Hoe maak je het beste paardenhooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Hoe maak je het beste paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 22:35

Wij hebben extra land waar we een loonwerker hooibalen van laten maken (midi balen in plastic)
Ik laat het nu vaak aan hem over, maar vorig jaar hebben we daardoor pas eind augustus gehooid.

Ik was benieuwd wat nu het beste hooi maakt (goed droog stengelig paardenhooi)?
Vragen bijvoorbeeld:
- waar hebben jullie je wei mee gezaaid?
- hoe bemesten jullie het?
- gooien jullie er nog meer spul op? Kalk?
- wanneer hooien jullie? Vanaf een bepaalde maand? Of als t gras is uitgebloeid? Heb wel na gehoord vanaf half juni ivm broei? Kan het nu al?
-hoe lang laten jullie het drogen na het maaien, hoe vaak schudt je per dag?
- hoe verpakken jullie je hooi ( ik heb geen eigen trekker en niet veel opslagruimte)
- etc etc


s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Hoe maak je het beste paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:43

Mijn mega ideale hooi van vorig jaar was van volgend 'recept' :)

Oud en onbemest wild gras uit een natuurgebied. Gehooid in augustus en dan 7 dagen gedroogd op het veld. Waarna het geperst is in grote balen (500kg) zonder plastic oid. Zijn er in oktober van beginnen voeren :)

Nu is ons eigen hooi op (ook gebruikt voor de koeien) en laat ik grote pakken graszaad hooi meekomen met de fourrage, die zijn specifiek voor paarden 'gemaakt' en zien er eigenlijk gewoon hetzelfde uit (ook qua geur en 'stekkigheid'...

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe maak je het beste paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:02

Wij hebben gezaaid met paardengras, welke weet ik niet.
We maaien zo laat mogelijk, het liefst pas wanneer het zo hoog is, dat het nog net niet omvalt/rot wordt van onderen. Op dit moment staat het dan ook nog steeds rechtop op het land.
Het is wordt wel bemest (gier), maar verder niets.
Het blijft over het algemeen 5 dagen liggen, maar bij heel goed weer, kan het ook wel eens korter. Wordt 1, soms 2x per dag geschud.
Er wordt gemaaid met een kneuzer.
We laten het verpakken in ronde baaltjes die staan opgestapeld in een hoek van het land met zijl er over heen.

Vooral de eerste snee vinden de paarden hier erg lekker, de tweede (en eventuele derde) snee vinden ze minder. Deze is vaak ook wat minder stengelig.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Hoe maak je het beste paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:22

Mijn hooi (kleine baaltjes, onverpakt) komt van het land van een vriendin. Wordt in augustus gemaaid, dus langstengelig en uitgebloeid. onbemest en droogt minimaal 6 dagen op het land.

mijn grote balen voordroog komen van vogeltjesland (natuurgebied). Mag niet worden gemaaid voor half juni en dan is het gewoon afhankelijk van het weer of het juni/juli of soms augustus wordt. Land wordt na het maaien 1x bemest met vaste mest. Wordt niet gesneden voor het in het pak gaat, dus is langstengelig en droogt minimaal 4 dagen

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Hoe maak je het beste paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 10:03

Mooie tips al!
Mijn loonwerker zei dat we nu minimaal nog 2 weken moesten wachten, omdat het gras nog te 'fris' was..

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Belgiƫ,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:42

Wij hebben al gehooid dit jaar,het weidegras was zo lang dat het al omviel,en in bloei kwam.
De wei is bemest geweest in maart,en vorig jaar nog gesproeid tegen onkruid.
Het hooi heeft 6 dagen gedroogd en 2x per dag hebben we het gekeerd.
Laten persen in kleine baaltjes,droog hooi zonder plastic. Het is superzacht hooi en heel groenig!

pien_2010

Berichten: 43114
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:49

Weet je zeker dat het hooi wordt voor paarden, gezien het feit dat hij het in plastic draait? Want wij geven nooit hooi uit plastic. Is veel te rijk voor onze paarden.
Wij hebben 1,5 ha land. Onbespoten. Onze buuf hooit in augustus en werkt het gras elke dag om totdat het helemaal droog is. Er zitten allerlei gezonde plantjes in. Na het hooien en verwijderen van de grote balen eten de koeien het land paar weken kaal en dan laten we het veld weer rusten.
Onze sobere paarden geven we het pas 1 jaar later. Anders vinden ze het veel te lekker en eten ze te veel. Ze staan altijd op gras behalve in de winter krijgen ze hooi bijgevoerd. Hiernaast emmer met vitamines en mineralen krijgen ze vaak.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-05-18 10:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:50

Volgens mij hadden wij het mooiste paardenhooi als de schapen erin waren geweest.. Die eten het malse gras eruit en laten juist het sprieterige staan.. Qua mest deed mijn vader niet veel bijzonders geloof ik.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:56

pien_2010 schreef:
Weet je zeker dat het hooi wordt voor paarden, gezien het feit dat hij het in plastic draait? Want wij geven nooit hooi uit plastic. Is veel te rijk voor onze paarden.
Wij hebben 1,5 ha land. Onbespoten. Onze buuf hooit in augustus en werkt het gras elke dag om totdat het helemaal droog is. Er zitten allerlei gezonde plantjes in. Na het hooien en verwijderen van de grote balen eten de koeien het land paar weken kaal en dan laten we het veld weer rusten.
Onze sobere paarden geven we het pas 1 jaar later. Anders vinden ze het veel te lekker en eten ze te veel. Ze staan altijd op gras behalve in de winter krijgen ze hooi bijgevoerd. Hiernaast emmer met vitamines en mineralen krijgen ze vaak.

Volgens mij is wel of geen plastic geen maat voor hoe rijk het hooi is wat er in gaat, het is maar net wat de voorkeur is voor verpakken.

pien_2010

Berichten: 43114
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoe maak je het beste paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:59

Maar dan broeit het toch na, heet dat niet fermenteren? Onze buuf doet dit ook zo vroeg en heeft mij verteld dat ik dit echt nooit aan de paarden mag geven daar het echte koeien voer is.
Dus ik zou dat goed navragen want TS laat ook al vroeg hooien en dan is volgens mij het gras veel rijker.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:09

Wat ideaal is ligt nogal aan je paarden en wat je er mee doet.

Voor 2 warmbloed sportpaarden (waarvan er 1 22 is) wil ik niet te stengelig maar juist eiwitrijk voordroog. Dus drijfmest, kunstmest en in mei al maaien.
Als ik koudbloeden zou hebben zou ik misschien wat langer wachten met maaien. Of ik de kunstmest achterwege zou laten weet ik niet. Misschien minder of een langzamere variant kiezen. Drijfmest zou ik altijd doen. Gras moet voedingsstoffen hebben om te kunnen groeien anders krijg je van dat suiker rijke stress spul.

Grassamenstelling is hier redelijk kruiden/onkruid rijk. Paardenbloem, wegebree etc. Maar als dat te gek wordt zaai ik door met engels raaigras. Dat zou ik voor schralere paarden niet doen. Dan zou ik kiezen voor een ander mengsel.

Dan is er nog veel afhankelijk van het weer rondom je maaien. Heeft het gras naar volle potentie kunnen groeien met voldoende temperatuur en water? Of staat het te snakken naar water?
Op welk moment van de dag heb je gemaaid?

Ik heb in tegenstelling tot pien_2010 dan weer helemaal niets tegen voordroog. En waag mij niet meer aan hooi. Duurt te lang, te veel risico met het NL weer en een beetje te veel stof en ik heb een kuchend paard. Op voordroog doet die oude hier het al alle 19 jaar dat hij bij mij is goed. Het gaat hier wel als bijna hooi het pak in. Soms is dat na 3 dagen al (30 graden en veel wind) soms na 5 dagen.

Schudden doen we vaak 2 keer per dag. Maar dat ligt ook weer aan het weer, de lengte van de dagen en hoe dik het er op ligt. Soms is 1 keer per dag ruim voldoende. Wij proberen zo weinig mogelijk te schudden. Je breekt er op het einde toch vaak de bladstructuur mee. Dus goed is goed.

Het slechtste hooi wat we ooit gehad hebben was nadat we geen kunstmest gegeven hadden en het in het voorjaar heel lang droog was. Toen stond het als van die kwijnende plukken doorgeschoten hooi in de wei. Toen hadden we ook een veel te hoog suiker gehalte. En dan vinden de paarden het te lekken en krijg je van die dikkertjes.

Als het echt goed lukt (wat zelden gebeurt, te veel externe invloeden) hebben we suiker arm en eiwit rijk hooi. Dat vinden ze iets minder lekker waardoor ze vanzelf minder eten (onbeperkt) terwijl ze er veel voedingsstoffen uit halen. Dan heb je echt van die mooi bespierde droge paarden.
Nu rennen ze in het voorjaar met iets te veel spek op de ribben rond. Maar dat ligt niet zozeer aan mijn hooi maar aan het gras.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-05-18 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:11

Wel of geen plastic maakt niet zoveel uit, je kunt het immers ook vrijwel droog in plastic wikkelen.. Dan gebeurt er niet zoveel.. Doe je het na 1/2 dagen in plastic, dan krijg je persvoer (ik begreep dat die term niet altijd overal bekend is, maar zo ken ik het) Dat is iig die natte stinkende troep voor koeien (grote veeboeren maken dit in de bult, komt op hetzelfde neer..) Hooi wat niet in plastic gaat moet goed droog zijn, anders gaat het schimmelen en kun je het weggooien.. Het plastic beschermt hiertegen, dus als het niet helemaal goed droog is kun je voor plastic gaan. Dan heb je relatief droog 'hooi' in plastic wat niet schimmelt.

Mijn vader maakt ieder jaar beide, vorige week heeft hij grote balen gemaakt, dat ligt dan 4/5 dagen, was relatief droog en gaat in grote balen met plastic voor de schapen. Bij goed zomerweer worden het kleine hooipakjes, dan moet het echt 4/5 dagen goed zonnig zijn geweest. Soms doet ie het ook na 2/3 dagen al in grote balen met plastic, maar dat verkoopt hij dan vaak.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Hoe maak je het beste paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:41

Die natte troep ;) wordt hier kuil genoemd en dat is voor de koeien e.d. en als je het bijna droog in plastic wikkelt heet het voordroog en dat is prima geschikt voor paarden (wel ook deels afhankelijk van hoe bemest het land is en of het wel of niet gesneden wordt)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:42

Donja schreef:
Die natte troep ;) wordt hier kuil genoemd en dat is voor de koeien e.d. en als je het bijna droog in plastic wikkelt heet het voordroog en dat is prima geschikt voor paarden (wel ook deels afhankelijk van hoe bemest het land is en of het wel of niet gesneden wordt)


Ja ik gebruikte die benaming om het verschil aan te geven, ik ken het idd als persvoer (en kuil) :')

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 20:37

pien_2010 schreef:
Weet je zeker dat het hooi wordt voor paarden, gezien het feit dat hij het in plastic draait? Want wij geven nooit hooi uit plastic. Is veel te rijk voor onze paarden.


Ja het is wel heel droog als het er in gaat. Het is niet ideaal in plastic, maar we hebben niet genoeg opslagruimte overdekt momenteel helaas...

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:55

lindar1985 schreef:
Mooie tips al!
Mijn loonwerker zei dat we nu minimaal nog 2 weken moesten wachten, omdat het gras nog te 'fris' was..

Hier ook.
Ik wil zelf ook dat er nog iets meer structuur in mag komen (dat gebeurt als gras wat langer staat).

Mijn ene leverancier mag pas vanaf 16 juni hooien (vogeltjesland).
Vorig jaar was dat zeer mooi droog, lang stengelig hooi met veel structuur.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 09:32

Relaxed schreef:
Donja schreef:
Die natte troep ;) wordt hier kuil genoemd en dat is voor de koeien e.d. en als je het bijna droog in plastic wikkelt heet het voordroog en dat is prima geschikt voor paarden (wel ook deels afhankelijk van hoe bemest het land is en of het wel of niet gesneden wordt)


Ja ik gebruikte die benaming om het verschil aan te geven, ik ken het idd als persvoer (en kuil) :')


Maar kuil of persvoer droogt veel korter. Onze buurman maakt dat ook, en dat maait hij ook al als het veel korter is.
Dat is heel anders dan dat je het uit laat bloeien en 5 dagen droogt. Dan komt er mooi hooi uit een plastic baal (als er toch niet stiekem gaatjes in het plastic hebben gezeten)

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 09:37

pol013 schreef:
Wat ideaal is ligt nogal aan je paarden en wat je er mee doet.

Voor 2 warmbloed sportpaarden (waarvan er 1 22 is) wil ik niet te stengelig maar juist eiwitrijk voordroog. Dus drijfmest, kunstmest en in mei al maaien.
Als ik koudbloeden zou hebben zou ik misschien wat langer wachten met maaien. Of ik de kunstmest achterwege zou laten weet ik niet. Misschien minder of een langzamere variant kiezen. Drijfmest zou ik altijd doen. Gras moet voedingsstoffen hebben om te kunnen groeien anders krijg je van dat suiker rijke stress spul.

Grassamenstelling is hier redelijk kruiden/onkruid rijk. Paardenbloem, wegebree etc. Maar als dat te gek wordt zaai ik door met engels raaigras. Dat zou ik voor schralere paarden niet doen. Dan zou ik kiezen voor een ander mengsel.

Dan is er nog veel afhankelijk van het weer rondom je maaien. Heeft het gras naar volle potentie kunnen groeien met voldoende temperatuur en water? Of staat het te snakken naar water?
Op welk moment van de dag heb je gemaaid?

Ik heb in tegenstelling tot pien_2010 dan weer helemaal niets tegen voordroog. En waag mij niet meer aan hooi. Duurt te lang, te veel risico met het NL weer en een beetje te veel stof en ik heb een kuchend paard. Op voordroog doet die oude hier het al alle 19 jaar dat hij bij mij is goed. Het gaat hier wel als bijna hooi het pak in. Soms is dat na 3 dagen al (30 graden en veel wind) soms na 5 dagen.

Schudden doen we vaak 2 keer per dag. Maar dat ligt ook weer aan het weer, de lengte van de dagen en hoe dik het er op ligt. Soms is 1 keer per dag ruim voldoende. Wij proberen zo weinig mogelijk te schudden. Je breekt er op het einde toch vaak de bladstructuur mee. Dus goed is goed.

Het slechtste hooi wat we ooit gehad hebben was nadat we geen kunstmest gegeven hadden en het in het voorjaar heel lang droog was. Toen stond het als van die kwijnende plukken doorgeschoten hooi in de wei. Toen hadden we ook een veel te hoog suiker gehalte. En dan vinden de paarden het te lekken en krijg je van die dikkertjes.

Als het echt goed lukt (wat zelden gebeurt, te veel externe invloeden) hebben we suiker arm en eiwit rijk hooi. Dat vinden ze iets minder lekker waardoor ze vanzelf minder eten (onbeperkt) terwijl ze er veel voedingsstoffen uit halen. Dan heb je echt van die mooi bespierde droge paarden.
Nu rennen ze in het voorjaar met iets te veel spek op de ribben rond. Maar dat ligt niet zozeer aan mijn hooi maar aan het gras.



Grappig zeg, jij doet altijd het tegenover gestelde van wat ik altijd geleerd heb. Maar geen Knorrende buiken bij jou?
Ik geef 24/7 hooi aan een hele gemengde kudde, en mijn paard wordt snel dik. dan lijkt me zulk energierijk hooi niet echt handig ofwel?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:00

Ik denk er ongeveer net zo over als Pol013 :j

Wat voor hooi/ voordroog wil je? Wat is de grondsoort, bemestingstoestand, kwaliteit van de zode van je land.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:08

Hier wordt niet bemest en maar 1x per jaar gemaaid. Elke 5 tot 7 jaar wordt er geploegd (dit jaar de helft gedaan) en afgelopen week is er weer gezaaid.

Vorig jaar hebben we in juli gemaaid.
Laten het minimaal 7 dagen op het land liggen, eerste 2/3 dagen 2x per dag schudden, daarna 1x per dag. Wordt op grote rollen gedraaid, niet in plastic.

Kunnen ca 20 grote balen hooi op zolder kwijt.

Trouwens altijd heel mooi stengelig, groen en fris hooi met hele goede waarden (eiwitrijk, suikerarm en redelijk hoog in energie). Paarden krijgen winter onbeperkt hooi, maar hebben te weinig aan arm hooi vanwege de temperaturen hier (-20/-30).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:46

lindar1985 schreef:
Maar kuil of persvoer droogt veel korter. Onze buurman maakt dat ook, en dat maait hij ook al als het veel korter is.
Dat is heel anders dan dat je het uit laat bloeien en 5 dagen droogt. Dan komt er mooi hooi uit een plastic baal (als er toch niet stiekem gaatjes in het plastic hebben gezeten)


Ja dat schrijf ik in mijn eerdere post toch ook ;)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:30

Citaat:
Grappig zeg, jij doet altijd het tegenover gestelde van wat ik altijd geleerd heb. Maar geen Knorrende buiken bij jou?
Ik geef 24/7 hooi aan een hele gemengde kudde, en mijn paard wordt snel dik. dan lijkt me zulk energierijk hooi niet echt handig ofwel?


Nee prima juist en keurige mest. Heb er 1die in de zomer wat water bij de mest heeft maar dat is alleen als het Gras de grond uit giert. Op alleen hooi juist alles keurig.
Hier ook 24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer. Maar zoals ik aangeeft was juist het eiwit rijke suiker arme spul ideaal. Dan stoppen ze iets eerder met eten.


Anoniem

Re: Hoe maak je het beste paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:45

Ik denk dat je voor het beste advies het hooi dat je nu hebt op kunt sturen naar de Pavo Ruwvoercheck. Dan weet je precies hoeveel suikers, energie en eiwitten er nu in zitten, en kun je vervolgens aan Pavo vragen hoe je die score voor dit jaar nog kunt verbeteren. Dat kan hem zelfs zitten in hoe laat op de dag je maait, maar daar kunnen zij je alles over vertellen.

Wat ik zelf nooit helemaal begrijp is de uitspraak dat verpakt hooi/voordroog veel te rijk is voor paarden? Wat is dan je definitie van rijk?
Bij ons op stal voeren ze namelijk voordroog/hooi uit plastic balen dat de laagste suiker-, energie-, en eiwitwaardes heeft die pavo kan geven. Voor mijn paard is dat eiwit zelfs te laag want dan verliest hij spieren, en dus krijgt hij van een andere voorraad ingepakt hooi/voordroog waarvan de suiker en energiegehaltes nog steeds het laagst mogelijk zijn, maar de hoeveelheid eiwit gemiddeld is. Ik zou niet weten hoe je dat rijk kunt noemen.

Maar zoals anderen hierboven schreven doet ook niet elk paard het goed op hetzelfde hooi. De mijne heeft iets meer eiwitten nodig, de ronde pony's op stal doen het prima op de variant met minimaal eiwit. Als jouw huidige hooi je 100% bevalt, dan zou ik ook niet op zoek gaan naar boekjeswijsheid over wat de beste gehaltes in hooi voor je paarden zouden zijn, maar in overleg met Pavo (of welke andere organisatie dan ook) kijken hoe je de volgende maaibeurten die voor jou persoonlijk beste waardes het best kunt benaderen. :)

O, wij hebben trouwens geen last van rommelende buiken/slappe mest.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Hoe maak je het beste paardenhooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:47

Wij maaien twee keer per jaar en bemesten ook meestal twee keer. Een keer met kunstmest en een keer injecteren, bij voorkeur koeien- en varkensmest gemengd. Als na deze week de weersvoorspellingen er goed genoeg uitzien voor een paar dagen zon, wordt er de eerste keer gemaaid. Het staat nu al een tijdje in het zaad en mag er nu wel vanaf. We maaien altijd 's avonds, omdat er dan minder suikers in het gras zitten dan 's morgens, draaien dan twee of drie dagen twee keer per dag, en de laatste dag in het pak. We laten het in plastic wikkelen, omdat we het buiten opslaan, maar het komt er bijna als hooi uit. Ploegen en zaaien doen we niet, we hebben een "oude" wei met verschillende soorten kruiden in het gras, hooguit dat we bv een kapotgelopen stukje bij een doorgang eens wat bijzaaien.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-18 21:06

Speedster schreef:
Wij maaien twee keer per jaar en bemesten ook meestal twee keer. Een keer met kunstmest en een keer injecteren, bij voorkeur koeien- en varkensmest gemengd. Als na deze week de weersvoorspellingen er goed genoeg uitzien voor een paar dagen zon, wordt er de eerste keer gemaaid. Het staat nu al een tijdje in het zaad en mag er nu wel vanaf. We maaien altijd 's avonds, omdat er dan minder suikers in het gras zitten dan 's morgens, draaien dan twee of drie dagen twee keer per dag, en de laatste dag in het pak. We laten het in plastic wikkelen, omdat we het buiten opslaan, maar het komt er bijna als hooi uit. Ploegen en zaaien doen we niet, we hebben een "oude" wei met verschillende soorten kruiden in het gras, hooguit dat we bv een kapotgelopen stukje bij een doorgang eens wat bijzaaien.


Ik dacht dat je juist vanwege het fructaan dan weer sochtends moest maaien?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, greendragon, herous en 93 bezoekers