Stallingsdilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bitchy
Berichten: 313
Geregistreerd: 29-12-05

Stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 00:09

Normaalgesproken ben ik een ‘stille meelezer’ maar ik zit nu even met een dilemma waar ik graag wat verschillende inzichten over wil horen.

Mijn paard staat gestald bij een gepensioneerde koeienboer, momenteel in een groep van 6.
Voor paardmans is het er op zich prima: ‘s winters overdag buiten en ‘s nachts op stal, ‘s zomers 24/7 buiten met schuilstal.
Altijd royaal gras/hooi beschikbaar.
Stal grenst aan een Nationaal Park, uitrijmogelijkheden zijn er royaal, hoewel de ruiterpaden verre van optimaal zijn.
Een rijbak is beschikbaar op loopafstand maar is niet verlicht (dus in de winter niet te gebruiken als je overdag moet werken).
Stalhuur is zo ongeveer kostprijs.

De randvoorwaarden zijn er helaas belabberd.
Daar wil ik nu niet te veel op ingaan, maar zorgen er wel voor dat ik inmiddels niet met veel plezier er naar toe ga.
De dochter van de stalhouder zal op termijn eea overnemen, maar niemand weet wanneer.
Er zal dan veel veranderen, positief en negatief, maar wat, wanneer en hoe is nu nog een raadsel.

Ik heb de mogelijkheid paardmans naar een andere stal te brengen.
Veel groter (31 stallen), en met veel meer voorzieningen.
Hetzelfde Nationale Park op rij-afstand bereikbaar en met verlichte buitenbak.
Stalhuur: ongeveer het dubbele van wat ik nu betaal. Best veel dus.
Paardmans zou daar zomer en winter ‘s nachts op stal komen. Een ruime ‘open’ stal met meer dan voldoende frisse lucht.
Overdag altijd buiten maar zonder schuilstal.

Ik sta behoorlijk in dubio.
Maandagavond ga ik voor de tweede kijken bij de potentiële nieuwe stal, en zal ook de nodige vragen stellen.

Ik vind het een lastig besluit.
Om het niet een onleesbaar lang verhaal te maken heb ik veel details weggelaten.
Vragen staat natuurlijk vrij.
Mijn vraag is: wat is wijsheid??


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 00:26

Moeilijk te zeggen. Ik ben zelf behoorlijk kritisch, dus zou meer willen weten;

Wat voor ruwvoer is er en hoeveel en hoe vaak krijgen ze?
Van hoelaat tm hoelaat komen ze echt buiten?
Hoe is de bodem van de rijbak?
HOe zit het met uitmesten?
Wordt er nog bijgevoerd of is dat je eigen keus?
Wat zijn de openingstijden?
Wie zet buiten en binnen of laten ze de paarden los?

Alleen overdag buiten, betekent vaak echt een stuk minder lang, dus zou voor mij al aan afhaker zijn. Ruwvoer moet echt goed zijn en genoeg. Een rijbak heeft alleen toegevoegde waarde als deze ook echt een fijne bodem heeft, zeker als je zoveel meer gaat betalen. Ook kleine weilanden die snel nat zijn en paarden dan al binnen moeten blijven, vind ik niks. Net als paarden apart ipv samen.

Je weet wel wat je hebt, niet wat je krijgt. Ook bij een andere stal, kom je weer dingen tegen die je tegen staan. Ik denk altijd; ik kom en ga, maar mn paarden moeten er 24 uur per dag wonen en fijn en veilig staan.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 00:43

Ik heb geen idee wat de randvoorwaarden zijn en waarom die belabberd zijn, daarom moeilijk antwoord te geven.
Qua prijs en hoe je het omschrijft met maar 6 paarden zou ik mooi blijven.

Met 31 boxen en even zoveel paarden heb je even zoveel eigenaren die allemaal wel wat te zeuren, op of aan te merken hebben, lijkt mij.
Ik persoonlijk zou het mooi klein houden en blijven waar ik nu sta, maar weet natuurlijk niet wat er gaande is dat je er weg wil, dat zal ongetwijfeld een goede reden hebben......
Bovendien hoe zit het met de rijbak, kun je daar altijd gebruik van maken op de uren die jou passen?
Kan me voorstellen dat er misschien op bepaalde tijden niet gereden kan worden ivm lessen, en op wat voor tijden rijden de andere ruiters?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:15

Als je het zat ben, heb je weinig keuze. Dan is het gewoon tijd voor een andere stal.
Goedkoper uit, maar niet het plezier wat je zou moeten hebben - dan is het nog te duur.
Wanneer je in de winter niet kunt rijden, vind ik het ook al snel te duur.

Wanneer het daadwerkelijk zo goedkoop is waar je nu staat, is de kans heel groot dat het straks ook duurder wordt.

_Nancy

Berichten: 14091
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:26

Het verhaal is niet volledig, daarom ook moeilijk in te schatten wat nu wijsheid is.

Met deze informatie zou ik blijven waar ik sta.
De verlichte buitenbak bij de andere stal, hoe goed is deze?
Aangezien er zoveel meer paarden staan en dus ook veel meer eigenaren, zal deze bak ook vaker (drukker) bezet zijn.
Is de bak goed gedraineerd, want anders kun je met slecht/koud weer alsnog niet rijden.

Hoe belangrijk vindt je het dat je paard (lang) buiten komt? 24/7 buiten in de zomer zou ik wel ideaal vinden.

Het is heel belangrijk dat je het fijn vindt om naar stal te gaan, maar ik zie zelf weinig verbeteringen in de stal waar je bent gaan kijken en de stal waar je nu staat. En dat voor het dubbele :wow:

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Bitchy
Berichten: 313
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 12:39

Dankjulliewel voor het meedenken, ondanks de minimale informatie.
Jullie hebben eigenlijk allemaal wel een punt, en mij nog eens goed aan het denken gezet.

Daarnaast ben ik op internet nog eens grondig op zoek geweest: Google is tenslotte a girl's best friend :D
Beide stallen liggen in Duitsland, net over de grens.
Ik heb een Duitse site gevonden met reviews/waarderingen van verschillende stallen/stalhouderijen.
De potentiële nieuwe stal staat daar ook tussen, met niet al te beste scores en opmerkingen, allemaal vrij recent: de laatste review is van eind 2017.

Dus...ja...eigenlijk ben ik er wel uit, paardmans blijft in ieder geval voorlopig waar hij is.
Hij heeft het daar goed, dat is het belangrijkst.
Die randvoorwaarden zijn daaraan ondergeschikt, daar vind ik wel een weg mee.

Fijn dat jullie me even uit mijn gedachtencirkeltje hebben gehaald, thanks! _/-\o_

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:49

Wat fijn! Echt, er is overal wel wat en misschien komt er straks nog wel wat anders op je pad. Gehaast beslissen is vaak ook niet goed. Geniet van je paardje, trek je niet teveel van stal en anderen aan en blijf goed naar je paard kijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers