Stro prijs en stalling geld omhoog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 00:31

@joyce b

Het btw tarief van 6 procent op hooi en stro is helemaal niet verdwenen naar 21 procent. Hoe kom je daar bij als ik vragen mag?

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 06:39

Hier ook duurder stro en hooi (regio Oost-Vlaanderen). De reden daarvoor is dat hier het een hele slechte winter is geweest waardoor veel dieren veel of langer binnen hebben gestaan (zowel koeien als paarden) met als gevolg dat het hooi en stro er door vloog. Daarom nu hier schaarste. Maar dit jaar heeft een vliegende start genomen wat betreft grasgroei dus t komt allemaal wel weer goed.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 06:45

Stro is enorm schaars geworden. Het verbouwen hiervan en vermaken tot stro kost inmiddels meer als Het oplevert.
Je zou denken met zo veel paarden in NL komt dat wel goed maar stro is immers een bij product voor de boer.

Ik ging van 45 euro met mega pak naar 90 per mega pak. En de midi balen van 15 naar 25 euro.

Ze moeten nu importeren uit Duitsland, Frankrijk en evt nog zuidelijker. Maar ook daar raakt het op.. :(
Stro prijzen zullen alleen nog maar meer gaan stijgen.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 06:53

Hier is het ook ik dacht 11 euro per baal duurder geworden. Met 70 paarden op stal ben je er snel doorheen, dus er moet flink in gekocht worden. :=

Het pensiongeld is dus ook bij ons duurder geworden, net als dat de prijzen van de manegelessen omhoog zijn gegaan. Niemand die het wil, maar een andere keus is er nu even niet.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 07:29

robert45 schreef:
@joyce b

Het btw tarief van 6 procent op hooi en stro is helemaal niet verdwenen naar 21 procent. Hoe kom je daar bij als ik vragen mag?


Wat je zegt klopt inderdaad. Het BTW tarief op diervoeders is nog steeds 6%.
Echter de BTW op agrarische diensten is wél omhoog gegaan naar 21%. Als je dus hooi van eigen land laat persen valt de rekening van de loonwerker wel hoger uit.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:48

Als de BTW op diervoeders en strooisels verkopen niet omhoog is gegaan zou dat schelen. Dat is fijn.

Maar Die 21% BTW hebben toch invloed op de productieprijs? En dat wordt toch door berekend aan de klant?

Of zou de boer aan de loonwerker 21% btw moeten betalen en dan zelf de verkoopprijs hetzelfde houden en maar 6% BTW doorberekenen waardoor hij 15% meer BTW moet betalen voor 1 baal dan hij via de klant weer terug kan krijgen? Dan krijgt hij zonder prijsverhoging toch netto minder per baal?

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:57

Ik heb t even bij mijn collega nagevraagd die zich bezighoud met de voerprijzen, hij geeft aan dat de prijs nu iets boven de €200 per ton ligt voor stro. Meestal krijgt hij halverwege de week weer nieuwe info.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:57

Bij ons is de stalhuur in een jaar tijd met 15 euro verhoogd, vorig jaar al met 5 euro vanwege vlas dat duurder werd en nu 10 euro vanwege weer vlas en dat er meer water en gas is verbruikt...maar goed, er zijn sinds vorig jaar ook 5 stallen bij gekomen, dus dat het water en gas meer is verbruikt lijkt mij logisch, maar 5 x stalhuur zou dat moeten compenseren lijkt mij, maar blijkbaar denkt de stalbaas er anders over.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:57

Melissa1996, stro is de halm van graan. Het wordt niet speciaal verbouwd voor het stro maar voor het graan.

Het is inderdaad een bijproduct of restproduct. Graan wordt nog heel veel verbouwd. Het is nodig voor onze voedselproductie en voordiervoeders. Ik denk niet dat er minder graan verbouwd gaat worden in de wereld met meer mensen te voeden.

Wel is het maken van stro ondergeschikt aan de kwaliteit van het graan. Maar de boeren hebben er wel belang bij hun stro zo duur mogelijk kwijt te raken omdat het extra inkomsten zijn. De weersinvloeden maken de productie van stro wel kwetsbaar. Soms worden oogsten gewoon verhakseld en over het land verdeeld

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:59

Stro wordt in de afgelopen jaren ook vaak gehakselt en weer ondergeploegd om zo wat meer structuur in de bodem te krijgen. Dit is vaak waardevoller dan een aantal € die ze er aan verdienen.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:01

Het graan van tegenwoordig heeft een de helft of meer kortere halm dan vroeger, waait/regent het niet snel plat. En veel boeren kiezen ervoor om het stro te verhakselen en onder te ploegen. Dubbelop dus, vandaar dat er steeds minder stro op de markt komt. Gelukkig heeft onze fouragehandel zijn vaste adressen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:03

Blij dat er meer alternatieven zijn zoals koolzaad- en hennepteelt...

Lucilofty
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:35

Mijn stal is ook met een klein bedrag verhoogd, maar ik denk dat dit niet per se door de stroprijs komt. Alles wordt duurder, dus niet heel onlogisch dat de stalprijs daarmee ook omhoog gaat. :)

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:41

De btw op loonwerk is idd gestegen van 6 naar 21% dus ja de kosten voor hooi en stro gaan dit jaar omhoog.

En Joyce B als de kosten om het te verwerken omhoog gaan maakt het soort gewas niets uit ;)

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:23

Hier ook een verhoging van 25 euro p/m omdat de stro prijzen omhoog gaan. Vind het best jammer want pony staat 24/7 buiten en wij gebruiken geen stro.

Hebben nu wel zo afgesproken dat ik geen (of heel weinig) mestdiensten nu heb. Want ja, het is toch 25 euro.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Stro prijs en stalling geld omhoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:35

Wij betalen per plak stro die je gebruikt, heb je een vies paard of mest je makkelijk uit dan ben je meer kwijt dan bij een schoon paard of netjes uitmesten.
Afgelopen winter was ik ca € 25 per 2 maanden kwijt aan stro.
Nou scheelt het ook dat bij ons de paarden de hele dag buiten staan in de winter.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:38

Hier ook een paar maanden terug voor alle paarden die op stro staan een huurverhoging van €15 per maand.
Hierbij gaven ze de info dat de prijs voor tarwestro was gestegen van €105/ton naar €150/ton.
En ze moesten mest gaan laten afvoeren, omdat ‘t te veel werd om te verwerken op eigen land.
Vind €15 dan best een redelijke prijs gevoelsmatig.
We kregen, omdat ze het ook vervelend vonden, als compensatie onbeperkt gebruik van de stapmolen (voorheen betaalde je in abonnement/per keer).
Nu in de zomer staan ze 24/7 op ‘t land en gebruikt niemand een stapmolen haha, maar ‘t idee snap ik.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:32

2017 was in Nederland een slecht strojaar. Ik heb al zeker 15 jaar mijn paard op koolzaadstro staan, maar mijn vaste leverancier kon mij dat deze winter niet leveren. Het was er gewoon niet, want allemaal verregend en verrot op het land. Ik had keuze tussen vlas en hennep uit Frankrijk, met de opmerking dat het nog niet zeker was dat er voldoende voorraad was voor de hele winter.

Als het stro/strooisel verder weg moet komen, wordt het in elk geval al duurder door de transportkosten. Brandstof, chauffeur enz. komt er dan allemaal bij.

Verder zijn de brandstofprijzen, en dus ook de diesel, (flink) gestegen. Dit telt door in de prijs van (import) stro en strooisel, maar ook hooi/kuil/voordroog wat nu geoogst wordt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:20

Caira schreef:
De btw op loonwerk is idd gestegen van 6 naar 21% dus ja de kosten voor hooi en stro gaan dit jaar omhoog.

En Joyce B als de kosten om het te verwerken omhoog gaan maakt het soort gewas niets uit ;)


Dat ging ook over dat er minder stro gemaakt wordt maar er gelukkig tegenwoordig ook meer andere soorten strooisel verbouwd worden dan het traditionele stro van graan.