Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 12:56

Het is al geruime tijd droog (heerlijk :D ), maar hier zorgt dat voor erg schrale weides en gras dat niet groeit. Hoe is dat bij jullie, levert het problemen op? Hoe los je dit op?

Ik sta op een pensionstal waar ze vanaf morgen 2 uurtjes de paddock op gaan i.p.v. de wei op. De weidetijd was al ingekort vanwege de staat van de weilanden. Ik ben op z’n zachtst gezegd niet zo tevreden over deze ‘oplossing’ en heb dit al aangegeven. Helaas worden alle door mij aangedragen oplossingen meteen afgeschoten. Hooi in de weide, weide besproeien en langer in de paddock is geen optie volgens mijn stalhouder. Hebben jullie nog goede oplossingen die ik kan aandragen waarmee ik de (tijdelijke) situatie wellicht iets minder slecht kan maken? Ben al begonnen met de regendans...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:58

Er zijn nog 5 grassprieten voor 4 paarden. Het hooi voor de paarden is binnen.

Maar stro gaat straks denk ik nog een probleem worden.

Het is echt veel en veel te droog.

Bij ons is een stukje afgezet opdat het achterste stuk kan groeien. Maar ja als er geen water is.
Ze kunnen nog wel (droog) gras eten. Maar het is heel schraal inderdaad.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-06-18 13:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:00

Bedoel je dat je paard nu 22 uur per dag op stal staat? En wat is de reden dat ze niet langer op de paddock mogen?

Hier staan ze nu ook enkel op de track met hooi. Weiland is te slecht en sproeien mag niet zonder vergunning.
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 30-06-18 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:00

Hooi erop voeren groeit het gras ook niet ik begrijp de pensionhouder wel.. hier is het een gele bijna kale wei...
Het is echt al heel lang droog op sommige plaatsen

De tijden en hoelang erop bemoei ik me niet mee. Maar de reden dat ze van het gras afmoeten is helaas tijdelijk door het weer.

Kan je niet een uurtje aan de hand grazen in de berm met je paard?

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:03

Hier zitten we op kurkdroge zandgrond, alles wordt geel... ze hebben nu de laatste groene weide. Ik troost me maar met het idee dat het in de toekomst wel weer groen zal worden.
Als het echt te erg wordt dan kies ik een stuk uit om kapot te lopen en voer ze daar wel hooi bij.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 13:08

Herkenbaar probleem dus... ik heb ook zeker begrip voor het probleem hoor, maar ik zou graag een andere oplossing zien.

Willemina_L schreef:
Bedoel je dat je paard nu 22 uur per dag op stal staat? En wat is de reden dat ze niet langer op de paddock mogen?


Er zijn niet voldoende paddocks voor alle paarden. Met 2 uurtjes zijn ze in drie rondes tussen 6-12u klaar. Langer willen ze niet want dan zijn ze de hele dag bezig (vind ik geen argument, maar goed...). Daarnaast mag er ook geen hooi op de paddocks gevoerd worden.
Als ik zelf niks regel staat hij idd 22 uur binnen. Gelukkig kan ik met een stalgenootje zo’n 4 uur extra paddocktijd organiseren en wordt hij elke dag gereden of gelongeerd. Naast een fulltime baan kost me dit best wat tijd en energie, maar het is even niet anders.

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:09

Met de klimaatverandering gaat dit alleen maar erger worden. Meer periodes van droogte en als het regent, dan is dat heel hard en kort. Wat de bodem niet op kan nemen. Meer hooi voeren lijkt me verstandig. En een manier vinden om regenwater langer vast te houden op het land is ook prettig. Maar daar zal je met de stalhouder uit moeten komen, want dat vraag aanpassingen aan de weides.

Klinkt trouwens niet echt als een prettige stal... Is er geen andere stal in de buurt waar ze wel langer naar buiten kunnen, al is dat dan maar op de paddock met hooi?

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:12

Waar mijn paard staat ook erg kaal land momenteel helaas. Ze krijgen wel kuil bij en staan er gewoon 24/7 op. Verder wordt ze 1 a 2 keer per dag door ons bijgevoerd met seniores priores, muesli en grasmix. Het is al een oudje, dus ik ben veel te bang dat ze anders gaat invallen en/of zandkoliek krijgt (van graswortels die ze mee pakt met zulk kort gras). Hopelijk krijgen we binnenkort weer wat regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:13

Bij ons op stal ook. De weilanden zijn kurkdroog en heel schraal. Er is 1 weiland die weer langzaam groen aan het worden is maar die wei wordt voorlopig gespaard anders is er helemaal niets meer.
De paarden staan jaarrond 24/7 buiten en krijgen onbeperkt hooi. De kleine weilanden zijn gewoon open, al zijn het meer paddocks geworden met hier en daar een grassprietje :)).
De weerapp wordt regelmatig ververst maar er is geen regenwolkje te bekennen.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:14

Elke stal heeft weer zijn gewoontes ook de stalhouders delen zelf de tijd in.

Als je het op kan lossen door zoals jij zelf wat te doen scheelt al.


Tijdelijk geen gras is overmacht.

Wel vervelend als dit zo blijft die droogtes.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 30-06-18 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 13:14

Amyyy schreef:
Klinkt trouwens niet echt als een prettige stal... Is er geen andere stal in de buurt waar ze wel langer naar buiten kunnen, al is dat dan maar op de paddock met hooi?


Op zich is de stal best prettig hoor, maar dit is zeker een aandachtspunt. Ik sta hier al tien jaar en houd mijn ogen open voor alternatieven. Maar overal haal je wat en laat je wat. De ruwvoerkwaliteit is hier top, de boxen zijn ruim, paarden kunnen in groepen op de wei en het voerbeleid (5x hooi, 3x brok) bevalt me erg goed. Bij alle alternatieven lever ik op één van die punten in en daar schiet ik niks mee op...

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:22

Ik voer gewoon meer hooi bij. Voordeel is dat ze het niet omwoelen zoals na erge regen etc. Als er weer regen komt dan groeit het gras vanzelf weer. Geef wel gekookt lijnzaad 2x pw ivm dat ze meer zand binnen krijgen nu.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:26

Het lijkt hier niet echt hard te groeien en dor te zijn. Maar als ik ze in de avond voordroog geef gaat 4 van de 5 toch de weide op. De volgende avond is het wel allemaal mooi op. Maar blijkbaar kunnen ze er toch nog voldoende af halen al lijkt dat niet zo. Ik heb ook nog wel een andere weide waar ik ze graag op zou willen zetten maar met de warmte en de dazen is het daar geen doen. In deze wei kunnen ze binnen de andere niet. Ook de gewichten blijven mooi stabiel dus volgens mij gaat het prima.

De hooi wei groeit ook wel. Niet hard maar die ziet er in ieder geval mooi groen uit. Maar het wordt wel tijd voor een bui al vrees ik dat het niet bij een bui zal blijven als het hier eenmaal gaat regen. Ben bang dat we dan over een tijd weer klagen dat het te nat is.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:38

Hier nog wel groen gras genoeg,door de natte winter en de bomen die veel schaduw geven op de wei.Mocht het dadelijk ook zo zijn dat er gras te kort komt dan gaan ze terug op de winterwei die is 1 ha met hooi.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:40

Ik heb de weide opgesplitst in 2 gedeeltes. Het gedeelte waar ze niet lopen heb ik de afgelopen week beregend en dat ziet er groen en fris uit, de wei waar ze nu staan is wat minder groen maar met goed beregenen (sproeien) gaat dat heel snel weer bijtrekken. Onze ondergrond is zandgrond

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:42

Ik heb de weide opgesplitst in 2 gedeeltes. Het gedeelte waar ze niet lopen heb ik de afgelopen week beregend en dat ziet er groen en fris uit, de wei waar ze nu staan is wat minder groen maar met goed beregenen (sproeien) gaat dat heel snel weer bijtrekken. Onze ondergrond is zandgrond

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:45

Mijn paarden blijven op het land.
Verweiden heeft niet zo veel nut omdat de groei er gewoon even uit is . Ook al besproeien we de wei waar ze niet lopen, het blijft karig allemaal.( zandgrond )
Ik geef hooi bij op een vaste kale plek .
Ze zijn tevreden en blijven allemaal ( ook de oudste van 21 ) goed op gewicht .

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:03

Hier geen problemen, nog gras zat. En al zou er niet veel gras meer zijn dan mochten ze alsnog gewoon op de wei, maar ik doe dan ook niet aan overbeweiding zoals dat bij de meeste pensionstallen wel het geval is. Met overbeweiding heb je gewoon veel sneller problemen.

Wat slecht trouwens dat jullie zo weinig paddocks hebben dat ze er maar 2 uurtjes per dag opkunnen! Daar zou weleens in geïnvesteerd mogen worden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:15

2 weilanden heb ik dicht, eentje is open zodat ze nog kunnen scharrelen. Weilanden staan in verbinding met de paddock en daar voer ik hooi bij. Het is niet anders.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:19

Strookbegrazing en nog een heel land waar kniehoog gras opstaat. Alles wat afgevreten wordt, is geel en verbrand. Maar dat heb ik hier elk jaar wel een keer in de zomer wegens droge zandgrond.
Wel blij mee hier :D Is alleen maar goed voor mijn dikkerds :Y)

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:34

Lekker dan, omdat zij hun werk niet doen en de zaken niet voor elkaar hebben, mag je paard maar 2 uurtjes op de paddock.
Ik ben zo blij dat ik én niet meer in Hengelo woon (weinig goede pensionstallen daar) én het tegenwoordig zelf voor het zeggen heb.
Ik heb namelijk de laatste weken veel gesproeid en dat heeft veel opgeleverd. Gras....

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:40

Bij ons kan er op zich gesproeid worden maar dat wordt voorlopig nog niet gedaan. Genoeg gras maar gewoon droog gras. Bij ons kunnen ze er dus gewoon op blijven lopen, maar ze eten eigenlijk 'hooi' ipv gras nu door de droogte. De weide waar geen paarden op lopen ziet er nog wel een beetje groen uit maar die moet groeien voor binnen een aantal weken/maanden. Maar dat het gras dor is, is voor ons geen reden om de paarden binnen te houden. Het feit dat ze geen schaduw hebben wel, daardoor gaan ze van 7u tot 11u/12u buiten en dan 's avonds ook nog een keer afhankelijk van de temperatuur en het aantal dazen.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:52

Ik heb helaas ook last van een Sahara landje.
Heb verder op nog een stuk land waar ik het gras bewaard heb maar daar krimpt het gewoon terug de grond in

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:09

Hier een wei boterbloem eruit geplukt en de kale plekken opnieuw ingezaaid, drie keer raden wat er weer opkomt nu. Juist ja, de boterbloem, het overige gras van die wei groeit op zich ook nog best lekker, maar dat zaad wil gewoon niet. De andere wei grazen ze nu om de dag s middags in (dan is er schaduw). Verder staan ze 24/7 met hooi in de paddock.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:09

Hier is het ook een bak ellende. We hebben best een mooi groot stuk land maar de paarden staan nu inderdaad op "de paddock" om het gras te sparen, voor zover je het gras kunt noemen nu. Het lijkt meer hooi dat uit de grond groeit :')
Gelukkig meer dan genoeg hooi in opslag maar ik was juist zo blij dat ze op gras konden staan.
Het gaat ongetwijfeld ooit weer regenen en dan komt het vast weer goed maar nu is het wel echt gortdroog.

En er is echt niet tegenaan te sproeien met dit weer, dus ik snap je stalhouder wel.
Hooi in de wei is ook een drama want daar krijg je ook plekken van en lopen ze door het hele land heen.
Ik ken jouw stal natuurlijk niet maar een paard 22 uur per dag opsluiten zou sowieso geen optie horen te zijn. Dan zou ik echt verhuizen.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 30-06-18 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt