Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:55

We gebruiken met zn allen elke dag veel water en ik denk dat veel mensen dat niet eens doorhebben. Inderdaad staan er overal van die grote zwembaden die wel een dag duren om te vullen en mensen sproeien gewoon massaal de tuin.

Wat me opvalt is dat het warm is, maar 's avonds wel lekker afkoelt. Ik ken wel warme zomers dat de nachten echt vreselijk waren ook, maar dat valt nu mee.

Ik vraag me ook af in hoeverre de lange nachtvorst nog effect heeft gehad. We zijn echt van laat nog nachtvorst in de grond en weilanden die laat groeiden naar vrij snel toch deze warmte en droogte gegaan.


tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:24

Ach ik heb ook een bad in de tuin staan, eenmalig gevuld met ca 2000 liter water, chloortabletten en een pomp met filter houden het water schoon. Test het regelmatig.
Er wordt veel gebruik van gemaakt en daardoor minder en korter gedoucht.

Tuin krijgt regelmatig water, sproei met de hand en alleen de planten die het nodig hebben.

De mensen die ik ken met grote baden hebben die al veel eerder gevuld, niet nu met de droogte, staan van april/mei tot september met hetzelfde water.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:51

Het gaat er natuurlijk om dat als er wordt geroepen, wees zuinig met water en boeren WEL streng aangepakt worden, terwijl die het echt nodig hebben, het niet geheel eerlijk is dat de meeste particulieren niks willen inleveren.

Ik zie op fb nog steeds de een na de ander nu zwembaden opzetten. Juist omdat nu de vakanties beginnen.

Er zijn ook mensen die zich wel even aanpassen en zuiniger zijn, dus wiet weet maakt dat al wel verschil.
Als er straks wel echte problemen komen met ons drinkwater, of groentes duur worden etc etc, hebben we daar wel allemaal last van.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:52


Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:10

superpony schreef:
Het gaat er natuurlijk om dat als er wordt geroepen, wees zuinig met water en boeren WEL streng aangepakt worden, terwijl die het echt nodig hebben, het niet geheel eerlijk is dat de meeste particulieren niks willen inleveren.

Ik zie op fb nog steeds de een na de ander nu zwembaden opzetten. Juist omdat nu de vakanties beginnen.

Er zijn ook mensen die zich wel even aanpassen en zuiniger zijn, dus wiet weet maakt dat al wel verschil.
Als er straks wel echte problemen komen met ons drinkwater, of groentes duur worden etc etc, hebben we daar wel allemaal last van.

En die portable zwembaden zijn tegenwoordig ook geen pierenbadjes meer, de een moet nog groter dan de ander! :')

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:15

Ik hoor en lees van diverse mensen dat het echt een dag duurt voor die zwembaden vol zijn. Geen idee hoeveel liter het dan is, maar ze zijn behoorlijk groot inderdaad. Passen hele drijfdingen in.

Maar als voorbeeld draaien de autowasstraten ook nog op volle toeren en dat zijn ook grootverbruikers.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:31

superpony schreef:
Het gaat er natuurlijk om dat als er wordt geroepen, wees zuinig met water en boeren WEL streng aangepakt worden, terwijl die het echt nodig hebben, het niet geheel eerlijk is dat de meeste particulieren niks willen inleveren.

Dat is appels met peren vergelijken. Of denk je dat boeren met leidingwater sproeien?

koeien op de weg...

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:33

De werkelijke pluim is niet echt schokkend, de kranten maken het weer flink heftiger dan nodig.

De koele nachten kondigen min of meer ook de standvastigheid wel aan. Broeierige dagen en nachten zijn een indicator van onrustige luchten.

De meeste autowasstraten hergebruiken en reinigen hun eigen water. Veel fabrieken maken gebruik van condensaatwater (cradle to cradle principe) voor diverse processen.

Maar goed, dit maakt het niet minder droog natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:36

GDG schreef:
superpony schreef:
Het gaat er natuurlijk om dat als er wordt geroepen, wees zuinig met water en boeren WEL streng aangepakt worden, terwijl die het echt nodig hebben, het niet geheel eerlijk is dat de meeste particulieren niks willen inleveren.

Dat is appels met peren vergelijken. Of denk je dat boeren met leidingwater sproeien?


Uiteindelijk is het natuurlijk 1 pot nat he ;) Ons leidingwater komt ook ergens vandaan.. Als het totale grondwaterniveau daalt komen er overal (in)direct problemen. Dus ja, ze heeft wel een punt. Boeren sproeien immers wel meteen enorme hoeveelheden. Wat ook weer nodig is om ons uiteindelijk van eten te voorzien :j

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:52

Ja, achter mijn weide een vuur van 4m op 4m, net langs mijn weide ligt een maisveld. Gelukkig is het vuur op tijd geblust, ik zou niet weten hoe het anders was afgelopen op stal. Aan de rand van het bos, alleen dor gras en niet geneg trailers voor alle paarden..

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:57

Hier sproeien sommige boeren nog flink. Waar mijn paard staat ook wel, maar met twee sproeiers die eigenlijk voor de bak zijn schiet het niet echt op. Voor mooie weides is echt regen nodig.

Oh dat is schrikken, brand zo dicht bij!

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 17:42

Bij ons op stal geen sproeiers helaas, dus vooral veel dor en dood gras en stof...
Wordt echt tijd voor regen, dat zit er alleen nog niet in voorlopig geloof ik...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 18:05

GDG schreef:
superpony schreef:
Het gaat er natuurlijk om dat als er wordt geroepen, wees zuinig met water en boeren WEL streng aangepakt worden, terwijl die het echt nodig hebben, het niet geheel eerlijk is dat de meeste particulieren niks willen inleveren.

Dat is appels met peren vergelijken. Of denk je dat boeren met leidingwater sproeien?


Nee hoor. Antwoord is al gegeven, maar gaat ook zeker om grondwater peil. Wij gebruiken zelf ook grondwater bij de paarden en voor sproeien, maar het is niet oneindig en heeft wel degelijke effect.

Het is ook niet voor niks dat boeren op veel plaatsen niet mogen sproeien vanwege lage grondwater stand.

Nederland-Dijken etc, weet je wel.....

Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:03

superpony schreef:
We gebruiken met zn allen elke dag veel water en ik denk dat veel mensen dat niet eens doorhebben. Inderdaad staan er overal van die grote zwembaden die wel een dag duren om te vullen en mensen sproeien gewoon massaal de tuin.

Wat me opvalt is dat het warm is, maar 's avonds wel lekker afkoelt. Ik ken wel warme zomers dat de nachten echt vreselijk waren ook, maar dat valt nu mee.

Ik vraag me ook af in hoeverre de lange nachtvorst nog effect heeft gehad. We zijn echt van laat nog nachtvorst in de grond en weilanden die laat groeiden naar vrij snel toch deze warmte en droogte gegaan.

Welke nachtvorst :')
Het gras was juist heel vroeg dit voorjaar.

Je moet niet overal spoken zien, dan ben je net een boer :')

Anoniem

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:06

We hebben idd heel laat nog nachtvorst gehad en ook al heel vroeg warm weer.. mijn appelboom heeft iig geen appels dit jaar door die nachtvorst.

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:00

Ik heb ook erg weinig fruit dit jaar, wel veel appels die er aan komen, mijn oude perenboom van ruim 30 jaar heeft de winter niet overleefd, verder geen pruimen en kersen te bekennen, aardbeien en frambozen ook niet echt. Mijn oude pruimenboom achter geeft normaal meer dan 12 kg pruimen dit jaar mag ik blij zijn met een handje vol.
De wei waar de paarden nu op staan is mooi groen, die ben ik wekelijks blijven sproeien, sommige plekken staat het gras tot aan de knieën, de wei waar ze vanaf zijn gekomen heb ik direct daarna een hele dag beregend en die begint al weer groen op te trekken, die krijgt morgen weer een dag water van de pomp.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:27

Echt enorme vorst! Nog nooit eerder stonden we op 1 maart op natuurijs!!! En dat ging door tot de dooi inzette op zondag 4 maart!!!

Appelbomen hier staan wel vol appels... Peren ook. :j

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:30

Het regent hier lekker door nu al een half uur! *\o/* (droomt alvast over groene weides)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:33

xxwienekexx schreef:
Het regent hier lekker door nu al een half uur! *\o/* (droomt alvast over groene weides)


Zo idd, rode stippen op de radar! Straks wateroverlast :')

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:40

Waar is hier? Ik wil ook regen

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:52

Hier is niet hier helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:57

tiwi1969 schreef:
Waar is hier? Ik wil ook regen


Buienradar.nl ;)

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:02

Relaxed schreef:
xxwienekexx schreef:
Het regent hier lekker door nu al een half uur! *\o/* (droomt alvast over groene weides)


Zo idd, rode stippen op de radar! Straks wateroverlast :')


Oh ja idd.. ben jaloers.. houden jullie nog wat over voor ons in het oosten? Zie dat t langzaam naar ons weg trekt! Hoop dat er bij ons ook nog wat valt...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 23:21

Hier heeft het echt GEGOTEN!! Zou er niet van schrikken als ik morgen plassen op de weide heb haha, super!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 23:50

Wendy schreef:
superpony schreef:
We gebruiken met zn allen elke dag veel water en ik denk dat veel mensen dat niet eens doorhebben. Inderdaad staan er overal van die grote zwembaden die wel een dag duren om te vullen en mensen sproeien gewoon massaal de tuin.

Wat me opvalt is dat het warm is, maar 's avonds wel lekker afkoelt. Ik ken wel warme zomers dat de nachten echt vreselijk waren ook, maar dat valt nu mee.

Ik vraag me ook af in hoeverre de lange nachtvorst nog effect heeft gehad. We zijn echt van laat nog nachtvorst in de grond en weilanden die laat groeiden naar vrij snel toch deze warmte en droogte gegaan.

Welke nachtvorst :')
Het gras was juist heel vroeg dit voorjaar.

Je moet niet overal spoken zien, dan ben je net een boer :')


We hadden nog heel laat nachtvorst. Wij hadden een wei gereserveerd en die ging echt nog niet open voor de paarden, vanwege de nachtvorst en omdat het gras nog moest groeien.

Dan ben ik maar net een boer. Ik heb die boeren wel nodig om straks hooi te kunnen kopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Niwla en 58 bezoekers