Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:06

Bravura schreef:
Zou je kunnen bemesten met vlas/paardenmest? Zat op voorraad....en het composteert. Van bemestingskorrels heb ik de shet bevangen gehad daarna op het gras.


Ja dat kan nu nog makkelijk. Hier wordt in het voorjaar vercomposteerde paardenmest op het land uitgereden met een meststrooier. Op stukken die na de zomer wat minder zien strooi ik handmatig met de kruiwagen en mestvork nogmaals vercomposteerde paardenmest er op. Vaak nog tot eind augustus of begin september, afhankelijk van het weer.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:08

Het onkruid groeit iig sneller dan het gras. Bij ons zie ik dat de kale plekken nu heel hard groen worden en groeien en waar het geel was, wat achterblijft.

Ik laat ze er nog lang niet op. Eerst mooi groeien. Voor die van ons is het ook een leuke extra en geen noodzaak.

Als je paarden geen problemen hebben, je gras is goed genoeg en je hebt ze in conditie, kunnen ze vast iets hebben. Maar als je gevoelige paarden hebt en je doet er ook weinig mee, zou ik echt nog een aantal weken wachten.

Beter voorkomen dan genezen. Dingen zoals hb of zandkoliek wil je gewoon echt niet. Als je echt geen alternatief hebt, snap ik wel dat je ze snel weer veel buiten wil hebben.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:29

lindar1985 schreef:
In het voorjaar zet ik de paarden ook altijd in de nacht op de wei omdat dan het fructaan minder is. Ik weet niet of dat nu ook het geval is? Maar anders lijkt het me juist prima dan zoals je het nu doet.

Nee, het werkt nu heel anders. De uitleg is wel terug te lezen eerder hier in het topic.

koeien op de weg...

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:36

In de winter zorgt de kou ervoor dat er overdag wel suiker aangemaakt wordt, maar dat het pas laat in de middag voldoende (10 graden gemiddeld) is opgewarmd op de suiker om te zetten naar grasgroei. Nu is er onvoldoende grasgroei doordat het te droog is, en dus maakt het niet echt uit wanneer je ze erop zet (ik gok zelfs dat het 's ochtends het gunstigste is).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:45

Mizora schreef:
In de winter zorgt de kou ervoor dat er overdag wel suiker aangemaakt wordt, maar dat het pas laat in de middag voldoende (10 graden gemiddeld) is opgewarmd op de suiker om te zetten naar grasgroei. Nu is er onvoldoende grasgroei doordat het te droog is, en dus maakt het niet echt uit wanneer je ze erop zet (ik gok zelfs dat het 's ochtends het gunstigste is).

Tenzij het vriest 's nachts, dan is het gestegen gedurende de nacht.

koeien op de weg...

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:47

GDG schreef:
Mizora schreef:
In de winter zorgt de kou ervoor dat er overdag wel suiker aangemaakt wordt, maar dat het pas laat in de middag voldoende (10 graden gemiddeld) is opgewarmd op de suiker om te zetten naar grasgroei. Nu is er onvoldoende grasgroei doordat het te droog is, en dus maakt het niet echt uit wanneer je ze erop zet (ik gok zelfs dat het 's ochtends het gunstigste is).

Tenzij het vriest 's nachts, dan is het gestegen gedurende de nacht.


Als het goed is vriest het nu niet. Het gaat om de huidige situatie waar het suikerrijke gras veroorzaakt wordt door een vochttekort in plaats van een warmtetekort (zoals in de winter/voorjaar).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:55

bij ons staan ze van half april tot hopelijk eind okt/nov 24/7 op de wei
en met deze droogte is er altijd nog eten geweest
nu met de regen is het weer groen aan het worden, we hebben niet bij hoeven voeren
Afbeelding

Afbeelding


foto`s van 2 uurtjes geleden....

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:02

Mizora schreef:
Als het goed is vriest het nu niet. Het gaat om de huidige situatie waar het suikerrijke gras veroorzaakt wordt door een vochttekort in plaats van een warmtetekort (zoals in de winter/voorjaar).

Nee haha. Ik was even op het verkeerde been gezet doordat je begon met 'in de winter' en ik bedoelde dat het in de winter niet zo gunstig is in de ochtend. Miscommunicatie.

En het is inderdaad een groot verschil tussen de oorzaak van fructaan in de winter versus nu door droogte, vandaar ook dat ik eerder zei dat het normale regime niet opgaat.

koeien op de weg...

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:54

Dus er is nu niet echt een optimale tijd dat je ze er op kan zetten?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:59

Nu nog niet. Geef het de tijd, net als in het voorjaar.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:41

Gewoon lekker 24/7 naar buiten! Stalhouder heeft vandaag de weide gedeeld in twee stukken zodat het ene stuk nu even bij kan trekken door de hevige regenval vandaag. Hopelijk blijven ze van de draad af.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:43

RoyceMack schreef:
Gewoon lekker 24/7 naar buiten! Stalhouder heeft vandaag de weide gedeeld in twee stukken zodat het ene stuk nu even bij kan trekken door de hevige regenval vandaag. Hopelijk blijven ze van de draad af.


Hier staan ze wel altijd 24/7 buiten, maar op paddock en een track, niet op de wei.

Ons weitje is verwaarloosd geweest. Had hem best in orde en nu komt onrkuid hoog op en zie ik gras niet echt geweldig omhoog komen zoals bij de weilanden overal en onze tuin bijv. Maar goed, ga er niet meer teveel aan doen. Dat is dan voor de volgende.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:58

Ik heb sinds gisteren een nieuwe regenpomp, zodat ik mijn weides kan sproeien, sta al heel de zomer op stadswater. Maar of sproeien dit jaar nog aan de orde zal zijn, betwijfel ik, mijn overdekte (?!?) longeerpiste is al ondergelopen.

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:22

De topic titel klopt niet meer haha

In 10 minuten tijd


Afbeelding

Afbeelding

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 19:30

Zooo! Idd genoeg regen zie ik! Hier in Hengelo regent het steeds een beetje, maar echt flinke buien heb ik nog niet gezien. Had dit topic niet moeten openen misschien, wel een beetje de goden verzoeken vrees ik :')

Update van de ts: de paarden kunnen hier volgende week weer de wei op waarschijnlijk! *\o/*
En nog beter nieuws: heb een geschikte stal gevonden waar mijn paard het hele jaar de hele dag buiten komt. Eind september gaan we verhuizen. Was best lastig, weidegang is niet mijn enige wens, maar na goed zoeken en een tijdje op de wachtlijst te hebben gestaan gaan we hier voor! Ben erg benieuwd...

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Anoniem

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:21

Ja dit is het nadeel na die droogte, grond helemaal dicht geslagen..

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:37

Dat is goed nieuws, ts, daar zal je paard je dankbaar voor zijn!

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:22

Hier heeft het zo hard geregend dat er draaikolken boven de Putten op het erf waren. Alles stond even blank. Weer typisch Nederlands. Maar ben er voor nu blij mee. Verder hoop ik dat het nog weer even deze maand verder zomert want kon er ook wel van genieten op die mooie zomer avonden.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:57

Ach gut,die onderste foto met dat paard in de stromende regen.
Wat ook een water zeg,wat veel!

hier wat miezer gehad, ben de wei rondgegaan en ja onkruid is gewoon sterk.
zag ook al jonge jacobskruidpolletjes,dus die ga ik er morgen meteen weer uit halen.
Heb nog voor een krappe 3 dagen het laatste blokje hooi op stam, en dan gaat die wei ook dicht
En wachten we tot er weer gras is :j

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:02

Haha scherp oog! Klopt paarden staan hier gewoom nog steeds buiten kunnen ze makkelijk tegen.

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:06

Ja joh,bij ons ook hoor,wij hebben een track rondom de wei en een bestraat gedeelte waar ze straks hun ruwvoer krijgen
alleen de 2 oudste merries hebben een inloopstal :j

Viel mij en stalgenootje al op dat de paarden zo lekker zacht zijn.
vast eindelijk alle stofzand er af gespoeld :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:38

Mooi TS, goed gedaan!!

Hier wel hele dag regen. Het bestraatte deel is wat slecht bestraat, dus blijft wat staan. Heb vanmiddag een geultje gegraven in zandpad ernaast en dan loopt het in no time weer weg.

Ik had vorige week de vliegendekens en maskers af gedaan, maar meteen weer spijt. Nu heb ik ze opgelaten, want tussen de buien door was het warm en broeierig en alsnog veel vliegen.

Ze schuilen hier echt weinig normaal. Overdag stonden ze ook gewoon buiten te eten. Toen mn man kwam, stonden ze met een harde bui samen in 1 stal gepropt. We hebben een grote en gewone open stal, maar ze snappen zelf niet goed wat beter past geloof ik.

Tancreda4

Berichten: 24012
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:37

In onze bak loopt de regen ook slecht weg. Je zou zeggen dat het met die droogte zo de grond in gaat, maar dat valt dus wel tegen... De weide kan het wel goed hebben tot nu toe.

We hebben wel landen met grote scheuren, die zijn erger geworden met de regen en niet meer verantwoord om er paarden in de laten lopen...

MizzMontana

Berichten: 5675
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:21

Wat gijn dat je een nieuw plekje hebt gevonden TS!

StalNollie, een beetje nachtvorst en jij kunt schaatsen :')

Hier vinden de paarden het ook heerlijk om in de regen te staan :j

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:57

Hier is 1 wei nu echt weer groen, helaas ook gelijk veel onkruid en distel, dat is dan weer een beetje jammer...
Ze zijn helemaal blij dat ze weer wat gras hebben!
Bak stond gisteren blank en was vanmorgen super te rijden, eindelijk weer een stevige bodem!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers