Paard aan huis houden; ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:22

Dat vind ik dus ook het fijne aan paarden aan huis hebben. Het werk dat je moet doen vwb verzorging verandert er niet mee, maar je kunt het makkelijker verspreiden over de dag.

Wij hebben ze vrijwel letterlijk in de achtertuin staan in een paddock formaat grote bak + een round pen die daar aan vast zit en we hebben een klein stukje gras waar ze een paar uur per dag op kunnen. Onze ideeën over het houden van paarden zijn in de 14 jaar dat we hier wonen best wel veranderd. Ze stonden altijd al overdag buiten maar dan 's nachts binnen. Een paar jaar geleden hebben we de tussenmuur tussen twee stallen uitgehaald en daar een inloopstal van gemaakt zodat ze nu 24/7 buiten lopen. Alleen als het heel nat is haal ik ze 's nachts binnen zodat ze lekker droog kunnen liggen. Dat gebeurt niet vaak want we zitten op zandgrond (Veluwe) . Vorig jaar hebben we er een stuk land bij kunnen kopen waar we een wei van hebben gemaakt (was maisland) en zo breiden we steeds een stukje uit :D

Wat daar ook bij komt kijken is een goede relatie met de buren. Wij hebben destijds een perceel gekocht waar we 10 jaar mee bezig zijn geweest om het op te knappen en geschikt te maken voor paarden. Dit wisten we uiteraard toen we er aan begonnen maar het was financieel gezien de enige manier om het te doen. Maar dat was dus echt 10 jaar doorbikkelen om een droom te verwezenlijken - en het werk houdt daarna ook gewoon nooit op met een dergelijk object. En dat is ok, maar daar moet je wel voor kiezen. Het is geen standaard boerenerf waar wij wonen. Wel buitengebied, maar een beetje "grijze zone". Paardengebied, maar onze directe buren zijn geen paardenmensen. Daar dien je rekening mee te houden, vind ik. Het maakt de aanvoer van hooi ed ook lastiger omdat we een gewone oprit hebben. Idem dito voor de afvoer van mest. Dat wordt nu (hopelijk) allemaal makkelijker via de nieuwe wei, maar het blijft soms creatief denken.

Het op vakantie gaan is wel een ding, maar wij hebben voor we hier kwamen wonen veel gereist en mijn man reist alsnog veel voor zijn werk dus dat is niet echt een probleem meer. We gaan nu vaak apart weg met vrienden zodat de ander thuis is met de beesten en gaan dan af en toe samen een weekendje weg of net als dit jaar zelfs 10 dagen ( ! :D ) als we iemand kunnen vinden die voor de beesten kan zorgen. Mijn man houdt van het buitenleven en houdt ook van aanpakken. Is dat niet zo, dan kan dit leven een zware wissel trekken op je relatie. Dit zie ik om me heen vaak gebeuren.

Leuke en minder leuke kanten dus :-) . Het is idd een life style is ook hoe ik het zou omschrijven. Ik zou het niet anders meer willen. Pensionstalling is niks voor mij. Bovendien heb ik hier twee special needs paarden rondlopen die ik in pension denk ik heel moeilijk goed zou kunnen houden. Hier kunnen ze met wat extra aanpassingen gewoon lekker hun ding doen.

Relax. Nothing is under control.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers