2,8 en 3mm voorspelt daar wordt niks echt nat van :') maar wie weet! Ik klaag bij beiden niet, alhoewel het hooiland wel wat langer mag worden en dat is bij ons niet te sproeien met slootwater.

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:42

lindar1985 schreef:
superpony schreef:
Vraag me af of ze nog iets kunnen met het gras dat hoog stond en geel en dor is geworden.

Het ene gras blijft ook langer groen en goed dan het andere. Door het soort? De belasting? Bemesting?


Hier eten ze nu de randjes op van het net gehooide land.
Dus ook geel en droog geworden lang gras. Ze vinden het heerlijk, lekkerder dan hooi.


Hier ook een heel weiland met hooi geworden gras. Paarden eten er gewoon van :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 01:21

Nu wordt er weer van alles gedeeld dat het gevaarlijk is om te laten eten, met name voor hb gevoelige paarden. Maar op een gegeven moment moet je toch iets.....

Ik had een half pad mooi hoog groen staan en wilde die geven, mn wei weer sluiten en in orde maken etc. Maar binnen no time was pad geel. Heb het toch elke dag een half uurtje gegeven tot het bijna op was. Daarna komen ze ook vanzelf weer ergens anders kijken en zo heb ik lang steeds wat te geven.

Wat moet je anders met je mooie, hoge gras? Je kan het alleen maaien en weggooienOf had het snel moeten maaien als het hoog genoeg stond om er nog hooi van te maken...

Het verschilt hier enorm per veld/wei. In de wijk een veld met heuvels waar niks mee gedaan wordt, geen kinderen die er spelen, geen dieren die er grazen niks. Dat stond echt al hoog en is helemaal geel.

Verschillende weides zijn groen. En vandaag viel het me op dat hier veel bermen ook nog groen zijn en die worden niet gesproeid.

In onze tuin is het gras ook maar deels geel. Maar we sproeien wel wat bij.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:40

Hier is geen enkele grasspriet meer groen, niet op het land en niet in de tuin :')
Dat er veel fructaan in dat dorre spul zit, is voor mij duidelijk. Zelfs met een strookbegrazing en echt hele kleine stukjes elke dag groeien ze gewoon dicht :Y)
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt en heb al 35 jaar paarden :+

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:02

Hier zijn nu 2 landen helemaal op (kaal en geel), daar is dit weekend wedstrijd op, dus ik ben erg benieuwd of er wat van het gras over gaat blijven.

Mn merrie mag nu even overal waar uitkomt, ook op de nog groene landen, mevrouw vind het geweldig. :)
Volgens de planning gaat het volgende week weer regenen, dus dan hebben we weer groene landjes om ons heen :D


Afbeelding

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:05

oei als daar wedstrijd op is, wordt alles echt dood gereden, jammer.
Aan de andere kant: als het maar weer ven lekker regent knapt het wel snel weer op!

Leef: neem en geef!

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:57

Ja hoor , als het straks regent trekt alles vrij snel bij.
Ik heb een land 3 nachten beregend en die is echt al beduidend groener dan de rest.
Ik voer ook al een tijd hooi bij. Ik heb oudere paarden en ik wil niet dat ze terugvallen qua gewicht.
Maar erg happig zijn ze niet...ze peuzelen er wat van. Ze halen dus nog aardig wat voeding uit het , in mijn ogen, dooie land.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:19

De stukken bij ons waar geen paarden op lopen zijn wel gewoon vrij mooi groen, je ziet natuurlijk wel dat het gras lijdt onder de droogte maar sinds een paar dagen worden de stukken waar wel paarden op staan gesproeid om die nog te 'redden'.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:33

Dit is de wei hier inmiddels.

Afbeelding


Afbeelding

Ze krijgen hooi bij en een hand brok. En nog zijn ze dik zat.


Er zijn boeren die al van hun wintervoorraad aan het voeren zijn, hoorde ik net.

Die paar liter per m2 die er mogelijk gaat vallen is echt niet genoeg om gras te laten groeien. Het gras zit trouwens tot half augustus in een groeistop nu.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:12

Heleennn schreef:
De stukken bij ons waar geen paarden op lopen zijn wel gewoon vrij mooi groen, je ziet natuurlijk wel dat het gras lijdt onder de droogte maar sinds een paar dagen worden de stukken waar wel paarden op staan gesproeid om die nog te 'redden'.

Hoe sproei jij Heleennn? Wij overwegen een nacht te gaan rijden met een vacuümtank en dan een paar stukken echt te doordenken met water uit een kanaal hier uit de buurt. Sproeien lijkt me zo zinloos als het 5 mm per dag verdampt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:22

Kendra schreef:
Heleennn schreef:
De stukken bij ons waar geen paarden op lopen zijn wel gewoon vrij mooi groen, je ziet natuurlijk wel dat het gras lijdt onder de droogte maar sinds een paar dagen worden de stukken waar wel paarden op staan gesproeid om die nog te 'redden'.

Hoe sproei jij Heleennn? Wij overwegen een nacht te gaan rijden met een vacuümtank en dan een paar stukken echt te doordenken met water uit een kanaal hier uit de buurt. Sproeien lijkt me zo zinloos als het 5 mm per dag verdampt.


Sproeien heeft veel meer effect dan ineens een plump water ;) Daar loopt het grootste deel eraf.. Sproeien moet je alleen wel lang doen, mijn vader sproeit nu de hele dag en verzet hem 2, max 3x per dag.. Dus dat is ongeveer 8-12 uur per stuk.. Ik denk dat hij nu het hele land een keer zo heeft gesproeid..

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:26

Knakker schreef:
oei als daar wedstrijd op is, wordt alles echt dood gereden, jammer.
Aan de andere kant: als het maar weer ven lekker regent knapt het wel snel weer op!


Ja daar ben ik ook bang voor, maarja t is niet anders, is niet mijn keuze om te maken in dit geval :)
Haha ik kan niet wachten tot er een buitje naar beneden komt, maar ook omdat t dan zo lekker ruikt altijd :Y)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:08

Ik las ergens dat er veel fructaan zit in dat hoge hooiachtige gras.

Weet iemand daar meer van? Kunnen de paarden er zonder problemen van eten?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:24

Het gras is gewoon dood verbrand en verdroogt. Als het tenminste lang gras was. Het nieuwe wordt veel gevaarlijker. Heb hier een shet op strookjes dor gras staan. Tot nu toe nog niks gemerkt.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html Maar dit geloof ik ook niet. Shet bevangen gehad paar mnd geleden terwijl het al lang droog was. Dus veel fructaan en droogte kan wel kloppen. Maar nu is alles gewoon dood.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:37

@ relaxed:

Sproeien heeft inderdaad effect. Maar beter is om snachts te sproeien in plaats van overdag.
Als je overdag sproeit met volle zon is een heel deel al verdampt voordat het de grond raakt. Ook krijgt het dan minder de kans om in de grond te trekken.
Wij sproeien twee nachten ,van 22 uur tot 8 uur , hetzelfde stuk en verzetten de sproeiers dan weer.
Dit lijkt wel goed te werken .

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:15

laetitia schreef:
Ik las ergens dat er veel fructaan zit in dat hoge hooiachtige gras.

Weet iemand daar meer van? Kunnen de paarden er zonder problemen van eten?


Lijkt mij meer op het korte dorre gras wat na een buitje of sproeien weer aan groeit.

Zit ook te twijfelen om ze nu weer enkel in de nacht op de wei te zetten.

Zo zien mijn weides er nu uit (foto vanuit m'n slaapkamer )

Afbeelding

Redelijk groen bijgetrokken na de regen van afgelopen week. Nooit gesproeid.

Weide waar ze nu staan is wel redelijk droog.. tijd om door te gaan naar een volgende weide.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:37

Hier is nog geen druppel regen gevallen, eigenlijk vanaf begin mei al niet...
Ze lopen de ochtend nog op de wei, maar tussen de middag willen ze er graag uit richting hun hooinet in de paddock.
Er zijn delen er bruin maar ook stukken nog groen, over het algemeen zijn dat de stukken die ze niet willen eten... :+

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:07

wat hebben wij nog mazzel met de boer en onze weide
hij verdeeld het in div stukken [ grote stukken ] en heeft het niet gehooid dit jaar maar een andere weide gehooid
wij hebben nog gras zat , is wel lang en net hooi maar de paarden hebben nog eten zat, is in Rockanje///
Afbeelding

Afbeelding

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:17

laetitia schreef:
Ik las ergens dat er veel fructaan zit in dat hoge hooiachtige gras.

Weet iemand daar meer van? Kunnen de paarden er zonder problemen van eten?

Dat klopt. Het gras is dor maar niet dood en onderin wordt fructaan aangemaakt tijdens deze zonnige dagen/weken en vervolgens naar de toppen gestuurd. Het gras kan het echter niet omzetten in groei dus de fructaan bouwt nu al tijden op. Voor HB-gevoelige paarden is dit gras heel link, mijn pony mag er in elk geval niet op. Mijn paarden doen het er gelukkig wel goed op nog (maar zij krijgen zoals iedere zomer wel wat hooi bij als ze komen schuilen in de schuilstal).

koeien op de weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:53

mirim schreef:
@ relaxed:

Sproeien heeft inderdaad effect. Maar beter is om snachts te sproeien in plaats van overdag.
Als je overdag sproeit met volle zon is een heel deel al verdampt voordat het de grond raakt. Ook krijgt het dan minder de kans om in de grond te trekken.
Wij sproeien twee nachten ,van 22 uur tot 8 uur , hetzelfde stuk en verzetten de sproeiers dan weer.
Dit lijkt wel goed te werken .


Ja klopt, ik had dat ook altijd zo begrepen, maar zie nu de sproeier overdag ook aanstaan.. zal is vragen waarom :+

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:57

GDG schreef:
laetitia schreef:
Ik las ergens dat er veel fructaan zit in dat hoge hooiachtige gras.

Weet iemand daar meer van? Kunnen de paarden er zonder problemen van eten?

Dat klopt. Het gras is dor maar niet dood en onderin wordt fructaan aangemaakt tijdens deze zonnige dagen/weken en vervolgens naar de toppen gestuurd. Het gras kan het echter niet omzetten in groei dus de fructaan bouwt nu al tijden op. Voor HB-gevoelige paarden is dit gras heel link, mijn pony mag er in elk geval niet op. Mijn paarden doen het er gelukkig wel goed op nog (maar zij krijgen zoals iedere zomer wel wat hooi bij als ze komen schuilen in de schuilstal).



Dank voor de uitleg. Het lijkt zo onschuldig, omdat het veel weg heeft van hooi. Maar schijn bedriegt dus..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, ComscoreBot, Duran123, jaap_2005, Jorex, Lynn_Nikita, MarjanB, MRIIIS, othelloster en 110 bezoekers