Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:55

Hier ook al weken geen druppel gevallen en mijn gras is op.
Ik sluit vandaag een deel van de wei af om die te sparen.
Ze hebben dan de bak, 100m2 verhard, een stuk land en riante schuilstal tot hun beschikking, en onbeperkt hooi.
Ze staan inderdaad veel bij de schuilstal onder de overkapping. Maar ze hebben wel een keuze en ik zie aan de mest dat ze toch echt ook in het land en in de bak komen, dus ik gok ook een uurtje of 10 bij de stal en verder lekker scharrelen.
Geen 22 uur, daar geloof ik niks van.

Ik offer dus een deel van de wei op, dat zal in het najaar opnieuw ingezaaid moeten worden. Het is niet anders, ik ga ze er niet voor ophokken....

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:27

Er bestaan geen paarden die vrijwillig 22 uur op een stal van 9m2 blijven staan. Dat is onnatuurlijk en slecht voor geest en lijf. Naar buiten met dat paard, gras is eeuwig en groeit heus wel weer aan. Domme, kortzichtige pensioneigenaren die dat denken. Je zegt dat het zo goed is daar, maar als ze met dit weer paarden 22uur ophokken schort er toch wat aan hun denkwijze. Dan maar verder weg gaan staan ergens waar je beestje wel paard mag zijn....

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:10

Mag al dat sproeien nog met de huidige grondwaterstand? Ik zag gisteravond ook zoveel mensen het gazon sproeien, terwijl het verzoek is fout niet te doen. Hoe lossen jullie dat op?

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 13:10

Ik merk dat mijn topic aardig wat losmaakt! Bedankt voor alle reacties. Een erg herkenbaar probleem lees ik. Laten we hopen op een beetje regen binnenkort!

Reageer later inhoudelijk op enkele opmerkingen, nu even geen tijd voor.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:12

Nabster schreef:
Mag al dat sproeien nog met de huidige grondwaterstand? Ik zag gisteravond ook zoveel mensen het gazon sproeien, terwijl het verzoek is fout niet te doen. Hoe lossen jullie dat op?

Dat ligt er aan waar je zit, is per waterschap verschillend. Dus als je wilt weten of het mag, kijk even op de site van je waterschap.
Sproeien met leidingwater is sowieso geen goed idee natuurlijk...

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:34

Hier is alles elke zomer dor en dood en in het najaar komt alles weer netjes terug, het went wel hoor ;)
Hooi staat standaard in de wei en ze krijgen gewoon nieuwe als het op is. In het voorjaar/begin zomer raken ze het niet aan, in de zomer hebben ze weinig keus.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:19

Palousa, ik zie dat jij in Frankrijk woont, hoe zit het daar inderdaad met gras weides? Proberen ze daar ook groene weides te krijgen, of passen ze zich aan aan de omstandigheden? Hoe ziet het er bij jullie uit?

Ik heb het gevoel dat we veel meer voorbeelden moeten nemen aan zuid Frankrijk of Spanje, hoe staan de paarden er daar bij? Hoe is het weidebeheer daar, kan dat hier ook?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:31

Sproeien is hier geen doen, buiten dat het niet mag ivm grondwater niveau, zijn weides ook een stuk groter. Onze 3ha is maar een prutstukje ;)

Hier is het fijn als het zo lang mogelijk groen is maar uiteindelijk verbrand allesAfbeelding

Bomen blijven gelukkig wel groen maar gras is gewoon stro als het niet gemaaid of opgegeten is.

Met periodes van 2 tot 6 maanden zonder noemenswaardige regen moet je je maar gewoon aanpassen. Je komt dan al snel uit op hooi voeren en hopen dat het september/oktober weer wat meer gaat regenen zodat er weer een beetje gras omhoog komt. Vaak zie je dat het gras ineens weer snel terug komt of de wei iig weer groen begint te worden.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:24

Wij zitten in de achterhoek en bij ons is de weide ook gortdroog. Paardjes eten hooi bij en schuilen graag bij de stallen in de schaduw.
We hebben een paddock paradise en 4 weitjes mag ik al als verloren beschouwen, de andere probeer ik te sparen maar die drogen door de hitte zo hard uit dat die ook meer geel dan groen zijn.. een flinke bui elke avond zou toch zo welkom zijn!
Overigens mogen wij niet eens sproeien van de verhuurder (vind het water verspilling) dus elk jaar weer duimen wij dat we voldoende regen krijgen om het gras een beetje groen te houden.

Hier om ons heen zie ik verschillende mensen vrolijk doorgaan met leidingwater gebruiken om hun tuintjes en (deze week) aangelegd gazon te sproeien. Schandalig vind ik het. Ergens hoop ik dat ze een boete kunnen uitschrijven aan mensen die zo misbruik maken van het water maar dat zal helaas wel niet her geval zijn..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:45

Dat sproeien is inderdaad idioot en nog funest ook op de lange termijn, want je "trekt" zout omhoog en verzilt uiteindelijk je grond waardoor er niks meer groeid. De reden dat veel landen problemen hebben met de vruchtbaarheid van hun landbouwgrond en dus voedselvoorziening. 1e reactie is om nog meer te gaan sproeien en dat is juist wat het proces versneld. In droge landen gebreurt het sneller, maar ook hier komt er zout binnen door het insijpelen van zeewater. We liggen immers grotendeels onder de zeespiegel.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:54

Hier in Overijssel geen last van zout in de weides. Als we bodemonderzoek laten doen moeten we zelfs zout strooien. Nou dat doen we toch maar niet dus we geven wel een zout liksteen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:27

Hier groeit het gemaaide stuk ook niet echt. Heb nog 1800-2000m2 hooi op stam staan. Dat is minder smakelijk maar moet eerst op voor het helemaal plat ligt en verrot.

De paarden voer ik hooi bij omdat ze van 9:00-20:00 zo ongeveer staan te doezelen rond en in de stallen. Te veel dazen op de wei (wel schaduw in de ochtend). Ik durf alleen ze niet voor de nacht op de wei te laten want had ze laatst tot laat samen buiten en toen had mijn pony een tik op zijn hoofd gehad en een wond op zijn neus en snee in ooglid. Daar moesten 9 nietjes in.
Verder hebben ze een paddock met Paddock Paradijs paden tot hun beschikking dus genoeg bewegingsruimte.

Ik laat de wei open tot de schemering (iets na 22:30 op moment.) Meestal komen de paarden rond die tijd zelf teruglopen. Dan voer ik ze, splits ik ze op, mest uit en doe de wei dicht.

Het deel waar ze nu al tijd op lopen is inderdaad kapotgegeten en erg droog. Ze moeten nog iets van twee meter lang gras opmaken (strookbegrazing) en dan hebben ze het lange gras op dat stuk op en kan ik dat maaien, afsluiten en een ander lang stuk op laten eten. Het stuk wat ze hiervoor kaal hebben gegeten is door de boer bemest samen met het hooiland na de eerste snee, heeft toen een paar buitjes gehad en is redelijk hersteld.

Het groeit niet echt hard, maar is nog wel groen en zo'n 15cm hoog..als het lang op is kunnen ze daar wel weer een poosje mee toe.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:19

Vandaag onze weides op stal bekeken maar het is echt alleen nog hele korte, uitgedroogde polletjes en zand.
De bak is te hard om te rijden (kleigrond).
Paarden staan dag en nacht buiten met hooi.
Gelukkig staat mijne in dijkweide en krijgt bijgevoerd. Kan het water in als ie wil maar de poel is enorm aan het verdampen! Regen is heel erg welkom!

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:04

Overal is regen welkom
Maar we zullen zien
Ze roepen regen voor t weekend
Krijg je 2 of 3 dikke plensbuien waar t land niks mee kan .
Dan regent t zo hard en de grond is droog en hard dan trekt t er niet in .
Ik vrees voor een dure winter
Vanwege te weinig kunnen hooien .

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:08

Hier ook al weken droog, maar de weides zien er nog goed uit.
Het is nog groen, maar groeit helaas momenteel bijna niet.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:24

Hier staan de paarden ook op zandgrond. Gelukkig wel een pensionhouder die het land constant aan het beregenen is, maar is haast niet tegen aan te sproeien. Daarnaast sproeit ze de paddocks waar ze met de nacht staan en de rijbak ook. Puur omdat het anders zo gaat stoffen.
Ook gooit ze iedere keer wat hooi erbij op het land. Maar blijkbaar vinden de paarden dat er nog genoeg te vinden is, want is pas meestal met een paar dagen pas op. En ze zijn eigenlijk allemaal wel rond genoeg haha.

Van de week had ze de paarden als afwisseling wat wilgentakken erbij gegeven, waren ze ook erg blij mee

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:28

Hier de weides nog groen maar niet veel groei in het gras.
Pensionhouder sproeit aan 1 stuk door, anders is het geen doen.

Gelukkig zitten wij in een hoog gebied met veel water en wordt er met grondwater gesproeid (zowel bij de paarden als bij ons thuis). Geen beperking vanuit het waterschap.

Alles is eng droog, ik woon direct aan het bos en Charlie (brandweer-observatie) vliegt hier dagelijks over de bossen om te controleren op brand. Bermbrand was gisteren al aan de orde langs de spoorlijn hier.

Voor het buiten concours van vanavond en morgenavond hebben we op de vereniging gisteren zo'n 7500 liter water over de grasbanen gesproeid, anders is het niet veilig rijden.
Dit water komt uit een riviertje vlak bij en mag zolang de sluizen nog overstromen gewoon opgepompt worden en uitgereden.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:39

Ik woon in Noorwegen, er worden hier in delen van het land zelfs al diverse dieren naar de slacht gereden omdat er gewoonweg niet genoeg voer is. Gelukkig hebben wij zelf genoeg gras voor onze paarden. Helaas van eigen grond niet genoeg hooi kunnen oogsten voor de winter. Gelukkig heb ik dat elders kunnen inslaan.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:05

een sproeiverbod geldt alleen voor het water uit oppervlakte water, het is dus verboden om het water dan uit bv een sloot of een rivier te halen.
Sproeien uit je eigen waterbron mag volgens mij wel.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:18

Knakker, dat klopt voor een deel van NL. Het is afhankelijk van welke gebied je woont, welk waterschap.
Hier mag je nog wel sproeien met oppervlakte water uit sloten en rivieren.
Vallei en Veluwe heeft een deelverbod bijvoorbeeld per 2-7

Hier geldt wel een stookverbod, ook een droogtemaatregel.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:33

oke, ik woon op de Veluwe, ik ga een googlen, dank je :)

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:49

Knakker schreef:
een sproeiverbod geldt alleen voor het water uit oppervlakte water, het is dus verboden om het water dan uit bv een sloot of een rivier te halen.
Sproeien uit je eigen waterbron mag volgens mij wel.

Hier mag het ook nog gewoon uit de sloot. Neem aan dat de stalhouder dat wel weet tenminste, veel boeren in de omgeving halen het ook uit de sloot.
Onlangs was het waterpeil wel te laag, maar na een belletje werd er een dammetje open gezet en de sloot stond weer vol

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:18

Bij ons op stal krijgen de paarden (normaal strookbegrazing) nu voordroog bijgevoerd op het land. Op de kaalgegeten stukken staat helemaal niks meer, maar omdat het zo droog is kunnen ze er gelukkig wel blijven staan.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:20

Ik ben voor het eerst in mijn leven door het gras heen. En dat zónder een stuk te reserveren voor hooi. :oo We hebben 1.8 hectare op vette kleigrond (drama met regen, maar wel veel gras) en ik hield altijd behoorlijk over. We haalden er twee of drie snedes af en daarnaast liepen er altijd een aantal paarden op (gemiddeld 5, maximaal 7). Nu is het bijna op en het is allemaal zo ontzettend dor, droog en kaal dat het ook niet zo snel weer hersteld is, ben ik bang. Ook ik voer hooi bij in de wei... Echt absurd.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:30

We kunnen ons nu allemaal heel erg druk gaan maken, maar het helpt niets.
Er komt heus wel weer regen en wie weet hoe lang de paarden dan nog op de wei kunnen!
Ik heb nog geen hooileverancier gesproken die zich druk maakt.
De eerste snedes waren dik en goed.
En wie weet wat er nog komen gaat.
De natuur heeft een prima herstellingsvermogen !