Tips gevraagd voor bak en paddock aanleggen op kleigrond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Tips gevraagd voor bak en paddock aanleggen op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 14:01

Binnenkort de mogelijkheid om de paarden bij huis te zetten.

Wij willen een paddock aanleggen voor de wintermaanden, graag tips hoe ik dit het best kan aanpakken op zware kleigrond, zodat ze in de winter met redelijk droge voeten kunnen staan.

In het najaar gaan wij de bak aanleggen, graag hoor ik tips en ervaringen hoe we dit het beste kunnen doen op de klei.Welk zand en welke onderlaag?
De bak mag best wat nat zijn maar absoluut niet zwaar!
We hebben aan 1 kant een sloot liggen, dus qua afwatering zitten we denk ik goed.

Wie heeft de juiste tips en ervaringen om dit project goed aan te pakken voor de komende jaren op de klei?



Mizora

Berichten: 18074
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:13

Het is lastig, onze bak is wel zwaar, hoewel veel sproeien wel helpt, dus dat raad ik je zeker aan om goed aan te leggen. Ook aanleggen bovenop de klei met doek ertussen en bij voorkeur drainage ingegraven dicht onder het doek, maar het blijft problematisch.

Wij hebben ons weiland volledig laten draineren, dat is niet voldoende om het droog te houden (ondanks ook laten ploegen, hellingshoek aanpassen naar richting de sloot, etc), maar de omloop blijft wel vrijwel volledig droog. Dat is 15-20cm zand, 4-5m breed, dat dus aan twee kanten kan afwateren, naast de drainagebuis die er onderdoor loopt. Maar hij kan 's zomers wel zwaarder zijn. Er ligt overigens een mengsel van bakzand en nog iets in, dankzij de analfabetische werknemer van de loonwerker (foutje bedankt, ze hadden hem naar de verkeerde hoop gestuurd bij het zandbedrijf).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

mirim

Berichten: 4396
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Tips gevraagd voor bak en paddock aanleggen op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:18

Inderdaad wat mizora zegt, als je zand wilt: draineren, wegendoek en dan zand erop.
Grof zand , anders slaat het dicht en heb je alsnog en drijfnatte paddock bij regen.
Maar misschien is het nog beter om te bestraten ? Dan houden ze waarschijnlijk drogere voeten als met een zandpaddock .
Je kunt dit makkelijker schoonhouden. Hooi voeren is ook beter vanaf stenen dan vanaf zand.
De paarden kunnen alleen niet rollen, dat is misschien wel jammer.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Tips gevraagd voor bak en paddock aanleggen op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:23

kom hier eens langs, we hebben niet een PP zoals gebruikelijk met een rondlopende 'track' omdat ons land te smal is, maar wel een pad en paddock. Alles op kleigrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:59

Ik ga ook even volgen. Als het goed is komt de loonwerker eerdaags langs om de aanleg van onze paddock (20×30) te bespreken.

Wij zitten helaas ook op klei en ik heb geen sloot rondom het perceel liggen. Ik wil gaan bekijken of verticale drainage bij ons een mogelijkheid is. Normale drainagebuizen wil ik sowieso niet. Zelfs met de juiste mantel voor klei en regelmatig doorspoelen zijn die krengen beperkt houdbaar en ik heb geen zin om elke zoveel jaar de boel weer open te moeten laten graven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, laran en 18 bezoekers