Kuddedilemma's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Kuddedilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 20:42

Hoi,

Ik heb een weide/kudde dilemma en ik weet niet precies wat ik met dit bericht wil bereiken, maar blijkbaar moet ik even alles voor mezelf op een rijtje krijgen...

Ik heb 2 merries, moeder en dochter. Moeder is vrij dominant naar andere paarden, dochter wil onophoudelijk spelen. Ik probeer ze al een jaar in de kudde te krijgen, maar niemand wil mijn pony's (met af en toe een gebruiksaanwijzing) bij ze in de wei hebben.

Nu ben ik veel naar pony's aan het kijken om een weidemaatje aan te schaffen en ben ik vandaag zelfs daadwerkelijk bij een pony gaan kijken. Onwijs leuk beestje, waar ik wel wat mee zou kunnen gaan grondwerken en een meisje in de buurt wil een pony leasen. Lijkt een leuk verhaal, leuke pony, leuke prijs en eigenlijk alleen maar leuk.

Maar nog een pony erbij kost natuurlijk geld en het liefst wil ik ooit een paard, niet nog een pony (of het moet een grote E zijn ofzo). Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat ik na de zomer de pony van vrienden op pensioen krijg bij mij (maar dit kan ook nog een aantal jaar duren).

Er is dus voor mezelf een hoop onduidelijkheid. Ik wil ze in de kudde, ik merk vooral aan Pebbles (de dominante moeder) dat ze dat eigenlijk nodig heeft (heeft altijd prima in de kudde gefunctioneerd), maar het is natuurlijk ook veel beter voor haar 2-jarige dochter.

Ook heb ik overwogen naar een andere stal te gaan, maar de enige stal die aan het eisenlijstje voldoet is >30 minuten rijden vanaf mijn huis. Bovendien heb ik op de huidige stalling mijn vrienden en ook voor de paarden is het niet verkeerd (jaarrond weidegang, grote weides en ruime stallen) en voor de portemonnee is de huidige stalling dus ook best leuk :=
Het enige waar ik dus echt tegenaan loop is het kuddeverhaal.

Nogmaals, geen idee wat ik hiermee wil bereiken, maar een reactie zou fijn zijn!


siskeh
Berichten: 8674
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kuddedilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:51

Hoe bedoel je, niemand wil jou pony's bij ze in de wei hebben?

Wat betreft het willen inscharen in een kudde, ik denk dat het verstandig is om je dames apart in te scharen. is het misschien een optie om je 2-jarige in een opfok-kudde te plaatsen en de andere in een "volwassen" kudde.
Het is voor de ontwikkeling van beide waarschijnlijk beter om ff uit elkaar te gaan. (maar dit ook meer op mijn mening gebaseerd)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-18 20:54

siskeh schreef:
Hoe bedoel je, niemand wil jou pony's bij ze in de wei hebben?

Wat betreft het willen inscharen in een kudde, ik denk dat het verstandig is om je dames apart in te scharen. is het misschien een optie om je 2-jarige in een opfok-kudde te plaatsen en de andere in een "volwassen" kudde.
Het is voor de ontwikkeling van beide waarschijnlijk beter om ff uit elkaar te gaan. (maar dit ook meer op mijn mening gebaseerd)



Van de huidige stalling wil niemand mijn paarden erbij...
Ze zijn ook uit elkaar geweest, maar mijn oudere merrie (Pebbles, de moeder), kwam elke dag de wei uit omdat ze niet alleen kan staan en ook toen wilde NIEMAND Pebbles erbij hebben. Dus uiteindelijk zat er niets anders op om haar dochter terug te halen en weer bij haar moeder te zetten...

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Kuddedilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:24

Wat is dat nou voor gekkigheid ..
Niemand wil jou paarden erbij :?
Waarom dat dan?
Is het wel eens geprobeerd en wat gebeurde er dan?

Neem aan dat jij ook nog wel iets mag zeggen op die stalling

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Kuddedilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:26

Weet je ook waarom niemand z’n paard bij de jouwe wil hebben?

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kuddedilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:40

Ik vermoed dat Pebbles niet zo heel vriendelijk is naar anderen? Beetje lakschade zou ik als eigenaar wel accepteren maar het moet niet te gevaarlijk worden.

Soms wil een ruintje er juist bij helpen, die spelen graag dus de tweejarige heeft een speelmaatje en de oudere merrie is mogelijk iets om mee te sjansen, en niet zo zeer tegenop te boksen. Soms werkt een juist overduidelijke leidmerrie beter, omdat de merries die dominant zijn op een zeer onrustige manier, eigenlijk de leiding niet kunnen handelen. Eén a twee keer op de plaats gezet door de natuurlijke leider en de rust is terug. Maar die moet je wel net kunnen vinden..

Verder is het vooral aan jou, maar ik kan me de twijfels goed voorstellen. Als deze pony door gaat dan is dat voor lange tijd of maar tijdelijk? En wat nu als het niet goed klikt?

"Een draver, is gaver" :D

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Kuddedilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 07:41

Bedankt voor de reacties

Niemand wil Pebbles erbij omdat ze inderdaad nogal duidelijk is in haar signalen. Ze blijft niet door slaan ofzo, maar ze is wel van het oren plat, erop af rennen en kont er naartoe draaien. Als ze dan nog niet weg zijn kunnen ze wel een trap verwachten.

Ik denk dat het pure onzekerheid is, met rijden en grondwerk kan ze als ze losgelaten wordt ook zo vreselijk onzeker zijn en twijfelen. Vorig jaar hebben we een fjord erbij gehad, die heeft haar even op haar plaats gezet en ik heb haar toen nog nooit zo rustig gezien. Helaas is hij een overeter en kon hij echt nuet 24 uur naar buiten...

Vorige week zijn er nieuwe mensne gekomen, een gezin heeft 2 ruinen en de ander 1 merrie. Die staan met drieeen bij elkaar en van de eigenaar van de merrie mag ze erbij, die van de ruinen heb ik nog niet gesproken. Dat zou een uitkomst zijn.

Gisteravond belde ik nog om de pony af te zeggen (ondanks de vele twijfels, wat een leuk ding), ‘gelukkig’ was ze al verkocht, scheelde mij weer een hoop spijt. Een pony erbij zou wel voor langere tijd zijn, en idd klik is dan heel moeilijk...

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Kuddedilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 09:05

Een ‘spannende’ dag vandaag. Pebbles en Bailey komen in de kudde. Ik hoop dat Pebbles gelijk op haar plek wordt gezet en zich niet te veel misdraagt :=

Ik ben wel heeeel blij dat ik echt bijna op het punt stond om óf een pony te kopen óf te verhuizen, dat deze mensen op stal kwamen en het uit zichzelf voorstelden :D

AnnoNiemand

Berichten: 867
Geregistreerd: 16-05-18

Re: Kuddedilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:12

Hoe is het gegaan ts?

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Kuddedilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 08:57

Ze staan momenteel met 1 merrie erbij, de 2 ruinen die een week of 2 geleden gekomen zijn, zijn alweer weg. Wel jammer, want het ging verbazingwekkend goed.

Maar ze staan nu lekker met 3 en dat ie ook al fijn!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Kuddedilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:14

Oh dat is ook al heel fijn.

koeien op de weg...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers