Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:32

Het is natuurlijk ook bespottelijk dat we in Nederland eerst veel wateroverlast hebben. Zogenaamd een waterland zijn met experts en als het even droog is, er meteen paniek wordt gezaaid. Het is voor ons doen nu lang droog, maar in verhouding is het natuurlijk maar kort als je kijkt naar landen waar het echt lange periodes gortdroog is.
Na zoveel wateroverlast zitten we nu bijna zonder....

En natuurlijk kunnen de experts met mooie berekeningen en schema's komen, maar wat hebben we eraan? Misschien wat meer luisteren naar mensen die er werkelijk mee werken.

Wij als paardenhouders vallen buiten de normale burgers die er behalve een nieuwsbericht en het weer, amper wat van merken. Wij merken het vanwege onze paarden en weten hoe het zit met hooi. Maar ik denk dat de rest van Nederland het wel best vindt, een beetje zon in de zomer.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:37

Dat is altijd mijn reden voor gezeur over het weer. Ik heb er gewoon veel mee te maken met een stel paarden aan huis. Als je binnen zit en/of geen buitendieren hebt, dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik kan echt met de handen in het haar zitten in een extreem natte periode. En nu met de warmte en droogte vind ik het heerlijk voor mezelf, maar baal ik wel van het tekort aan gras en het hoge fructaangehalte in die verdorde spriet die er nog staat. Had ik geen paarden, dan zou ik het allemaal wel best vinden. :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:41

Hier is gisteren ook door de staleigenaresse besloten dat ze minder of niet meer de wei op mogen voorlopig.
Als we het met elkaar kunnen regelen mogen ze er nog 2 tot 3 uurtjes per dag op, en anders blijven ze in de paddock tot er weer regen is gevallen en het gras weer gaat groeien...
Nog nooit eerder gehad, balen, maar het is niet anders.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:45

Ja, precies. Ik wil ook niet snel zeuren over het weer, want je kan er toch niks aan doen. Maar met slecht weer zitten veel mensen binnen en vinden het erg als ze nat worden als ze naar de auto lopen.

Als het in de winter veel regent, doe ik er alles aan om het water weg te laten lopen, omdat ik niet wil dat het opvriest en een ijsplaat wordt. Daar anticipeer je al op. Het gaat me niet om dat beetje regen of nat worden.

ER zijn zoveel zaken waar je onbewust of bewust rekening mee houdt als je paarden houdt. Het is voor ons normaal, maar zonder buitenleven, heb je daar vaak geen idee van.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:53

Ik vind mooi weer op zich ook heerlijk, zeker nu ik vakantie heb, liever dan al die weken regen!
Maar je merkt nu gewoon steeds meer groter wordende nadelen van de lange droogste en dat is toch ook wel weer een beetje vervelend...
En paar dagen flink regen en dan weer zon zou prima zijn! :D

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:02

Of gewoon ‘s nachts regen, overdag zon?

Hier ook extreem droge weilanden, gelukkig hadden we extra veel hooi dit jaar, komt nu goed van pas :+.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:09

Dat is nog veel beter! 8-)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:37

Ben benieuwd of jullie paarden ook meer jeuk hebben dan andere jaren? Eigenaar van mijn paard belt net of ik een rambo deken voor mijn paard kan halen. Gisteren al goed gewassen ivm vele plekken.

Geen eczeempaarden, geen dazen (veel zwaluwen). Wel veel vliegen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:42

Ik heb het hier niet gemerkt, maar misschien door de fructaan?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:43

Hier aan de kust is het nog goed te doen, wel veel van die vieze plakvliegen en af en toe wat muggen.
Kleine bultjes van steken maar nog niet erger.
Eentje schuurt wat zijn staart, maar verder gelukkig nog geen grote jeukproblemen.

Wel gekuch en ontstoken ogen door droogte en veel stof

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:44

Bij mij heb ik dat niet gemerkt, maar ik sprak een stalhouder waarvan paarden schuren die in alle voorgaande jaren helemaal nooit schuurden (het zijn geen eczeempaarden).

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:49

GDG schreef:
Ik heb het hier niet gemerkt, maar misschien door de fructaan?


Goed punt!!!

Ik heb zelf altijd begrepen dat dat vroeg en laat in de dag het hoogst is? Ze staan hier pas vanaf half 11 buiten tot een uur of 4.
Tot twee weken terug ging het gewoon veel beter dan voorgaande jaren qua jeuk.
Gold voor een paar andere paarden. Die van mij had nooit jeuk. Ging er vanuit dat hij bultjes had door een oude ontsteking waardoor er rommel uit kwam (dik been gehad, alleen op dat been zaten plekjes) nu zit het overal.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:52

Janine1990 schreef:
Ben benieuwd of jullie paarden ook meer jeuk hebben dan andere jaren? Eigenaar van mijn paard belt net of ik een rambo deken voor mijn paard kan halen. Gisteren al goed gewassen ivm vele plekken.

Geen eczeempaarden, geen dazen (veel zwaluwen). Wel veel vliegen.


Ja! Ik heb een fjord met eczeem en die heeft écht een K tijd nu.. :(:) Mijn andere fjord had gister ook wat jeuk en mijn Shet ook terwijl die eigenlijk geen eczeem hebben. Allebei een dekentje om gedaan en nu al een stuk minder.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:13

Hier stonden ze later onder vliegendeken dan normaal, maar eerst wel dazen en nu amper. Vorig jaar veel vliegen, nu eerst niet, maar sinds paar dagen wel meer vliegen. Vooral mn merrie had er veel rond haar hoofd, dus maskers bij alle 4 om gedaan.
Ze hebben geen eczeem en schuren af en toe eens de staart. Ik smeer de staart in met MTG en dan gaat het dagenlang goed.

Ze zeiden eerst dat er te weinig zwaluwen waren, dus als er nu weer gewone aantallen zijn is dat wel een goed teken. Maar ook wel weer een teken dat ze later komen door late winter denk ik.

Wij hebben geen zwaluwen. Zijn ooit weggejaagd vermoed ik.....

Ik vind dit weer wel echt een vakantiegevoel geven. Alles lijkt of voelt toch anders. Merkte het net in de tuin dat het bijna Zuidelijk voelt.
Voor mensen met kleine kinderen die nu vakantie hebben wel ideaal gewoon.

Het hooi is ook mn enige negatieve factor, omdat ik daar afhankelijk van ben.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:17

_Lorette_ schreef:
Bij mij heb ik dat niet gemerkt, maar ik sprak een stalhouder waarvan paarden schuren die in alle voorgaande jaren helemaal nooit schuurden (het zijn geen eczeempaarden).


Ik heb dus een eczemertje die niet schuurt nu...

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:24

Wij hebben ongeveer 50 nesten in de stal. Vorig jaar zijn er meer dan 450 jonge zwaluwen geringd.

Dit jaar komen we daar bij lange na niet aan zei de ringer.

Vanmiddag maar ff langs divoza voor een itch hoody ding van rambo en een aloe shampoo. Even wassen voor de deken er op gaat.

Als iemand nog weet hoe het met fructaan zit hoor ik het graag!!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:27

Janine1990 schreef:
GDG schreef:
Ik heb het hier niet gemerkt, maar misschien door de fructaan?


Goed punt!!!

Ik heb zelf altijd begrepen dat dat vroeg en laat in de dag het hoogst is? Ze staan hier pas vanaf half 11 buiten tot een uur of 4.
Tot twee weken terug ging het gewoon veel beter dan voorgaande jaren qua jeuk.
Gold voor een paar andere paarden. Die van mij had nooit jeuk. Ging er vanuit dat hij bultjes had door een oude ontsteking waardoor er rommel uit kwam (dik been gehad, alleen op dat been zaten plekjes) nu zit het overal.

Het neemt nu helaas niet meer af, want normaal wordt de fructaan omgezet in groei maar doordat er geen water is is er geen groei. Dus de zon schijnt al tijden, plant maakt al tijden fructaan aan maar het kan al tijden nergens heen omdat de plant door watertekort niet kan groeien.
Dus plant zit vol fructaan. Ook de dode delen bovenin trouwens, want voordat die verdorden werd daar het fructaan naartoe gestuurd.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:28

Deze mooie zomer is vooral super voor mensen die dagelijks aan het strand liggen te zonnebakken en voor de strandtenten en terrassen die dit seizoen een goede omzet draaien.
het is natuurlijk ook uitzonderlijk mooi na een paar jaar van zomers met maandenlang regen, en dat vooral wanneer de kinderen vakantie hadden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:39

WowAmigo schreef:
_Lorette_ schreef:
Bij mij heb ik dat niet gemerkt, maar ik sprak een stalhouder waarvan paarden schuren die in alle voorgaande jaren helemaal nooit schuurden (het zijn geen eczeempaarden).


Ik heb dus een eczemertje die niet schuurt nu...

Hier hetzelfde, pony schuurt opvallend minder dan de vorige jaren. Misschien minder mugjes door de droogte?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:47

Dankje GDG! Vanmiddag maar ff eerder van het werk af voor die deken en om te wassen. Nog belangrijker: dit vertellen. Dan moeten ze maar wat meer in de bak lopen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:10

superpony schreef:
Het is natuurlijk ook bespottelijk dat we in Nederland eerst veel wateroverlast hebben. Zogenaamd een waterland zijn met experts en als het even droog is, er meteen paniek wordt gezaaid. Het is voor ons doen nu lang droog, maar in verhouding is het natuurlijk maar kort als je kijkt naar landen waar het echt lange periodes gortdroog is.
Na zoveel wateroverlast zitten we nu bijna zonder....

En natuurlijk kunnen de experts met mooie berekeningen en schema's komen, maar wat hebben we eraan? Misschien wat meer luisteren naar mensen die er werkelijk mee werken.

Wij als paardenhouders vallen buiten de normale burgers die er behalve een nieuwsbericht en het weer, amper wat van merken. Wij merken het vanwege onze paarden en weten hoe het zit met hooi. Maar ik denk dat de rest van Nederland het wel best vindt, een beetje zon in de zomer.

Nederland is een oude rivierdelta, water afvoeren is dus normaal gezien noodzakelijk om droge voeten te houden. Nu werkt die gehele infrastructuur tegen ons en dat levert inderdaad problemen op.

Als je goed kijkt naar andere landen waar mensen uit west-europa naar toe zijn gegaan zie je dezelfde manier van met (regen)water omgaan ook als dat een gebied is met weinig neerslag met alle lange termijn gevolgen van dien. Het is in de cultuur ingebakken dat je zsm van water af moet, want anders heb je er teveel van (incl. malaria, etc.). Dat omkeren is lastig en er een systeem van maken dat beide kan? Ik weet niet of dat al is uitgevonden.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:20

tamary schreef:
superpony schreef:
Het is natuurlijk ook bespottelijk dat we in Nederland eerst veel wateroverlast hebben. Zogenaamd een waterland zijn met experts en als het even droog is, er meteen paniek wordt gezaaid. Het is voor ons doen nu lang droog, maar in verhouding is het natuurlijk maar kort als je kijkt naar landen waar het echt lange periodes gortdroog is.
Na zoveel wateroverlast zitten we nu bijna zonder....

En natuurlijk kunnen de experts met mooie berekeningen en schema's komen, maar wat hebben we eraan? Misschien wat meer luisteren naar mensen die er werkelijk mee werken.

Wij als paardenhouders vallen buiten de normale burgers die er behalve een nieuwsbericht en het weer, amper wat van merken. Wij merken het vanwege onze paarden en weten hoe het zit met hooi. Maar ik denk dat de rest van Nederland het wel best vindt, een beetje zon in de zomer.

Nederland is een oude rivierdelta, water afvoeren is dus normaal gezien noodzakelijk om droge voeten te houden. Nu werkt die gehele infrastructuur tegen ons en dat levert inderdaad problemen op.

Als je goed kijkt naar andere landen waar mensen uit west-europa naar toe zijn gegaan zie je dezelfde manier van met (regen)water omgaan ook als dat een gebied is met weinig neerslag met alle lange termijn gevolgen van dien. Het is in de cultuur ingebakken dat je zsm van water af moet, want anders heb je er teveel van (incl. malaria, etc.). Dat omkeren is lastig en er een systeem van maken dat beide kan? Ik weet niet of dat al is uitgevonden.


Zou het dan zo zijn dat we een landklimaat gaan krijgen?
Of gaan we hetzelfde pad volgen als Ostia Antica (Romeins havenstadje wat niet meer aan de zee ligt?), wat volgens mij gezien onze ligging onder NAP zeer onwaarschijnlijk is?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:29

We kunnen een Alaskaklimaat krijgen (zo even geen idee hoe warm die zomers zijn, maar er zijn daar vrijwel elk jaar flinke bosbranden,dus droog zal wel kloppen) mocht de noordelijke golfstroom er mee ophouden. En die noordelijke golfstroom is al een flink aantal keren gestopt en weer gestart in het verleden, vaker dan onze ijstijden. Het kan vooraf gegaan worden door een aantal jaren hitte zeker als er vervolgens genoeg ijs smelt om het duw&trek mechanisme van de golfstroom af te zwakken (golfstroom is zouter, dus zwaarder en zinkt daarom bij IJsland/Groenland om over de oceaanbodem weer zuidwaarts te stromen. Genoeg inmenging van zoet gletsjerwater kan dat proces stoppen. Europa ligt erg ver noordelijk op de aarde t.o.v. bv Amerika noordgrens 42-43 noorderbreedte, dat is bij ons de Pyreneeen/Noord-Spanje.
BBC had er een aantal jaar geleden een docu over, "the big chill".

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:11

En het kan ook zo zijn dat we nu toevallig een aantal droge weken hebben ....
:D
Net zoals we ook wel eens een winter hebben waarin we kunnen schaatsen omdat het een aantal weken achter elkaar vriest.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:16

mirim schreef:
En het kan ook zo zijn dat we nu toevallig een aantal droge weken hebben ....
:D
Net zoals we ook wel eens een winter hebben waarin we kunnen schaatsen omdat het een aantal weken achter elkaar vriest.


Nouja dat het klimaat verandert staat wel vast lijkt me.
Ik vraag me alleen wel eens af in hoeverre er in de afgelopen eeuwen voldoende accurate gegevens verzameld zijn om de werkelijke richting te bepalen.

Tamary, interessant en helder uitgelegd!