Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:21

Ik zit te twijfelen of ik er met een bosmaaier overheen ga of dat ik alles ga uitsteken/draaien. We gaan hier weg, maar zal nog wel een tijdje duren, dus op korte termijn nog belang bij weitje. Op lange termijn niet en het was erg verwaarloosd toen we kwamen, due voel me ook niet verplicht alles perfect te doen.

Er staat veel jkk en zuring.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:22

Jkk???

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:43

Janine1990 schreef:
Jkk???


Jacobskruiskruid

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:53

JKK heeft toch geen zin met een bosmaaier? Dat moet je er helemaal uit trekken.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:58

JKK zou ik altijd eruit steken, ook als het maar voor een jaar is. De ragfork werkt in mijn ogen ideaal. De ragfork werkt ook ideaal voor distels, voor zuring werkt hij wel, maar niet geweldig. Iets beters heb ik echter nog niet kunnen vinden.

Zuring e.d. kan ook gemaaid worden, het is immers niet giftig. Maar giftige planten verwijder ik compleet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:10

Scum schreef:
JKK heeft toch geen zin met een bosmaaier? Dat moet je er helemaal uit trekken.


Dat doen we normaal ook en hebben daar ook die ragvork voor. Maar we gaan weg, dus twijfel gewoon om even alles te kortwieken. Ik heb al meerdere kruiwagens JKK eruit gestoken dit jaar en kan wel bezig blijven.
Er staat onwijs veel zuring en als ik een bosmaaier pak, kan ik ook niet overal omheen gaan. Dan gaat alles neer, we pakken het op en gooien het weg. Gras krijgt dan nog wat kans voor een leuk najaar veldje.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:13

Wat fijn dat je een andere plek hebt gevonden TS! Weet dat hier niet meevalt om iets te vinden waar ze ook in de winter veel buiten komen.

Mizora schreef:
JKK zou ik altijd eruit steken, ook als het maar voor een jaar is. De ragfork werkt in mijn ogen ideaal. De ragfork werkt ook ideaal voor distels, voor zuring werkt hij wel, maar niet geweldig. Iets beters heb ik echter nog niet kunnen vinden.

Zuring e.d. kan ook gemaaid worden, het is immers niet giftig. Maar giftige planten verwijder ik compleet.
Heb je de zuringsteker al geprobeerd? Ik heb er geen ervaring mee, ben wel benieuwd eigenlijk. Hier wordt zuring ook gemaaid, laat liever niet spuiten maar vrees dat het wel een keer weer moet gebeuren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:32

Zuring kun je ook goed met een riek uitsteken, de kleintjes doe ik met de ragfork.



superpony schreef:
Scum schreef:
JKK heeft toch geen zin met een bosmaaier? Dat moet je er helemaal uit trekken.
Dat doen we normaal ook en hebben daar ook die ragvork voor. Maar we gaan weg, dus twijfel gewoon om even alles te kortwieken. Ik heb al meerdere kruiwagens JKK eruit gestoken dit jaar en kan wel bezig blijven.
Er staat onwijs veel zuring en als ik een bosmaaier pak, kan ik ook niet overal omheen gaan. Dan gaat alles neer, we pakken het op en gooien het weg. Gras krijgt dan nog wat kans voor een leuk najaar veldje.

Dan zou ik eerst alle JKK met de hand wegknippen en afvoeren, zodat je zeker weet dat je elk stukje plant te pakken hebt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:36

Ja, sorry, dat ga ik niet meer doen. We hebben echt veel gedaan en mijn lijf is momenteel slecht, dus maai het of laat het weitje er zo bij liggen.

De ragvork is op zich prima, maar het stond echt overvol en dan kun je wel bezig blijven.

Als we straks een huis vinden en het staat vol, ga ik het weer trouw doen, maar nu niet meer. Of ik maai om de jkk heen, dat kan ook, maai ik de zuring en dat harken we aan en gooien we weg.

Het is ook niet de beste oplossing, maar voor onze situatie nu zo.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:47

Hoe doen jullie dat met distels?
Uittrekken?
Staan er hier echt ineens heel veel in de wei zag ik vanmorgen...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:54

superpony schreef:
Ja, sorry, dat ga ik niet meer doen.

Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor. Ik zou het zelf niet willen riskeren met mijn (of andermans) paarden want je krijgt nooit elk stukje gemaaide JKK verwijderd, maar als jij er geen probleem in ziet dan kun je het gewoon allemaal afmaaien.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:38


Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:52

Ik heb net alles gemaaid op 5cm. Veel onkruid maar daaronder ook wel weer wat gras. Hoop dat het nu de kans krijgt te groeien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:45

Nouvel schreef:
Hoe doen jullie dat met distels?
Uittrekken?
Staan er hier echt ineens heel veel in de wei zag ik vanmorgen...


Ik heb anti snijhandschoenen voor bekappen, dus daar trek ik vaak planten en onkruid mee uit. Alleen de doorntjes van bijv rozen ( thuis ) komen er wel door. Brandnetel en distel pak je zo vast. Nu in de aanbieding bij Lidl zag ik.


GDG schreef:
superpony schreef:
Ja, sorry, dat ga ik niet meer doen.

Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor. Ik zou het zelf niet willen riskeren met mijn (of andermans) paarden want je krijgt nooit elk stukje gemaaide JKK verwijderd, maar als jij er geen probleem in ziet dan kun je het gewoon allemaal afmaaien.


Het is veel meer zuring dan JKK, dus het is een lastig stuk om met de hand of vork te doen. Misschien maai ik wel om jkk heen.
Ze hebben er al op gelopen in voorjaar en het is ene wei als snack.

Had het ook ingezaaid begin dit jaar en ging goed, maar alles is weg en hier hele droge zandgrond, dus omspitten is echt geen doen. Dan heb je echt gewoon zand.

Maar goed, ik kijk hoe het opkomt en dan kijk ik wel verder. Begin dit jaar wilde ze graag weitje in, nu malen ze er niet om.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:11

Haal je het gemaaide ook weg? Als je het laat liggen zou ik jkk laten staan.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:56

Ik trek of spuit distels. En het rampen landje is een aantal x gemaaid voordat ze in pluis gaan. Daar staat teveel om te trekken of te spuiten. Heb ik opgegeven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:08

MizzMontana schreef:
Haal je het gemaaide ook weg? Als je het laat liggen zou ik jkk laten staan.


Als ik ga maaien haal ik alles weg. We hebben dit land eerst alles met de hand/vork uitgetrokken en gezaaid. Ging goed, maar het is echt pure zandgrond en totaal verbrand geweest. Nu komt ''onkruid'' als eerste weer op.

We hadden het pad laten kaal eten en toen stond er nog een enkele plant JKK en wat zuring, maar hebben ze wel laten staan. Dat hebben we ook steeds meegepakt. Maar het weitje komt te vol te staan als ik het zo laat gaan nu.
Er zijn natuurlijk redenen dat ik er de balen van heb. We huren het......En het is verwaarloosd, wordt niks aan gedaan verder, ook de beloftes worden nooit nagekomen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:31

@superpony is dat weilandje in Ermelo Noord? daar bij de Horsterzoomweg?

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:36

Ik had ook super veel distel in de wei, maar een paar jaar paar keer per seizoen maaien heeft het erg teruggedrongen.
Zorgen dat ze sowieso niet gaan bloeien.
Ik laat ze paarden altijd eerst de stukken met veel distel eten, wat ze niet eten haal ik weg met de zeis, dan nog een keer hooien en dan weer de paarden het op laten eten ) en dan evt met de zeis.

Gaat heel goed. Vind spuiten zo'n zooi. En dit is eigenlijk weinig werk voor mij

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:21

Zijn jullie weidens al bijgetrokken? Alles weer groen hier en zelfs stukken gras, geen weide, wat echt helemaal geel en platgrlopen was, volledig groen en moet ik nu maaien..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:13

gohya schreef:
@superpony is dat weilandje in Ermelo Noord? daar bij de Horsterzoomweg?


Geen idee? Straatnaam zegt me niks.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:51

tiwi1969 schreef:
Geen tip tegen zuring, maar toen ik laatst wat zaden ging kopen voor mijn mini-moestuin kwam ik ook zakjes biologisch zuring-zaad tegen. Wie zou zoiets nou willen zaaien?!


:D hier een stadspark vol met zuring! Ingezaaid omdat het natuurlijk is voor een bloemen en plantenstukje voor de bijen en mensen. Echt prachtig om te zien. 1 veld zuring en een veld vol met de grootste troep aan onkruid wat gewoonlijk overal bestreden wordt, zelfs in bermen. Om je rot te lachen. Wat een stadsmensen die dit verzonnen hebben. Een biopark noemen ze het 8-)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:46

Indestal schreef:
Zijn jullie weidens al bijgetrokken? Alles weer groen hier en zelfs stukken gras, geen weide, wat echt helemaal geel en platgrlopen was, volledig groen en moet ik nu maaien..


Hier ook: alles is weer helemaal groen en je ziet het jonge gras opkomen. Dat had ik wel verwacht. Echte natuurweides zijn best wel sterk. Zo hebben we een stuk grond dat in de winter helemaal zwart getrapt mag worden. Bij het begin van de lente is het echt een omgeploegd stuk om beschaamd van te worden en toch groeit er ieder jaar weer een mooie grasmat.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:16

Prak regen gevallen vannacht....goed voor de natuur en waterstand...nou weten ook wij eens wat droogte inhoud en wat de opwarming van de aarde voor gevolgen heeft.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:24

Afbeelding


Wat droogte inhoudt en daarna regen .
Water tot aan de voordeur