Half open of gesloten stal blijven behouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Half open of gesloten stal blijven behouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 15:30

Mijn sensibele merrie heeft nogal wat last van verlatingsangst en is ook vaak nerveus op stal . Ze loopt dan rondjes. Ze houdt niet van teveel drukte maar vindt het wel leuk om alles in het oog te houden . Ik heb het volgende dilemma : momenteel staat ze in een gesloten box ( als ze niet op de weide staat) met open voorkant . Ik zou eventueel haar kunnen verhuizen naar een box met 1 gesloten betonnen wand en de rest tralies . Ik maak me volgende bedenkingen : aangezien ze meer contact heeft met de buurtjes , gaat haar verlatingsangst niet nog meer worden als buurtjes gaan rijden ? En ze heeft veel meer overzicht dus ook meer prikkels = minder rust ? Wat denken jullie ?

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Half open of gesloten stal blijven behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:35

een hele moeilijke. Ik heb ook zo een merrie. Wij hebben 3 boxen met tralies maar de box naast dr is leeg. De box daarna staat dr vriendje. Dit met de reden omdat ze op stal vrij knarrig kan doen dan vaak s nacht iedereen wakker houd omdat ze probeert indruk te maken door tegen de wand te slaan.
Op deze manier werkt het goed. Maar inderdaad als het andere paard weg gaat is ze heel onrustig en probeer ik ze ze buiten te zetten zodat ze de ruimte heeft.
Maar dit is een stalling thuis. Dus ik weet niet wat je mogelijkheden zijn. Anders heb je mischein de mogelijkheid om de andere stal even te proberen zodat je kan zien hoe ze reageert.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Half open of gesloten stal blijven behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:43

Het kan ook de andere kant op gaan, door juist meer te zien dus meer controle over hetgeen wat ze hoort ook kan zien dat dat rust geeft. Dat werkt bij onze ruin thuis wel, als hij iets hoort maar niet kan zien is dat voor hem juist reden om te draaien en de stal om te ploegen, ziet hij het wel is er eigenlijk niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 15:46

meggiemeg schreef:
Het kan ook de andere kant op gaan, door juist meer te zien dus meer controle over hetgeen wat ze hoort ook kan zien dat dat rust geeft. Dat werkt bij onze ruin thuis wel, als hij iets hoort maar niet kan zien is dat voor hem juist reden om te draaien en de stal om te ploegen, ziet hij het wel is er eigenlijk niets aan de hand.


Hier sluit ik mij bij aan. Voor mijn merrie werkt het ook veel beter als ze "alles" kan zien dan wanneer je alles voor haar af sluit :j

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Half open of gesloten stal blijven behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:15

Sluit mij aan bij de bovenstaande reacties. Overzicht hebben hoort bij de natuur van een paard. Dat geeft normaal gezien eerder rust dan onrust. Mijn paard heeft alleen verlatingsangst in een kleine omgeving met weinig overzicht. Op een groot oppervlakte kan hij het veel beter aan.
Uitzonderingen zullen er altijd te vinden zijn. Kun je een tijdje testen?

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 16:42

Stallen zijn soms snel verhuurd, dus ik loop de kans op de gesloten box kwijt te zijn . Maar uittesten zou natuurlijk ideaal zijn .

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:58

Ook ik denk dat een wat meer open box juist meer rust kan geven, mij sensibele ruin heeft graag het gevoel dat hij alles in de hand heeft, die zou helemaal gek worden in een dichte box. Daarnaast vind ik het eigenlijk best zielig een paard met verlatingsangst zo af te sluiten van de rest.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:41

vendake schreef:
Stallen zijn soms snel verhuurd, dus ik loop de kans op de gesloten box kwijt te zijn . Maar uittesten zou natuurlijk ideaal zijn .


Denk dat ruilen van een open stal naar een gesloten box makkelijker zal zijn dan andersom. Mocht je merken dat het toch niet gaat.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:47

barbar schreef:
Daarnaast vind ik het eigenlijk best zielig een paard met verlatingsangst zo af te sluiten van de rest.

Soms heb je geen keuze barbar, ik heb een aantal jaren terug een ongeluk gehad waardoor ik een jaar echt compleet was uitgeschakeld (lees rolstoel en revalideren met overnieuw leren lopen). Hierdoor kon ik niet voor mijn paard meer zorgen en op de stal waar ik toen stond was het beleid zelf mesten en binnen zetten. Het merendeel van de pensionklanten was zo dat ze niets voor een ander wilden doen. Dan moet je soms een keuze maken waarvan je weet dat je niet echt voor 100% achter staat maar dat je wel wilt dat je paard goede zorg verder krijgt. Mijn ruin moest toen verhuizen van stal en kwam ook in een stal te staan met 3 dichte zijdes, standaard was daar een dichte deur, dit is toen op aandringen van mij aangepast naar een halve deur wat het veel dragelijker maakte voor mijn ruin. Hij liep daar lekker veel buiten in een grote groep, maar als er 1 tussen uit werd gehaald was hij van de leg. Terwijl er nog 9 andere bij bleven. Sommige hebben dat gewoon heel erg en maakt niets uit wat je ook probeert te doen.
Daarbij blijft het wel vervelend ook voor jou als baas als je weet dat je paard zo is en dat je op dat moment niet veel keuze hebt.

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 21:30

Ik heb de stalbaas gecontacteerd en krijg de mogelijkheid om de open box te proberen op termijn ( staat nu merrie met veulen in) ! Nu fingers crossed ! Het is niet evident om in het antwerpse waar ik woon een fijne stal te vinden( het is vergelijkbaar met amsterdam qua stallen merk ik,zelfs stands zijn hier nog in gebruik in de omgeving) . De boxen zijn 4,5 x 4 veel contact met buiten en fris en ze kunnen jaarrond buiten , met beleid want we gaan kniehoog in de zware klei als het veel regend. Belgie is nog niet zo vooruit strevend met andere manieren van paarden houden tenzij je er echt 600 euro tegenaan wil gooien per maand . Dus i count my blessings.ik heb het beste voor met haar maar we moeten het wel doen met wat we kunnen . Ideaal zou ze aan huis moeten staan met een vriend maar tenzij je + 1 miljoen euro uit te geven hebt ook geen mogelijkheid.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Half open of gesloten stal blijven behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:44

Fijn vendake dat je in elk geval de mogelijkheid krijgt om het te proberen.
Het is inderdaad heel makkelijk roepen je moet dit je moet dat, maar het moet ook haalbaar zijn.