[VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MvBeek

Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:08

Hoi, hier over anderhalve week ook de paarden aan huis.

Mijn schoonouders hebben op de boerderij in de stallen geen verwarmd systeem. Wel gehad maar vroor alsnog kapot bij de waterbakjes. Dus nu die paar dagen per jaar maar water geven met de hand.
In onze nieuwe stal voor de paarden gaan we ook voor een niet verwarmd systeem. Het was een kleine kosten baten analyse maar toch er voor gekozen om het niet te doen. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk maar ik vind het niet erg om een week per jaar met een kruiwagen water te brengen.

Ik leg zelf in de inloopstallen wel een rubberen mat. Die hebben we nog liggen dat is ook wel een reden.
Ik maak geen gewone boxen maar als ik ze wel zou maken zou ik het in een gewone box niet doen. Neem aan dat je gewoon bodembedekker er in doet. Dan staan ze ook niet op beton he. Een extra laagje er in is altijd lekker maar weet niet of ze het zouden missen;)

Heel veel succes! benieuwd naar de foto's. Ik zal er misschien ook maar een paar gaan plaatsen.


Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 15:38

MvBeek schreef:
Hoi, hier over anderhalve week ook de paarden aan huis.

Mijn schoonouders hebben op de boerderij in de stallen geen verwarmd systeem. Wel gehad maar vroor alsnog kapot bij de waterbakjes. Dus nu die paar dagen per jaar maar water geven met de hand.
In onze nieuwe stal voor de paarden gaan we ook voor een niet verwarmd systeem. Het was een kleine kosten baten analyse maar toch er voor gekozen om het niet te doen. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk maar ik vind het niet erg om een week per jaar met een kruiwagen water te brengen.

Ik leg zelf in de inloopstallen wel een rubberen mat. Die hebben we nog liggen dat is ook wel een reden.
Ik maak geen gewone boxen maar als ik ze wel zou maken zou ik het in een gewone box niet doen. Neem aan dat je gewoon bodembedekker er in doet. Dan staan ze ook niet op beton he. Een extra laagje er in is altijd lekker maar weet niet of ze het zouden missen;)

Heel veel succes! benieuwd naar de foto's. Ik zal er misschien ook maar een paar gaan plaatsen.


Hoi!

Dank je wel voor je berichtje! Nee wij vinden het zeker ook geen probleem om waterbakken te vullen, maar het is meer dat ik dacht misschien zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met een verwarmd systeem.
Het idee is nu dat er rubberen tegels in de inloopstal komen, ook omdat ze dan de bodembedekking niet mee naar buiten kunnen lopen. Anders zouden ze inderdaad op bodembedekking komen te staan (vlas of stro)
De merrie-veulen box wordt voorlopig wel nog ondergrond beton en gewoon stro erin

Hebben jullie al de plannen op papier staan of zien jullie het wel wanneer jullie de sleutel hebben?

Ben ook benieuwd naar jullie stulpje, foto's plaatsen mag altijd!

Libera

Berichten: 3972
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:47

Doe je dan alleen die tegels en geen strooisel erover heen? Dat vind ik wel smerig... kunnen ze ook nergens lekker liggen :(

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 07:10

Libera schreef:
Doe je dan alleen die tegels en geen strooisel erover heen? Dat vind ik wel smerig... kunnen ze ook nergens lekker liggen :(


Ze kunnen evt op t zand liggen en de rubberen tegels kunnen ze ook op liggen, moet even kijken hoe het stro in de box blijft en niet straks alles buiten ligt :+
De tegels zijn vochtdoorlatend dus snap niet helemaal waarom t smeriger is stro

MvBeek

Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:17

Hier dus inderdaad geen positieve ervaringen met een verwarmd systeem. Bij echte vorst vriezen vooral bij de drinkbakken zelf nog stukken dicht. Dus voor ons inderdaad niet de investering waard. We hebben al hele plattegronden op papier maar die moet ik even op de foto zetten. Kan ze wel uploaden. Ook een hele bouwtekening van onze "schuilstal" van 42m2.

Die rubberentegels/matten die wij hebben zijn inderdaad ook vocht doorlatend dus het zal droger zijn dan natgepiest stro. We zitten hier ook op volle zandgrond en er is straks plek genoeg in het zand van de paddock om te liggen.

Ik zal vanavond of dit weekend even kijken voor de plattegronden.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 09:04

Jaa als de bakken alsnog stuk vriezen is het inderdaad geen goede investering...

Moeten jullie de gehele schuilstal nog in elkaar zetten? Of gaan jullie net als ons een schuur ombouwen naar een schuilstal?
De aannemer gaat hier over 1,5 week van start, dus ben heel benieuwd!

We hebben ook plannen om een mestput neer te leggen, zodat mijn mestcontainer niet mee verhuisd hoeft te worden.

Ligt er bij jullie al een mestput of iets?

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:36

Hoi, wij wonen op de Veluwe en hebben een rondpompsysteem op de waterbakken. Daarbij kan ook het water verwarmd worden. Als het gaat vriezen zetten wij de pomp aan. Nog nooit bevroren leidingen en waterbakken gehad

Fries Maike P. Ster Maiko 373 x Olof 315
Yinthe fan ‘t Boveneind Martzen 521 x Maiko 373
Minente KWPN, Elite Impresario x Jazz x Casanova

MvBeek

Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:50

Bear95 schreef:
Jaa als de bakken alsnog stuk vriezen is het inderdaad geen goede investering...

Moeten jullie de gehele schuilstal nog in elkaar zetten? Of gaan jullie net als ons een schuur ombouwen naar een schuilstal?
De aannemer gaat hier over 1,5 week van start, dus ben heel benieuwd!

We hebben ook plannen om een mestput neer te leggen, zodat mijn mestcontainer niet mee verhuisd hoeft te worden.

Ligt er bij jullie al een mestput of iets?


We moeten alles nog maken. Er is al wel een schuur aanwezig van 12 bij 8 maar manlief wil ook een knutselhokje;) Dus ik krijg ook een schuur voor mijn paarden. De bouwmaterialen liggen er al. Heb gelukkig een handige man. We gaan straks palen zetten dus zal wel wat foto's maken.

De mest gaan we "gewoon" op een hoop gooien op een verhard stuk. We hebben een trekker met voorlader dus dan scheppen we het op en doen het bij mijn schoonouders aan de overkant bij de rest van hun mest. Dat is een voordeel van schoonouders met een boerderij aan de overkant.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 12:26

Fleuribelle schreef:
Hoi, wij wonen op de Veluwe en hebben een rondpompsysteem op de waterbakken. Daarbij kan ook het water verwarmd worden. Als het gaat vriezen zetten wij de pomp aan. Nog nooit bevroren leidingen en waterbakken gehad


Dank je wel voor je bericht, heb je bij jullie rondpompsysteem geen verwarmde drinkbakken of dat wel? En heb je zomers dan ook een rondpompsysteem of zit het dan gewoon op de leiding? (Sorry voor de vele vragen maar nog nooit eerder over na hoeven denken en willen t graag in 1x goed doen )
Heb je toevallig een linkje waar jullie rondpompsysteem van is? Mag ook via pb!

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 13:00

MvBeek schreef:
Bear95 schreef:
Jaa als de bakken alsnog stuk vriezen is het inderdaad geen goede investering...

Moeten jullie de gehele schuilstal nog in elkaar zetten? Of gaan jullie net als ons een schuur ombouwen naar een schuilstal?
De aannemer gaat hier over 1,5 week van start, dus ben heel benieuwd!

We hebben ook plannen om een mestput neer te leggen, zodat mijn mestcontainer niet mee verhuisd hoeft te worden.

Ligt er bij jullie al een mestput of iets?


We moeten alles nog maken. Er is al wel een schuur aanwezig van 12 bij 8 maar manlief wil ook een knutselhokje;) Dus ik krijg ook een schuur voor mijn paarden. De bouwmaterialen liggen er al. Heb gelukkig een handige man. We gaan straks palen zetten dus zal wel wat foto's maken.

De mest gaan we "gewoon" op een hoop gooien op een verhard stuk. We hebben een trekker met voorlader dus dan scheppen we het op en doen het bij mijn schoonouders aan de overkant bij de rest van hun mest. Dat is een voordeel van schoonouders met een boerderij aan de overkant.


Dat is zeker makkelijk, hier hebben we die luxe helaas niet, misschien dat er een boer uit de omgeving het graag wil hebben! Dus even informeren!

Heel fijn een handige man die alles zelf in elkaar kan zetten, hier is dat helaas niet het geval.... maar gelukkig een hele fijne aannemer kunnen vinden.

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:45

Bear95 schreef:
Fleuribelle schreef:
Hoi, wij wonen op de Veluwe en hebben een rondpompsysteem op de waterbakken. Daarbij kan ook het water verwarmd worden. Als het gaat vriezen zetten wij de pomp aan. Nog nooit bevroren leidingen en waterbakken gehad


Dank je wel voor je bericht, heb je bij jullie rondpompsysteem geen verwarmde drinkbakken of dat wel? En heb je zomers dan ook een rondpompsysteem of zit het dan gewoon op de leiding? (Sorry voor de vele vragen maar nog nooit eerder over na hoeven denken en willen t graag in 1x goed doen )
Heb je toevallig een linkje waar jullie rondpompsysteem van is? Mag ook via pb!
Hier ook een rondpompsysteem en ik vind het ideaal! Zodra het niet meer vriest gaan de pomp en verwarming gewoon uit. Wij hebben kunststof drinkbakken met staafventiel, volgens mij deze https://www.schippers.nl/suevia-drinkba ... 07516.html Eerder hadden we metalen met lepel, die gaven nog weleens problemen. Bij deze is het in het ergste geval beetje warm water erover en hij loopt weer.

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:57

Hier ook rondpomp systeem in de stal. Idd ideaal.

Verder ben ik blij we destijds goed geïnvesteerd hadden in de zand paddocks. Die kunnen jaar rond gebruikt worden want zijn altijd droog. Automatische drinkbakken hebben we er ook dus geen gedoe met water geven buiten. In de weides ook trouwens. Scheelt een hoop werk.
Goed gedraineerd en een dikke, zware laag zand. Als het vriest trekken we ze glad zodat de paarden ook dan naar buiten kunnen. Echt de moeite waard daar flink geld in te spenderen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

MvBeek

Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:12

Heb zelf inmiddels een topic gemaakt. Hier staat en komt alles in van onze nieuwe plek. Daar kan je ook de plattegronden vinden.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 08:49

Na een poosje niks meer van ons te laten horen hier weer even een update!
2 weken geleden hebben wij de sleutel gekregen en de aannemer is vanaf afgelopen maandag al begonnen met slopen. De plannen zijn nog gewijzigd vandaar dat ik eerst even begin met de nieuwe plattegrond
Afbeelding

De overkapping tussen het huis en de stal wordt weggehaald,aangezien die kwalitatief niet meer heel goed was en we zo een doorgang blijven houden rondom het huis.

Nu eerst nog wat impressie plaatjes hoe het was toen we begonnen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als laatste, maar vind ik zelf het leukste om te zien het sloopproces

Afbeelding
Afbeelding
Aan deze kant komt de groepsstal

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier komen de merrieveulenboxen.

We zijn ook al aan het denken geweest over wat we precies met de bak en paddock's gaan doen, aangezien we geen sloot in de buurt hebben valt drainage af.... hierdoor besloten een stuk af te graven en daarop nieuw zand, waarschijnlijk stierenzand of rivierzand, maar hier hoop ik na het weekend meer duidelijkheid over te hebben.
Ik zal proberen wat vaker een update te geven, maar iets met chronisch tijdgebrek

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:10

Je kunt eens kijken naar granulaat onder de bodems als je geen drainage buizen kwijt kunt.
Geloof me, investeren in een goede bodem is echt het geld waard als je paarden thuis krijgt want daar ga je lang plezier van houden. Dat geld ook voor paddocks.
Wij hebben nu al 3 jaar droge zandpaddocks. Nergens plassen of prut en dat is zo fijn, paarden kunnen heel jaar rond naar buiten ( wel met drainage buizen) We halen wel dagelijks het mest weg want dat is ook het behoud van je bodems.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 08:57

Popstra schreef:
Je kunt eens kijken naar granulaat onder de bodems als je geen drainage buizen kwijt kunt.
Geloof me, investeren in een goede bodem is echt het geld waard als je paarden thuis krijgt want daar ga je lang plezier van houden. Dat geld ook voor paddocks.
Wij hebben nu al 3 jaar droge zandpaddocks. Nergens plassen of prut en dat is zo fijn, paarden kunnen heel jaar rond naar buiten ( wel met drainage buizen) We halen wel dagelijks het mest weg want dat is ook het behoud van je bodems.


Mest wordt hier meerdere keren per dag weg gehaald. Ik heb indd ook naar granulight gekeken maar als ik alles met granulight ga doen is alleen daar t budget nu al aan uitgegeven.... granulaat heb ik verder nog niet gehoord in paardenbodems zou je dan gebroken puin of betongranulaat adviseren? En hoeveel cm?
Daar over heem wel gewoon worteldoek?

Classico

Berichten: 65
Geregistreerd: 06-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:01

Een droom die uitkomt....

... bij ons blijft het nog even dromen.

Ik ga je volgen, leuk!

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:29

Ik heb ook drainage buizen, maar heb ook gekeken naar alternatieven, er werd mij toen op klei zeker 20 cm granulaat aangeraden en dan worteldoek erop en weer 20 cm zand. Jij zit in zandvoort en daar heb je ws ook niet al te duur zand. Je zou eens een advertentie kunnen zetten op MP voor zand. Ik kreeg ook veel reacties en krijg nu 160 kuub zand (ja het fijne zand om op te rijden) voor €75,- per 12 kuub geleverd op locatie. :D Granulaat is iets lastiger, maar probeer het eens, aan worteldoek kun je ook redelijk goedkoop komen, ik heb voor 660 m2 €302,- incl. BTW betaald via een bevriende hovenier die dus een factuur had voor zijn administratie :D

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:42

Ik weet het kost een duit maar geloof me, als je jaren verder bent en je paarden nog steeds droog staan en de boel er netjes uit ziet zo bij huis ben je blij je het gedaan hebt.

Als je constant prut zou hebben ben je ook steeds bezig met zand bij kopen, geultjes graven en weet ik het niet wat voor extra werk allemaal en ben je uiteindelijk ook duur uit + dat je een hoop ergenis hebt.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:50

OP wat voor bodem zit je daar?

Hier puur zand en het is vrijwel altijd droog en dit was echt achterstallig. Lopen er 4 24/7 op, mesten 2x daags.
Na regen laatst, hadden we 3 dagen wat plasjes omdat het grote zanddeel verre van waterpas is, maar trekt goed weg.

Ons bestraatte plein is slecht gedaan en blijft op 1 plek water staan. Daarnaast een breed zandpad, dus daar een geul gegraven naar een soort ondiepe kuil en loopt het water mooi weg. Blijft na regen daar enkele dagen staan, maar dat is het. Naast ons is een verhard pad, dus we kunnen nergens terrein af met water.

Enige waar we wateroverlast hebben is bij de stal. Er zit geen dakgoot ondanks dat we daar al 10x om gevraagd hebben. Voor de stallen een stukje zand en dat wordt wel echt nat. Is te klein, ze lopen daar te draaien en het kan nergens heen. Nu gaan we dat maar bestraten en overdekken.

Voor de eerste echte vorst trek ik alles wel aardig recht zodat het netjes opvriest.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 15:58

Mer1980 schreef:
Ik heb ook drainage buizen, maar heb ook gekeken naar alternatieven, er werd mij toen op klei zeker 20 cm granulaat aangeraden en dan worteldoek erop en weer 20 cm zand. Jij zit in zandvoort en daar heb je ws ook niet al te duur zand. Je zou eens een advertentie kunnen zetten op MP voor zand. Ik kreeg ook veel reacties en krijg nu 160 kuub zand (ja het fijne zand om op te rijden) voor €75,- per 12 kuub geleverd op locatie. :D Granulaat is iets lastiger, maar probeer het eens, aan worteldoek kun je ook redelijk goedkoop komen, ik heb voor 660 m2 €302,- incl. BTW betaald via een bevriende hovenier die dus een factuur had voor zijn administratie :D


Ik woon nu in Zandvoort, maar wij gaan naar Drempt dat is voorbij Arnhem.
Wat voor rijbakzand heb je gekregen? En gewoon een advertentie op marktplaats? Wij zien momenteel door de bomen het bos niet meer en de spanningen over de bak lopen hier best op....

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 16:05

superpony schreef:
OP wat voor bodem zit je daar?

Hier puur zand en het is vrijwel altijd droog en dit was echt achterstallig. Lopen er 4 24/7 op, mesten 2x daags.
Na regen laatst, hadden we 3 dagen wat plasjes omdat het grote zanddeel verre van waterpas is, maar trekt goed weg.

Ons bestraatte plein is slecht gedaan en blijft op 1 plek water staan. Daarnaast een breed zandpad, dus daar een geul gegraven naar een soort ondiepe kuil en loopt het water mooi weg. Blijft na regen daar enkele dagen staan, maar dat is het. Naast ons is een verhard pad, dus we kunnen nergens terrein af met water.

Enige waar we wateroverlast hebben is bij de stal. Er zit geen dakgoot ondanks dat we daar al 10x om gevraagd hebben. Voor de stallen een stukje zand en dat wordt wel echt nat. Is te klein, ze lopen daar te draaien en het kan nergens heen. Nu gaan we dat maar bestraten en overdekken.

Voor de eerste echte vorst trek ik alles wel aardig recht zodat het netjes opvriest.


De paarden staan nu in Aalsmeer, die staan ook op zware klei, hebben die wei gehuurd dus hebben alleen zand erboven op gestort, maar al dat zand is weggelopen.

In Drempt zitten we op lichte klei, ik heb nu indd genoeg frustraties over de kleigrond in Aalsmeer....
We willen hier toch ook een deel nog extra gaan bestraten, en dan t overige deel wel zand, maar geen idee wat voor zand....

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:01

Ik krijg M3C zand. Ik zou gewoon een advertentie zetten zeker in de winter periode moeten ze soms snel zand kwijt. Ik zou eerst 60 kuub krijgen en dat werd opeens 160 kuub :=

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 20:02

Mer1980 schreef:
Ik krijg M3C zand. Ik zou gewoon een advertentie zetten zeker in de winter periode moeten ze soms snel zand kwijt. Ik zou eerst 60 kuub krijgen en dat werd opeens 160 kuub :=


Advertentie is gezet, nu duimen dat er een reactie komt!
Hebben jullie alleen M3C zand?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:02

Gaat het je alleen om de rijbak? Ik zou dan kijken of je die ook ene stukje hoger kan leggen dan naast gelegen grond. Wel met een hoefslagkering.

We wonen op de veluwe en alles is zand, maar als ik kijk waar het blijft staan, is het toch waar het water niet weg kan, omdat het lager ligt of te hard is etc.

Je kan ook bij iemand gaan kijken die granulaat heeft gebruikt. Het is helaas nog niet erg nat nu, want dan zou je een goed beeld kunnen krijgen.

Niet gefrustreerd raken hoor. Er kan nog heel veel als je er woont en vaak veranderen wensen ook nog als je ergens werkelijk woont, werkt en bezig bent, omdat je niet alles van tevoren altijd weet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 110 bezoekers