Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Moderators: SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:34

Al jaren tevreden over koolzaadstro. Afgelopen winter op hennepstro met eucalyptus gehad wegens onbeschikbaarheid van koolzaadstro. Dat is ook goed bevallen.

Paard is niet specifiek gevoelig op de hoeven, maar wel op de luchtwegen. Met de hennep wel minder last van snot dan met het koolzaad.

Bij mijn weten is zaagsel juist berucht om zijn hoefzweren. En zaagsel absorbeert wel, maar laat het vocht ook weer los als het paard erop gaat staan. Het is daarom toch nog "soppig" op stal.

[MA] Wie herkent deze foto's? (Omgeving Vries-Drenthe)
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]
Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:26

Er is een groot verschil tussen zaagsel en houtkrullen! Zaagsel is inderdaad erg stoffig en voor de hoeven ook niet bevorderlijk. Er bestaat echter speciale grove houtkrul voor paarden, Plospan XL. Is absoluut niet stoffig (heb er zelf 2 zeer stofgevoelige paarden op staan) en geeft een lekker zacht bed.
Mijn hoefsmid deelt trouwens de mening van jouw hoefsmid wat betreft vlas, ook hij heeft er erg slechte ervaringen mee.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:18

Mijn pony heeft een paar maanden op vlas gestaan. Geen succes, ze kreeg behoorlijk mok. Vlas blijft tussen wat stuggere haren makkelijk zitten en gaat zo broeien.
Als je goed stro hebt dan hoeft dat niet stoffiger te zijn dan vlas.
Dat Plospan XL schijnt idd ook wel aardig spul te zijn.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 12:38

Tot nu toe vind ik de turf nog het meest interessant. Alleen nog geen plek gevonden waar ik het in mijn omgeving kan komen. Heeft iemand daar tips voor?

Opzoek naar een allround fotograaf?
Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:48

Hoe kom je er bij dat zaagsel zo stoffig is? Het zaagsel wat ik heb stoft juist heel weinig en is voor mijn astma paard een heel stuk beter dan stro.

jobamara

Re: Welke bodembedekking? (Stofgevoelig en slechte hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:11

Shanna, dat was ook mijn probleem, er moet een leverancier in het noorden vlgs mij in de buurt van Amsterdam. Die leverde het in pakken net zoals vlas en plospan XL. Het turf kwam uit Zweden. Misschien dat je met google op turfstrooisel verder komt.