Stro prijs en stalling geld omhoog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
frensje
Berichten: 719
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Haarlem

Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 14:12

Ik hoor momenteel dat op veel pensionstallen de stallingsprijs hoger wordt omdat de stro prijzen enorm schijnen te stijgen. Bij ons op stal is dit nog niet het geval maar de pensionhouder denkt aan een verhoging per september. Hoeveel zei hij niet.

Zijn bij jullie de stallings prijzen al omhoog gegaan en zo ja met hoeveel?

Hard work pays off


Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:13

De onze is enkele maanden geleden verhoogd met 20 euro.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:14

De stalprijzen gaan iedere keer omhoog als het stro en het hooi duurder wordt, maar zelden omlaag als t weer goedkoper wordt.

Mijn pensionhouder koopt niets in maar verbouwd alles zelf, dus ik sta al jaren voor t zelfde tarief.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

frensje
Berichten: 719
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 14:25

Ik denk idd dat als het stro goedkoper wordt de prijzen niet meer dalen.

Hard work pays off

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:31

Eigenaresse van een paard wat ik was wezen rijden vertelde me dat haar stalbaas het stalgeld met 50 euro omhoog had gegooid begin dit jaar :') Sta je dan lekker, met een stal die al duur was, en dan nog effe 50 euro duurder wordt. Ook het hooi is in die streek heel schaars vertelde mijn trainster, die daar vlakbij haar stal heeft.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:32

Waarom zou stro duurder worden? Er is nog helemaal geen teken van slecht weer tijdens de oogst..

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:34

Heleennn schreef:
Eigenaresse van een paard wat ik was wezen rijden vertelde me dat haar stalbaas het stalgeld met 50 euro omhoog had gegooid begin dit jaar :') Sta je dan lekker, met een stal die al duur was, en dan nog effe 50 euro duurder wordt. Ook het hooi is in die streek heel schaars vertelde mijn trainster, die daar vlakbij haar stal heeft.


Einde van de week staat er weer massaal goed hooi te koop geen noodzaak voor schaarste... het is nog niet eens juni.. als het nu al eind augustus is er is nog niets gehooid krijg je schaarste... nu is er zat ruwvoer te krijgen.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:36

De prijzen van hooi en stro zijn doorgaans helemaal geen reden om het stalgeld te verhogen. De hebzicht van de stalbaas vaak wel :D
Al is het van deze tijd hoor - alles wordt duurder, zelfs de Action. Met die wind gaat het stalgeld gewoon mee.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ajesca123

Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:49

Dat is ieder jaar rond deze tijd weer een vraag die gesteld wordt door meerdere mensen die een paard ergens in pension hebben.
Eind van de voorraad van vorig jaar is in zicht want vaak heeft de stalbaas dan niet voldoende ingekocht en de nieuwe oogst bij de loonwerker is nog niet klaar.
Dan moet de pensionbaas inderdaad duurder inkopen omdat daar door de verkoper handig op ingespeelt wordt.
Beetje jammer dat de pensionklanten daar de dupe van zijn.
Altijd weer een reden blijkbaar om de prijs omhoog te gooien.
Zoals al gezegd komt binnenkort de eerste snede hooi vast weer binnen en ligt er eind van de zomer weer meer dan genoeg hooi en stro.
Of het regenseizoen moet ineens toeslaan maar dat lijkt me sterk :roll:
Heb jarenlang zelf ingekocht en pas 1 keer meegemaakt dat de oogst echt slecht was ivm periode van teveel droogte en daarna teveel regen en dus toen een hogere prijs betaald.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:52

Bij ons wegens stijgende kosten een verhoging van €5 per maand. Had niet met stro te maken maar andere kosten die duurder worden zoals elektra. maar vlg mij had hij al 2 jaar de prijzen niet verhoogd dus kan er prima mee leven.

Als zelfstandig ondernemer merk ik zelf ook dat de prijzen van mijn benodigdheden omhoog gaan en verhoog dus ook jaarlijks of tweejaarlijks mijn tarieven. Meeste zelfstandig ondernemers ontkomen daar echt niet aan omdat de meeste kosten nou eenmaal stijgen. €50 in 1 klap vind ik dan wel weer erg veel...

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:55

robert45 schreef:
Heleennn schreef:
Eigenaresse van een paard wat ik was wezen rijden vertelde me dat haar stalbaas het stalgeld met 50 euro omhoog had gegooid begin dit jaar :') Sta je dan lekker, met een stal die al duur was, en dan nog effe 50 euro duurder wordt. Ook het hooi is in die streek heel schaars vertelde mijn trainster, die daar vlakbij haar stal heeft.


Einde van de week staat er weer massaal goed hooi te koop geen noodzaak voor schaarste... het is nog niet eens juni.. als het nu al eind augustus is er is nog niets gehooid krijg je schaarste... nu is er zat ruwvoer te krijgen.

Ik begrijp niet goed waar je reactie vandaan komt, ik spreek over de periode begin 2018. Dat is dus de oogst van 2017 en niet van dit jaar.

frensje
Berichten: 719
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 15:10

Hier in Noord-Holland hoor ik niks anders over stro wat duurder wordt omdat er tekorten zijn. Ik heb geen verstand van stro. Volgens mij komt het stro bij ons op stal uit Frankrijk. Per september zouden de prijzen opnieuw worden bekeken en volgens mijn pensionhouder was/is er fors tekort aan stro nu dus zouden de prijzen in september omhoog gaan.

Edit: als de prijzen van gas, water, stro etc stijgen, lijkt het mij normaal dat de stalprijzen ook stijgen maar €50,- pm vind ik wel erg fors.

Hard work pays off

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:13

Ja op de manege waar ik vroeger lang gestaan heb kwam het stro ook uit frankrijk, prachtige kwaliteit. Maar als de oogst slecht was geweest was er inderdaad snel een tekort, dat herinner ik me nog goed.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:13

volgens mij gaat het ook over stro en daarvan is al 2 maanden relatieve schaarste en dus hogere prijs. de laatste jaren is stro sowieso redelijk duur geweest en kwalitatief goed stro schaars. steeds meer landen waar NL stro van importeert oogsten het stro niet maar laten het liggen als extra voeding voor de bodem. op zich is het niet zo gek dat de stallingprijs dan iets omhoog gaat. 50 euro per paard per maand lijkt mij absoluut te veel. hooguit enkele euro's.

frensje
Berichten: 719
Geregistreerd: 12-11-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 15:17

Enkele euro’s is geen probleem maar ik hoor in de buurt over verhogingen van €40,- pm. Aangezien ik zelf geen verstand heb van stro prijzen vraag ik me dus af of dat reëel is.
Misschien moet ik eens een fourage handelaar bellen.

Hard work pays off

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:26

Stroprijzen zijn inderdaad hoger dan vorig jaar:
https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... g-262677E/

Grote balen 155€/ton i.p.v. 120€/ton
Kleine baaltjes 200€/ton i.p.v. 180€/ton (er gaan 40-60 baaltjes in een ton)

Weidehooi is iets goedkoper dan vorig jaar.
Grote balen 195€/ton i.p.v. 200€/ton

Engels raai juist weer duurder:
Grote balen 145€/ton i.p.v. 130€/ton

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

c_alsemgeest

Berichten: 20570
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:27

Wij gaan ook met 5 euro omhoog... maar deze stal is nog bijna nooit omhoog gegaan dus dat werd ook wel tijd hoor. :D

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Gwenvd

Berichten: 1722
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:29

Mag ik vragen waar je staat? Komen uit dezelfde regio en ik heb er nog niks over gehoord :) mag ook per pb

Strooigoed

hwn
Berichten: 4658
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:35

@Mizora, wauw, wat een prijzen voor stro! Ik koop kleine baaltjes, en betaal per ton ongeveer de prijs die jij opgeeft voor grote balen. Maar is mss doordat ik hier tegen de Franse grens zit.

Iemand zei dat het stalgeld niet mee zakt als hooi en stro zakken in prijs. Wel, ik heb stro en hooi ook nog niet zien zakken de laatste 10 of 15 jaar.


Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:29

En die prijzen die je daar noemt moet je als handelaar betalen. Dan komt er ook nog marge bij.
Kleine balen van goede kwaliteit zijn bijna niet te krijgen en de grote pakken stro komen hier inmiddels uit Spanje omdat er in Frankrijk niet veel meer te krijgen is.
Er worden kleine balen aangeboden voor meer dan 230€ per ton.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:47

Vjestagirl schreef:
De stalprijzen gaan iedere keer omhoog als het stro en het hooi duurder wordt, maar zelden omlaag als t weer goedkoper wordt.

Mijn pensionhouder koopt niets in maar verbouwd alles zelf, dus ik sta al jaren voor t zelfde tarief.


De BTW is per dit jaar gestegen van 6% naar 21%
Dat is een prijsstijging van 15%

Ik heb hooi van eigen land maar moet wel de loonwerker betalen die perst en wikkelt en de balen op de plek zet dus ook voor mij stijgen de prijzen voor ruwvoer en strooisel met 15%.


Deze 15% heeft dus niet te maken met de oogst maar met verhoogde belastingen op landbouw producten/arbeid.

Ik had het al gelezen ergens een aantal maanden geleden maar de loonwerker die kwam persen en wikkelen meldde het me ook persoonlijk even.

Ook ik zal mijn inclusief prijzen omhoog moeten gooien van het najaar. Ik wacht nog even de rekening van het loonbedrijf af om te kijken wat mijn kostprijs per baal wordt. Je hebt namelijk vaak ook nog de gewone prijsstijging op persen en wikkelen per baal en de prijsstijging op de uurtarieven.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 27-05-18 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:50

Joyce, voor een particulier zeer vervelend maar voor een bedrijf die btw plichtig is kan die extra betaalde btw verrekend worden met de btw over hun eigen omzet die ze aan de belastingdienst moeten afdragen.

[o]

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:58

Maar het BTW tarief wat doorgerekend wordt aan de klant zal ook omhoog moeten neem ik aan? Het 6% tarief voor voer is dan namelijk vervallen.

Als ze dat niet door rekenen naar de klant betalen ze zelf wel de rekening. Je kunt volgens mij alleen BTW verrekenen met de BTW die je moet afdragen.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:21


Hutcherson

Berichten: 7295
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:28

Nog niks van gehoord! Die van ons staan de hele zomer buiten dus geen stro nodig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: saarie, wisja en 2 bezoekers