Paard aan huis houden; ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Monique1963

Berichten: 8559
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:59

Heb sinds bijna 30 jaar mijn paardjes altijd aan huis gehad. De eerste tien jaar daarvan gewoon naast een voltijd baan. Ik vond het heerlijk om 's morgens even een knuf te gaan geven of voeren of verzorgen, tussendemiddag gezellig even tutten, thuis uit het werk even kletsen met ze, of rijden en 's avonds voor het slapen gaan weer even een kletspraatje en dan alle contactjes tussen die momenten in. Hahaha, ze woonden nog nét niet in huis, maar het scheeld eniet veel.

Sorry voor de mensen die niet de mogelijkheid hebben hun paard bij huis te hebben, maar ik moet er niet aan denken dat te missen. Het voelt voor mij heel afstandelijk om je paard ergens in pension te hebben staan. Zou voor mij hetzelfde zijn als je een hond neemt, maar die in een kennel elders doet, alleen om hem te halen om mee te gaan wandelen. Een huisdier is voor mij een gezinslid, geen mens laten we dat onderscheid even maken, maar een lid van het gezin dat er 100% bij hoort.

Daarbij altijd de vrijheid te hebben je paard te kunnen pakken en hup even te gaan rijden. Hetzij op je eigen terrein, hetzij het bos in, of in de verenigingsbak. Heerlijk. De laatste 20 jaar van die 30 jaar, wonen we in Frankrijk, net als Pien, en de band met mijn paardjes is zo mogelijk nog sterker geworden.

En ben ik er meer tijd aan kwijt dan heen en weer rijden naar een pensionstalling? Denk het niet. Ligt er heel erg aan hoe je bent. Ik ben niet zo'n pietje precies en alles hoeft voor mij niet supernetjes en spik en span te zijn. Als het maar goed is voor de paarden en functioneel is. In de zomermaanden heb ik sowieso geen extra tijd nodig, 24/7 weidegang en alleen af en toe de uitloopstal wat keutels eruit halen.

Dus ik zou het heel erg vinden als ik mijn dieren niet bij mijn huis zou kunnen hebben.

En een pensionklant aan huis, vind ik wel een goeie voor een nieuw topic.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:19

Nog even als aanvulling op de post van pien_2010. Er zullen ongetwijfeld rassen zijn die makkelijker zijn maar onze paarden staan bijna nog soberder en dat gaat echt meer dan prima. En dan hebben we 1 kruising volbloed, 2 warmbloeden en een koudbloed.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:34

Ik heb een kruising arabier x kwpn en een kwpn'er staan hier. Die krijgen wel iets meer muesli op een dag, maar verder worden ze op dezelfde manier gehouden als de ponies van pien :j
Ik heb er wel een goede buitenbak met verlichting bij, maar dat onderhoud is ook het werk niet...

pien_2010

Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:45

Herkenbaar allemaal Mo , Lizy en Wendy. Heerlijk een buitenbak. Heb ik altijd willen hebben, maar wij gebruikten daarvoor de wei.
Nog een aanvulling van manlief. Hij is een kampioen om met alles hier rondom het huis, het zo in te richten, dat het met de minste moeite, tijd en kracht geregeld kan worden. Bijvoorbeeld we hebben indertijd een dure ruif aangeschaft, zodat buuf de grote balen hooi er zo in kan schuiven. Hij heeft de draden zo gemaakt dat we op een zeer eenvoudige manier, de paarden wel of niet bij het hooi kunnen laten komen (winter onbeperkt, zomer zo nodig afsluiten).
In het begin hebben de paarden 1x in hun stal gepoept. Heel bewust hebben we de keutels toen 2 dagen laten liggen wetende dat Hercule daar zo'n verschrikkelijke hekel aan heeft. Toen alles weggehaald en in de tuin paar keutels weggelegd en daar poepen ze nu voortaan. Is nooit meer voorgekomen. (Zijn natuurlijk paarden die daar niets om geven en dan werkt zoiets niet.).
Dus wat ik hiermee wil zeggen, kijk eens goed naar hoe jullie zelf de zaken hebben geregeld en hoe of waar het handiger en efficiënter kan.

pmarena

Berichten: 47930
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:51

Als je het eenmaal goed voor elkaar hebt dan is het als het goed is ook niet zoveel werk meer, maar voor je met een heel nieuw in te richten perceel / huis / weiland zover bent....dat is het hem waar je op moet letten dat dat ontzettend veel tijd en geld kan kosten.

Wij huren de wei achter het huis erbij en delen de wei samen met een Fjordje van het gezin van mijn neef. We leggen allebei maandelijks 150 euro in de spaarpot van de ponies en daar betalen we alles van :) Dit gaat buitengewoon goed.

Pensionklant ben ik toch wat meer huiverig voor. We doen alles zelf natuurlijk, en dat gaat heel gemoedelijk. We weten allebei / allemaal welke klussen er moeten gebeuren en pakken dat gewoon op. Niet altijd zo strak als je zou willen maar het gebeurt wel en de paardjes staan er fijn bij.

Als er nog iemand bij komt dan is het toch ineens een boel meer werk en kosten want minder gras = meer hooi regelen. En dus ook meer werk omdat je grotere hoeveelheden voert. Meer stront afvoeren. Meer werk met mest weghalen. Vaker de vulling van de schuilstal aanvullen. Meer brokjes verbruik dus daar ook meer gesleep mee.

Er zou hier in principe nog wel een kleine pony bij kunnen maar wij willen er absoluut niet meer werk aan hebben dus dan zou degene die er bij komt ook de handen uit de mouwen moeten steken zodanig dat het eerlijk verdeeld is, en wij er dus juist minder werk aan hebben gezien er dan een 3e partij zou zijn die ook kan helpen met maaien, vegen en bladeren wegharken in de herfst enzo.

Je moet dan wel iemand treffen die daar A] zin in heeft en het B] ook daadwerkelijk doet zonder dat je ze steeds achter de broek hoeft te zitten want daar word je ook niet goed van als dat moet :P

En als die 3e partij het dan wel prima vindt allemaal dan zijn wij de pineut, want zie er dan nog maar eens vanaf te komen -O-

Of ineens willen ze dan dat hun pony apart gehouden wordt, 's nachts opgesloten wordt op stal, apart gevoerd wordt....dat soort dingen. Of ze gaan longeren / rijden op de middelste wei als die eigenlijk te zacht is waardoor het een gatenkaas wordt...

Of hele dagen hier rondhangen, aan de deur staan met allerlei gezever / moeten plassen....
Dat soort dingen daar zitten we echt niet op te wachten joh :P

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:25

Overdag rijden kan soms wel, maar ik ben niet iemand die de ene dag een lange rit zou maken en dan weer dagen niks, ook al staan ze buiten. Ik wil graag een opbouw en soort ritme hebben qua beweging geven.
Als we ze aan huis mogen hebben straks, zouden we misschien nog 's avonds met verlichting rijden, omdat het dan ook niet meer uitmaakt hoelaat we terugkomen etc. Of misschien dan geen gezeur met verlichting rond de bak.

Qua pension zou ik niet snel doen zoals ik zei. Wij hebben er bijv 4 staan en als ik er nu eentje bij zou laten komen, kan je al niet het werk echt eerlijk verdelen, want die van ons mesten en eten meer dan 1. Daarnaast zou hij/zij in ons koppel mee moeten lopen en als er dan iets is, een schrammetje, iets kapot, krijg je ook altijd gezeur.

Als we iets groots zouden kunnen kopen ( wat we niet echt willen ) met eigen opgang en ruimtes, zou het anders zijn, als we dan ons prive apart kunnen houden.
En zoals ik eerder zei; als een vriendin echt komt met een paardje die met pensioen moet, het eens is met onze manier van houden, dan zou ik daar wel over nadenken.

Je verdiend er niks aan, maar sommige mensen vinden het gezellig of vinden het fijn dat nog iemand wat taken op zich neemt, zodat ze ook eens weg kunnen, werken geen probleem is etc.

Maar ik heb het ook wel flink zien mis gaan. Iemand die een stal runde en veel te aardig was. Op een gegeven moment zaten mensen gewoon in de woning die erbij hoorde. Aan de ene kant mensen die vaak meer aanwezig zijn en ook helpen met buiten/binnen zetten, voeren, vegen, mesten. Maar aan de andere kant, mensen die het dan als veel te gezellig zien en het respect voor prive helemaal kwijtraken. Op de een of andere manier lijkt het soms ook interessant om met de stalbazen om te willen gaan. Dat gaat gewoon echt vaak mis.
Toen ik ooit op de manege begon als 4/5 jarige ( mn ouders kwamen daar al ) speelde ik met de dochter van daar, want we waren even oud. Gewoon 2 kinderen die elkaar opzochten om te spelen. Toen we wat ouder werden en fanatieker gingen rijden, wilde opeens iedereen met haar bevriend zijn, daar naar binnen etc. Onze jonge vriendschap is toen wel opgehouden. Maar in het geval van kinderen, is het nog moeilijker om het gescheiden te houden, kinderen te verbieden met elkaar te spelen, om te gaan etc.

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 09:21

@Monique1963 Goed punt het starten van een nieuw topic voor het hebben van pensionklanten!

@Pien Fijne tip voor het efficiënter zijn zodat je minder alledaagse klusjes hebt! Ik ben zelf ook niet iemand die alles tip top in orde moet hebben.

@pmarena Is je neef dan niet ook min of meer pensionklant, of beschouw je het gewoon als mede eigenaar? :)

@superpony Ah, begrijpelijk. Ik snap dat een stuk privacy dan weg valt,vooral als je over eigen terrein moet om bij de stallen/weide/bak te komen.

Bedankt voor jullie reacties iig!

Neva
Estrella

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:42

pien_2010 schreef:
Zo weer bij gelezen na onze vakantie. Ik las van de week een stukje in Landleven en toen moest ik gelijk aan dit topic denken.
De mensen vertelden een heel verhaal over hun Highland pony's. Zo herkenbaar.
Ik denk namelijk het wel of niet veel werk hebben ook afhankelijk is wat voor ras paard je hebt en hoe het georganiseerd is, hoeveel en wat je er mee wilt doen. Bijvoorbeeld als jij je paard in de sport wilt uitbrengen dan koop je een meer luxe paard, hebt wellicht een rijbaan (moet bijgehouden worden) een wasplaats, paarden gaan de stallen in en er wordt meer mee getut (bedoel ik echt niet negatief) etc.
Wij hebben heel bewust gekozen voor twee bergpaardjes. Deze rustige gezellige paardjes eten al heel weinig (is heerlijk want Frankrijk heeft veel sober natuurlijk plantjes gras wat goed voor ze is), ze hebben inloop stalletjes die dus altijd open zijn waar geen stro inligt (dus wij hoeven nooit stallen schoon te maken). De paarden liggen nooit in hun stalletjes (zand ondergrond) en plassen en poepen er zelden of nooit. Dat scheelt heel veel werk.
Als ze op de wei staan, hebben we er geen omkijken aan. Elke ochtend krijgen ze handje muesli en zo nodig staat er een emmer met mineralen en vitamines, waar ze echt moeite voor moeten doen om daar iets uit te likken. Nu in de zomer is de emmer gewoon niet nodig.
Alleen als ze aan huis staan (altijd overdag of nacht) moeten we elke dag één kruiwagen kak scheppen (10 minuten werk inclusief wegbrengen naar de boerderij wei van buuf, die het één keer per jaar op de velden uitrijdt) Dus hebben wij geen werk aan.
We hebben het hooi in een ruif zo nodig als we weinig gras hebben en buuf komt dit brengen. Dus we hebben geen hooiopslag. We hebben ons eigen hooi van een wei dat buuf hooit. Daar komen 18 - 19 grote ronde balen af, 11 voor hem en 7 - 8 per jaar voor ons want meer gebruiken ze niet per jaar. Het weiland huren we voor € 100,-- per jaar, dus dat is spotgoedkoop en we hebben er geen werk aan.

De paarden maken zelden of nooit iets kapot. Zit ook niet in de aard van het ras alhoewel je natuurlijk altijd slopers hebt. Ooit hebben na toestemming van ons, tijdens onze vakantie toen de paarden nog op de Nederlandse paddock stonden met container, KWPN-ers onze paddock gebruikt. Na 10 minuten zijn ze er al afgehaald want ze hadden alles gesloopt (bedrading, container beschadiging etc) tot grote afschuw van de stalhouderes. Scheelt voor ons dus heel veel werk dat ze nooit iets slopen. Heel af en toe per ongeluk gaat er iets mis. Dus alle bedrading 6 jaar geleden aangelegd functioneert nog perfect en ziet er heel goed uit!
Paarden breken in principe niet door de draad bijvoorbeeld vorige week ontdekte ik dat het lijntje waarmee ik ze op het grasstuk houdt in ons gehucht (ze zijn de grasmaaiers) op de grond lag, ze stonden er gewoon voor te grazen :oo , en dat al paar dagen. Ik had er totaal geen erg in dat ik vergeten was koeiendraadje terug omhoog te doen. Geen slopers hebben scheelt heel veel werk.
Onze paarden slapen gewoon op de wei of bij ons huis. Siësta vaak lekker in het zonnetje:

[ [url=m/9gRWzf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Over het rijden wil ik ook nog iets opmerken. Toen we de keuze maakten om de paarden aan huis te gaan hebben, hebben we gelijk de keuze gemaakt dat rijden of andere leuke dingen met de paarden doen altijd voorrang heeft op het werk. Dus vanochtend na onze vakantie, negeren we het gras wat enorm gegroeid is en dringend gemaaid moet worden, maar gaan we eerst onze vriendjes halen die op de wei stonden en gaan we leuke wandeling mee maken (mijn man op de oudste, ik wandelend naast de jongste die aan het revalideren is). We negeren gewoon al het werk en we beginnen heel vaak met de paarden en daarna het werk. Want werk is hier altijd met zo'n grote tuin (is ook hobby) en een Fermette gîte (bijna 1 hectare tuin, + schoonmaken etc).

Onze paarden kunnen 1 jaar stilstaan en dan kun je er gewoon mee naar buiten. De highland pony's hebben dat ook (vast meerdere rassen). Dus onze drempel om er mee te gaan rijden is heel laag, want als het kan zijn ze gewoon braaf. In principe altijd. Dat is anders als bij vele andere paarden.

Omdat het zo'n ruig ras is dat nog zo dicht bij de natuur staat is het ook gemakkelijk om op vakantie te gaan. Ze gaan dan 24 uur op de wei (kan in Nederland niet met dit ras want gras is te rijk voor ze) en buuf verzorgt ze met telefoonnummer van paardenvriendin voor als er iets op doet en dierenarts. Ze krijgen ook bij hem elke ochtend handje muesli en voor één paard dat risico heeft op hoefbevangenheid begin ik al een week van te voren met klein schepje magnesium daar ze daar altijd zo goed op reageert en soepele manenkam van krijgt. Dit preventief en inderdaad onze Polleke zag er goed uit met soepele manenkam, dus werkt goed. Doordat paarden in eigen omgeving kunnen blijven zijn ze relaxed en zich zelf. Ze hebben een heel stuk onder de bomen dat altijd in de schaduw is, dus perfect voor ze.

Dus wij kunnen ook heel gemakkelijk met de paarden zijn omdat ze zo gemakkelijk zijn in het onderhoud en omgang. Dus kijk heel goed wat wil je met je paard en welke consequenties heeft dat. Een paard in de (kleine) kudde is gewoon veel gemakkelijker en goedkoper.

Daarnaast denk ik ook wel eens dat mensen minder rijden omdat de omgang met paarden aan huis en de band al zoveel voldoening geeft. Tenminste bij ons wel. Het wandelen, c.q rijden is de kers met slagroom op al een heerlijk stukje taart :)) . Door die kers altijd naar voren te halen en als belangrijkste te zien, rijd je ook veel.

Ik woon dan wel niet in Frankrijk, maar je beschrijft precies hoe ik het ervaar.
Wij hebben ook de paarden aan huis en ik wil echt nooit anders meer. Geen reistijd, elke dag bij ze kunnen zijn en inderdaad, rijden is niet het belangrijkste als je elke dag regelmatig contact met ze hebt. Ik heb ook super makkelijke paarden, kun je ook maanden stilzetten, zadelen/tuig er op en wegrijden. Ik moet ze wel handmatig naar wei brengen, aangezien de weides achter de huizen liggen en de wei afmeten, maar ik ben alles bij elkaar elke dag een kwartiertje kwijt aan mesten en voeren en 1x per week/2 weken een half uurtje wei afmesten.
Mijn paarden hechten ook meer waarde aan hun uurtjes wei dan aan het rijden, dus het gebeurd ook regelmatig dat ik alleen sta te knuffelen, tutten, stukje wandelen, etc. Heerlijk. Toen ik ze nog op pension had, voelde ik me ook mega schuldig als ik een keer minder tijd had, nu zie ik ze elke dag meerdere keren, dus als ik dan een keertje minder tijd heb, is dat ook niet zo erg.
Ik heb ook nog eens de luxe van een binnen en buitenbak, maar die gebruik ik zelden tot nooit :') . We wonen in een super mooie omgeving, dus daar maken we dan ook meestal gebruik van.


Ieder einde is een nieuw begin :-)

pmarena

Berichten: 47930
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:10

Rebecca: wij wonen hier en de stal staat op ons perceel, de dijkwei is van ons en water / elektra komt van ons en Rena stond hier al / wij huurden de wei al een paar jaar voordat de Fjord kwam. Dus puntje bij paaltje zijn wij de baas zeg maar.

Maar zo'n machtsverhouding is op zich niet echt aan de orde, het spul is voor de paardjes, we weten wat er moet gebeuren en als we iets nieuws willen maken of aanpassen ofzo dan overleggen we het even.

Wij konden heel goedkoop een mini-tractor kopen, maar neef heeft die gekocht want die is een echte klusser aan dat soort dingen. Dus die onderhoud het ding. En wij maaien er dan weer mee, rijden de strontkar naar boven enzo. Maar dat doen zij ook. Net hoe het uitkomt :) Het gaat al jaren meer dan prima want we gunnen elkaar wat en staan er niet al te zeikerig in :)

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 10:42

Pmarena: Dankjewel voor je uitleg! Dat is wel een hele fijne samenwerking zo, lijkt me!

Neva
Estrella

Marijke_Dub

Berichten: 179
Geregistreerd: 26-10-11

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:00

De aller beste tip voor het houden van je paardjes aan huis. Koop een mini tractor. Het is even een investering maar het is het echt waard!
Ik heb er nu 2 maanden een en zou niet meer zonder kunnen, had dat veel eerder moeten doen.

nayla

Berichten: 310
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:21

Wij hebben 4 pensionklanten en dat bevalt prima, die paarden staan wrl in aparte blok als die van ons en we hebben duidelijke regels/afspraken, als ze zich daar niet aan houden zeggen we er wel iets van en als het hun niet aanstaat mogen ze gaan. Nu staan thuis enkel recreatiepaarden waarvan de eigenaars 2 a 3 x per week van langskomen en dan vaak nog op dezelfde dagen ☺. Met het geld dat we over houden renoveren we beetja bij beetje alles en over een jaar of 4 willen we nog maar 2 pensionpaarden aanhouden.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:02

Marijke_Dub schreef:
De aller beste tip voor het houden van je paardjes aan huis. Koop een mini tractor. Het is even een investering maar het is het echt waard!
Ik heb er nu 2 maanden een en zou niet meer zonder kunnen, had dat veel eerder moeten doen.


Mag ik vragen voor welke werkzaamheden je allemaal de minitractor gebruikt? :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Anoniem

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:20

Ik heb geen mini trekker, maar gewoon een oude trekker (uit 1956) gekocht. Het is werkelijk ideaal! Ik gebruik hem om de bak te vlakken, de weide te slepen, kunstmest/kalk strooien, palen uit de grond trekken, karretje erachter met spullen erin als we de omheining/schrikdraad gaan onderhouden, potstal uitmesten, hij helpt bij het bomen zagen enz enz.

Pensionklanten wil ik absoluut NIET hebben. Mijn erf is groot genoeg en ik heb ruimte zat voor nog een paar paarden erbij, maar ik moet er niet aan denken om steeds mensen op mijn erf te hebben..... Maar goed, die keuze is voor iedereen persoonlijk.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:59

Wij hebben ook een gewone trekker met voorlader en die gebruiken wij voor;
weideslepen, bloten, bak slepen, balen verplaatsen, mesthoop opdrukken, hooi halen met kieper, mest uit land halen, mest uitrijden, maaien, schudden, harken.

VogeltjeM

Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:07

Ik doe het helemaal zonder iets machinaals en heb 6500m perceel. Over het geheel genomen mis ik het niet echt, alleen de bak kan ik niet zelf slepen en dat is wel jammer (misschien moet ik mn paarden gewoon voor de sleep zetten :') ). Verder heb ik met de inrichting rekening gehouden met dat alles met de hand moet. 1x per jaar laat ik een loonwerker komen om alles te slepen, en de weides te bemesten en door te zaaien. Mijn mesthoop ligt in de grond dus hoeft niet opgekruid te worden, en hooibalen worden meteen op hun plek gelegd. :) (ik heb dan ook maar 2 paarden natuurlijk en niet zo'n groot perceel)

Instagram: lusitano_roux

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:37

waarom sleep je niet met de auto? Ik doe dat met de focus en een pallet
kunstmest en maaier doe ik met de zitmaaier

nayla

Berichten: 310
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:43

Wij hebben een mini tractor gekocht voor de piste te slepen, grote pakken hooi te herzetten , watertonnen bij te rijden en het mest uiteen te trekken op de weides. De grotere werken aan de wei (sproeien, bemesting) laten we doen omdat we niet investeren in die machienes, het gaat bij ons over stukken van 1 ha, 40a, 40a en 50a.

Wij hebben de paarden sinds 2.5 jaar aan huis en zouden niet meer anders willen ☺ het is meer werk maar het hangt er ook vanaf hoe je ze wilt houden. Hiervoor altijd op vol pension geweest (15 jaar)
Laatst bijgewerkt door nayla op 04-06-18 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:44

Mijn paddock is nogal zwaar, ik weet eigenlijk niet of dat wel gaat met een gewone citroen berlingo :o?

Instagram: lusitano_roux

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:07

Licor schreef:
pmarena schreef:
Volgens mij is in ieder geval een vrij algemene tendens dat je een stuk minder gaat rijden met je paard als je ze aan huis hebt, omdat je het veels te druk hebt met de algehele verzorging van paard, wei, erf, huis en alles er omheen :')


Ja dat dus :')
En uiteraard afhankelijk van je regio.. maar ik vond het financieel gezien ook niet echt veel goedkoper.. wel iets uiteraard maar als je kijkt hoeveel werk je ervan hebt, hoefde ik het voor t geld ook niet te doen..

Desondanks vond ik het wel heerlijk om ze aan huis te hebben hoor!

Haha ja precies dat, meestal had ik geen zin meer om erop te stappen na een dag werken en alles wat er thuis nog moest gebeuren. Ik heb er evengoed wel van genoten, maar nu staat ze sinds een maandje niet meer aan huis en ik moet zeggen dat bevalt ook best :+

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:29

Rebecca28 schreef:
@pien_2010 wow wat gaaf allemaal! Ik kan me inderdaad voorstellen dat het afhankelijk is van ras/sport etc. Een recreatief paardje zal wat goedkoper en makkelijker in onderhoud zijn dan een sportpaard waar je veel verwachtingen van hebt.

@superpony Snap dat het rijden er 's winters dan minder van komt. Maar overdag rijden zou kunnen, toch? Iig in het weekend?

Over pensionklanten; zouden jullie ook niet kenissen oid doen? Of goede regels van te voren afspreken? Of is het gewoon altijd funest? :')



Nooit doen!
Altijd gezeik, echt waar!

Zat verhalen van..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:56

Ik zou ook geen kennissen doen. In de jaren dat ik hier nu woon heb ik meerdere verzoeken van vreemden en ook van vrienden en kennissen gehad, maar ik wijs het resoluut af. Het is zeker niet zo dat het altijd gezeik geeft(vaak wel), maar ook het hebben van pensionklanten heeft te maken met je eigen voorkeur.

Ik ben gewoon ontzettend op mijn privacy gesteld en moet er niet aan denken dat er mensen op mijn pad lopen als ik lekker in de tuin zit, of als ik in huis ben. Mensen hebben altijd vragen of willen gewoon een praatje maken, nemen een vriend/vriendin/kind/hond/ouders e.d mee naar hun paard en dat is natuurlijk logisch, alleen moet ik er niet aan denken om dat bij mij op het erf te hebben........

En ik heb het al eerder gezegd in dit topic, maar ik deel de ervaring dat je minder gaat rijden als je de paarden aan huis hebt niet. Ik rijd meer dan toen ik ze nog in pension had. En ik ben zeker weten goedkoper uit dan voorheen.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:45

Ja hier ook meer aan het rijden, honden uitlaten te paard is dubbel plezier.
Het voordeel van thuis is dat je ' s Morgens vroeg met paard op pad gaat, ik woon in het bos en dat rustige tijdstip is prettig.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:07

Of je stapt na je werk, gewoon even snel op, in je nette werkkleding :j Dat doe ik nog wel eens, op een pensionstal had ik dat nooit gedaan. Ik vind nu best snel even een momentje om toch even te rijden, genieten is dat :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard aan huis houden; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 00:42

Dat mis ik ook heel erg. Aan huis kan je even iets doen en iets laten liggen om later nog even op te ruimen, op te pakken etc. Nu huren we iets en moet alles wel af zijn, netjes achtergelaten etc. Ik ben heel netjes, maar het moet allemaal in die tijd dat ik daar ben. Aan huis kan ik het verdelen tussen nu even snel voor het eten en dat bij laatste ronde bijv. Of volgende dag desnoods.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Dartel, mukkes en 29 bezoekers