Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:34

Al jaren tevreden over koolzaadstro. Afgelopen winter op hennepstro met eucalyptus gehad wegens onbeschikbaarheid van koolzaadstro. Dat is ook goed bevallen.

Paard is niet specifiek gevoelig op de hoeven, maar wel op de luchtwegen. Met de hennep wel minder last van snot dan met het koolzaad.

Bij mijn weten is zaagsel juist berucht om zijn hoefzweren. En zaagsel absorbeert wel, maar laat het vocht ook weer los als het paard erop gaat staan. Het is daarom toch nog "soppig" op stal.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:26

Er is een groot verschil tussen zaagsel en houtkrullen! Zaagsel is inderdaad erg stoffig en voor de hoeven ook niet bevorderlijk. Er bestaat echter speciale grove houtkrul voor paarden, Plospan XL. Is absoluut niet stoffig (heb er zelf 2 zeer stofgevoelige paarden op staan) en geeft een lekker zacht bed.
Mijn hoefsmid deelt trouwens de mening van jouw hoefsmid wat betreft vlas, ook hij heeft er erg slechte ervaringen mee.

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:18

Mijn pony heeft een paar maanden op vlas gestaan. Geen succes, ze kreeg behoorlijk mok. Vlas blijft tussen wat stuggere haren makkelijk zitten en gaat zo broeien.
Als je goed stro hebt dan hoeft dat niet stoffiger te zijn dan vlas.
Dat Plospan XL schijnt idd ook wel aardig spul te zijn.

[o]

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:38

Tot nu toe vind ik de turf nog het meest interessant. Alleen nog geen plek gevonden waar ik het in mijn omgeving kan komen. Heeft iemand daar tips voor?

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:48

Hoe kom je er bij dat zaagsel zo stoffig is? Het zaagsel wat ik heb stoft juist heel weinig en is voor mijn astma paard een heel stuk beter dan stro.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:11

Shanna, dat was ook mijn probleem, er moet een leverancier in het noorden vlgs mij in de buurt van Amsterdam. Die leverde het in pakken net zoals vlas en plospan XL. Het turf kwam uit Zweden. Misschien dat je met google op turfstrooisel verder komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:05

Helaas geen stal-strooisel kunnen vinden (googlen heeft me ook niet verder gebracht), maar de fourage handel hier in de buurt heeft gebeld met de vertegenwoordiger en zij kunnen mij turfstrooisel voor in de tuin leveren. Dat is gewoon puur turfstrooisel zonder toevoegingen, dus geen specifiek tuin-mengsel, dus in theorie zou dat hetzelfde moeten zijn als paardenturf (turf is turf tenslotte). Hier heb ik dus maar een pallet van besteld, de turf is dus onderweg! :)

Ik zal jullie op de hoogte houden als ik het binnen heb/ in gebruik heb. Dit is een algemeen verkrijgbaar merk, dus maakt het voor anderen ook een stuk eenvoudiger om aan te komen als het geschikt blijkt haha! :D

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:39

Hier heel positief over gehakseld koolzaadstro (rapsodie) wordt meestal door de fourage handelaar gewoon geleverd. Is stofvrij en geeft toch een fijne zachte bedekking in de stal.

Gek op BLOND:
Story voor de Hoogenkamp (Staros van de Bosrand x Alex van de Heibloem) - 20-04-1996
Aquesto van Vierverlaten (Aquino van het Bakkershof x Mithras) - 25-05-2011

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:49

Shanna heel benieuwd naar jou ervaring met de turf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:35

Ik heb de turf inmiddels binnen, het is heel raar spul. Voor mijn gevoel gooi ik gewoon de stal vol met potgrond, ik had het vezeliger verwacht. Maar het is dan wel weer 100% turf en niks geen zand (ook goed te voelen). Het is inderdaad ook licht-vochtig, en de onderkant/ onderste rand van de hoeven hadden gisteren bij het buiten zetten een vochtige afdruk in de rand zitten.
Met uitmesten werkt de mestvork niet, heb er wel echt een zaagselvork voor nodig, maar dat mest super schoon/ zuinig uit zonder moeite! Plasplekken vind ik nog moeilijk om te ontdekken, dus of ze nou nog niet geplast heeft weet ik ook niet.

Zo ligt het in de stal, ik ben begonnen met 3 pakken a 150 liter per pak. Heb daar een laag van c.a. 7 a 10 cm mee gekregen in een stal van 3x3,5. Het is inmiddels wel wat platter/ aangestampt dus ik ga zo even kijken of ik er nog een pak bij gooi of niet.


Afbeelding

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:44

Geloof goed dat een gewone riek niet echt werkt en idd drollen eruit met een vlas/zaagsel vork. Hmmm plasplekken zouden denk ik donkerder van kleur worden.
Met de pakken erin doen gaf het geen stof?
Dank je voor de update +:)+

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:49

Jasmijn159 schreef:
Hoe kom je er bij dat zaagsel zo stoffig is? Het zaagsel wat ik heb stoft juist heel weinig en is voor mijn astma paard een heel stuk beter dan stro.


Die ervaring heb ik ook. Mijn behoorlijke stof-gevoelige merrie staat al meer dan 1,5 jaar met succes op zaagsel, op stro gaat het mis...
Hoeven gaan (met goed onderhoud uiteraard) ook prima op deze bodembedekking.

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:52

Met er in doen was het ook niet stoffig nee, tot nu toe maakt het de verwachtingen waar! Ik zal als ik er een pak bijgooi direct ervoor en daarna een foto maken om de stoffigheid ervan vast te leggen.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:21

Fijn Shanna, heel benieuwd!

Moretje, hmmm ik heb hier een tijd Plospan XL gebruikt, mooi grof. Wij hebben een camera hangen op stal met infrarood en je schrikt ervan hoeveel fijnstof, niet waarneembaar met het blote oog je dan ineens ziet, het lijkt te sneeuwen als een paard wat onrustig is of klauwt. Ieder paard is natuurlijk voor iets anders allergisch, het in de volksmond stof genoemd kan uit veel verschillende stofdeeltjes bestaan.

Irene2Jarig

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:25

Ik weet dat Rob Pijnappels van Equitrend sinds kort de comfortstall te koop heeft. Dit zijn speciale matten voor in de stal met een soort vering.

zoek hem eventjes op op facebook!

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:55

Bij deze de beloofde uitmest-foto’s!

De natte plek is nu wel duidelijk te zien als zwarte plek, deze was wel met de mestvork te verwijderen.
Voor de keutels heb ik de zaagselvork weer gepakt.

Voor;

Afbeelding

Pak erbij;

Afbeelding

Na;

Afbeelding

Gewoon echt niet stoffig dus!

Ik gebruik nu dus Floratorf, van Flora-gard in 150 liter pakken. De hoefsmid kon ook, na zo’n korte tijd, al verbetering in haar hoeven merken qua vochtigheid!

Zo staat ze er in;

Afbeelding

tienus63

Berichten: 11735
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:06

Ik wou Equibedding noemen.
Een dikke strokorrel, 16 mm dik en dus anders dan de andere merken. Absoluut stofvrij.
Stofvrij en bij onze merrie die beginnende WLD had, bleek het een leuke bijkomstigheid te zijn dat mede door verandering van strooisel dit verdwenen is.
Voorheen stond ze op vlas, soms op stro.
Maar ze is niet zo netjes op stal, dus stro werd me te duur.
Stal blijft nu veel droger en frisser tov vlas.

Door het produktie zitten er geen bacteriën en schimmels in de pellets.

Bij koeienstallen worden er inderdaad goede resultaten met turfstrooisel behaald, maar die potten het echt op.
Daar wordt volgens mij halve meter uit de stallen geschept. In de vakbladen lees je weinig slechte verhalen over turf en vee.

#trotsoponzeboeren

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:14

Oef, dat is wel echt een dun laagje. Fijn dat haar hoeven het er goed op doen, maar dit is niet bepaald zacht liggen. Ik zou er toch wel minimaal 3 pakken bij gooien en liever zelfs 4.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:06

Ze staat er alleen maar overdag in, ‘s nachtd staan ze in de wei. In de zomer heb ik normaliter de stallen zelfs helemaal leeg en dan staan ze enkel op de rubberen matten. In de winter is de laag inderdaad wel een stuk dikker haha! :D

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:29

Ziet er goed uit, en super dat de smid verbetering ziet. Het blijft lastig stofvrij en goed voor de voeten. Bij kippen schijnt het ook echt top te werken.
Heel benieuwd naar verdere updates over haar stofgevoeligheid en hoeven . Nu al spijt dat ik het zelf een paar jaar geleden niet aangedurfd heb.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:49

Wat kost die turf? Heb hier een paard met rotstraal problemen en ook al een keer een hoefzweer. Ondanks goed uitmesten en elke ochtend hoevenkrabben en paar keer per week geconcentreerde zinkzalf er op. Ze staat op gehakseld koolzaadstro. Stro zie ik niet zitten, veel te nat. En van houtkrullen hoor je ook over hoefproblemen.

Overweeg nu lava/kalk doir of onder het strooisel te mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:52

Voor deze turf betaal ik 12,50 per pak (ik heb een pallet vol gekocht gelijk).

Zo komen haar hoeven uit de stal;

Afbeelding

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:37

Shanna schreef:
Voor deze turf betaal ik 12,50 per pak (ik heb een pallet vol gekocht gelijk).

Zo komen haar hoeven uit de stal;

[ [url=m/Xi0903.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ben benieuwd hoe vaak je moet bijstrooien, cq de hele stal moet leeghalen.

Anoniem

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:04

Daar ben ik ook benieuwd naar inderdaad! Het is super duur in vergelijking met vlas, maar als het ook 3 keer zo lang mee gaat dan is het het wel waard.
Ik ben ook benieuwd wat het met ons land gaat doen, we rijden de mest op eigen land uit namelijk.
En hoe het in de winter is, als het dan bevriest omdat het licht vochtig is is dat ook geen optie natuurlijk..!

tienus63

Berichten: 11735
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:33

joyce B schreef:
Wat kost die turf? Heb hier een paard met rotstraal problemen en ook al een keer een hoefzweer. Ondanks goed uitmesten en elke ochtend hoevenkrabben en paar keer per week geconcentreerde zinkzalf er op. Ze staat op gehakseld koolzaadstro. Stro zie ik niet zitten, veel te nat. En van houtkrullen hoor je ook over hoefproblemen.

Overweeg nu lava/kalk doir of onder het strooisel te mengen.

Is koolzaadstro niet te hard.
Weet dat gehakseld koolzaadstro bij koeien juist klauwproblemen kan geven, zoals bloedinkjes in de zolen en mortellaro ( soort rotstraal/schimmel infectie)
Koolzaadstro is vaak heel hard en veroorzaakt juist wondjes.

We gebruikten het weleens onder de koeien bij gebrek aan beter.

Kalk door gehakseld stro of stropellets zou kunnen helpen.
Maar let wel op, kalk droogt ook enorm uit.

#trotsoponzeboeren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123 en 51 bezoekers