Wanneer voordroog inwikkelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Antonius

Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Wanneer voordroog inwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 08:05

Pfff het weer heeft hier onze streek (België, niet zo ver van zee) niet meegezeten de laatste tijd.
Rond 1 mei was het hier perfect weer om te hooien, alleen stond er nog niet veel gras op onze weide (+/- 1,5 ha). Nadien enkel regen afgewisseld met enkele dagen droog maar niet genoeg om te hooien. Het gras stond nu intussen wel al in het zaad, dus in overleg met de loonwerker afgereden afgelopen donderdagavond (in de buurt werd er toen veel afgereden).
Vrijdag heeft het bijna gans de dag geregend (niet voorspeld |( ), zaterdag een prachtige dag, tot we rond 17u een gigantische regenbui van anderhalf uur erover gekregen hebben (alweer niet voorspeld |( |( ). Gisteren was het een goede dag om te drogen, kleine 25° en veel zon.

Vandaag en morgen zal het normaal gezien ook droog blijven, maar wel bewolkt/mistig in de voormiddag en maar rond de 20° met hoge luchtvochtigheid.
Woensdag geven ze een hele mooie dag (25° en veel zon) maar omstreeks 16u voorspellen ze een regenbui met 25% kans.

Mijn dilemma: laat ik het morgenavond wikkelen en dan vandaag en morgen 2x schudden of riskeer ik toch te wachten tot woensdag en probeer het kort na de middag te laten wikkelen?

Normaal gezien mikken we altijd op 4 dagen mooi, droog, zonnig weer en dan hebben we droge voordroog/net geen hooi dat in de pak kan.
Als ik het morgenavond laat wikkelen, heeft het 5 dagen gelegen maar slechts 3 dagen regenvrij...


Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Re: Wanneer voordroog inwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:20

Wij hebben zaterdag ons gras gemaaid, en velen met ons hier in de Kempen. in mei was het gras nog niet voldoende aangerijpt om voor paardenhooi/voordroog te worden gemaaid. Nu met de beginnende zaadvorming en de verwachtte dagen droog weer leek het ons ideaal. Woensdag zullen wij laten wikkelen maar ons gras zal dan geen regen gehad hebben. Aangezien voor paarden beter te droog dan te natte voordroog wordt gevoerd lijkt het me het best om bij twijfel liever een dag langer te wachten. Ze voorspellen eind van de week wel kans op een bui maar echt regenweer lijkt er toch niet aan te komen.

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wanneer voordroog inwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:30

Nat geregend gras dat al deels gedroogd is, wordt niet meer nat 'van binnen'. Maw, de bereikte droogtegraad blijft nagenoeg gelijk. Je verliest wel verdere droogtijd door een bui, doordat eerst de regen moet verdampen voordat het gras verder kan drogen, maar daarna gaat het droogproces gewoon verder. Naar schatting ben jij 24-48 uur droogtijd verloren, maar dan heb je toch tussen donderdag en dinsdag 3 à 4 gewone droogdagen gehad. Maw, ik zou dinsdag wikkelen.

Antonius

Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 14:55

De geplande regen werd opgeschoven op buienrader tot vanavond, dus wij hebben pas deze middag laten wikkelen. Ben blij dat het nu toch nog een nacht en halve dag langer heeft kunnen liggen.
We hebben 20 grote pakken eraf gehaald, had gehoopt op iets meer, maar goed, het zit in de pak, ik kan weer opgelucht ademhalen :+


Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: Wanneer voordroog inwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:54

Eerste twee dagen regen maakt sowieso niks uit. Gras moet eerst twee dagen afsterven en droogt dan navenant toch nog niet echt hard. Pas daarna gaat het drogen en rijden wij er vaak twee dagen twee keer door.
Maar ik ken je gevoel van machteloosheid, is het weerbericht goed... klopt er dus niks van en daar ligt je gras dan.

Maar eerlijk is ook: het mooiste 'voordroog/hooi' dat ik ooit heb gevoerd hier heeft drie dagen gelegen, zonder zon. maar wel met lekker wat wind.
Baalde toen als een stekker maar uiteindelijk heb ik nooit meer zulk mooi spul gevoerd.

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, Charaz en 37 bezoekers