Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:11

Normaal heb ik dit paard op vlas staan, nu vertelde de smid echter dat hij de meeste ellende met hoeven juist op vlasstallen ziet gebeuren. Ik ken deze verhalen juist vooral van zaagsel. Hij raadde mij dus zaagsel of stro aan, echter zijn deze bodembedekkers beiden vol met stof, waardoor ik geheid een snotterig en hoestend paard krijg. Daarbij, wegens de slechte verhalen die ik van zaagsel ken (zoolkneuzingen, rotstraal, e.d.) vind ik zaagsel sowieso geen optie. Ik deel deze ervaring niet met Vlas, daar heb ik persoonlijk nooit ellende van ondervonden echter is het wel een feit dat 1 van mijn vlas-paarden al jaren WLD heeft.. Ik sta nu dus wel open voor alternatieven voor dit paard.

Nu heb ik stro-korrels altijd al een interessante bodembedekking gevonden, maar i.v.m. haar slechte en zeer gevoelige hoef (ze loopt op de zool) lijkt me dat gelijk staan aan dierenmishandeling.

Gehakselt stro lijkt me ook fijn en zacht voor haar, maar ook minstens net zo stoffig als gewoon stro. Klopt dit?

Wat zijn nog meer geschikte bodembedekkers?

Dit is mijn wensen/ eisenlijst;
* Stof-vrij of tenminste stof-arm
* Zacht aan de hoeven
* Geen goede bron voor bacteriën/ hoefproblemen
* Makkelijk uit te mesten
* Goed verteerbaar (de mest wordt in eigen land uitgereden)
* Uiteraard is de prijs en verkrijgbaarheid ook belangrijk


Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:17

Ik wilde vol overtuiging vlas typen, tot ik las dat de hoefsmid het dus juist geen goede oplossing vond.
Waarom ziet hij de meeste ellende met vlas? Ben stiekem wel benieuwd

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:18

ik heb mijn pony/s op Hennepvezel met Eucalyptus staan, zelfs mijn vader met zware astma kan mesten en 'bijstrooien'.
haal alle dagen de mest er uit en er gaat elke week 1/4 zak hennep bij (ze staan zo veel als mogelijk buiten) en zijn gelukkig redelijk schoon van zichzelf.

Bob v. Nieuwenhuis Enkelspan Dr. pony ZZ+4/ Va. pony ZZ+27
Singelwoud's Nassau Enkelspan Dr. Pony L+11/Va. Pony M+9
Bob/Nassau Dubbelspan Va. Pony M+2 Reserve kampioen hippiade 2021 L

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:24

Volgens de hoefsmid is uit onderzoeken (meerdere dus?) gebleken dat op vlas-stallen de meeste hoefproblemen staan/ ontstaan (rotstraal, white line disease, de verhalen die ik juist van zaagsel ken). Hij kent ook de meeste hoefproblemen op vlas, waaronder dus 1 van mijn paarden met WLD die op vlas staat..

EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:29

Ligt dat ook niet een beetje aan het beleid. Ik heb vlasstallen gezien waar ik niet gelukkig van werd. Oppotten en gewoon vies en nat. Stalgenootje heeft een zaagselstal en houdt m iedere dag goed bij. Super nette stal.
Zij heeft eersr stalmatten en daarover een laag zaagsel. Natte plekken en drollen er iedere dag uit. 1 a 2x per week een halve baal erbij. Altijd een droge stal.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:32

Hier ook enorme problemen met vlas. Met name dan constant hoefzweren.. Paard van vlas af en nooit meer gehad. Heel vreemd.

Net ook een baal gehakseld stro geprobeerd. Kan me alleen niet meer voor de geest halen of het stof-arm/vrij was.
Verteert heel snel en aangenaam in prijs :) Houtkrullen staat ze normaal op maar voor een vies paard vind ik dit minder aangenaam werken. Verteert ook veel minder snel en is duurder.

Op mijn vorige stal ook een tijd stro-pellets gehad. Deze moet je besprikelen met water zodat deze uit elkaar vallen. Is dus niet de bedoeling dat dat pellets blijven :)

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:34

Ben zelf ooit op turf gestuit, zit ergens in noord nederland, geen idee meer hoe het heet, sorry. Voor mij als Brabander te ver enmoeilijk.
Maar het leek mij een perfect product om dezelfde redenen die jij noemt. Stofallergie en hoeven.

Stro korrels zouden dan niet fijn zijn voor paard hoor. En qua stof is het in stro producten vaak hetzelfde wat je ook neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:35

Ik heb inderdaad rubberen matten in de stallen liggen over het beton heen. Daaroverheen komt nu dus vlas, ik haal elke dag de drollen en natte plekken er uit (oppotten ben ik niet zo van) en gooi dan ook de randen naar binnen.

Mijn vlasstal is dus niet zo'n potstal als wordt aanbevolen, ik begin dan ook niet met 6 pakken in 1 stal maar 2 a 3 (dan heb ik een laag van zo'n 20/ 30 cm dik) en inderdaad 1 a 2 x per week een halve baal er bij. Als ze veel buiten staan is dit uiteraard minder nodig dan wanneer ze veel binnen staan.

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:37

Ik zou voor de stro korrel gaan. Je kunt ze ook crushed kopen. Als je ze goed bevochtigd dan vallen ze snel uit elkaar. Ik deed dat niet zodat ze maximaal vocht van de paarden zelf op konden nemen, maar met de hoeven van de jouwe is het het proberen waard.
Wat ook een oplossing is is kale rubber matten. Ik heb jaren geleden een merrie gehad die bleef hoesten bij al het stalstrooisel dat ik probeerde. Ik heb haar 3 maanden op stalmatten gehad, het ziet raar, en is best veel werk om het echt schoon te houden, maar het heeft wel geholpen. Ik denk dat ik er meer problemen mee had dan de merrie.

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:40


Life is short....SMILE while you still have teeth!

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:48


Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:49

Ik zou gaan voor hemperade. Is wel wat duurder, maar op zich nog wel goed te betalen, zeker met je huidige verbruik.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:11

Mijn smid is ook absoluut geen voorstander van vlas. Het is blijkbaar vrij scherp waardoor de hoefwand beschadigd raakt. Hij ziet altijd direct aan de hoef of paarden op vlas staan of niet :+ Ik heb zelf wel gehakseld stro gebruikt, die is er ook stofvrij dus voor het stof vond ik het een goede oplossing. Alleen at die van mij t op en dan wordt t wel duur. Rapsodie kan ook nog, dat eten paarden blijkbaar minder snel op.

horsiegek

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:23

Ik zou dan ook voor een paardenmatras gaan of goede stalmatten met achterin wat hennep voor wat absorptie

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:25

Hier ook veel gedoe gehad met schimmels en rotstraal door vlas maar ook zaagsel voldeed niet. Gehakseld stro of koolzaadstro geeft geen problemen en hemparade ook niet. De laatste 2 zijn ook behoorlijk stofarm.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:37

Hier een pensionstal met zo'n 60 boxen op vlas, geen enkel probleem !~!
Juist zaagsel veroorzaakt splintertjes hout die binnendringen en voor rotstraal is iedere natte stal een bron van ellende. Dat ligt niet aan de bodembedekking zelf hoor maar aan de manier van mesten.

Aubiose/Hemparade is vergelijkbaar met vlas, neemt zelfs nog beter op.

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:38

Wat ik met stro fijn vind is eerst een paar pakken vlas/zaagsel/Rapsodie(gehakseld stro) eronder voor de vochtopname.
Gewoon stro neemt niet genoeg op en wordt al snel een natte bende.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:17

Hier ook Hempbed met eucalyptus, ideaal. Stuk minder stoffig als vlas, niet zo glad en door de eucalyptus beter voor de luchtwegen en muizen blijven er van af (dus geen kapotte pakken in de opslag)
Wel goed schoon houden, stalgenoot liet hem te vies worden (echt compleet bruin) en dat paard had binnen no time rotstraal. Als je hem gewoon schoon houdt en zo nodig een pak erbij gooit niks geen last van gehad.
Composteert ook snel dan vlas schijnt, dus uitrijden op eigen land zal geen probleem moeten zijn.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:20

of gewoon voor deze periode op stro zetten, uitschudden met paard niet in de buurt, dan met plantenspuit rondspuiten, beetje hooispray van Silverlinde erin, zeker als het om een uitloopstal gaat moet ze op stro kunnen lijkt mij, herstel van de hoef lijkt mij nu voor gaan.
strokorrels heb ik ook gehad voor een hoester, drama spul vond ik het, is net of ze op fijn stof staan zo fijn is het plakt aan de vochtige zolen en droogt hoeven dan uit net als vlas etc.
Als witte lijn wat poreus is kan het erin gestampt worden en problemen veroorzaken.

Donnatella

Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:42

Hier ook een paard dat WLD kreeg door vlas. Onze smid zei hetzelfde als die van jou over vlas. Na een uitstapje op strokorrel - wat erg tegenviel - terug op vlas gezet en na opnieuw problemen met de hoeven zijn we op houtkorrel overgestapt. Dat bevalt wel erg goed.

Strokorrel was erg bruin (en nee we zij niet zuinig om bij te geven in de stal: minimaal 2 zakjes per week, in de winter zelfs 4) en werd snel een smerige bende. Ik was blij als die eindelijk op waren.

Na opnieuw problemen met de hoeven op vlas overgestapt op houtkorrel (voor in de pelletkachel) van 100% naaldhout en dat werkt hier wel! Mooie droge en licht gekleurde stallen. Het enige dat we in de zomer extra doen, is de stal af en toe wat begieten met water zodat die niet te stoffig wordt.

Eén van de andere paarden staat er nu ook op. Zij kreeg altijd oogontstekingen door vlasstukjes in haar oog omdat ze veel rolt en ligt in de stal. Waar we bang waren dat hij bij haar een smerige bende werd (ze is niet zo proper op stal), bevalt het super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:44

Dan gaat mijn voorkeur toch eerder naar gehakselt stro dan gewoon stro, maar dat hennepvezel vind ik ook interessant! Turf lijkt mij een beetje het zelfde?

Houtkorrel werkt het zelfde als strokorrel qua onderhoud? Is dat ook gewoon bij de fouragehandel te krijgen?

Donnatella

Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:50

Identiek hetzelfde. Wij kopen het per pallet bij ons in de buurt (BE) rechtstreeks van de procudent. Zoek maar eens op houtpellets (wel 100% naaldhout, anders neemt het niet genoeg vocht op) er is keuze genoeg.

Gewoon op zoek gaan naar de bodembedekking die jij het fijnste werken vindt.

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:51

Wij hebben strokorrels aangezien ze steeds hoefzweren kreeg van vlas. En heel gevoelig is op de luchtwegen dus stro geen optie is. Wanneer je de strokorrels nat maakt en daarna in de stal doet is het mooi los en niet pijnlijk voor haar zool. Werkt prima!
Wanneer je in de stal laag gaat scheppen is het wel is wat stoffig maar als mijn paard er in staat is dat absoluut niet zo.

Femke voor altijd in mijn hart, voor altijd in mijn gedachten.
Babbilou veel beleefd, veel meegemaakt. Een lach en een traan!
Beat it, vriendin. Heel speciaal, heel waardevol. Sgw B38 Dr M211 Spr B11

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:51

Hier ook een paard dat WLD heeft gekregen van vlas. Stond al 2 jaar op zaagsel en daarvoor op stro, nooit problemen mee gehad, 5 weken op vlas en hij had het zitten. Ben overgeschakeld naar stro en paard zijn WLD is zonder zware ingreep (uitsnijden) al veel verbeterd, ook uitzonderlijk volgens mijn smid. Qua stof vind ik stro ook helemaal niet zo erg.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:22

Mijn pony is allergisch voor stof en dan met name de mijten, heb nu een stomer en stoom daar ook mijn stro mee. Maar alles wat ik las over turf stond mij enorm aan, minder vliegen geen stof en door de zuurgraad geen bacterien enz enz


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: N_B_N en 38 bezoekers