1 pluk manen andere kant op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 00:33

Hoi!

Mijn paard heeft redelijk lange manen (flinke nek breedte) en heeft halverwege zn kam 1 handbreedte haar naar de andere kant hangen.
Zit daar een theorie achter? Ik hoorde een stalgenoot zeggen dat er dan iets geblokkeerd zit in de nek.

Weet iemand hier meer over?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:53

Zucht .... wat is je stalgenoot dr theorie over manen die aan 2 zijdes vallen?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:57

Dan hebben wij paarden opstal waar dan de hele nek knoert vast van zit := :')

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 01:42

Dat is toch gewoon een kruin.Zoals wij ook een kruin hebben.Waardoor je haar nooit goed zit.

Anoniem

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 02:11

Ik denk dat die theorie bij Padmavideos op Youtube vandaan komt, die hebben een interessante serie over hoe je kunt zien dat een paard zijn rug vasthoudt. Daarin komt de dierenarts van Equicare Plus ( ik dacht Karin Leibrandt?) die uitlegt dat ze bij paarden die vastzitten in de rug vaak ook geblokkeerd zijn in de nek en dat op het punt waar het paard de nek vasthoudt vaak een pluk manen de andere kant op staat.
Ik had dat nog nooit gehoord, maar weet wel dat mijn paard (dat zich overal vasthield) standaard een pluk manen de andere kant op had staan, en nu we sinds januari de juiste manier van revalideren hebben gevonden en hij nu eindelijk recht en voorwaarts neerwaarts loopt alle manen nu dezelfde kant op liggen. Erg grappig.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 02:24

Kijk naar je eigen hoofd. Je eigen haar valt toch ook altijd een kant op deels? Dat is gewoon waar je kruin zit. Of heb jij ook last van blokkades aan je linkerkant danwel rechterkant van je hoofd :+ ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 02:48

Het verschil is dat mensenhaar zo ongeveer uit je schedel groeit. ;) Bovendien zit tussen mensenhaar en schedelbeenderen ook nauwelijks tot geen functionele spierlaag, dus de kans dat je bovenop je hoofd een spierblokkade krijgt die ervoor zorgt dat je haar opeens de andere kant op valt is vrij minimaal. Dat betekent echter niet dat het bij paarden ook meteen onzin is.
Paardenmanen groeien boven een decimeter(s) dikke laag spieren, pezen en spek voordat ze ook maar in de buurt van bot komen, en dat bot bestaat bovendien niet uit een onbeweeglijke plaat, maar allemaal losse halswervels die extreem beweeglijk met elkaar verbonden zijn.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 03:01

xyzutu2 Maar hoe verklaar je dan shetlanders/ haflingers/ tinkers/ koudbloeden die manen aan 2 zijden hebben?? Of hoe de manen vallen na de geboorte, zit het veulen dan ook al vast in de nek?

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 07:22

Bedoelen ze niet het volgende:

Paard heeft normaliter alle haren naar een kant.
Er wordt een blokkade opgebouwd in de hals / deze is er.
Paard heeft ineens een pluk haren naar de andere kant hangen.
Blokkade wordt weg gehaald en pluk haren gaat weer terug.


Dan heeft het niets te maken met dat andere paarden manen aan twee kanten hebben hangen en dergelijke. Die zouden dan namelijk door een blokkade ook een pluk die normaal links hangt ineens naar rechts kunnen hebben.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 07:39

Blue_flower schreef:
Bedoelen ze niet het volgende:

Paard heeft normaliter alle haren naar een kant.
Er wordt een blokkade opgebouwd in de hals / deze is er.
Paard heeft ineens een pluk haren naar de andere kant hangen.
Blokkade wordt weg gehaald en pluk haren gaat weer terug.


Dan heeft het niets te maken met dat andere paarden manen aan twee kanten hebben hangen en dergelijke. Die zouden dan namelijk door een blokkade ook een pluk die normaal links hangt ineens naar rechts kunnen hebben.

Klopt. Als die ene pluk altijd eigenwijs de andere kant op valt dan is het een kruin. Als er ineens manen een andere afslag nemen dan anders dan kan dat er op wijzen dat er iets in de hals niet goed zit.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:06

Ik lees stilletjes mee. Mijn bijrijdpaard (tinker) heeft altijd al halverwege een pluk de andere kant op gehad maar deze is een paar week terug in 1x veel breder geworden eerst hing 10 cm die kant op nu wel 20 cm. Hij buigt rechtsom heel slecht en linksom vrij goed hij heeft dus echt 1 goede kant.
Als de theorie dus klopt zou het daaraan kunnen liggen en met trainen of fysio dus weer goed kunnen komen? Op de laatste 10cm na waarschijnlijk want die had hij met zijn 8ste ook al.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:11

Zou kunnen. Misschien dat de eigenaar er eens een osteopaat naar kan laten kijken? Kan ook dat hij gewoon scheef is en het probleem bij voorbeeld in de rug zit, en dat die manen er niks mee te maken hebben. Mijn ruin heeft in de zomer ook meer manen aan de linkerkant dan in de winter. In de winter hangt er links een pluk achter z'n oren. En in de zomer hangt daar die pluk plus nog wat manen er naast, en groeit de bovenste laag van de manen (hele korte haren) ook naar links. Over de hele manenkam. Het is geen pan en elke zomer wordt het meer. In de winter gaat het dan weer naar rechts.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:20

Het is wel zo dat hij nu veeeel meer manen heeft. Toen ik 3 jaar terug begon met bijrijden was het 1 grote klit. Na het uitborstelen was er niks meer van over.
Osteopaat zal hem niet worden ik ben ook de enige nog die naar hem toe gaat. Maar zal er eens over beginnen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:40

Lol dan snap ik niet dat Dexter zijn nek nog kan bewegen want daar gaat het werkelijk alle kanten op :P Aan zijn oren heeft hij manen aan beide kanten, dan heeft hij links even helemaal niks en dan weer random een dikke pluk manen. Aan de rechterkant heeft hij gewoon een volledige manenkam :')

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:44

Die link met vastzitten heb ik nooit gelegd, maar heb er twee met een pluk manen die de andere kant opvallen.

En zijn beide dieren met een behoorlijk uitgesproken karakter
Behoorlijk slim ook,ben dus wel benieuwd hoe dat dan bij de andere paarden hier zit
Laatst bijgewerkt door ellepel op 20-05-18 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:46

Granoek schreef:
Lol dan snap ik niet dat Dexter zijn nek nog kan bewegen want daar gaat het werkelijk alle kanten op :P Aan zijn oren heeft hij manen aan beide kanten, dan heeft hij links even helemaal niks en dan weer random een dikke pluk manen. Aan de rechterkant heeft hij gewoon een volledige manenkam :')

Dat komt doordat je niet leest. Jouw paard heeft dan gewoon kruinen in z'n manen.

Ellepel mijne is ook heul slim. Dat schijnt ook gelinkt te zijn aan die kruinen weer, hoewel een hogere hoeveelheid kruinen ook samen kan hangen met het ras van een paard.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:48

Ik lees wel, en ik zie nergens dat het niét gewoon een kruin kan zijn bij TS haar paard :)

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:50

Die van mij heeft bovenop een plek wat de andere kant op staat. Hij schuurt precies met die plek tegen zijn stalraampje. En ik gok dat de haarzakjes gewoon de andere kant zijn opgegroeid. Heb nog nooit de link gelegd met evt vastzitten van zijn nek en denk ook niet dat dat daar vandaag komt.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:52

Mijn oudste shetlander heeft manen volledig twee kanten ophangen. Mijn jongste jammer genoeg niet, die alles aan 1 kant met het schoft plukje de andere kant op. Zijn manen zijn heel dik en lang, dus ik zou willen dat het twee kanten op ging.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:16

Ik heb jaren geleden bij Linda Tellington gehoord 'pay attention if the manes split' dan kan dit een blokkade in de wervelkolom betekenen.
Het hoeft niet - maar opletten kan geen kwaad. 'Splitsen' gaat hier over een lengte van een of meerdere handbreedten - uiteraard bij een dier dat verder de manen aan 1 kant heeft.
Bij een fjord (rechtop) of bij shets of halingers (volop naar 2 kanten) zie je niets.

...en valt opeens een deel van de manen van jouw paard opzij: ik zeg met Linda:"please: opgelet - wat gebeurt hier....?"

Ik vertelde dit ooit aan mijn dierfysio en die bevestigde dit.

En een poosje geleden met vriendin naar een paard wezen kijken (=mogelijke koop) : dier had ook halverwege de manenkam een pluk van 2 of 3 handbreedten de andere kant op. (Plus dat het dier haar schouderbladen nauwelijks bewoog, de voorbenen nauwelijks voorbij de loodlijn uit de elleboog kwamen en de achterhoeven stapten niet eens in. Plus een lange, holle rug: "laat staan".)

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: 1 pluk manen andere kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:32

Ik heb ook wel theorien gehoord over links- of rechtsbenig in relatie tot de kant waar de manen afhangen.
Mijn paard heeft een duidelijke scheiding, geen blokkades gelukkig. Als we wedstrijd rijden vlecht ik hem keurig één kant op, maar de volgende dag hangt het weer de andere kant op.

Hij is 18 en loopt als een zonnetje.
Het hoeft dus niet persé iets van de gezondheid te zeggen.

Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 01:47

Ik vond het een bijzondere theorie. Ze had hem ooit ergens gehoord of gelezen. Ik was benieuwd of bokt er meer van wist.
Vorig jaar november/december was de osteo bij mn paard en heeft hem helemaal gecheckt en die gaf aan dat nek en rug prima was. Alleen slappe kniebanden maar daar is inmiddels al veel aan gedaan en werken we nogsteeds aan. Dus leek mij interessant. Hij heeft het al sinds ik hem ken. Hij had ooit korter haar toen pienkte het meer overeind, nu is het langer en valt het naar de zijkant.
Overigens is ie wel rechts georienteerd (net als ik) dus dat is zn voorkeurskant. Maar zn manenkam valt naar links. Ben ook benieuwd waarom ene paard hem naar rechts heeft en de ander naar links. Genetica?