Advies gevraagd over plekje in eigen beheer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Advies gevraagd over plekje in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 16:00

Misschien kunnen jullie me helpen te beslissen wat wijsheid is in mijn stal-dilemma?

Eerst wat info over de plek:
Ik huur een stuk land achter ons huis (!) met daarop een bak, ruime paddock, 2 boxen, een doorloopstal (waar eventueel 2 boxen van gemaakt zouden kunnen worden) en een overkapping. Er is ruimte voor hooiopslag, een zadelkamer, alles is omheind, meer dan genoeg gras. De paddock is deels verhard. Al het materiaal voor onderhoud is aanwezig, er is een heel gereedschapshok, een bosmaaier, kruiwagen, rieken etc. die ik mag gebruiken. Geen elektriciteit en stromend water maar dat is opgelost met IBC-vaten en zonnepanelen. Ook staat er een pipowagen voorzien van kachel en een gaspitje, zodat je in de koude maanden lekker warm op de bank kan zitten en koffie/thee kan zetten. Ik betaal hier €450 voor (zelf nog hooi inkopen dus), dat vind ik best wel aan de prijs maar ik woon onder Rotterdam en plekken waar de paarden 24/7 buiten kunnen staan zijn hier schaars en dat kan bij ons dus wel. Ik heb qua stallen ruimte voor 4 paarden, maar met de overkapping erbij en het feit dat de paarden hier dus niet op stal staan en dus geen eigen box nodig hebben is er maximaal ruimte voor 5 grote pony's/kleine paardjes vind ik. Kale 'box'huur is dan dus €112,50 bij 4 paarden en €90 bij 5, dan valt het op eens wel weer mee. Wat vinden jullie van deze prijs voor dit perceel?

Momenteel staat onze 2 D-pony's hier en de pony van een vriendin/stalgenoot, maar zij gaat einde van de zomer verhuizen. Dat betekent dat ik voor het eerst helemaal een eigen plekje pal achter ons huis heb voor de paarden samen met mijn vriend, iets wat ik na 10 jaar doe-het-zelf-stallen best wel heel erg fijn vind :+ Ik ben niet mega sociaal en vind het constante overleg over alles, die wil dit die wil dat, best wel vermoeiend. Nu hebben we dus de optie om gewoon lekker alleen onze eigen 2 pony's hier te laten lopen en alles zelf te doen, maar dan betalen we dus €225 (€450/2) per pony ex hooi :') en daar schaam ik me gewoon een beetje voor ofzo, haha. Ik kan het wel betalen, zal echt wel wat meer op moeten letten maar dat heb ik er voor over, alleen ergens vind ik dat ik het niet kan maken om mijn pony's zo duur te stallen, alleen maar omdat ik geen zin meer heb in stalgenoten. Met 2 pony's zouden we ze wel vrijwel het hele jaar overdag op de wei kunnen hebben, waardoor de hooikosten in de winter wat dalen, maar verder zal er financieel weinig veranderen.

Ik speel met het idee om er in ieder geval 1 pensioen (dus niet pension) pony bij te zoeken, die hier lekker in volpension kan staan, 24/7 buiten met vriendjes om zo de kosten voor ons wat te drukken. Maar ik heb inmiddels zo veel nare ervaringen met stalgenoten dat ik er echt huiverig voor ben. Nu is een stalgenoot wellicht wat anders dan iemand in volpension, daar hoef je minder mee te overleggen, maar toch.

Overigens gebruiken we het land ook als een soort extra achtertuin, ik lig er uren te lezen op een kleedje, in de zomer zetten we het zwembad op, we bbqen er, bouwen een kampvuur en ik vier er zelfs m'n verjaardag :D Dus naast dat de pony's er staan hebben we er op andere manier ook heel veel plezier van.

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen zouden staan? Bedankt voor het lezen! :j


Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:20

Jeetje, en dat ligt achter je huis? Daar zou ik goud voor over hebben.

Als je het kan betalen en geen stalgenoot of pensioenpaard nódig hebt, waarom zou je het dan doen? Je zou wel gek zijn.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Advies gevraagd over plekje in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:23

Tegenover wie kun je het niet maken? Je hebt groot gelijk!

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:23

Als je het kan ophoesten: lekker voor jezelf houden! Heerlijk.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Advies gevraagd over plekje in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:42

Ik vind de prijs echt reuze meevallen voor het perceel, ze zouden rustig het dubbele kunnen vragen en dit ook krijgen denk ik. En voor jou, wat is schaamte nu weer voor raadgever :+. Kun je het geld missen en vind je vriend dat je nu niet opeens een enorm dure hobby hebt, gewoon doen. Is die 100 of 150 euro dan een hoop gezeur waard? En je kunt ook een tijdje alleen staan, gaat het ooit financieel minder of vind je het toch ongezellig lijkt me dat in dit soort gebieden je binnen een week een nieuwe stalgenoot kan hebben. Je hebt maar 1 leven, waarom niet gewoon je eigen plan trekken en je eigen geluk voorop stellen ;).
En onderschat pensioen paarden niet ook. Meestal komen er extra zorgen bij, ze vermageren eerder, dekenstress, eerder wormen, apart voer, medicijnen.... nu ja niet erg als het baasje dagelijks komt, maar komt ze 2 of 3x in de week komt de hele zorg dadelijk voor jouw rekening.... naja vul zelf maar in ;).

Memories

Berichten: 2613
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:42

Ik zou het in eerste instantie lekker voor jezelf houden (als je het kan betalen), zonder paarden van een ander erbij dus. Kun je eens rustig (paar maandjes oid, geef het even de tijd) kijken hoe dat bevalt qua gevoel en financieel. Mocht dat toch niet helemaal fijn gaan dan kan je er altijd nog wat bij zoeken. Is een heel stuk minder gedoe om er later een stalgenoot bij te halen dan dat je er 1 weg moet sturen omdat je het toch liever voor jezelf had gehad.

Vergis je er overigens niet in dat een volpension pensioen pony misschien makkelijker is dan een stalgenoot. Alles staat of valt bij de eigenaar. Als die moeilijk blijkt te gaan doen of teveel probeert te bemoeien dan heb je daar alsnog ellende mee.

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 18:31

Dank allemaal voor jullie reacties! Het bevestigt mijn gevoel wel, ik vind het alleen nogal een decadent idee om zoveel geld uit te geven voor je hobby maar we doen het samen en het is stiekem veel meer dan een hobby natuurlijk :o Mijn vriend vindt het geen probleem, 1 van de 2 pony's is van hem en hoewel hij -op een keer een buitenritje in de zomer na- niet rijdt vindt hij de verzorging en het klussen en rommelen op stal net zo leuk als ik, we doen de verzorging dan ook echt samen. Ik wat meer dagen in de week omdat ik part-time werk, maar het zijn echt onze pony's en onze stal. Heerlijk allebei helemaal groen van het onkruid maaien aan het einde van de dag een fikkie stoken met een wijntje erbij :D En het is ook zeker zo dat we het in eerste instantie een tijdje zo kunnen proberen en als het toch niet goed voelt hebben we er vrij makkelijk iemand bij gevonden denk ik :j

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 18:51

Teteltee schreef:
ik vind het alleen nogal een decadent idee om zoveel geld uit te geven voor je hobby


Daarmee bedoel ik dan eigenlijk om zoveel geld uit te geven aan een plek voor jezelf, terwijl je makkelijk die plek zou kunnen delen om zo minder te hoeven uitgeven en dat geld bijvoorbeeld te sparen of er iets anders mee te doen wat 'normale' mensen zouden doen :')

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:52

Maar waarom zou je normaal willen zijn? Helemaal als je er gelukkig zijn voor moet inleveren?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 18:56

Ja niet haha, maar als ik leeftijdsgenoten wel eens in dure auto's zie rondrijden of een dakkapel laten plaatsen of naar hippe restaurants zie gaan dan vraag ik me wel eens af waar het mis is gegaan met mij met m'n bijna 31 jaar _O- Maar hier word ik gelukkig van inderdaad, dus doe mij dan maar die plek voor mezelf in plaats van die dakkapel :D

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:07

Maar wil jij dat soort dingen dan? Wie weet zijn jouw leeftijdsgenoten wel jaloers op jou omdat je doet wat jij echt wil en niet dat wat je denkt dat er van je verwacht wordt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 19:19

Neehoor ik wil dat soort dingen juist helemaal niet, hecht ik totaal geen waarde aan. Het is misschien inderdaad onbewust het gevoel dat de maatschappij van je verwacht dat je dat soort dingen rond een bepaalde leeftijd doet/hebt waar ik soms mee worstel. Maar nee ik heb een prima huisje, 2 normale leuke wagentjes voor de deur, een kind wat hier gelukkig opgroeit en als ik de pony's kan houden zoals ik dat zelf wil ben ik compleet gelukkig :j Maar goed dat je doorvraagt, dat maakt wel duidelijk(er) waarom ik moeite heb met de keuze wat te doen, maar ik denk dat ik er wel uit ben :)

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:22

dat plekje klinkt super!
Als je het kan betalen, dan zou ik het ook gewoon lekker voor jezelf houden, geen pottenkijkers, rust op stal.
Maar, je kan natuurlijk ook gewoon 2 pony's bijkopen, dan betaal je maar 112.50 per pony O:)

en ach, zolang je het kan en wil betalen, zou ik het lekker voor jezelf houden, kom je in een situatie dat het financieel minder goed gaat, kan je nog altijd een plekje voorzien voor een externe persoon.

Tip: als je nog verhuurt, doe het op basis van volpension, stel duidelijk uit wat de klant krijgt voor welke prijs, en daar dienen ze zich naar te schikken. Niet akkoord? Geen stal.
Eventueel kan je dan wel werken met een korting als ze bv een aantal keer per week mesten. Maar als dat niet persé hoeft, dan zie je de klanten vaak enkel als ze willen rijden, of bij een ouder paard om eens te zien of alles ok is.

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:25

Je zou ook twee pony’s er bij kunnen kopen, dan is de huurprijs per pony wat goedkoper O:)

Ik was er altijd vol van overtuigd dat ik nooit een paard van iemand anders bij huis zou willen hebben en nu heb ik een pensioen paard van een vriendinnetje en het bevalt super goed!
Ze woont dan ook anderhalf uur bij ons vandaan en komt een paar keer per jaar kijken. Verder heb ik de volle verantwoordelijkheid over haar paard en verzorg haar precies als mijn eigen. Als ik er zo nog twee bij kan stallen zou ik dat zo doen, maar dan echt alleen van mensen die ik ken en alleen pensioen paarden waarvan de baasjes niet elke dag op de stoep staan.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:26

Teteltee schreef:
Neehoor ik wil dat soort dingen juist helemaal niet, hecht ik totaal geen waarde aan. Het is misschien inderdaad onbewust het gevoel dat de maatschappij van je verwacht dat je dat soort dingen rond een bepaalde leeftijd doet/hebt waar ik soms mee worstel. Maar nee ik heb een prima huisje, 2 normale leuke wagentjes voor de deur, een kind wat hier gelukkig opgroeit en als ik de pony's kan houden zoals ik dat zelf wil ben ik compleet gelukkig :j Maar goed dat je doorvraagt, dat maakt wel duidelijk(er) waarom ik moeite heb met de keuze wat te doen, maar ik denk dat ik er wel uit ben :)

Als je ook nog af en toe uit eten of naar de bios kan... dan ben je d'r toch? Wat moet je nou de komende 40 jaar gaan doen, je hebt je geluk al bereikt. (het antwoord is natuurlijk heel eenvoudig, en bestaat voor een groot deel uit uitmesten, weidepalen slaan, hooi zeulen en dergelijke). En al die andere dertigers maar op jacht naar wat ze willen terwijl ze niet weten wat dat is en dan dus maar doen wat iedereen doet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:27

Wat?! Wat jij voor 2 betaald betaal ik voor 1 :+
Geniet evan joh!! Als het kan lekker doen, dat plekje klinkt heeeerlijk :D

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 19:32

Whaha Duhelo en MizzMontana, zo heb ik ook al een paar keer gedacht, eigenlijk hebben we te weinig pony's om het hele stuk voor onszelf te houden :+ Maar nee, een Shetje erbij zou ik nog best leuk vinden zodat ik ook eens alleen met mijn ruin naar buiten kan, maar eigenlijk neem ik het paard van mijn vriend altijd mee als handpaard dus dan blijft dat Shetje weer alleen achter, dus moet er nog iets bij en dan sta ik straks weer voor 4 paarden mest te scheppen en kom ik niet meer aan rijden toe _O-

En zoals jij het hebt zou ik ook nog wel doen MizzMontana, maar vind maar eens iemand met een leuk paard (want daar kun je ook nog flink pech mee hebben) die niet al te vaak op de stoep staat..

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:35

ik mis eigenlijk hoe groot het is.

als er maar 2 pony's op lopen en er is gras voor meer,gewoon hooien,dan hoef je ook geen hooi meer te kopen,en maak je het zelf zoals je wil en weet je vooral wat je voert!

als je geen zin hebt in overleg en je zit er niet mee in om zoveel uit te geven aan huur,gewoon geen meer bij zetten,want het blijft altijd een heel gedoe extra zodra er iemand vreemd bij staat.
zelfs als je geen hooi maakt,betekent een paard minder,ook terug meer gras voor de overige paarden,dus minder hooi inkopen en toch op dat vlak terug wat winst.

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 19:41

Koper schreef:
Teteltee schreef:
Neehoor ik wil dat soort dingen juist helemaal niet, hecht ik totaal geen waarde aan. Het is misschien inderdaad onbewust het gevoel dat de maatschappij van je verwacht dat je dat soort dingen rond een bepaalde leeftijd doet/hebt waar ik soms mee worstel. Maar nee ik heb een prima huisje, 2 normale leuke wagentjes voor de deur, een kind wat hier gelukkig opgroeit en als ik de pony's kan houden zoals ik dat zelf wil ben ik compleet gelukkig :j Maar goed dat je doorvraagt, dat maakt wel duidelijk(er) waarom ik moeite heb met de keuze wat te doen, maar ik denk dat ik er wel uit ben :)

Als je ook nog af en toe uit eten of naar de bios kan... dan ben je d'r toch? Wat moet je nou de komende 40 jaar gaan doen, je hebt je geluk al bereikt. (het antwoord is natuurlijk heel eenvoudig, en bestaat voor een groot deel uit uitmesten, weidepalen slaan, hooi zeulen en dergelijke). En al die andere dertigers maar op jacht naar wat ze willen terwijl ze niet weten wat dat is en dan dus maar doen wat iedereen doet.


Jahoor we kunnen prima nog andere leuke dingen doen (niet te gek natuurlijk), kunnen nog wat sparen ook dus onverantwoord is het financieel zeker niet. En ik vind het echt fijn om daar te rommelen, uitmesten is zo gebeurd met 2 pony's (de wei sleep ik als we verweiden), paar hooinetjes vullen voor de nacht, af en toe wat onderhoud. Krijg nergens zo'n voldaan gevoel van dan wanneer alles er weer netjes uit ziet en de pony's er goed bij staan. Daar kan geen dure auto tegenop :D

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 19:42

Anoniem schreef:
Wat?! Wat jij voor 2 betaald betaal ik voor 1 :+
Geniet evan joh!! Als het kan lekker doen, dat plekje klinkt heeeerlijk :D


Ja klopt hoor, het is ook maar net wat je gewend bent en ik heb altijd op dit soort doe-het-zelf plekjes gestaan dus altijd relatief weinig betaald. Maar ik betaal het straks graag voor de vrijheid die ik er voor terug krijg :)

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 19:50

tengeltje11 schreef:
ik mis eigenlijk hoe groot het is.

als er maar 2 pony's op lopen en er is gras voor meer,gewoon hooien,dan hoef je ook geen hooi meer te kopen,en maak je het zelf zoals je wil en weet je vooral wat je voert!

als je geen zin hebt in overleg en je zit er niet mee in om zoveel uit te geven aan huur,gewoon geen meer bij zetten,want het blijft altijd een heel gedoe extra zodra er iemand vreemd bij staat.
zelfs als je geen hooi maakt,betekent een paard minder,ook terug meer gras voor de overige paarden,dus minder hooi inkopen en toch op dat vlak terug wat winst.


Hoe groot het precies is zou ik eens op moeten zoeken op de kadasterkaart, maar het zal tussen de 1,5 en 2 hectare zijn. Hooien zou kunnen maar ik koop graszaadhooi in omdat onze koudbloeden snel te dik worden en op deze manier kunnen ze vrijwel onbeperkt eten zonder aan te komen en dat vind ik wel een fijn idee. Hooi is ook niet duur voor deze regio vind ik, 4 euro voor een pak van dik 25kg en dat wordt tot in de schuur bezorgd. Dus liever regel ik het verweiden zo dat ze bijna het jaar rond op de wei kunnen staan, dan hebben ze altijd nog afwisseling tussen gras en hooi. Maak dan een track van de paddock naar de achterste wei die hoger ligt, dan kunnen de 2 andere weides rusten :)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Advies gevraagd over plekje in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:16

Je woont op hetzelfde eiland als ik, en ik zou je plekje zo over willen nemen hoor :D Nee, ik sta nu helemaal prima waar ik sta, maar wat een luxe zo'n doe-het-zelf stal in je achtertuin. En dat bedrag vind ik ontzettend meevallen! Ik zou zeggen geniet ervan zolang je het kan opbrengen en anders kan je er altijd nog een stalgenoot bij zoeken.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:17

Teteltee schreef:
Krijg nergens zo'n voldaan gevoel van dan wanneer alles er weer netjes uit ziet en de pony's er goed bij staan. Daar kan geen dure auto tegenop :D

:j :j

Vrijheid kopen... dat is een goede. En jij hebt dan een koopje. Weet je wel wat een dakkapel kost.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Advies gevraagd over plekje in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:30

Ik herken je verhaal! En ik zeg: lekker daar zelf blijven staan. Ook geen pensioenpaard erbij. Als je het kan betalen, dan niemand erbij.

Ik heb een iets vergelijkbaar verhaal. Mijn paardje staat bij mijn ouders op de boerderij en hier heb ik mijn eigen plekje. Maar ook hier verschillende pensionklanten erbij gehad en het is altijd drama. Over een paar weken gaan de huidige pensionklanten naar een andere stal. Ik heb nu besloten om een tweede pony erbij te kopen en bij mijn Blue te zetten, zodat ik geen derden nodig heb. Ook heel decadent vind ik zelf, en het wordt financieel even krap dit jaar, maar ik heb, tot Duke, overleed in september 2016 er ook altijd twee gehad. Dus dit gaat ook lukken. Heerlijk straks het plekje weer voor mijzelf alleen.

Dus zeker als je het financieel aankan, niemand erbij!

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 20:33

Koper schreef:
Teteltee schreef:
Krijg nergens zo'n voldaan gevoel van dan wanneer alles er weer netjes uit ziet en de pony's er goed bij staan. Daar kan geen dure auto tegenop :D

:j :j

Vrijheid kopen... dat is een goede. En jij hebt dan een koopje. Weet je wel wat een dakkapel kost.


Nou inderdaad, mijn Velux-dakramen kan ik ook prima door kijken.. Naar m'n pony's :D _/-\o_


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, maessie en 35 bezoekers