Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:48

wij wonen aan de kust, ook daar veel te warm

Afbeelding

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:50

Goeie nieuws is dat door de droogte het fructaan weer rap aan het dalen is. Bovengronds ziet het gras het niet meer zitten en gaat alle energie nu naar het overleven van de wortels. Totdat die het ook opgeven... Ik merk het ook aan de paarden dat fructaan is afgenomen.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:32

Vandaag nog van een dierenarts begrepen dat hij heel veel gevallen van hoefbevangenheid ziet momenteel

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:56

Floortz schreef:
Goeie nieuws is dat door de droogte het fructaan weer rap aan het dalen is. Bovengronds ziet het gras het niet meer zitten en gaat alle energie nu naar het overleven van de wortels. Totdat die het ook opgeven... Ik merk het ook aan de paarden dat fructaan is afgenomen.


Die van mij heeft meteen na het opdoen van de deken het schuren volledig opgegeven en is weer lekker relaxed. Ik betwijfel of het van de fructaan is gekomen... Ik denk toch aan nare minimugjes...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:15

veerledec schreef:
Vandaag nog van een dierenarts begrepen dat hij heel veel gevallen van hoefbevangenheid ziet momenteel


Ja, dat zal best wel. Per regio verschilt het natuurlijk. Wij zitten in het kurkdroge oosten en daar is alleen op lage terreinen nog wat groens. Beken, vennen, sloten, alles valt droog. Alleen de diepere plassen bevatten nog water, maar staan 1,5 tot 2 meter lager dan in de winter. Vennetje naast de wei is ook krukdroog, dus geen dazen en muggen meer. Vliegen zijn er wel veel. Ze staan met een gewone vliegendeken, waar in het voorjaar een eczeemdeken wel nodig was.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 02:41

Vorig jaar stonden ze voor de zomer nog midden in het bos en stikte het van de vliegen. Nu ook, op een andere plek, dus ik zie niet meer vliegen. Wij mesten voor 4 paarden 2x per dag.

Mizora, niet overal is theorie voor nodig. Juist al die theorie verziekt ook ene boel. Boeren hebben zich vele jaren gered en weten ontzettend veel, juist door ervaring. Zoals met alles word ik juist moe van al die geleerde mensen en het internet en wordt er niet tot weinig nog naar mensen geluisterd met ervaring. En dan bedoel ik ook in de paarden bijvoorbeeld.

Ons nieuwe hooi van begin 2018 was juist goedkoper dan het hooi van 2017 was, dus hier schommelen de prijzen wel steeds mee, ook de afgelopen jaren, dus feitelijk mogen we niet klagen als het nu stijgt. Vroeger hebben we ook eens een jaar een fikse stijging gehad en daarna is het ook weer netjes gezakt.

Ik denk dat er nog wel wat af gaat komen in late najaar, maar alles verpakt gaat worden en daar zitten wij niet op te wachten.

Ook voor akkerbouw is de droogte lastig en zal een en ander duurder worden. Maar dat heb je ook met extreme nattigheid vaak.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 07:02

Klopt wat jij zegt SP, soms moet je dingen aan het boerenverstand overlaten. Jaren of zelfs generaties ervaring vervang je niet door theorie uit een boekje. Dat is toch algemeen, de boer kent zijn grond, de ligging tov zon en wind etc.
Veel van mijn kennis over paarden heb ik van een oude boer, inmiddels lang gepensioneerd, succesvol fokker en hengstenhouder. Dat leer je niet uit wen boekje.

Betreft het verhogen van de prijzen, ik denk dat veel pensionstallen zullen verhogen ivm duur hooi en die verlagen meestal niet als ze het volgende jaar goedkoop hooi kunnen inkopen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 08:42

Ik rij as we speak door de Noordoostpolder maar hier staat alles nog groen rechtop zelfs de bermen zijn grotendeels groen.
Maakt dat ik meer dan ooit het gevoel heb dat de mensen met paarden misschien iets minder moeten doemdenken en misschien minder dieren per vierkante postzegel?

Afbeelding

Wat hierboven gezegd word, de meeste pensionhouders verhogen met de prijzen mee maar het verlagen vergeten ze meestal door te voeren..

Geniet ervan dat we een keer geen zeiknatte zomer hebben, voor je het weet regent het weer.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:14

De droogte is natuurlijk erg afhankelijk van waar je zit, in de polder onder zeeniveau zal het beslist minder droog zijn dan op hier op de hoge zandgrond van de Veluwe. Dat heeft niks met postzegelweitjes te maken, zelfs op mijn oude stal met weides van meerdere hectares per stuk, waar ze normaal het gras niet op krijgen en blij zijn als een boer een koppel koeien brengt, is alles gortdroog, staat geen spriet groen meer en staan er balen hooi voor de paarden in de wei.
Die weiden zijn groter en meer per paard dan waar ik nu sta, maar ook hier was vorig jaar gras zat, nu niks.
Als je eroverheen kijkt lijken sommige stukjes groen, maar als je dichterbij komt zijn het groen plukjes met veel geel ertussen. Zou je mijn paard daarop zetten dan is het binnen een dag kaal. Beter die stukken laten rusten in afwachting van regen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:23

Maar waarom is het hier meteen een enorm onoverkomelijk probleem terwijl het in zuid Europa elk jaar zo is, overigens op de Veluwe net alle grote oppervlakten wel minder groen maar de weitjes waar de paarden gehouden worden compleet verdroogd.
Ik weet wel dat het niet aan de paardenhouder ligt maar is het niet een mooi moment om eens goed naar het weide management te kijken?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:26

Hier is het grondwaterpeil weer gestegen hier! ik hoorde dat ze bepaalde sluizen hebben open gezet [de ijssel?] ik kan gewoon water pompen zonder er eerst water in te gooien.
Ik ga een electrische pomp kopen zodat ik via het grondwater het weiland kan sproeien.
Elke zomer zullen we meer en meer droogte's krijgen met de klimaat verandering,ik wil er op voorbereid zijn.

Polly,je kan b.v Spanje niet vergelijken met nederland w.b.t. de planten,bomen,gras. Als je een tropische plant in ijsland zou planten overleeft die het ook niet.Planten in Spanje zijn anders dan onze planten.Net als hier in ons land een mangoboom het niet overleeft in de herfst en winter.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:39

Maar het maakt niet uit wat voor weer het is, het is nooit goed ;)

Ik zou nu niet enorm van sproeien, straks is het water weer weg.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:54

Polly schreef:
Maar het maakt niet uit wat voor weer het is, het is nooit goed ;)

Ik zou nu niet enorm van sproeien, straks is het water weer weg.

Nou ja,het is nooit goed? het is altijd zo het uiterste en extreem in ons land,je kan ook nergens aan wennen,het scheelt soms in een dag 10 graden verschil. Kijk perfect weer bestaat eigenlijk niet,maar soms is het weer errug extreem. ;)

Paardenfann4
Berichten: 1338
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:59

Ik ben dol op mooi weer, dit vind ik heerlijk. Het mag van mij gerust nog een paar maanden zo blijven. Maar als alles doodgaat omdat er geen druppel water meer valt en alle oogsten dreigen te mislukken dat hebben we toch wel een groot probleem lijkt me. Dat kun je afdoen als gezeur maar dat is het natuurlijk niet. Het is in heel Europa droog dus het gaat nog een hele kunst worden om aan genoeg voedsel te komen als er niet gauw wat verandert. Als je er je brood niet mee hoeft te verdienen dan zul je er inderdaad weinig last van hebben. Maar voor de mensen die er hun broodwinning uit halen is dit natuurlijk een grote ramp. In landen waar het altijd droog is hebben ze een hele andere manier van leven en telen van gewassen, dat valt niet te vergelijken.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:29

Polly ik ben het niet helemaal met je eens met je uitspraak dat er veel mensen te veel dieren per oppervlakte houden, grotendeels zal het wel voorkomen maar voor nu gaat het niet helemaal op.
Mijn buurman houdt voor zijn hobby dikbillen, hij heeft nu zo rond de 15 koeien lopen op ruim 2.5 hectare gras, maar ook bij hem zie je dat het gras te lijden heeft van dit weer, we zitten dan wel op zandgrond maar dan toch, zijn aantal dieren zijn zeker niet veel voor dat oppervlakte maar ook bij hem wordt het nu langzaam aan geler

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:35

Het is ook een mening, geen feit

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:01

meggiemeg schreef:
Polly ik ben het niet helemaal met je eens met je uitspraak dat er veel mensen te veel dieren per oppervlakte houden, grotendeels zal het wel voorkomen maar voor nu gaat het niet helemaal op.
Mijn buurman houdt voor zijn hobby dikbillen, hij heeft nu zo rond de 15 koeien lopen op ruim 2.5 hectare gras, maar ook bij hem zie je dat het gras te lijden heeft van dit weer, we zitten dan wel op zandgrond maar dan toch, zijn aantal dieren zijn zeker niet veel voor dat oppervlakte maar ook bij hem wordt het nu langzaam aan geler


Ik vind dat eigenlijk niet echt ruim. Hier word gerekend 1 koe per hectare wil je ze jaar rond kunnen houden zonder bijvoeren.
Onze paarden staan op totaal zo'n 6ha met z'n vieren en ook dat is niet genoeg om ze jaar rond te houden zonder bijvoeren. Het klimaat is hier redelijk vergelijkbaar met hoe het nu bij jullie is dus wellicht moet er toch beter gekeken in de meer noordelijke landen naar de hoeveelheid dieren per ha.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:42

meggiemeg schreef:
Polly ik ben het niet helemaal met je eens met je uitspraak dat er veel mensen te veel dieren per oppervlakte houden, grotendeels zal het wel voorkomen maar voor nu gaat het niet helemaal op.
Mijn buurman houdt voor zijn hobby dikbillen, hij heeft nu zo rond de 15 koeien lopen op ruim 2.5 hectare gras, maar ook bij hem zie je dat het gras te lijden heeft van dit weer, we zitten dan wel op zandgrond maar dan toch, zijn aantal dieren zijn zeker niet veel voor dat oppervlakte maar ook bij hem wordt het nu langzaam aan geler


15 koeien op 2,5ha is best veel vergeleken met hier bijvoorbeeld, waar er gemiddeld 1 koe per hectare loopt.
Dit is dan om te kunnen voorzien in gras en hooi, ook in de zomer.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:48

Het probleem is ook dat veel dieren op een klein stukje in NL als normaal word beschouwd en als er dan een paar minder staan is het ineens heul goed, terwijl het er eigenlijk nog steeds veel te veel zijn

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:16

Koeien lopen niet het jaar rond buiten en worden bijgevoerd, was ik vergeten te vermelden.
Zie hier in de buurt al genoeg lege weilanden, het vee staat al binnen op stal, geen eten meer.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:23

meggiemeg schreef:
Koeien lopen niet het jaar rond buiten en worden bijgevoerd, was ik vergeten te vermelden.
Zie hier in de buurt al genoeg lege weilanden, het vee staat al binnen op stal, geen eten meer.


Met deze warmte staan koeien sowieso liever in de stal. Nog meer dan paarden...

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:28

Bij ons ziet het er hoofdzakelijk zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wel groen maar niet flink aangegroeid na de tweede snee.

Deze merries staan even op een stuk waar een tijd pinken hebben gelopen, dat stuk heeft meer geleden.
Afbeelding

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:51

Bij ons ziet het er ongeveer hetzelfde uit als bij jou cobiie. Het land is nog groenig maar het gras groeit nauwelijks. De bermen langs de weg zijn wel dor en zien er niet meer groen uit bij ons, sommige weilanden in de buurt zijn ook dor en er is geen groene spriet meer te zien daar.

Bij mij gaan ze nu na 1,5 week naar een ander weiland, dus de wei krijgt 3 weken de tijd om te bekomen, wat helaas net te kort is om te bekomen. Met deze droogte groeit het gras vele malen minder en doe ik dus ook korter met een weiland helaas. Ik doe een soort van strookbegrazing geef dagelijks een strookje bij in 1 weiland. Heb 3 weilanden. waar ze per weiland normaal 2,5 a 3 weken oplopen als het geregeld regent. Daarna gaan ze naar de ander wei en mag de bijkomen, dus elke wei heeft normaal ongeveer 5 a 6 weken rust voor ze er weer opgaan. Nu dus helaas maar 3.

Ik sproei 1 tot 3 dagen een uur of 4/5 het land als ze ervan afkomen en na een paar dagen zie je dat het weer groen wordt en heel langzaam een beetje groeit en bijkomt. Ik wil niet meer gaan sproeien om niet te veel water te gebruiken maar als ik niet sproei hebben ze helemaal geen gras meer denk ik.

Als het een normale of natte zomer is heb ik gras te veel, nu heb ik te weinig dus voer ik wat hooi en voordroog bij, het is niet anders.

Vind het op zich heerlijk dit weer, kan hier goed aan wennen. Jammer dat alles minder groeit maar we maken er maar het beste van. De akkerbouw boeren hebben kans op een goede prijs voor hun oogt omdat er waarschijnlijk minder van is, de boeren met dieren kunnen hopelijk genoeg binnen halen om hun dieren goed blijven te voeren. Maar dat alles zal de tijd uitwijzen als het weer winter wordt maar voor mij mag het nog wel even zo blijven. Dan maar minder gras en wat meer hooi moeten voeren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:00

Hier zijn ook verschillende weides groen, maar ik denk toch echt dat die gesproeid zijn.

Gister reden we va de veluwe naar Dld en zagen we ook nog diverse groene weilanden.

Natuurlijk is het ook hoe we met onze grond omgaan, maar ook wat voor planten en bomen we kiezen. In de tuin is een deel gras groen en een deel kaal of geel. Ook de planten en bomen zijn 50/50 nog goed of droog.
In andere landen heb je vaak ook bomen en planten die bij het klimaat passen en daardoor overleven. Wij hebben waarschijnlijk nu vooral planten en bomen die niet tegen erge droogte kunnen.

Het gaat er ook niet om dat het lekker warm is, want dat vinden veel mensen prima. Maar het is de langdurige droogte. Wij zitten op zandgrond en de grond wordt steeds droger, dat merken we aan het zand. Ons weitje groeit ook gewoon puur op zand, dus dat heeft het zwaar. Geen reserves meer in de grond zoals bij klei verwacht ik.

Nu de prijzen verhogen heeft nog niet veel nut en is ook niet helemaal eerlijk, want dan moeten je vaste klanten al meer betalen voor wat gaat komen en je weet dat ze wel moeten betalen, want je hebt het hooi nou eenmaal nodig. Het hooi was juist goedkoper, dus het is jammer, maar het compenseert. Een tijd goedkoop hooi en een tijd duur. Tot nu toe wisselende prijzen altijd nog mee en wij kochten 20+jr geleden ook hooi en wisselde de prijzen ook mee met de oogsten.

Hier in Ermelo, werkt het grondwater bij de paarden nog prima en thuis is er nog geen druk van het leidingwater af geweest. Ik zie veel mensen gewoon sproeien.
Wat ik dan wel zonde vind, is dat ze een nutteloos grasveldje aan een doodlopende weg to een parkeerplaats gaan sproeien bijv.

We kunnen best met zn allen wat water besparen als je de echt nutteloze dingen even weglaat. Voedsel voor mens en dier zou toch nr 1 moeten zijn. Maar we zijn nogmaals teveel verwend dat het er toch wel is. En iedereen die klaagt over de prijzen; we klagen, maar betalen het toch wel. Dat is met alles zo, ook benzine bijvoorbeeld.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:13

Hier is het lage stuk een week na het maaien al weer groen, zonder sproeien. Het hogere stuk blijft wel echt achter kwa groei helaas. Je kunt echt precies zien waar het land afloopt.


Afbeelding