Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:20

Hier is een erg groot verschil tussen datgene wat gehooid is (2 keer ondertussen) en waar de paarden op lopen. Meestal probeert iedereen wel om de paarden die per twee gaan op het hooistuk te zetten zodat de weitjes gespaard blijven :) Onkruid hebben we niet, eigenaar van de stal verzorgt alles super netjes! Maar de gebruikte weitjes groeien een stuk trager natuurlijk :)

Dit is waar de paarden op lopen:
Afbeelding


En dit is waar er gehooid is:
Afbeelding

Onze paarden hebben nog steeds elke dag op de weide gelopen, ook met de droogte dus ik vind het gras goed meevallen! Alle droge stengels zijn gemaaid en nu schiet het weer mooi door.


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:37

Ziet er prachtig uit! Maar ik heb vorige week in het zuiden echt bedroevende weides gezien...weet niet hoe het nu is, de laatste regenbuien waren daar explosief, maar zandgrond houdt niet lang vast, daar moet het grondwaterpijl mee kunnen werken

Zinzi_jewel

Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:23

Die bui die t water tot aan mijn voordeur drempel bracht duurde maar een dik half uur .
Blijkbaar is hier t hoofdriool een drama .
En dan loopt er ook nog een stoep schuin af naar een put die t niet aankan
Met als gevolg water tot aan de drempel .
Zowel woningstichting en gemeente geven niet echt thuis . .

Wel hebben de paarden weer groene sprieten te eten ...
Dat dan weer wel

Chasing Dreams ...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:09

Indestal schreef:
Ziet er prachtig uit! Maar ik heb vorige week in het zuiden echt bedroevende weides gezien...weet niet hoe het nu is, de laatste regenbuien waren daar explosief, maar zandgrond houdt niet lang vast, daar moet het grondwaterpijl mee kunnen werken


Wij zitten op pure zandgrond, maar het gaat hier best goed met groeien. Ons gras weitje ligt ook op puur zand en groeit en is groen. De paddock van zelfde stuk is na een bui altijd direct droog.

Thuis, 5km verder ook weer mooi gras.

Wij hebben wel af en toe wat gesproeid en vandaag weitje weer een keer wat uren, maar niet dagelijks vele uren en soms echt dagenlang niet. De minder hete zon lijkt ook echt te helpen. Waar wat uren schaduw is, zowel bij paarden als thuis, is het gras echt mooier.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 06:23

Hier groeit het gras eigenlijk wonderlijk als je ziet hoe weinig regen wij hebben gehad, die paar flinke buien blijken toch genoeg om alles weer op gang te helpen.
Paarden gaan vandaag weer de hele ochtend in de wei.

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:56

Afbeelding
Eindelijk weer gras!

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:14

Het wordt hier ook groen, maar als ik goed kijk komt er weinig echt gras... vooral onkruid en kweekgras!

DaimysHorses

Berichten: 132
Geregistreerd: 20-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:17

Kendra schreef:
Het wordt hier ook groen, maar als ik goed kijk komt er weinig echt gras... vooral onkruid en kweekgras!


Ja, hier ook vooral onkruid. :\

Shelbey :)

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:21

Hier ook inderdaad, in de wei veel distel en zuring

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:23

Er staat inderdaad ook wel onkruid maar verder naar achteren ook best veel gras, zo’n 10-12 cm lang.
Maar wat precies onkruid is of juist de bedoeling? Het is met een paardenmengsel in gezaaid, zit behalve gras ook kruiden in. Paarden eten het graag, alleen zuring blijft staan en wordt afgemaaid als de wei verder kaalgegeten is.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

_Lorette_

Berichten: 12046
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:24

Wij hebben na vannacht geen droogte meer. :P Maar waar ik plassen had verwacht in de wei (zware klei) in plaats van in de paddock en bak, is het tegengestelde waar! Blijkbaar heeft het gras nog veel dorst en blijft de wei prima.
De paarden zijn vanochtend op een vers stuk gegaan waar het gras alweer dik opstaat. Hopelijk kunnen we er nog even van genieten.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:00

Haha wij ook niet, bak blank, paddocks en wei nat, er is een flinke bak water naar beneden gekomen...

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:08

Hier gaat het perfect met de regen! Steeds een flinke bui en dan weer even droog zodat het goed in de grond kan trekken. Gisteren het land bemest, en een mooi stuk gras over gelaten waarvan ze nu iedere dag een strook er bij krijgen. Blij met dit groei weer :)
Buienradar geeft weercijfer 1 maar zet daar maar een 0 achter voor mij :D

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:04

Ja heerlijk de regen!!! Jammer dat het net in het weekend valt ...
Maar ben nog steeds veel blijer met regen dan dat ik normaal was.
Heb het de afgelopen maanden wel leren waarderen.
Laatst bijgewerkt door lindar1985 op 25-08-18 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:15

Hier regent t ook steeds. Echt plensbuien. Goed voor wei zal ik maar denken. Al had t best snachts kunnen vallen

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:20

Van mij mag het nu wel weer gaan zomeren...

Ik l*l niet met de wind mee nee...

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:28

We blijven ook echte nederlanders, zo grappig, eerst wilden we regen, nu hebben we een paar dagen met wat regen en dan willen we weer de zon..

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:32

Ja vind het nog een beetje vroeg voor dit herfst weer. :D

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:41

Ik vind beide wel lekker!

Hier groeit het gras als kool (of gras?).
Was op vakantie geweest en toen was alles dor en droog en toen ik terugkwam was het zowaar groen en begon het te groeien!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:46

Hier liggen de hagelstenen op het erf!
De paarden staan nu zelfs binnen. Het was zo gemeen koud en onweer en hagel...dat trekken de oudjes toch wat minder.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:01

Hier steeds buien met een zonnetje tussendoor. Vannacht ook flinke buien, maar is ook weer even lekker. Ze zeggen dat het hierna weer echt even warm wordt, dus prima zo die afwisseling.

Bij ons staan ze gewoon waar ze staan van 19 tm 25 en kiezen zelf wel. Zand is direct droog. Alleen het bestraatte plein is niet heel goed aangelegd, dus graaf ik altijd een gootje naar zandpad ernaast en is het zo weg.

Je kan hoog en laag springen, maar je zal het er toch mee moeten doen, denk ik altijd maar.

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:51

Bij ons zoveel regen gevallen dat de put het niet aan kon :+

Afbeelding

Dus dat gras heeft hier ook eerst weer extra water :D

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:56

Hier in België ideaal weertje: vorige nacht regen, nu weer droog, weliswaar met wisselvallige temperaturen. De weides liggen er hier bij als voetbalvelden, 80% was voor de droogte gesproeid tegen onkruid, dus al jaren geen zo'n nette weides meer gehad. Alleen dat duivelse JKK ! :(

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:58

Ik haal het er uit met een ragfork.
Ideaal ding!
en nu ga ik nog regelmatig even er bij langs om alle jonge plantjes ook weg te halen

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:36

Hier zijn de stallen ondergelopen door de hoosbuien. Dus hier liever niet zulke grote hoeveelheden water in één keer meer. Het kost ons zo'n 6-7 pakken zaagsel (2 paarden).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: colunder, MarjanB en 44 bezoekers