24/365 buiten en fanatiek rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:53

Wij hadden voorheen ook dekens op tijdens 24/7 buiten, maar zonder is veel makkelijker, dus hebben ze niet meer op. Eentje nog, die uit stalsituatie kwam en er nog slecht op reageerde, maar aankomende winter gaan we het weer proberen.

Als ik rij/men en ze zweten, zorg ik dat ze wel op adem zijn, maar zet ze wel nat terug. Ze zijn dan goed op temperatuur en blijven toch bewegen. Nooit problemen mee. Het gedoe met dekens vond ik lastiger, maar vooral omdat ze niet aan huis staan. We komen wel 2x daags en wisselen wel. Of ik zou dan nieuwe dekens kopen die van _10 tm +10 geschikt zijn, ademen etc. Geloof dat de Rambo zoiets heeft.


Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:09

superpony schreef:
Wij hadden voorheen ook dekens op tijdens 24/7 buiten, maar zonder is veel makkelijker, dus hebben ze niet meer op. Eentje nog, die uit stalsituatie kwam en er nog slecht op reageerde, maar aankomende winter gaan we het weer proberen.

Als ik rij/men en ze zweten, zorg ik dat ze wel op adem zijn, maar zet ze wel nat terug. Ze zijn dan goed op temperatuur en blijven toch bewegen. Nooit problemen mee. Het gedoe met dekens vond ik lastiger, maar vooral omdat ze niet aan huis staan. We komen wel 2x daags en wisselen wel. Of ik zou dan nieuwe dekens kopen die van _10 tm +10 geschikt zijn, ademen etc. Geloof dat de Rambo zoiets heeft.


Ik wil voor komende winter inderdaad ook die Rambo deken kopen. Scheelt een hoop gewissel!
Mijne staat ook in pension en het is best een stuk rijden en ik werk 40 uur per week op kantoor, dus ik kan helaas niet even heen en weer om de deken te wisselen. Ik wil ook niet elke dag stalgenootjes lastig vallen, dus dan vind ik die deken wel een uitkomst :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:10

Ik denk dat je Bucas bedoelt

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:37

Kom het topic net tegen :D

Bij mij gaan de paarden in de zomer 24/365 buiten of het moet knalboemflits zijn, in de winter s’nachts op stal (ik scheer volledig) maar we hebben een veestal met spleten tissen het dak en de muren, dak is een meter hoger dan de muur, dus ze hebben wel altijd frisse lucht. Maar mijn paarden zijn nogal koukleumen, dus anders ontsnappen ze uit de wei en gaan zelfstandig de stal in _O- _O- _O-
(Dit is serieus al een paar keer gebeurt)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:38

Nies_ schreef:
Ik denk dat je Bucas bedoelt


Oja, ik was in de war. Bedoel inderdaad de Bucas Recuptex

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:17

Dat ik ze niet meteen droog krijg met een wintervacht vind ik nog tot daar aan toe. Dat ze hun warmte niet kwijt kunnen tijdens de arbeid vind ik een groter probleem.

Maar omdat ze thuis staan is dat inderdaad vaak wel makkelijker te regelen. 2 keer per dag dekens wisselen doe ik ook als het weer daar om vraagt. Wel een k klusje.....
Maar dat moet ik in de zomer ook: vliegendeken op, vliegendeken af.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:22

Mijn paarden staan 24/7 buiten, 1 loopt Z2 de ander mag in het L1 gaan starten. Beide worden geschoren en staan dus onder dekens. Ik zie er geen problemen in, paarden zijn happy dus beter trainbaar.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:25

Mijne staan 24/7 buiten, worden deze winter gewoon geschoren en in de dekens gezet. Sowieso degene die voor de kar lopen, en degene die het meest last er van hebben. Wil ze van de winter absoluut niet nat terug zetten.

Never make eye contact with anyone while eating a banana

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:36

Nat terugzetten zonder delen kan echt geen kwaad, mits ze wel goed afgekoeld zijn en op adem. Ik train ook buiten scheelt ook weer.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:39

Voorheen scheerden wij ook en wisselden dekens etc etc. Maar ze regelen het zelf gewoon beter en dat is best makkelijk. Ik zet ze wel nat terug, maar op adem en temperatuur.

Het voordeel van 24/7 vind ik ook dat het niet uitmaakt wanneer je rijdt. Voorheen toen ze op stal stonden, wilde ik niet rijden in de tijd dat ze buiten stonden. Wilde niks van die tijd vrij bewegen afnemen.

En, het is minder erg als je een keer niet kan.

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:29

Ik heb ze ook 24/7 buiten met schuilstal. Meestal deels of volledig geschoren met dekens.
Gaat prima, zou echt nooit meer anders willen. Ik rijd nu geen wedstrijden meer maar voorheen toen ik nog wedstrijden en clublessen reed was het weleens lastig om op tijd een toonbaar paard te hebben :Y).

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:30

Nat wegzetten deed ik eigenlijk zelden tot nooit. Of na een uur dekens wisselen.
De paarden die in fanatiek rijd scheer ik liever.

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:31

Ik zet mijn paard gewoon nat terug, maar wel op adem.
Geef haar wel altijd de kans als ze nat is om in droog zand te rollen na het werk.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:33

Overigsn haal ik zeker zomers wel wat zweet weg. Meestal doe ik het met een spons om ze niet keihard af te koelen met de spuit, maar zweet trekt beestjes aan, dus even weg en rollen doen ze sowieso wel daarna :)

Vroeger liet ik mn paarden na het rijden ook altijd nog even los na het rijden. Ik vind dat zoooo belangrijk dat ze nog even vrij kunnen bewegen, rollen etc. Direct op stal is slechter voor spieren en afval afvoeren.

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:00

Mijn paard staat 24/7 buiten jaar rond. Ik rij ook het jaar rond, in de winter iets minder fanatiek omdat ik geen bak heb en dus gewoon op de wei rij. Op een gegeven moment wordt dat te nat om nog te kunnen draven en galopperen. Vorige winter heb ik daarom een periode alleen buiten gereden en stapdressuurwerk op de wei gedaan. Deze winter ben ik van plan 1 of 2 keer per week naar een bak te gaan.


Ik rij in de winter geen wedstrijden omdat ik het gedoe vindt met het paard schoonmaken. Hij heeft vier hoge witte benen dus die moet ik eigenlijk altijd wassen. Dat vind ik in de winter met onze faciliteiten niet fijn. Daarnaast rij ik nooit in een binnenbak, dat is wat aan de warme kant voor mijn ongeschoren paard, maar alle wedstrijden zijn dan natuurlijk wel binnen. Vandaar dus alleen starten in het zomerseizoen. Bevalt prima!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:53

Als je ene stuk zand kan regelen, blijven ze 's winters wel schoon.

In het bos kan je echt goed trainen. Ik doe ook veel buigen, zijgangen, overgangen etc. Als we zin hebben.....Soms begin ik serieus en eindigen we met ene race partij, wat ook lekker is voor het lijf.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Incroyable en 20 bezoekers