Paard aan huis houden; ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 14:04

Dankjewel allemaal! Ik zal ook zeker het topic bekijken :)

Zelf mis ik heel erg het buitenleven; ben van kinds af in een dorpje opgegroeid met idd veel grond en groen/boerderijen om ons heen. Ben ook zeker bereid het werk ervoor te doen ;) Dus mij lijkt het ideaal!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:14

En je vriend?

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:17

Hier ook de paarden aan huis... Ik vind het heerlijk. 's morgens staan de paarden al over het hek te kijken waar we blijven, vanuit de keuken kunnen we ze zien.We hebben een paddock met inloopstal, met een kleine buitenbak. Daarnaast huren we het weiland van de buren. Paarden staan dus altijd buiten
Ik weet precies wat ze doen en hoe ze in hun vel zitten. Je kan nauwkeurig bepalen wat ze te eten krijgen ( en wat niet), hoeveel uur ze op de weide lopen... Voeren doe ik 4 x per dag.

Ja het kost veel tijd, ben al snel 1,5 uur per dag bezig met voeren en mesten. We hebben geiten ( op dit moment met lammeren), quessant schaapjes, 2 paarden en kipjes. Kost even tijd om te zorgen dat ieder z'n deel eten krijgt, maar als je er eenmaal handigheid in hebt. Moet zeggen dat het een hobby is van manlief en mij samen, dus wordt het werk ook evenredig verdeeld.

Zaterdags zijn we veel buiten aan het werk, maar dat vinden we ook leuk is echt hobby... Er is altijd wel wat te doen, zoals nu moet alles stroom weer aangepast worden i.v.m. de lammeren.

moet ook zeggen dat we telkens wat anders doen, deze zomer willen we graag een verhard pad door de paddock maken, omdat onze dochter in een rolstoel zit en ze dan makkelijker mee kan naar de paarden als het slecht weer is. En zo is er altijd wel wat. Manlief wil graag luxe stallen bouwen omdat hij dat mooi vindt, ik wil liever een grote inloopstal en zo blijven we bezig.. maar hey... dat is is hobby

Weggaan is altijd even regelen, maar dat is het toch al gezien de ziekte van onze dochter... Meestal wil de buurvrouw wel even wat doen. Dan zetten we hooi klaar en dat hoeft in principe alleen maar over het hek gekieperd worden..

Vakantie wordt wat lastiger, maar ook dat lukt wel als we dat zouden willen

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 14:39

@kamsel Mijn vriend is vooral geinteresseerd in paarden door mij :') Hij komt zelf uit de stad, maar hij vindt het altijd super om met de paarden/dieren bezig te zjjn

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 14:40

Klinkt super leuk Elizabeth85! Zoiets zien we ook een beetje voor ons!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:46

Wij hebben 7 paarden aan huis.
Maar ik ben bang dat onze situatie ( eigen boerderij aan de Ijslandse kust met heel veel land) zo ver van die van jou is dat je aan ons management/kostenplaatje weinig zult hebben.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 15:01

Kuggur schreef:
Wij hebben 7 paarden aan huis.
Maar ik ben bang dat onze situatie ( eigen boerderij aan de Ijslandse kust met heel veel land) zo ver van die van jou is dat je aan ons management/kostenplaatje weinig zult hebben.


Oh jeetje, ja dat zal er niet snel van komen :') Ben alsnog wel benieuwd wat je ongeveer kwijt bent! Is ijsland voor jullie ook goedkoper of ben je er vooral voor de omgeving? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:02

Ik ben heel blij met de paarden aan huis maar dat komt ook door de omstandigheden er omheen. Mijn ouders en ik wonen in een gesplitst huis, wij wonen bij de stal en zijn dus altijd dichtbij. Mijn zusje heeft ook een paard hier staan en is vaak hier. We delen dus al het werk door 3, waardoor je ook regelmatig een dagje niks hoeft behalve rijden/verzorgen, makkelijk op vakantie kan etc. Al het werk alleen doen zou écht geen optie zijn. Ten eerste omdat het te zwaar zou zijn, ten tweede omdat ik ik ben ook graag een keer een (of meer) dag(en) wat anders doe :) De vrijheid om (weliswaar in overleg met ouders/zusje) spontaan een weekend weg te gaan zou ik niet willen missen.
Stel dat mijn zusje haar paard verkoopt, dan gaat mijn pony ook echt terug naar een pensionstal wegens niet haalbaar meer thuis.

Qua kosten is het hier gelijk aan een pensionstalling. We maken elke maand een bedrag over naar de stalrekening. We sparen daarop elke maand zodat we de grotere kosten (jaarvoorraad hooi/stro, onderhoud trekker, onderhoud rijbaan, onderhoud stallen) makkelijk kunnen betalen. Maar, wij zijn dan ook begonnen met een stalgebouw wat al heel lang niet onderhouden was, slechte afrastering en onze bak is langzamerhand ook aan een nieuwe bodem toe. Als je zulke kosten niet hebt scheelt dat natuurlijk.

Dat gezegd hebbende; het is wel echt heel leuk. Je leert je paard veel beter kennen. Het is super gezellig om 's avonds nog even langs te lopen en een appeltje te brengen, handig om bij erg warm weer al heel vroeg te kunnen opzadelen zonder van openingstijden afhankelijk te zijn, en de meeste klussen rondom stal vind ik ook fijn om te doen :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:26

Rebecca28 schreef:
Kuggur schreef:
Wij hebben 7 paarden aan huis.
Maar ik ben bang dat onze situatie ( eigen boerderij aan de Ijslandse kust met heel veel land) zo ver van die van jou is dat je aan ons management/kostenplaatje weinig zult hebben.


Oh jeetje, ja dat zal er niet snel van komen :') Ben alsnog wel benieuwd wat je ongeveer kwijt bent! Is ijsland voor jullie ook goedkoper of ben je er vooral voor de omgeving? :)

Beetje moeilijk je harde cijfers te geven.
Het levensonderhoud is hier véél duurder.
Maar de boerij met bijbehorend land is veel goedkoper. De hoofdreden is dat hier ver afgelegen wonen, rond Reykjavík zijn zulke zaken ook niet te betalen voor gewone stervelingen.
Onze boerderij ligt aan zee, de kuststrook van ons is zo'n 4 km lang. Omheind land rond de boerderij is een kleine 100 ha, zowel braakliggend ( heide achtige vegetatie), als een 40 ha weide, waarvan we slechts 12 ha hooien, en de rest voor begrazing gebruiken.
Wat het nogal onwerkelijk maakt is dat er óók 2500 ha hoogland bij hoort, vrije natuur, niet omheind, en in de zomer grazen daar buiten onze schapen, en ook die van de buren ( en de onze zwerven ook verder weg). Daar ligt ook een meer waar we soms netten in leggen om arctische forel te vangen ( mmm).
Vraag je je nog steeds af waarom we hier zijn... ;)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:32

Okay kuggur, officieel jaloers _/-\o_

Ik vind mijn reis door IJsland nog steeds de meest indrukwekkende reis die we ooit gemaakt hebben.
Ik heb beeld bij jouw beschrijving


Maar ik ben heel blij met hoe we zelf wonen met de paarden en schapen aan huis, midden in de Randstad, bij schiphol.
Perfecte combinatie van buiten leven midden in de drukte van de randstad. Met paarden aan huis met weidegang

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 15:45

Haha inderdaad Kuggur heel indrukwekkend klinkt het! <3

Janouk; dan heb je wel het ideale plekje gevonden! Wij wonen momenteel zelf in Alphen aan den Rijn, maar zouden toch liever naar een meer "beboste" landschap willen verhuizen

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:13

[***] schreef:
Tja, achteraf..... Daar kan ik natuurlijk niets over zeggen.


Daarbij is eea ook nog afhankelijk of je ruwvoer moet kopen of zelf kan maken, in welk gebied je woont, wat de aankoop van je huis+grond is, staan er al stallen, rijbak enz enz.

Hoe wil je je paarden houden? Vindt je luxe hardhouten stallen een must? Of kunnen ze in een schuilstal met een paddock? Wat voor bodem wil je in je rijbak? Hoeveel land, grond vindt je voldoende? Wat voor omheining, is schrikdraad voldoende of wil je een hardhouten omheining? En zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan.


Voor nu ben ik zo blij dat ik kan voeren wat ik wil, zoveel ik wil, dat ik licht kan laten branden zolang ik wil, dat ze op het land gaan wanneer ik het wil, dat ik bepaal of de mest word opgeruimd en wanneer, dat ik niet afhankelijk ben van een pensionhouder die bepaalt of een beetje "muf" ruwvoer nog wel gegeven kan worden enz enz. En wat ik ook nog eens heerlijk vind, is dat er niemand tegen me loopt te kletsen als ik lekker in mijn pyama een rondje tussen mijn paarden doe <3 <3 <3 .

Heerlijk!

Ik geloof dat wij er behoorlijk hetzelfde instaan. De hoeveelheid werk hangt inderdaad heel erg af van hoe je je paarden wil houden (ik hoef bijvoorbeeld in het weekend echt mijn bed niet uit 's ochtends te voeren, ze hebben 24/7 ruwvoer beschikbaar).
Maar het maakt ook heel erg uit hoezeer je blij/tevreden kunt zijn met een pensionstal... Voor mij geldt dat ik nooit echt tevreden kon zijn, ik wilde mijn paard namelijk jaar rond minimaal de hele dag buiten en liefst altijd 24/7 buiten. Dat was in mijn regio vreselijk moeilijk te vinden dus de keuze was heel beperkt. Met als gevolg dat het heel erg ver weg was (last van files) of dat er belachelijke regels waren die je maar moest slikken, of dat de regels om de haverklap wijzigden (geen professionele stal). Ik had het over voor mijn paard maar ik vond het zelf dus echt vreselijk. Dat zal ik niet snel vergeten dus ik kan me echt niet voorstellen dat ik over tig jaar zal zeggen dat ik achteraf gezien geen paarden aan huis had gewild :n .

Nee hoor, ik geniet nog élke dag van mijn paarden die ik vanuit huis kan zien staan en van het zélf kunnen bepalen hoe ik ze hou en verzorg. Man wat een rijkdom (en rust)!

Maar sta je eigenlijk wel naar je zin op een pensionstal/weide (of zijn je eisen aan paardenwelzijn niet zo hoog) dan kan ik me goed voorstellen dat je het teveel gedoe/werk/geld vind zo aan huis dus dan zou ik er nog wel heel goed over nadenken als je er nog aan moet beginnen.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 16:20

GDG, ik kan het me helemaal voorstellen! Ik zou de zorg ook liever zelf in handen hebben, in plaats van het "half verzorgde" paard op een pensionstal met bv weinig weidegang.

Destijds mijn eigen paardje gehad, maar ben toen min of meer mee verhuisd naar de stal waar hij toen stond :') . Ik heb in de zomer daar altijd de stallen gedaan en ook meedere malen op het huis/de stal gepast als de eigenaren met vakantie waren. Soms werd er dan geholpen met voeren ed, maar ben me dus wel bewust van het werk. :) Hij stond daar iig veel buiten in de zomer, met een pony maatje erbij. Ik mis gewoon het doen en het zijn buiten.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:05

Hier ook de paarden aan huis, momenteel kost het bakken geld.
Net een stuk grond gekocht aan huis en dat wordt compleet opnieuw ingedeeld. Dus daar gaan duizenden euro’s naartoe.
Altijd druk met de verzorging en alles er om heen.
Maar ik zou niet anders willen. Ik kan het meest genieten van de knuffel momentjes tussen door verspreid over de dag. En de verzorging. Meer dan het rijden zelf.

Afbeelding

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:40

Suzanne F. schreef:
[***] schreef:
Ik heb ze sinds 3 jaar aan huis en vind het GEWELDIG, zou echt nooit meer op een andere manier paarden willen hebben.

Het is zoals kamsel zegt, een manier van leven en daar moet je heel bewust voor kiezen.

Ik houd bijv niet van op vakantie gaan, maar zoals Suzanne F. zegt is het een heel geregel als je wel graag op vakantie wil.

Een dag weg is geen enkel probleem vind ik. De kosten zijn voor mij een stuk lager dan toen ik ze nog in pension had. Ik kan ruwvoer van eigen land voeren en dat scheelt ook wel een stuk.


Wij hebben ze 20 jaar aan huis gehad en ik riep de eerste 10-15 jaar zeker nog dat het fantastisch was en ik nooit meer anders zou willen. Maar nu ik achteraf kijk besef ik pas wat den enorme impact het heeft gehad en wat een geld het heeft gekost. Niet eens het hooi, stro en voer. Maar vooral de faciliteiten en het onderhoud daarvan. Wat een werk en wat een geld heeft het gekost.


Zo heb ik het ook ervaren Suzanne. Altijd paarden aan huis gehad, inmiddels alles dood of verkocht op 1 na. Die is met mij mee verhuisd en staat nu in pension. Ze is inmiddels 10 en nu pas kom ik aan het doorrijden toe. De omheiningen en weides onderhouden kost zo ontzettend veel geld. Geld dat ook in bijkomende materialen gaat zitten. Je wil dan toch al snel zelf de boel kunnen onderhouden en dan heb je een trekker nodig, een weidesleep, een bakvlakker en eventueel materiaal om zelf te maaien.
Komt je tijdinvestering nog bij.
Ik ervaar met 1 paard in pension (ipv 5 aan huis) meer kwaliteit van leven. Het moeten is eraf.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:54

Wij gaan wel op zoek naar een huis met ruimte, omdat het ons nu veel meer tijd en geld kost.

Ik denk dat je heel goed moet kijken naar wat je hebt en wat je wensen zijn. Wij huren iets bij mensen aan huis die niks met paarden hebben. Al het onderhoud is voor ons en dat kost vanwege achterstallig onderhoud veel tijd. Omdat we er naartoe moeten en alles in de tijd moeten doen dat we daar zijn, is het voor ons soms best zwaar. Er is ook nog een klein kind waar we qua tijden rekening mee moeten houden bijvoorbeeld.
We halen zelf ons hooi elke 2 weken wegens beperkte opslag en gaan 2x daags. We betalen voor de plek zelf nog flink veel huur.

Voor ons zouden de voordelen zijn; dat we werkzaamheden beter kunnen verdelen. Dat we zouden zorgen voor een grotere voorraad hooi. We zouden ook goedkoper kunnen inkopen bijv. We zouden het onderhoud iets grondiger aanpakken met duurzame materialen.
De huur die we betalen, kunnen we gebruiken om in onze eigen plek te investeren. Alles wat we nu doen, doen we voor de paarden en hun veiligheid, maar uiteindelijk voor een ander straks.

Vanwege mijn gezondheid zou het fijner zijn als ik meerdere keren per dag een klein taakje kan doen en tussendoor, eten, rusten, iets anders.........

Ga je het vergelijken met mensen die in volpension staan en aankomen, rijden en weer weg gaan, is het verschil veel en veel groter. Maar dat zouden wij echt nooit willen. Hebben we voorheen wel gedaan en is nooit goed bevallen.

Als je een plek duurzaam aanlegt, goed onderhoud etc, heb je niet elke dag reparaties en blijft er best tijd over om te rijden. Ligt er ook aan hoe je ze gaat houden, hoeveel paarden etc. Wij hebben 4 paarden en 2 kruiwagens mest per dag. Is half uurtje over de mini track. Vullen 3 plekken hooi, is ook amper werk. Water is automatisch en hele jaar rond bruikbaar, maar grondwater, dus wij vullen nog een bak met leidingwater momenteel.

Buiten dat zijn wij buiten mensen, dieren liefhebbers en voelen we ons ook niet geheel thuis in een woonwijk. Ik hoef ook niet per se elke dag te rijden en kan ook echt genieten van de paarden om bij ze bezig te zijn.

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:59

Onze 2 paarden staan aan huis en ik vind het geweldig en goed koop. Gratis gebruiken we een wei van een dikke hectare. Voor 100 euro per jaar huren we een wei voor het hooi. De buuf maait 18 grote ronde balen. 9 voor hem 9 voor ons. Betaling in natura. Meestal hebben wij aan 8 per jaar genoeg voor onze sobere merens berg paarden. Als de paarden op de wei staan hebben we geen werk want brengen alleen af en toe paar tonnen water waar we de badkuip mee vullen. Thuis hangen we de tuin slang in de badkuip zo nodig. 1 kruiwagen per dag KAK halen we eraf en brengen dat 30 meter verder naar de mest hoop. Buuf rijdt het 1x per jaar uit.
Het enige werk en kosten is bij aan vang de inloopstallen bouwen, bedrading en stroom apparaat. Hebben we zelf gedaan.
We rijden of wandelen regelmatig vanuit ons huis gelijk de natuur in. Met vakantie doet buuf de paarden en zijn ze 24 uur op de wei.
Onze paarden zijn sober en hard en weinig nodig (1 handje muesli per dag en mineralen en vitamines uit de emmer (15 euro per maand). Ze zijn lief, sociaal en zo nieuwsgierig. Waar wij zijn komen ze ook grazen of pitten. Ze maken onze dromen helemaal waar!

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:07

Hier de paarden ook aan huis. Woon nog wel thuis bij mijn ouders dus dat scheelt.
Hebben 3 stallen in 1 schuur van 6 bij 9 die achter het huis ligt.
Hoeveel hectare land we hebben heb ik geen idee. Wel hebben we sinds vorig jaar een kleine bak/paddock verhoogd liggen voor de winter.
Gehakseld stro voor in de stallen kopen we in. Kuil is van eigen land. Mest gaat ook op eigen land.
Aan huis vind ik ideaal. Volledig overzicht, zelf controle ect.
Winter is het soms wel even doorpoten met werk/school als je de stallen moet zetten en ze buiten binnen zetten.
Zomers staan ze hier 24/7 van land. Wel nu en dan draad wisselen en goed weten wat je hebt qua omheining voor stevigheid, veiligheid en juiste stroomverbindingen. Ga elke ochtend en avond naar ze toe en soms s' middags ook.
Het is wel een serieuze taak en een echte verantwoordelijkheid.

Qua vakanties gingen we altijd zomers en toen lette vrienden op de paarden. Winter voor mij vakantie is niet mogelijk i.v.m het werk en dat ik het gewoon niet uit handen geef.

Verder kan ik zo niet op komen wat ik moet vertellen haha :Y)

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:21

pmarena schreef:
Volgens mij is in ieder geval een vrij algemene tendens dat je een stuk minder gaat rijden met je paard als je ze aan huis hebt, omdat je het veels te druk hebt met de algehele verzorging van paard, wei, erf, huis en alles er omheen :')



Bij mij juist andersom! Ik had altijd veel reistijd en nu ik dat niet heb stap ik ook 's avonds na het werk nog even op het paard. Ik heb er twee bij huis staan en rijd ze 3 a 4x per week :)

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:26

Ik heb ze thuis ( boerderij) en vind t heerlijk. Vooral, omdat je gewoon even naar ze toe kunt. Aan de ene kant kan ik thuis "even" spontaan gaan rijden, en kost me dat minder tijd als in de auto stoppen en naar de pensionstal rijden. Aan de andere kant heb ik dus geen bak ( wel veel weiland) en moet ik in de winter met de trailer op pad.

Ben qua verzorging echt blij, dat ik ze thuis kan hebben.

heb wel het voordeel, dat er altijd iemand thuis is om ze eventueel te Voeren. Als we eens weg willen ook. Mijn schoonoudrs wonen bnaats ons en mijn zwager en schoonzus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 20:08

GDG schreef:
[***] schreef:
Tja, achteraf..... Daar kan ik natuurlijk niets over zeggen.


Daarbij is eea ook nog afhankelijk of je ruwvoer moet kopen of zelf kan maken, in welk gebied je woont, wat de aankoop van je huis+grond is, staan er al stallen, rijbak enz enz.

Hoe wil je je paarden houden? Vindt je luxe hardhouten stallen een must? Of kunnen ze in een schuilstal met een paddock? Wat voor bodem wil je in je rijbak? Hoeveel land, grond vindt je voldoende? Wat voor omheining, is schrikdraad voldoende of wil je een hardhouten omheining? En zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan.


Voor nu ben ik zo blij dat ik kan voeren wat ik wil, zoveel ik wil, dat ik licht kan laten branden zolang ik wil, dat ze op het land gaan wanneer ik het wil, dat ik bepaal of de mest word opgeruimd en wanneer, dat ik niet afhankelijk ben van een pensionhouder die bepaalt of een beetje "muf" ruwvoer nog wel gegeven kan worden enz enz. En wat ik ook nog eens heerlijk vind, is dat er niemand tegen me loopt te kletsen als ik lekker in mijn pyama een rondje tussen mijn paarden doe <3 <3 <3 .

Heerlijk!

Ik geloof dat wij er behoorlijk hetzelfde instaan. De hoeveelheid werk hangt inderdaad heel erg af van hoe je je paarden wil houden (ik hoef bijvoorbeeld in het weekend echt mijn bed niet uit 's ochtends te voeren, ze hebben 24/7 ruwvoer beschikbaar).
Maar het maakt ook heel erg uit hoezeer je blij/tevreden kunt zijn met een pensionstal... Voor mij geldt dat ik nooit echt tevreden kon zijn, ik wilde mijn paard namelijk jaar rond minimaal de hele dag buiten en liefst altijd 24/7 buiten. Dat was in mijn regio vreselijk moeilijk te vinden dus de keuze was heel beperkt. Met als gevolg dat het heel erg ver weg was (last van files) of dat er belachelijke regels waren die je maar moest slikken, of dat de regels om de haverklap wijzigden (geen professionele stal). Ik had het over voor mijn paard maar ik vond het zelf dus echt vreselijk. Dat zal ik niet snel vergeten dus ik kan me echt niet voorstellen dat ik over tig jaar zal zeggen dat ik achteraf gezien geen paarden aan huis had gewild :n .

Nee hoor, ik geniet nog élke dag van mijn paarden die ik vanuit huis kan zien staan en van het zélf kunnen bepalen hoe ik ze hou en verzorg. Man wat een rijkdom (en rust)!

Maar sta je eigenlijk wel naar je zin op een pensionstal/weide (of zijn je eisen aan paardenwelzijn niet zo hoog) dan kan ik me goed voorstellen dat je het teveel gedoe/werk/geld vind zo aan huis dus dan zou ik er nog wel heel goed over nadenken als je er nog aan moet beginnen.

Denk ik ook GDG.

En inderdaad, het geeft mij nog alle dagen een gevoel van rijkdom! En de rust die ik ook al eerder beschreef is heerlijk.

En elke dag drie lieve hinnikjes, als ik op mijn sloffies hun vitamine korreltje kom brengen.... <3 <3 <3 . Word ik zo intens blij van :j

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:21

Ja hier ook de Pony's aan huis, alles goed te doen met werk en onderhoud.
Een goed ingerichte paddock met voldoende stalruimte voor de dieren, naast bos en hei fijne uitrijmogelijkheden. Als er extra zorg voor de pony's nodig is is het goed te volgen omdat je je oog er goed op hebt. Het leven thuis is met de paarden overzichtelijk en de kosten zijn laag. Door mijn werk met mijn paarden doe ik tijdens mijn werkdagen ( 3 dagen per week en 1 zaterdagmiddag per twee weken) klein onderhoud ( dat is niet veel want er komen op maandag en dinsdag vier mannen voor dagbesteding de stallen mesten en de klussen die er zijn doen, dat regelt mijn man) .
Mijn werk met paarden maakt dat veel kosten aftrekbaar zijn.
En dan de grootste zegen vanuit je huiskamer je dieren zien, en als je weggeweest bent de welkomshinnik van mijn Arabier. ;( <3 <3
Kan je het op een redelijke manier regelen dan is het aan te raden :j

Anoniem

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:36

Hier de paarden ook aan huis, op een stuk van "maar" 3.000 m2 schat ik. Heb midi balen hooi en moet er om de 5 dagen ene inrollen. Heb een koliek en hoefbevangen gevoelig paard, een pony die makkelijk hoefbevangen geraakt en een jonkie van een ras dat ook snel te dik wordt. Een volle wei zou voor hen dus maar niks zijn. Normaal ben ik een uurtje per dag kwijt aan uitmesten en voeren. Heb helaas dit jaar een opleiding die veel tijd opslorpt, waardoor het uitmesten op een laag pitje staat. Ik ga de komende tijd dus moeten bijbenen, maar gelukkig voor mij is er gewoon een hoek die ze als latrine gebruiken, dus staan ze voor de rest wel op een mestvrij stuk land. Is wel even vloeken dat ik zoveel achter sta, maar ach ja, ik been dat wel weer bij.

Ik denk wel dat mijn paarden vrij duur in onderhoud zijn, maar als ik zie wat een pension stal kost, dan ben ik zeker niet duurder af door ze zo aan huis te hebben. Een dag weg is geen probleem, dat werk been ik wel weer bij nadien. Ga ik op reis, komt een buurvrouw ze eten geven en ja, de mest blijft dan liggen. Maar dan gaan de jongens ook weer gewoon op hun vaste plek.

Ik zou mijn mannen echt niet op pension willen, de band die je krijgt door ze thuis te houden, heb je niet als je ze op pension zet. Mijn paarden komen gezellig naar huis om te kroelen als ze me in de tuin horen en we zijn echt op mekaar ingespeeld. Toen mijn oudste ruin nog niet thuis stond, was onze band veel minder intens als nu.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:07

Hier gaat de tijd voor de paarden vooral op aan onderhoud van de weides. Aan huis hebben we 3ha, een stukje verderop ongeveer 5ha waarvan inmiddels ongeveer 2ha bruikbaar is, en nog een stuk grond van 2ha wat hooi wei moet gaan worden. Naast die 5ha ligt nog een ha wei maar daar staat teveel jkk om het te gebruiken.
De hooi wei is een paar weken geleden gespoten met Roundup omdat daar ook teveel jkk stond dus daar gaan we helemaal opnieuw beginnen.

De 5ha is een wei in het bos en was jaren niets mee gedaan dus half overwoekert. Na 3 jaar hard werken is er dus 2ha goed bruikbaar als weide maar door alle bomen niet geschikt om te hooien. Bomen bevrijden uit bramenstruiken, bossen meidoorn maaien, bomen opsnoeien zodat ik er met de trekker onderdoor kan etc dat kost veel tijd. Alles wat kan gaat met de trekker maar er is ook veel dat niet met de trekker kan.

Verder is daar geen water aanwezig dus dat regel ik dan elke 2 weken ongeveer. Rijden er uiteraard ook elke dag heen om te voeren en te kijken hoe het gaat.

Ze staan 24/7 buiten dus mesten doen we niet.

Oja en een kleine vergelijking kwa kosten, ze staan hier nu met z'n 4en (en een veulen) voor de prijs van 1 paard op pension.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:58

Afbeelding
Dit is wel een nadeel.Stalking.