Stal gebruiken als loopstal, welke ondergrond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Stal gebruiken als loopstal, welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 20:00

We hebben een huisje gekocht met een mooi stuk grond aan.

Toen ik vroeger mijn paarden aan huis had, had ik een inloopstal op de weide staan.

Ik wil graag hetzelfde principe maar er staat reeds een gemetselde stal (die dicht kan) langs de weide. Ik wil het principe van inloopstal behouden en eigelijk ook geen plas/mest plek van maken.

Mijn idee was dus om de beton gewoon bloot te laten liggen en daar drinken en constant hooi te voorzien.

Gaan paarden daar dan liggen of gaan ze uit zichzelf buiten op de grond slapen?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Stal gebruiken als loopstal, welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:22

als je zorgt voor een zachte droge plek buiten (stukje zand?) gaan ze daar idd gaan liggen of in de weide.
imo, hoe groter je betonstuk hoe beter.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Stal gebruiken als loopstal, welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:30

Hier liggen ze zelfs in de zomer soms binnen op de blote beton,ook al kunnen ze op andere en zachtere ondergronden liggen.volgens mij omdat het lekker koel is?

Dus ja hoor,kunnen prima op de blote beton gaan liggen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Stal gebruiken als loopstal, welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:51

Kan prima hoor.
Kan je er altijd nog voor kiezen om er eenmalig wat in te leggen als het een keer - 10 is.
Ik heb mijn stal nu 2 jaar en hem 2 x een week opgestrooid gehad toen het echt koud was.

mirim

Berichten: 4405
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stal gebruiken als loopstal, welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:18

Je zegt dat je van de inloopstal geen plas en mestplek van wil maken. Dat begrijp ik, maar daar hebben de paarden en pony’s waarschijnlijk zelf schijt aan :D
Ik zou er dus zand en stro in leggen of alleen stro.
Onze pony’s hebben ook een inloopstal en een flinke uitloop en weiland, maar mesten doen ze toch het liefst in de inloopstal helaas. Dus overdag is die afgesloten of zorg ik dat ze daar niet in kunnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stal gebruiken als loopstal, welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:24

Ik heb 2 open stallen en er gewoon vlas in liggen. Ze komen er weinig en liggen er ook niet echt in, maar heel af en toe mesten ze er wel in. Plassen doen ze iets vaker daar.
Als je 3 zijwanden hebt zou je vlas kunnen overwegen. Ik heb behoorlijk opgepot, dus het ligt vrij vast en bovenlaag is goed schoon. Het stinkt niet en heeft weinig onderhoud en afval. Stro gaat sneller stinken, als je te weinig erin doet, kan de vloer ( afhankelijk van soort! ) glad worden en je hebt meer afval.
Ik zag vd week ook nog mooie matras matten liggen ergens als je wil dat ze erop gaan liggen.

Die van ons zijn, 19, 20, 20 en 25, maar liggen vrijwel altijd buiten in het zand. Zelfs als het vriest liggen ze buiten en 3 hebben geen dekens op ( 25jr ook niet ) Ze liggen en rollen zelfs in sneeuw.

Je kan ook afwachten hoe ze het gebruiken en daarop inspringen. Wij huren en gaan weg, maar anders had ik dingen wel verandert of anders gedaan, omdat paarden ook wel laten zien hoe ze het gebruiken, waar ze graag staan, lopen en liggen.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:32

Hier ook een inloopstal met paddock. In de zomer blijft hij leeg met tegels als ondergrond. Dan liggen ze eigenlijk altijd buiten. Ze blijven nog wel deels binnen en buiten mesten, maar dat is eigenlijk zo op te ruimen. In de winter gaat er wel vlas in omdat ze als het heel nat weer is toch liever droog binnen liggen. Dan is het ook wel sneu als dat op de stenen moet. Maar in de zomer liggen ze dus altijd buiten.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Stal gebruiken als loopstal, welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:43

Misschien dat rubberen tegels dan een betere optie zijn. Als ze dan gaan liggen gaan ze geen kale plekken op elleboog en heupen krijgen. Dat krijgen ze van beton wel, vaak ook wondjes.
Als ze het dan nog als mestplek gebruiken is het makkelijker schoon te houden dan stro

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stal gebruiken als loopstal, welke ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:51

Met tegels zou ik wel even kijken hoe groot de stal is, want rubberen tegels moet je echt weleens eruit halen en schoonspuiten. Als dat helemaal aan de andere kant is, is dat een rotklus. Dan zou ik zelf voor het matras gaan. Die is ook een keer zachter dan gewone rubberen tegels.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:43

Hier ook een inloopstal met paddock, voor een fjord en een shetlander.

Ik heb vochtdoorlatende rubber matten in de stal (met afvoergoot eronder voor vocht), en ecoroosters afgevuld met zand in de paddock.

Bij goed weer blijft de stal eigenlijk gewoon schoon en mesten en plassen de pony's buiten. Als ze binnen zijn, bijv. bij warm weer om te schuilen voor insecten, lopen ze dan ook echt naar buiten speciaal om te gaan plassen of poepen.

Bij slecht weer merk ik dat ze toch best graag binnen zijn en blijven en wordt daar ook een stuk vaker gemest. In de winter moet ik binnen dus veel vaker schoonmaken dan 's zomers.