[WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

[WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 10:58

Bijna 4 jaar geleden ging mijn grootste droom in vervulling: een huis waar de paarden in de ‘tuin’ konden staan. We verkochten ons weiland, dat op 12km van ons huis in Antwerpen was gelegen en verhuisden naar Zeeuws-Vlaanderen. Voor mijn vriend was het een hele stap, zo de Nederlandse grens oversteken . Ik kreeg er zo’n enorme luxe bij! Van 1hectare zonder voorzieningen van water, elektriciteit etc, naar een weiland van 2,2hectare met mooi stalgebouw aan. De deuren van de stallen gingen er meteen uit en zo konden mijn, toen nog 3 met nr. 4 in de buik onderweg, pony’s mee verhuizen.

Ondertussen is ons huis volledig verbouwd en wordt het tijd om voor de paarden te realiseren wat ik zo graag wil: een paddock paradise. Maandag beginnen dezelfde mensen die mijn nieuwe omheining een aantal jaar geleden hebben gezet op onze vorige plek, aan het paddock paradise project in Zeeland. Een stukje van mijn hooiland wordt mee geïntegreerd in het nieuwe PP, dit wordt dit jaar nog gehooid maar time will tell of dat volgend jaar ook nog zo is.

De paarden krijgen een grotere paddock dan degene die ze nu hebben, ze krijgen een track waar ze altijd toegang toe gaan hebben en wat meer weiland zodat er meer uren kunnen besteed worden op het gras. Verder hebben ze hooi tot hun beschikking, net als talloze eetbare bomen, planten en struiken (waarvan nog een heel deel de komende jaren gerealiseerd zal worden).

Er is al een natuurlijke poel aanwezig waarvan ik nog niet zeker ben hoe we deze zullen integreren. Er broeden veel vogels en dat wil ik namelijk ook graag zo houden. Daarom denk ik dat ze toegang krijgen tot de poel wanneer het broedseizoen voorbij is. Ooit wil ik ook ergens een heuvel, maar daar moet ik mijn lieftallige vriend nog voor overtuigen, die vindt dat namelijk niet ‘mooi’ haha.

Ik deel met jullie het plan, wat gaandeweg nog wel wat kan afwijken en uiteraard rondere hoeken heeft dan ik met mijn paint skills kon toveren. De verschillende kleuren omheining gingen over fases waarin we het gingen laten doen, maar ondertussen ben ik zover dat het gewoon allemaal nu gerealiseerd zal worden.

Er komen aan de buitenkant palen van 12cm doorsnede met 3 rijen draad, binnenin zullen dit lagere palen van 10cm zijn met 2 rijden draad. Wij zitten aan een 80-weg waar mijn geliefde pony’s met de oude omheining al een aantal keer naartoe zijn gewandeld en dat wil ik absoluut voorkomen in de toekomst!

Het weideonderhoud laat ook nog te wensen over. Ik heb vorig jaar ostrea zeeschelpenkalk op mijn hooiland laten strooien. Komende winter wil ik dit op de paardenweides realiseren. Er moet ook weer doorgezaaid worden (heb fijn graszaad van Agrobs), er moet gemest worden (van eigen land, eerst zelf met micro-organismen laten composteren), de oorlog op het JKK moet nog gewonnen worden etc etc. Project van jaren, maar je bent nooit uitgewerkt als je je paarden zelf onderhoudt he?

Aangezien ik met mijn vorige omheiningswerken een topic heb bijgehouden wat door mensen gevolgd werd (dit topic: [VSW] WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek ), wil ik dat deze keer ook weer stap voor stap bijhouden. Voor mezelf, maar ook voor geïnteresseerden.

We breken zelf de grote bestaande doorsteekomheining af (die oud en op is), ondertussen is 1 weitje al omheiningvrij.

Volgen jullie mee in dit avontuur?

Ons volledige stuk grond
Afbeelding

Paddock Paradise in wording
Afbeelding

Plan (niet perfect op schaal!) van de vorige foto
Afbeelding

Foto vanaf de kleine paddock achter de stallen (bovenste paddockgedeelte op de foto)
Afbeelding

De grens van onze poel
Afbeelding

Pootjebaden in de natuurlijke poel
Afbeelding

Rechts de paddock, links de bak, meer rechtdoor op de foto zicht op weiland 1 en 2 (droogte is slecht voor de grond -O- )
Afbeelding

Klein paddockje grenzend aan de tuin (10x16 meter)
Afbeelding


SandraFaas

Berichten: 22
Geregistreerd: 12-04-13

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:20

Heel leuk!! Ik ben benieuwd hoe het wordt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:36

Prachtige plannen, ik volg. Veel succes!

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:44

Prachtig zeg ik volg mee!

[o]

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:45

Ik volg, ik ben erg benieuwd *\o/*

Fangio

Berichten: 2556
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:06

Ik volg, ben nu al helemaal verliefd op jouw plekje, dus dat kan alleen nog maar erger worden <3

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:09

Ik volg. Paddock paradise en een Corgi, beter kan niet :D

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:29

Gaaf ine.. Ik ga het ook volgen!!

Anoniem

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:31

Ik volg :D wat een paradijsje nu al

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 13:39

Leuk dat jullie volgen :D !

Iemand op Facebook wees me al op het feit dat weiland 3 nu enkel bereikbaar is via weiland 2. Slim, dat had ik bij het aanpassen van de tekening helemaal gemist. De poort komt dus grenzend aan de track, want ik wil elk land afzonderlijk kunnen laten rusten.

Super lief Fangio, ik ben ook helemaal weg van mijn plek <3 ! Nu wordt het echt helemaal perfect!

Super leuk Kaat! Onze Julia is geen fan van de pony's, maar het land is wel enorm leuk om op rond te rennen :))
(En dan in de schaduw neer te ploffen)
Afbeelding

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 13:43

Wat leuk ik ben benieuwd naar de vorderingen. Ergens ooit mijn droom om een eigen pp te kunnen maken.

Past het pad achter de poel langs? Je zou het pad er ook omheen kunnen laten lopen. Dan in dat hoekje rechts een stukje 'paddock' en de poel vanaf daar voor een deel toegankelijk maken voor de paarden en het linker deel dan afgezet houden voor de vogels ed.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 13:52

Waarom een PP? Doe je de pony's niet meer plezier door ze gewoon altijd op de wei te laten?Daar heb je toch ruimte genoeg voor? Ik vind die paden van PP's altijd zo smal.Gelukkig heb jij maar 4 pony's en wat minder kans op ruzie op zo'n pad neem ik aan.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 14:13

viola schreef:
Wat leuk ik ben benieuwd naar de vorderingen. Ergens ooit mijn droom om een eigen pp te kunnen maken.

Past het pad achter de poel langs? Je zou het pad er ook omheen kunnen laten lopen. Dan in dat hoekje rechts een stukje 'paddock' en de poel vanaf daar voor een deel toegankelijk maken voor de paarden en het linker deel dan afgezet houden voor de vogels ed.


Heb ik ook al bedacht! Maar we hebben al zo'n enorm stuk paddock en het geeft weer veel meer draad.. We moeten het met de man die het komt omheinen een keer goed bekijken! :j

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 14:15

beatje schreef:
Waarom een PP? Doe je de pony's niet meer plezier door ze gewoon altijd op de wei te laten?Daar heb je toch ruimte genoeg voor? Ik vind die paden van PP's altijd zo smal.Gelukkig heb jij maar 4 pony's en wat minder kans op ruzie op zo'n pad neem ik aan.


Onze paden worden 6 meter, ik vind dat echt enorm breed :+ . De meeste PP's zijn vaak wel maar 3-4m brede paden, maar dat wil ik dus niet.

Ik doe mijn pony's er niet meer plezier mee. Ze worden enkel jeukerig, hoefbevangen en enorm dik :') . Ik hou ze liever een paar uur per dag op de wei, waardoor de excemers weinig kriebels hebben (gelinkt aan de grassuikers die als triggers spelen) en ze niet te dik worden. Ik heb de laatste jaren wel geleerd dat ik het veel fijner vind voor paarden/pony's om niet 24/7 op de wei te staan. Maar dat is natuurlijke ieder zijn eigen keuze en visie :) . Ik ben enorme voorstander van het PP-systeem en zie ook zelf hier met dat beetje pad dat we al hebben dat het echt enorm leuk voor ze is om eens enorme lijnen te sprinten (ook in de winter).

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 14:25

Dat is waar,ik krijg het juist weer spaans benauwd van die zandpaden waar weinig te beleven valt.Bij mij staan ze op 4 ha dag en nacht buiten en zie daardoor heel natuurlijk gedrag.Heb het idee dat ze door de ruimte juist veel beter met gras om kunnen gaan.Ik heb een grote schuilstal met daarvoor ook een zandplek.Daar rollen ze en daar rusten ze.We zien ze daar ook regelmatig staan,soms als het te warm is,soms als ze gewoon wat slapen. Op de meeste PP's zie je teveel paarden en smalle paden en dan vaak op te kleine ruimtes.Jij kan ze wel een mooie lange track aanbieden en als je er idd nog wat afleiding op aanbied gaan ze het vast naar hun zin hebben.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 14:32

Ik volg mee :D wij zijn langzaam aan rondkijken voor huis met grond en zou zo graag dan ook een paddock paradise willen maken :D
Ben heel erg benieuwd naar als jouw plekje klaar is!

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 16:42

beatje schreef:
Dat is waar,ik krijg het juist weer spaans benauwd van die zandpaden waar weinig te beleven valt.Bij mij staan ze op 4 ha dag en nacht buiten en zie daardoor heel natuurlijk gedrag.Heb het idee dat ze door de ruimte juist veel beter met gras om kunnen gaan.Ik heb een grote schuilstal met daarvoor ook een zandplek.Daar rollen ze en daar rusten ze.We zien ze daar ook regelmatig staan,soms als het te warm is,soms als ze gewoon wat slapen. Op de meeste PP's zie je teveel paarden en smalle paden en dan vaak op te kleine ruimtes.Jij kan ze wel een mooie lange track aanbieden en als je er idd nog wat afleiding op aanbied gaan ze het vast naar hun zin hebben.


Daar heb je gelijk in hoor, vaak zijn het veel paarden op weinig plek. Ik zie hier net veel meer natuurlijk gedrag sinds we een stuk track hebben. Het zal ook wel van paard tot paard afhangen, ik heb 2 haflingers die echt niet goed tegen gras kunnen en dan is het ideaal dat die ev. een paar uur langer op de track staan terwijl de 2 welshjes wel op de wei staan bvb! Gelukkig grenzen er een heleboel eetbare bomen en struiken aan onze paden en paddock, waardoor ze zich nooit echt vervelen. Ik zie ze hier 's ochtends regelmatig de rozenstruiken snoeien wanneer ik aan het ontbijten ben :')

Super spannend Zamora, ik duim dat jullie dat droomplekje mogen vinden <3

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:55

Leuk om te volgen! Vooral dan hoe de weilanden terug gebruiksklaar en groen worden. Ik zou het JKK echt gewoon verbranden, ik weet nog bij ons op de manege een aantal jaar geleden (is ondertussen verkocht) dat die JKK planten verzamelen er voor zorgde dat je dus overal waar je met zo'n uitgetrokken plant langs gelopen was nieuwe planten de kop opsteken :\ Overal is misschien wat overdreven maar je zag wel echt dat het zich alleen maar ging verspreiden. Uittrekken en meteen verbranden heeft toen echt alles doen verdwijnen :D En natuurlijk goeie bemesting en onderhoud van je weide.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 17:06

Wat wij doen is met zo'n JKK vork uitsteken en rechtstreeks in een zwarte vuilniszak steken, want de plant laat inderdaad zijn zaden los wanneer je hem uitsteekt. Wij deden ze dan altijd bij de restafval want ik wil ze echt niet in het groenafval zien verdwijnen. Het klinkt niet goed, maar verbranden is inderdaad wel de beste optie! Rot kruiskruid.

In de winter bestel ik een big bag zeeschelpenkalk en dan wordt er in het voorjaar bemest. Nu is vooral rust belangrijk! De landjes zijn in de winter open geweest waardoor alles stuk is op weiland 3 na (daar staat het gras heel mooi maar er is geen omheining meer aanwezig dus ze kunnen er niet op :') ). En de droogte werkt ook niet echt mee...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:35

Oh ja meteen in een vuilzak is wel wat handiger dan de boel in de fik steken inderdaad :D En die droogte inderdaad... Bij ons op stal is bij elke weide om de zoveel meter aan de omheining een kraantje voorzien om bij schadelijke droogte de sproeiers open te draaien 's nachts. Dan kan het gras mooi groen blijven en goed groeien, maar lijkt me een heel gedoe om overal het water naar boven te brengen als de leidingen er al lang liggen :Y) Dan zou ik gewoon een regendansje doen haha!

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:41

Leuk, ik volg! :)

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:59

Oh Ine, gaaf plan! Ik volg ook :) ben heel benieuwd hoe het zich gaat vormen :)

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:56

Oh ik volg ook! Prachtig stukje heb je al <3

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [WIP] De realisatie van ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:19

Wat een geweldig stuk! Ik volg..succes!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:25

Leuk! Ik volg je topic graag. Wij hebben ook een paddock paradise. Momenteel 10 paardjes op 4 ha (incl weides).

JKK verbranden is ook een goed idee. Worden mijn kinderen ook blij van met hun marshmallows :')


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, Milow2018 en 98 bezoekers