24/365 buiten en fanatiek rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 16:08

Ik ben benieuwd wie zijn paarden 24 uur 365 dagen per jaar buiten heeft staan en fanatiek met zijn paarden werkt.

Is deze combinatie zoiezo wel te doen?
Hebben jullie ze dan (deels) geschoren en dik in de dekens of juist lekker bloot.

Kortom hoe houden jullie je paarden 24 uur / 365 dagen per jaar buiten en hou je het ook nog leuk voor jezelf.

[O]


Individu2
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-18

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:17

Ik ben ook wel benieuwd. Ik volg :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:20

Ja waarom zou het niet te doen zijn? Ik scheer gewoon helemaal en leg een goede deken op. Houden ze niks aan over hoor. Constante beweging en frisse lucht lijken mij juist beter voor de sportresultaten dan een flink deel van de dag op stal.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:23

Geen probleem hoor! Ligt een beetje aan de dikte van de vacht of je een stukje moet scheren en/of een deken op doet.

horsiegek

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:24

Ik rij niet meer fanatiek vanwege blijvende blessure maar het was wel de intentie. Verder staat hij er wel gewoon bij als sportpaard omdat hij vanwege een huidaandoening in de winter wel geschoren moet worden.
In de winters gaat hij dus van top tot teen kaal (minimaal 2x) en staat dan met een deken met halve hals. Liefst had ik een hele hals erop maar daar heeft hij een schurfthekel aan. Ik kan opbouwen naar 500 grams en dat vind ik ook wel de max. om nog fijn comfortabel te rennen en bewegen.
Vanwege de geschoren benen ook weinig last van blubber etc. en als er wel wat op zit dan spoel ik het gewoon even af.
In de zomers staat hij uiteraard bloot, ze komen van april t/m november, uitlopend naar december op het land 24/7. De overige maanden staat de verbinding naar de wei dicht en staan ze in de schuur + paddock met een maatje en kunnen zelf kiezen voor binnen of buiten.
Sinds ik mijn paard 24/7 buiten heb gaat het veel beter, toen des tijds ook met rijden, ik heb een heethoofd en hij was zoveel relaxter!

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:30

Hier ook :) heel het jaar door 24/7 op de wei en geschoren. Hij is 6 dagen per week aan het werk mits het weer het toelaat (buitenpiste) en heeft ‘s winters dekens op. Elke dag controleren we of hij het wel warm genoeg heeft dan.

Gaat best, maar om eerlijk te zijn heb ik ze in de winter toch liever ‘s nachts op stal. Maarja... voorlopig staat hij hier prima.

Edit: benen zijn hier niet geschoren

Paardengek in hart en nieren!

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:55

Mijne staan 24-7 365 buiten en rij fanatiek op L M en Z dressuur niveau. Scheer hoofd en benen niet. De rest wel kaal en horse ware en bucas dekens om.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:00

Waarom zou dat niet kunnen?
Gewoon fatsoenlijke outdoor dekens en een schone droge overdekte plek.

Het enige wat natuurlijk wel echt onhandig is, is dat je niet een dag eerder kan wassen als je helemaal geen box tot beschikking hebt.

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:09

Ik rij actief en mijn paard staat in een paddock paradise. Ik zorg ervoor dat ze altijd goed uitgestapt is voordat ik haar weer terug zet op de track. Geen problemen mee.

IG: @arabierjoep

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:26

Ik ook! Afgelopen winter voor het eerst geschoren (alles behalve hoofd en benen) en met dekens gewerkt, beviel me al met al super. Paarden veel energieker en altijd droog en schoon. Voor de zekerheid een uitrijdeken aangeschaft, maar die heb ik misschien 3x op gehad met instappen.

Nu staan ze bloot en is alles zoals 'normaal'. :D

Ik moet er wel bij zeggen dat ze altijd even binnen kunnen staan als dat nodig is, met zadelen en voeren bijvoorbeeld.

Saul

Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:39

Ik heb die van mij 365 dagen per jaar buiten staan. En rij zo'n 1500km per jaar.

Gaat prima.
In de winter deels geschoren met een deken maar dat komt omdat ze cushing heeft. Anders gewoon zonder deken :).

Wat is het verschil (zeker in de zomer) met op stal?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:14

Sizzle schreef:
Waarom zou dat niet kunnen?
Gewoon fatsoenlijke outdoor dekens en een schone droge overdekte plek.

Het enige wat natuurlijk wel echt onhandig is, is dat je niet een dag eerder kan wassen als je helemaal geen box tot beschikking hebt.

Wat heeft een box met wassen te maken?
Ik denk dat je prima een paard fanatiek kunt rijden terwijl het altijd buiten staat. Ik denk ook dat je de paarden daar veel plezier mee kunt doen.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:39

Ja hoor kan makkelijk. Mocht je last hebben van de vacht dan scheerde ik een streep. Of alleen de hals en gedeelte lichaam. Benen/hoofd liet ik er dan in.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:52

Annetje schreef:
Sizzle schreef:
Waarom zou dat niet kunnen?
Gewoon fatsoenlijke outdoor dekens en een schone droge overdekte plek.

Het enige wat natuurlijk wel echt onhandig is, is dat je niet een dag eerder kan wassen als je helemaal geen box tot beschikking hebt.

Wat heeft een box met wassen te maken?
Ik denk dat je prima een paard fanatiek kunt rijden terwijl het altijd buiten staat. Ik denk ook dat je de paarden daar veel plezier mee kunt doen.


Ik denk dat ze bedoelt.. stel je gaat op wedstrijd en je wilt dat je paard mooi schoon is..dan kan het praktisch zijn je paard een dag eerder te wassen ivm tijd enz. als je hem dan 's nachts op stal hebt is de kans groter dat hij de volgende ochtend gewassen lijkt. in plaats van een modderpaardje

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:53

Gewoon deken met hals er op. Hoef je op de dag zelf alleen de benen nog even af te spoelen.

Ik scheer hoofd en benen ook altijd.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:56

Ik scheer benen niet maar dat komt meer omdat ze dan te vies zijn om te scheren. Dan wordt mijn messen bot

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 19:58

Tjonge dekens, scheren. Ik ken iemand die dr paard jaar rond 24 uur per dag buiten laat lopen zonder scheren of dekens. En ook actief traint.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:07

Maartje1990 schreef:
Tjonge dekens, scheren. Ik ken iemand die dr paard jaar rond 24 uur per dag buiten laat lopen zonder scheren of dekens. En ook actief traint.


Mijn IJslanders lopen dan binnen 5 minuten met de tong op hun hoeven en staan vaak zwetend in de wei. Heb het een paar jaar geprobeerd, maar ze voelen zich geschoren veel fijner dan met vacht die berekend is op -30...

Saul

Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:18

Sja Maartje als dat hier kon zou ik er voor tekenen.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:22

zefiros schreef:
Ik denk dat ze bedoelt.. stel je gaat op wedstrijd en je wilt dat je paard mooi schoon is..dan kan het praktisch zijn je paard een dag eerder te wassen ivm tijd enz. als je hem dan 's nachts op stal hebt is de kans groter dat hij de volgende ochtend gewassen lijkt. in plaats van een modderpaardje


Dat inderdaad. Met een donkerbruine is dat dan weer niet zo‘n issue maar met een schimmel met varkensambitie kun je dan in het modderseizoen nog een keer wassen :D

In de groepsstalling waar ik mijn paarden voorheen had kon je een deel afsluiten tot box. Dat was best practisch in sommige gevallen (ook na een operatie bijvoorbeeld).

Ik heb meestal paarden die weinig vacht maken dus heb nooit geschoren, maar gebruik goede dekens.

Op dit moment helaas geen 24/7 meer, hoop dat wel weer te vinden.

felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 20:42

Hoe doen jullie dat met varkens.
Zorgen voor een hoop reserve dekens?

En wat als ze zonder dekens staan en ze zitten onder de blubber?

[O]

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:47

Een stalpaard komt toch hopelijk ook gewoon dagelijks buiten?
Gewoon hetzelfde uiteindelijk, borstel erover.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:12

Mijn merrie stond ook gewoon 24/7 buiten en werd fanatiek dressuur mee gereden en wedstrijden op Z1 niveau. We hebben toen een jachtmodel geschoren. Wel dekens op.
Het enige vervelende er aan vond ik dat als er een wedstrijd ‘s avonds was je met een zaklamp in het donker je paard in de wei moest gaan zoeken. En dus ook weer terug zetten zo ongeveer op de tast. Verder prima.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:30

Wauw; 24/7 buiten word direct weer met moeder geassocieerd?


Ik ben juist blij dat onze schimmels nooit in zo'n vieze met schijt gevulde stal hoeven te slapen. Zand van de paddock veeg je er makkelijker af. :)

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 24/365 buiten en fanatiek rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:39

Maar wat noemen jullie fanatiek rijden?
Eens in de maand een lesje op B niveau of Z2 starten? Een BB parcours twee maal per jasr, of een regelmatige concours ruiter?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Fientj, Hannanasjuh, Hennos, laran, RoRo44, s0173957, Schrompeltje en 33 bezoekers