24/365 buiten en fanatiek rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 00:11

Volgens mij beantwoord je nu je eigen vraag en de meesten zetten er ook bij op welk niveau ze ongeveer rijden/hoe vaak.

- People only accept the love they think they deserve -


rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 00:12

YellowCorn schreef:
Volgens mij beantwoord je nu je eigen vraag en de meesten zetten er ook bij op welk niveau ze ongeveer rijden/hoe vaak.

Je eerste opmerking snap ik niet.

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 00:16

Nou van de opties die je geeft kun je zelf al raden wat er met actief bedoeld wordt

- People only accept the love they think they deserve -

rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 00:18

Oh, zo. Nee, dat is niet mijn ervaring.
Er zijn zat mensen die vier keer per week rijden op niet zo”n hoog niveau als fanatiek, intensief beschouwen.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 00:28

Hier staan ze ook buiten het hele jaar rond. Enkel in de winter als het echt vriest of ontzettend hard heeft geregend voor langere tijd komen ze s'nachts binnen.. Paarden zijn altijd lekker happy en in de winter geen gekke doorgedraaide paarden omdat ze 24/7 in een hokje staan. Paarden hebben dit echt nodig ik ben ervan overtuigd! Als ik zie hoe de mijne van mager scharminkel is opgeknapt naar een mooi breed paard en dat van gewoon in de wei staan en het eerste half haar even lekker zn kopje leeg maken!

Hoe doen mensen dat met hun paard dat in de regen blijft staan? En in de plassen rolt enzo? :+ Ik kan die van mij niet scheren want die is dus altijd zeikbat en vol modder.. Rijden gaat dan ook enkel als ze s'morgens worden buiten gezet of het weer het toe laat. Dus oplossingen, altijd welkom want ik zie al weer op tegen de winter..!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 06:59

Scheren als het droog is buiten?

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:20

Op tijd scheren en het is toch lang niet altijd nat buiten dus dan kans om hem droog te kunnen scheren en dekens op te doen?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:23

Wat is fanatiek rijden?
Die van mij staat 24/7 buiten, heb wel de beschikking over een binnenbak. Rij niet op een hoog wedstrijd niveau, maar wel lessen en lange buitenritten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:40

Gypsy schreef:
Wauw; 24/7 buiten word direct weer met moeder geassocieerd?


Ik ben juist blij dat onze schimmels nooit in zo'n vieze met schijt gevulde stal hoeven te slapen. Zand van de paddock veeg je er makkelijker af. :)


Overdrijven is ook een vak..
Mijn pony stond altijd 24/7 buiten maar na een operatie nu snachts op stal. Die stal is nooit met schijt gevuld omdat hij iedere dag goed schoon gemaakt wordt.
Na de operatie heb ik mijn pony weer 24:7 buiten gezet maar zij gaf duidelijk aan dat ze liever snachts op stal wilde. Prima, doen we dat. Pony nu helemaal gelukkig.
Je moet kijken naar het paard als individu en daar een beslissing naar maken.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:09

Ik rijd 4/5 dagen in de week. Voorheen ook wedstrijden (western), maar momenteel vooral in het bos.
Neemt niet weg dat dat ook best fanatiek kan gaan :D
Mijn haflinger staat nu zo'n 8 jaar 24/7 buiten en sinds het eerste jaar scheer ik hem in de winter. Of eigenlijk vaak in september al en in december nog een keer. Eerste jaar had hij een deken model, maar na een jaar al gewoon helemaal. Goede dekens op (ik heb Bucas) en dat is helemaal geen probleem. Soms laat ik de benen er gewoon in, soms scheer ik helemaal en als het nodig is ook meerdere keren per jaar. Gaat prima :j
Niet scheren is bij de mijne geen optie, omdat hij in augustus zijn wintervacht al weer krijgt en het veel te warm heeft.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:25

Ik rij heel fanatiek met verschillende paarden op diverse niveau's in diverse disciplines en die lopen ( op de hengst na) allemaal 24/7 365 dagen per week in de kudde buiten. (tenzij het weer dit echt niet toelaat) Ik scheer ze niet maar doe gewoon op tijd goede dekens op zodat ze redelijk kort in het haar blijven.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:55

Wijslander schreef:
Scheren als het droog is buiten?



How even een mis communicatie. Natuurlijk scheren als paard droog is. Maar meneer gaat letterlijk in plassen liggen rollen, ik ben nog geen dekens tegen gekomen die daar tegen kunnen.. idem met bijv regenweer zoals dit. Alle paarden gaan lekker in hun stal staan, die van mij blijft buiten staan :+..

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:05

Joliieeenn schreef:
Wijslander schreef:
Scheren als het droog is buiten?



How even een mis communicatie. Natuurlijk scheren als paard droog is. Maar meneer gaat letterlijk in plassen liggen rollen, ik ben nog geen dekens tegen gekomen die daar tegen kunnen.. idem met bijv regenweer zoals dit. Alle paarden gaan lekker in hun stal staan, die van mij blijft buiten staan :+..


O zo haha. Welke merken heb je geprobeerd? Investeren in een echt goede outdoordeken plus een reserve is wel handig.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:06


Individu2
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-18

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:03

Mag ik vragen wat jullie je paarden bijvoeren in de zomer wanneer ze 24/7 buiten staan en dagelijks bereden/getraind worden? :)

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 17:46

Mijn haflinger die klasse 3 en 4 endurance wordt getraind/start staat sinds 2 jaar 24/7 buiten en dat bevalt super goed. Ik rijd overigens niet dagelijks.
Ik heb wel een ruime inloopstal met dikke vlaslaag, zandgrond, binnenkort nieuwe zandpaddock die ook bij hevige regen droog is, veel bomen om te schuilen, dekens en ik scheer .
Id winter krijgen ze onbeperkt hooi en 2x pd krachtvoer, id zomer staan ze overdag op het gras en hebben ze snachts hooi en ook 2x pd krachtvoer.
Als ik in het voorjaar ga optrainen staan ze nog niet op de wei en dan voer ik nog meer bij omdat ie anders invalt.

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:36

Gypsy schreef:
Wauw; 24/7 buiten word direct weer met moeder geassocieerd?


Ik ben juist blij dat onze schimmels nooit in zo'n vieze met schijt gevulde stal hoeven te slapen. Zand van de paddock veeg je er makkelijker af. :)


Tja, il heb nou eenmaal zo‘n object staan die talent heeft om een wasbeurt in 5 minuten ongedaan te maken :+
Als ik dan om 6 uur smorgens klaar zou moeten zijn, gast die toch een nachtje naar binnen.
Wat jij doet is jouw keus ;)

Ik heb een dikbil kwpner, die hoeft niet veel voer behalve rond de vorst periode.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:31

Wijslander schreef:
Maartje1990 schreef:
Tjonge dekens, scheren. Ik ken iemand die dr paard jaar rond 24 uur per dag buiten laat lopen zonder scheren of dekens. En ook actief traint.


Mijn IJslanders lopen dan binnen 5 minuten met de tong op hun hoeven en staan vaak zwetend in de wei. Heb het een paar jaar geprobeerd, maar ze voelen zich geschoren veel fijner dan met vacht die berekend is op -30...

Hier twee soorten, een pony met hele dikke wintervacht die je in de winter niet actief kan trainen want de vacht is te warm en een deels arabier die een vrij dunne vacht heeft en waar je in de winter geen last van hebt dus gewoon kam trainen. Ik snap dat in sommige gevallen scheren echt nodig is om te kunnen trainen en in andere gevallen niet :j

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:43

Ik rijd ook behoorlijk fanatiek en mijn paard staat 24/7 buiten en ik scheer hem niet. Goed uitstappen en dan hop de track weer op. Hij heeft niet zo'n mega vacht, dat scheelt misschien wel iets.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:26

Individu schreef:
Mag ik vragen wat jullie je paarden bijvoeren in de zomer wanneer ze 24/7 buiten staan en dagelijks bereden/getraind worden? :)


Hier eten ze vooral gras. Overdag staan ze op de wei met lang gras, ‘s nachts op de wei waar het gras heel kort staat. Beetje vitaminekorrel en voor de nacht paar plakjes hooi. Dat is zat voor dagelijks rijden, maar ik rij geen wedstrijden...

Individu2
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-18

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:50

Bedankt Isje en Suus :) , ik was er benieuwd naar maar volgens mij is dit iets wat echt veel verschilt per paard/persoon. Een vind alleen gras en hooi prima, ander voert dus nog krachtvoer of vitaminekorrel bij.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:53

Ja ik voer gewoon sportbrok. Beetje afhankelijk van het paard natuurlijk, eentje krijgt echt gigantisch te eten (niet alleen krachtvoer uiteraard), maar dat zou hij op stal ook moeten.

Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:12

Mijn koersende harddraver loopt ook dag en nacht buiten. Zomer en winter. Onbeperkt hooi. Vitamine korrel en (voor koerspaarden begrippen)klein beetje krachtvoer.
In de winter krijgt hij wel dekens op.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:30

Mijne staat ook 24/7 buiten, zonder scheren of dekens! Ik rij 4 keer per week, geen wedstrijden. We rijden matig intensief dressuur, denk als je er een niveau moet opzetten bevestigd M richting Z?

Voer in de zomer is gras + kilo onderhoudsbrok. In winter hooi erbij.

Heb enkel buitenbad dus vacht stoort niet. Paard kan wel erg goed om met hitte. Hebben de afgelopen weken ook gewoon kunnen doortrainen, boeit hem niet.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:43

Eerder reed ik nog wel wat fanatieker, maar laatste tijd niet van gekomen. 3 staan zonder deken en eentje moet nog wennen, dus had wel nog een deken op afgelopen winter. Ik zorg dat ze goed op adem zijn en zet ze dan terug. Ook als haren nat zijn.

Het enige nadeel is dat mn ene ruin, als hij nat is van regen gaat liggen als ik hem opzadel. Heel vroeger waste ik mn pony en reed haar droog. Dat deed ik ook bij deze ruin, maar ging meteen liggen rollen en dat doet hij nog steeds.

Ik zie alleen voordelen aan 24/7 buiten op onze mini pp. Ze hebben onbeperkt goed hooi ( min 2 soorten )en stro. Dus hun voedselopname is heel gelijkmatig.Maar ook hun vertering door het continu bewegen.
Ze zijn heel tevreden en relaxed. Hebben een hele goede basis conditie en goede weerstand.

Hier kunnen ze 2 stallen in, maar doen ze vrijwel nooit. Helemaal nooit bij kou of sneeuw. Heel af en toe bij beestjes. Verder staan ze liever bij de bomen. Bij hele erge storm staan ze middenop tegen elkaar aan.

Mn oudste merrie is 25, kwam met 20 bij ons terug. Was mager, stijf, dikke benen. Die loopt nu als een trein, heel soepel, strakke benen en vol energie. Dus zij gaat nog mee bos in.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Lynn_Nikita, roosjenat, YandexBot en 94 bezoekers