Indeling paddock paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Indeling paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 20:44

Hallo!

Ik ben op zoek naar wat inspiratie en ideeën over het indelen van een (simpele) paddock paradise.
Ik ga binnenkort een paard kopen en de stalling is zo ongeveer geregeld. We hebben dan beschikking over 5 stallen, één buitenstal en de wei. Van deze wei zou ik graag een paddock paradise willen maken, maar de indeling vind ik een beetje lastig om te bedenken. Hieronder een luchtfoto van de wei, waar ik de maten bij heb gezet (weet nog niet of deze maten helemaal kloppen). Er wordt nog overlegd we het buitenstalletje als schuilstal kunnen gebruiken waar de paarden dan altijd beschikking tot zullen hebben. Er zijn grote open stallen, maar ik zie de paarden liever 24/7 buiten. Verder zou ik graag een stuk bestraat hebben (onder de voerplekken) maar ik weet nog niet in hoeverre dit mogelijk is.

Afbeelding

Heeft iemand ideeen over het indelen van deze wei?
Alvast bedankt! :D


Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:11

Waar is een waterpunt? Dat is dan het uitgangspunt, want de waterbak moet makkelijk te vullen zijn. De hooiplaatsen dan zo ver mogelijk weg zetten van de waterbak. Van de bredere stukken zou je binnenweides kunnen maken (in een paar stukken opdelen) zodat er een omloop komt. De buitenstal hoeft alleen maar een toegang te hebben om te schuilen. Een verhard stuk voor nattere tijden kan het best rondom de voerplaatsen want daar staan ze dan veel. Ook een toegangspad tot de stallen is geen probleem als ze daar vrij in-en uit mogen lopen. Of in een deel ervan. In mijn schuilstal zijn meer boxen, maar er is er eentje open, en ervoor is een entree waar ze ruim in kunnen schuilen. De rest is opslag.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:19

Hoi, begrijp ik het goed dat dit niet jouw eigen weide is? Want dan zou ik eerst met de eigenaar overleggen wat je wel en vooral niet mag!

Met dit stuk kun je wel iets hoor! Een stuk bestraten kan altijd, wel zou ik er rekening mee houden dat dit niet direct op de track is. Je wil niet dat ze daar overheen galopperen. Je zou bijv. bij wei 3 een stukje kunnen bestraten. Dat ze vanaf de track het stukje bestrating op kunnen en vanuit daar eventueel wei 3 op.
Wei 3 zou ik persoonlijk geen track omheen leggen i.v.m. de kleine afmetingen. Ik zou zorgen dat de track 3-4 meter breed is en dat je alle hoeken schuin afrond zodat ze goed de bocht doorkunnen.

Je zou bijv. ook vanuit het horizontale stukje tussen wei 1 en 2 een brede verharde inham kunnen maken de wei in waar je een voerpunt maakt. Of je zou in de hoeken kunnen voeren en daar kleine stukje verharden met wat tegels. Maar dan moet het wel ruim genoeg zijn voor de paarden om er goed en veilig langs te kunnen zonder perse over het bestrate deel heen te hoeven.
Je zou op de vier uiterste hoeken kunnen voeren bijv. (even afhankelijk van hoeveel paarden hier in komen te staan. Water zou ik dichtbij je schuilstal houden.

Zoiets heb ik even snel bedacht en dit lijkt mij zeker haalbaar. Je kunt het met vaste palen uitzetten of (eerst) met prikpaaltjes. Mocht je van alles mogen, dan zou ik van een deel van wei 3 paddock maken met geel zand.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vayo op 05-06-18 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:22

Linkerstuk zou ik er uit laten, 6 meter is veel te smal om veilig te keren bij gekke bui/onrust. Rest is inderdaad eerst kijken naar waar je water en voer komt en waar je een winter stuk/werk stuk/rijbak(je) wil plaatsen. En waar komt je voorraad hooi, rekening houdend met machines om te leveren, mesthoop (idem.)

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Re: Indeling paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 21:31

Bedankt voor de snelle reacties!

@Floortz, er is een waterput naast het huis links bovenin, maar we moeten nog even kijken of we dit kunnen gebruiken. Zo niet, dan zetten we waarschijnlijk ergens bakken neer die we dan met een slang kunnen vullen.

@Delphi, we gaan inderdaad deze wei huren en moeten nog overleggen wat wel en niet kan maar ik wou graag vast een idee hebben van wat wij willen. Je ideeën gaan we zeker meenemen, bedankt voor de duidelijke schets!

@tamary, ik maakte me ook zorgen over dat smalle gedeelte, het zou inderdaad beter zijn om deze er uit te laten. Een bak maken zijn we niet van plan, een kleine paddock voor wat grondwerk zou misschien wel handig zijn. Verder is opslag hooi, mesthoop enzo allemaal aanwezig.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:46

Als je huurt, moet je er wel rekening mee houden dat bijv. grond keren of andere grond opbrengen vaak niet mag. Bestrating zou misschien mogen als je het daarna weer weg zou halen als je stopt met huren.

Even heel snel nog eens gekeken en stel dat je vanalles zou mogen, dan zou ik onderstaande ongeveer doen denk ik. De gele sterretjes zijn voerplaatsen. Zo heb je ook een stukje bestraat in de buurt bij je stal. Handig voor als het erg nat is. Je zou kunnen overwegen om het stukje voor de stal naar het verharde toe te voorzien van paddockroosters. De afstand is dan te overzien, maar je houdt het wel begaanbaarder in natte periodes.

De ruimte waar de zwarte lijnen omheen lopen zou je bij heel erg natte periodes tijdelijk af kunnen sluiten. Dan hebben ze toch een uitloopje en een stuk verhard.

Weet je wat voor grond het is? Want op zandgrond is het veel makkelijker te realiseren dan op kleigrond.

Zo zou ik het denk ik doen als ik helemaal de vrije hand zou hebben.. Weitje 3 is erg onhandig qua maten, maar je zou het als klein graasweitje kunnen gebruiken voor bijv. een shet als deze erbij komt te staan of voor slechts 1 paard.


Afbeelding

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Indeling paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:35

Is het een mogelijkheid om je pad ook bovenlangs (op de rekening) te laten lopen? Dan kunnen ze rondom

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 10:17

Zidore schreef:
Is het een mogelijkheid om je pad ook bovenlangs (op de rekening) te laten lopen? Dan kunnen ze rondom


Ik neem aan dat je bedoelt tussen de stallen en de buitenstal? Dat is best een goed idee, gaan we zeker meenemen! :)

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Indeling paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 14:55

Ja dat bedoel ik, voor je paarden en jezelf leuk als ze rond kunnen lopen, daarnaast kunnen ze ook de luwte of schaduw van de stallen opzoeken bij warm of slecht weer

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83 en 82 bezoekers

cron