Paard aan huis houden; ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cilla_Bo

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:20

Eerste jaar me paardjes in pension gehad, toen zn 8 jaar thuis en sinds kort op een gehuurde wei.
Het thuis staan geeft je veel contact met je paard en is erg leuk daardoor :D wel meer werk dat zeker!
Sinds dit jaar staan ze op een gehuurde wei, omdat ze dan bij het bos staan en meer ruimte hebben. Soms mis ik het wel om zo naar ze toe te kunnen lopen maar nu kunnen we wel fijn naar het bos.

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:47

Indestal schreef:
StalMP schreef:
Ow! enne wat ook is als je thuis paarden hebt..
Koop fijne maar niet al te dure rijbroeken.. want na een dag zijn ze altijd smerig!! Ze worden een stuk viezer dan dat je een paard in pension hebt staan... hahaha Rijbroeken zijn hier thuis werkbroeken :j



Haha, maar ik rijd gerust met een vieze broek hoor.... :')



Ik ook gelukkig anders had ik er drie op een dag nodig :D

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:00

Rij vaak met oude zooi...lekker oud t shirt...niks geen setjuhs

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:07

Zijn er hier ook mensen met ervaring met een pensionklant? :o

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:10

VogeltjeM schreef:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met een pensionklant? :o




Ja, en ik raad het af :o

Je doet het nooit goed, altijd is er wel , een hoop extra werk en als ik de kosten uitreken en het extra werk is het bijna liefdadigheidswerk

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:13

VogeltjeM schreef:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met een pensionklant? :o

Ik heb één maand een pensionklant gehad, omdat zij op dat moment geen ander plekje konden vinden.
Altijd gezegd dat ik geen pensionklanten zou willen en na die ene maand wist ik het zeker. En dan waren het niet eens mensen waar ik veel werk van had, maar een paard extra kost veel tijd en altijd mensen om je huis is ook een inbreuk op je privacy.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:23

En vaak blijk je over sommige dingen anders te denken
hier stond een paard te bibberen omdat deze niet in de open stal ging staan en het koud kreeg, Ik zou dan een deken opleggen maar de eigenaar was daar vrij laks in. Uiteindelijk een deken van mijn paarden opgelegd. Idem met dierenarts, een paard wat vermagerde ondanks onbeperkt hooi en extra brok ( wat ik erna wel gevraagd heb om te betalen als dit blijvend was en daar werd moeilijk om gedaan. Dit kostte mij wel 25- euro per maand extra) zou ik na laten kijken, tanden, maagzweer, div, opties maar ook dat werd maar uitgesteld.

Frustreert behoorlijk en mensen hebben vaak geen idee wat alles kost. Mest afvoer, betaal je daarvoor. Weideonderhoud? Is dat nodig, enz enz

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:29

Ik zou absoluut geen pensionklanten bij mij thuis willen hebben.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:40

VogeltjeM schreef:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met een pensionklant? :o

Ik zelf niet, maar mijn verhuurders (wij hebben zeg maar paard aan huis, althans, mijn paard is inmiddels verkocht) wel. Van wat ik aan de zijlijnen heb gezien zou ik nooit een pensionklant nemen als ik mijn eigen stalletje had :) Ik heb er tot nu toe niet één gezien die zonder drama kwam.

Plus je zit ook op je eigen terrein, je veilige terrein om het zo maar te zeggen, en "vreemdelingen" doen het toch altijd weer anders, ook al is het jouw terrein. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook moeilijker op privé-terrein om te accepteren dat anderen hun paarden anders behandelen of houden dan ik, dan wanneer ik op een grote pensionstal stond :+

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:25

VogeltjeM schreef:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met een pensionklant? :o


Ja! meerdere gehad. heel wisselend. Ik vind het persoonlijk niks. tenzij je echt iemand hebt die zo serieus met rijden en verzorgen is, Een echte wedstrijd ruiter die dagelijks komt en het liefst alles met het paard doet. Anders heb je er alleen maar werk mee.

Even keertje uitgerekend: we zijn als je een paard optimaal wil verzorgen betreft voer strooisel enz. toch wel €90-100 per paard kwijt. Het maximale wat we zouden kunnen vragen is €200 (vind ik reeël) (wij hebben fijne buitenbak, paddock. en weides genoeg en een ruime afgesloten poets/was plaats. stallen met rubber bekleed, 4 x per dag ruwvoer, en krachtvoer waar nodig) Dus dat zou betekenen dat je €100 verdiend met beetje geluk 120.. dat ik voor mij twaalf uurtjes extra in de maand werken bij mijn baas dus drie uurtje per week.. een extra paard erbij? kost je toch 1uur per dag minimaal..
Nu gaat niet alles om de uren werk en het geld.. snap ik ook wel. maar je moet wel een leuk persoon treffen. Anders zijn er gauw ergernissen. Zoals: Net in de bak rijden wanneer de bak zo blub word dat hij alleen maar slechter word. En bij bepaalde mensen heb je meer het idee dat jezelf de eigenaar bent van het paard dan van hun, en als ze er eenmaal zijn dan willen sommige de gekste dingen. Is het mooi weer zie je ze niet. Is het slecht weer dan klagen ze dat de bak nat is. Dat soort mensen heb je een aantal van....

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:29

StalMP schreef:
een extra paard erbij? kost je toch 1uur per dag minimaal..

Een pensionpaard kost je minimaal een uur per dag? Hoe dan?

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:36

GDG schreef:
StalMP schreef:
een extra paard erbij? kost je toch 1uur per dag minimaal..

Een pensionpaard kost je minimaal een uur per dag? Hoe dan?


nou reken uit, stal doen. uitmesten. Binnen buiten zetten, Ik heb dan wedstrijd paarden dus beschermers om enz. "even "deken op of "even deken af". Bak net gesleept. komt diegene alsnog rijden, Opnieuw slepen.. Extra mest is ook weer sneller mest wegbrengen. En de voer beurten kost toch extra tijd. We pluizen het hooi/ voordroogkuil altijd goed uit. Vaak nog een andere extra voerton. soms van allerlei poedertjes. ik kan nog wel doorgaan. Als je een paard goed verzorgt ben je dat gewoon kwijt. En ik ga niet een andermans paard verwaarlozen en de mijne top verzorgen.. tenzij je een serieus iemand hebt die veel zelf dat doet dan scheelt dat enorm

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:42

Wij hebben altijd de paarden aan huis gehad op onze boerderij, tot wij vorig jaar het bedrijf verkochten. Op de boerderij liepen de paarden gewoon mee in het ritme van de koeien. Weidegang, mestplaat, bak, alles was voorhanden en kostte niet veel extra (moeite). De machines waren ook voorhanden, dus ik kon heel goedkoop mijn paarden houden.
Nu is het anders, ze staan nog steeds aan huis en ik wil echt niet anders, maar voordat we zover waren...... Er was hier niets, behalve de 3,5 ha grond. Stallen moesten geplaatst worden, rijbak aanleggen, mestplaat, omheining weide, opnieuw inzaaien, enz. We zijn nu een jaar verder en alles bij elkaar heeft het mij al meer dan €30.000 gekost. Dat verdien ik natuurlijk nooit meer terug, behalve als we het huis zouden verkopen :D Toch weegt het plezier wat ik heb aan mijn paarden veel zwaarder dan het geld dat ik eraan uit moet geven. Voor mij is er geen mooier moment dan 's morgens vroeg de paarden naar het land brengen, kroelen met het veulen, lekker buiten rijden wanneer ik maar wil of thuis in de bak. Tussendoor contact met dochter en manlief, even samen wat drinken. Voor mij echt niets anders meer.
Nadeel; willen wij op vakantie dan moeten we eerst de oppas regelen, maar daar heb ik genoeg mensen voor achter de hand. Pensionklanten zou ik nooit aan beginnen, vind ik een inbreuk op mijn privacy :o

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:23

Ik zou zelf niet snel zomaar een of een paar pensionklanten nemen. Ik ben erg gesteld op mn privacy en kan er ook niet goed tegen als anderen laks zijn, slordig, onredelijk tegen hun paard etc.

Als we iets zouden kopen wat dusdanig groot is en zich echt leent voor pension, zou ik het anders vinden, mits je dan prive en pension goed kan scheiden. Dus een aparte toegangsdam, apart toilet, zitje, schuur etc.

Wat ik wel zou overwegen is als bijv een echt goede vriendin een ouder of geblesseerd paardje heeft waar ze een plek voor zoekt. Dan zou zo een paard in ons ritme mee gaan en zij hem alleen opzoeken gecombineerd met bijkletsen bijv. Maar dat ligt echt aan de ruimte en de situatie.

Qua kosten, ligt het er ook wel erg aan wat je gewend bent. Wij betalen een kale plek. Daar zit stroom bij en grondwater waarvan de pomp dan energie kost. We gebruiken erg weinig stroom, dus we betalen 90% echt alleen voor de ruimte.
Als we op een plek alles moeten aanschaffen en aanleggen, is het de eerste jaren duurder. Maar wat we nu doen, krijgen we niet meer terug. Als we iets netjes maken bij een koophuis, kan het waarde vermeerderend zijn. Zo niet, dan niet, maar is het wat je zelf vindt, dat je ervoor terug hebt gekregen. Zeker nu mn paarden ouder worden, vind ik het zicht erop erg fijn en geruststellend. Ook omdat er nu geen toezicht is bijv.

Horsie84
Berichten: 550
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:24

Ik ben verhuist en paarden zijn op de plek gebleven bij mijn ouders -> +/- 15min met auto, 20min fiets, 75-90min lopen.
En ik mis dat ontzettend!
Lekker smorgens vroeg in de pyjama de paarden voeren etc.. heerlijk is dat. Ooit komt dat wel weer

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:41

VogeltjeM schreef:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met een pensionklant? :o


Ook 1,5 maand gehad, maar niet mijn ding. Idd mis je een stuk privacy en ik vind het erg fijn als ik dingen op mijn eigen manier kan doen. Een pensionklant past dan moeilijk in het plaatje :o

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 12:38

Ragdollcat schreef:
pmarena schreef:
Volgens mij is in ieder geval een vrij algemene tendens dat je een stuk minder gaat rijden met je paard als je ze aan huis hebt, omdat je het veels te druk hebt met de algehele verzorging van paard, wei, erf, huis en alles er omheen :')



Dat dus en ook duurder.......nou, mijn droom is het echt niet.

Ik zou er liever een prachttuin van maken en lekker je paardje in een leuke pensionstalling doen met veel weidegang en waar alles aanwezig zijn, zoals hooi, stro, mesthoop, stallen, paddocks, weilanden, buitenbak, paarden + ponyvriendjes, water, licht en stroom en het wordt door de stalhouder onderhouden.

Ik ken mensen die ook paarden aan huis wilden en dit ook gedaan hebben en tja.....ze zijn er wel van op teruggekomen......dat het ook echt niet alles fantastisch is. Ze hebben zich er op verkeken.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik daarom ook dit topic ben gestart :') Ik wil zeker ook weten wat mensen de nadelen vinden. Aan de andere kant hebben vroeger onze buren altijd paarden gehad, en heb ik er toch altijd een zwak plekje voor gehad om ook paardjes te willen hebben.

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:34

Zo weer bij gelezen na onze vakantie. Ik las van de week een stukje in Landleven en toen moest ik gelijk aan dit topic denken.
De mensen vertelden een heel verhaal over hun Highland pony's. Zo herkenbaar.
Ik denk namelijk het wel of niet veel werk hebben ook afhankelijk is wat voor ras paard je hebt en hoe het georganiseerd is, hoeveel en wat je er mee wilt doen. Bijvoorbeeld als jij je paard in de sport wilt uitbrengen dan koop je een meer luxe paard, hebt wellicht een rijbaan (moet bijgehouden worden) een wasplaats, paarden gaan de stallen in en er wordt meer mee getut (bedoel ik echt niet negatief) etc.
Wij hebben heel bewust gekozen voor twee bergpaardjes. Deze rustige gezellige paardjes eten al heel weinig (is heerlijk want Frankrijk heeft veel sober natuurlijk plantjes gras wat goed voor ze is), ze hebben inloop stalletjes die dus altijd open zijn waar geen stro inligt (dus wij hoeven nooit stallen schoon te maken). De paarden liggen nooit in hun stalletjes (zand ondergrond) en plassen en poepen er zelden of nooit. Dat scheelt heel veel werk.
Als ze op de wei staan, hebben we er geen omkijken aan. Elke ochtend krijgen ze handje muesli en zo nodig staat er een emmer met mineralen en vitamines, waar ze echt moeite voor moeten doen om daar iets uit te likken. Nu in de zomer is de emmer gewoon niet nodig.
Alleen als ze aan huis staan (altijd overdag of nacht) moeten we elke dag één kruiwagen kak scheppen (10 minuten werk inclusief wegbrengen naar de boerderij wei van buuf, die het één keer per jaar op de velden uitrijdt) Dus hebben wij geen werk aan.
We hebben het hooi in een ruif zo nodig als we weinig gras hebben en buuf komt dit brengen. Dus we hebben geen hooiopslag. We hebben ons eigen hooi van een wei dat buuf hooit. Daar komen 18 - 19 grote ronde balen af, 11 voor hem en 7 - 8 per jaar voor ons want meer gebruiken ze niet per jaar. Het weiland huren we voor € 100,-- per jaar, dus dat is spotgoedkoop en we hebben er geen werk aan.

De paarden maken zelden of nooit iets kapot. Zit ook niet in de aard van het ras alhoewel je natuurlijk altijd slopers hebt. Ooit hebben na toestemming van ons, tijdens onze vakantie toen de paarden nog op de Nederlandse paddock stonden met container, KWPN-ers onze paddock gebruikt. Na 10 minuten zijn ze er al afgehaald want ze hadden alles gesloopt (bedrading, container beschadiging etc) tot grote afschuw van de stalhouderes. Scheelt voor ons dus heel veel werk dat ze nooit iets slopen. Heel af en toe per ongeluk gaat er iets mis. Dus alle bedrading 6 jaar geleden aangelegd functioneert nog perfect en ziet er heel goed uit!
Paarden breken in principe niet door de draad bijvoorbeeld vorige week ontdekte ik dat het lijntje waarmee ik ze op het grasstuk houdt in ons gehucht (ze zijn de grasmaaiers) op de grond lag, ze stonden er gewoon voor te grazen :oo , en dat al paar dagen. Ik had er totaal geen erg in dat ik vergeten was koeiendraadje terug omhoog te doen. Geen slopers hebben scheelt heel veel werk.
Onze paarden slapen gewoon op de wei of bij ons huis. Siësta vaak lekker in het zonnetje:

Afbeelding

Over het rijden wil ik ook nog iets opmerken. Toen we de keuze maakten om de paarden aan huis te gaan hebben, hebben we gelijk de keuze gemaakt dat rijden of andere leuke dingen met de paarden doen altijd voorrang heeft op het werk. Dus vanochtend na onze vakantie, negeren we het gras wat enorm gegroeid is en dringend gemaaid moet worden, maar gaan we eerst onze vriendjes halen die op de wei stonden en gaan we leuke wandeling mee maken (mijn man op de oudste, ik wandelend naast de jongste die aan het revalideren is). We negeren gewoon al het werk en we beginnen heel vaak met de paarden en daarna het werk. Want werk is hier altijd met zo'n grote tuin (is ook hobby) en een Fermette gîte (bijna 1 hectare tuin, + schoonmaken etc).

Onze paarden kunnen 1 jaar stilstaan en dan kun je er gewoon mee naar buiten. De highland pony's hebben dat ook (vast meerdere rassen). Dus onze drempel om er mee te gaan rijden is heel laag, want als het kan zijn ze gewoon braaf. In principe altijd. Dat is anders als bij vele andere paarden.

Omdat het zo'n ruig ras is dat nog zo dicht bij de natuur staat is het ook gemakkelijk om op vakantie te gaan. Ze gaan dan 24 uur op de wei (kan in Nederland niet met dit ras want gras is te rijk voor ze) en buuf verzorgt ze met telefoonnummer van paardenvriendin voor als er iets op doet en dierenarts. Ze krijgen ook bij hem elke ochtend handje muesli en voor één paard dat risico heeft op hoefbevangenheid begin ik al een week van te voren met klein schepje magnesium daar ze daar altijd zo goed op reageert en soepele manenkam van krijgt. Dit preventief en inderdaad onze Polleke zag er goed uit met soepele manenkam, dus werkt goed. Doordat paarden in eigen omgeving kunnen blijven zijn ze relaxed en zich zelf. Ze hebben een heel stuk onder de bomen dat altijd in de schaduw is, dus perfect voor ze.

Dus wij kunnen ook heel gemakkelijk met de paarden zijn omdat ze zo gemakkelijk zijn in het onderhoud en omgang. Dus kijk heel goed wat wil je met je paard en welke consequenties heeft dat. Een paard in de (kleine) kudde is gewoon veel gemakkelijker en goedkoper.

Daarnaast denk ik ook wel eens dat mensen minder rijden omdat de omgang met paarden aan huis en de band al zoveel voldoening geeft. Tenminste bij ons wel. Het wandelen, c.q rijden is de kers met slagroom op al een heerlijk stukje taart :)) . Door die kers altijd naar voren te halen en als belangrijkste te zien, rijd je ook veel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:58

Ja, maar Pien, zo wil iedereen paarden aan huis :)

Ik denk dat het rijden er vooral 's winters bij inschiet als je geen goede rijbak en verlichting hebt. Ik weet mensen waarbij er geen vergunning voor verlichting mogelijk is door de buren bijv en dan houdt het gewoon op om 's avonds na het werk te rijden.
Een enkeling die ik ken, rijdt 4 of 5x pw naar een vereniging dichtbij om te trainen.

Als je vooral buitenritten rijdt, is de bak niet belangrijk, maar korte dagen maakt het wel lastiger. Maar ook in het donker kun je niet klussen buiten.

Wij hebben overigens 's winters verlichting op de kruiwagen om uit te mesten en zouden een reparatie kunnen doen, maar donker, nat, koud blijft het vaak wel.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:59

Pensionklanten? Never nooit!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:02

Lynn_Nikita schreef:
VogeltjeM schreef:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met een pensionklant? :o




Ja, en ik raad het af :o

Je doet het nooit goed, altijd is er wel , een hoop extra werk en als ik de kosten uitreken en het extra werk is het bijna liefdadigheidswerk




Eens!
Ook ik raad het af.

Er komt een hoop gezeik en gedoe van.

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:09

Hier altijd al aan huis gehad. Eerst bij mijn ouders en nu ik samenwoont ook. Tja je hebt altijd de verantwoordelijkheid over je dier en kunt niet zo maar ff weg. Toch zou ik niet anders willen.

Hier ook een soort van pensionklant gehad en echt waar, nooit en dan ook echt nooit weer. Te veel gezeik. Mijn stallen, mijn regels zo niet rot dan maar op :o en ik mijn geval was het het nichtje van mijn vriend die vervolgens ging lopen janken bij haar ouders en de helft van het verhaal vertelde als ik er wat van zei.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 12:21

@pien_2010 wow wat gaaf allemaal! Ik kan me inderdaad voorstellen dat het afhankelijk is van ras/sport etc. Een recreatief paardje zal wat goedkoper en makkelijker in onderhoud zijn dan een sportpaard waar je veel verwachtingen van hebt.

@superpony Snap dat het rijden er 's winters dan minder van komt. Maar overdag rijden zou kunnen, toch? Iig in het weekend?

Over pensionklanten; zouden jullie ook niet kenissen oid doen? Of goede regels van te voren afspreken? Of is het gewoon altijd funest? :')

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:22

TS hier zelfs familie van mijn vriend. En nee echt wat was dat een regelrechte ramp :=

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:27

Juist kennissen vond ik moeilijker dan "vreemde "