Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:39

het eerste waar ik aan denk met het lezen van je post is, is dat je ergens aan bent begonnen en je niet weet hoe of wat?

stap 1 : ballen eraf
stap 2 : gooi hem in een kudde waar ook wat oudere bij staan die corrigeren hem wel
stap 3 : opvoeden door jezelf, en liefst met hulp omdat ik als ik je post lees niet denk dat jij ver gaat komen zo met dit dier.

een paard krijgt dit gedrag niet omdat ze langer bij de moeder lopen. paarden weten onderling heel goed hoe ze opgevoed moeten worden helaas is het vaak de mens die daar tussen komt

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:39

Little_Gift schreef:
Bovendien... is het nog altijd mijn taak om op te voeden...

Het is je kind niet........

Er is een reden waarom vanuit oudsher paarden naar de opfok gestuurd werden. Om evenwichtige paarden te worden. Mensen missen 95% van de signalen welke kuddes niet missen.

Laat ze eerst paard leren zijn. Daarna kunnen ze leren samenwerken met de mens.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:49

Little_Gift schreef:
Jeeezes wat kunnen mensen overdrijven zeg!
Alsof ze niet perfect gelukkig kunnen zijn met 1 speelmaatje (hengst) van dezelfde leeftijd en 1 volwassen merrie die de boel in het gareel houdt!
Wees maar zeker, die volwassen merrie voedt meer dan op en het speelmaatje haalt de druk er terug af.
Bovendien... is het nog altijd mijn taak om op te voeden... lekker makkelijk ze te dumpen in een opfok en er 3 jaar geen last van te hebben om ze dan na 3 jaar weg te rukken en plots te onderwerpen aan geboden en verboden en aan het werk te stellen... dat vind ik pas triestig!


Er bestaat ook nog zoiets als een tussenweg :j Het is niet óf A óf B :)

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:51

Ik ben ook niet voor een opfok, maar niet iedereen heeft meerdere paarden om zelf een kudde samen te stellen.

TS ruin hem dan kan hij gewoon bij de merrie.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:54

Little_Gift schreef:
Jeeezes wat kunnen mensen overdrijven zeg!
Alsof ze niet perfect gelukkig kunnen zijn met 1 speelmaatje (hengst) van dezelfde leeftijd en 1 volwassen merrie die de boel in het gareel houdt!



Echter staat dit dier alleen en kan enkel neuzen met de merrie achter een draad. Dus om in het je eigen woorden te zeggen:


Little_Gift schreef:
dat vind ik pas triestig!


Coca2018 schreef:
Little_Gift schreef:
Bovendien... is het nog altijd mijn taak om op te voeden...

Het is je kind niet........

Er is een reden waarom vanuit oudsher paarden naar de opfok gestuurd werden. Om evenwichtige paarden te worden. Mensen missen 95% van de signalen welke kuddes niet missen.

Laat ze eerst paard leren zijn. Daarna kunnen ze leren samenwerken met de mens.


Inderdaad, JIJ moet het paard opvoeden in de samenwerking met een mens. Niet in de kudde.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:22

Es_ther schreef:
Totdat de hengsten gaan ontdekken dat ze ballen hebben en meisjes wel leuk zijn :+.
Dan kan de merrie ze niet meer opvoeden vrees ik


Ah neen? Geloof me, een merrie kan maar al te goed opvoeden, ook al weet de hengst dat hij hengst is. Er wordt heus niet gesprongen of geprobeerd toenadering te zoeken als mevrouw merrie daar niet van gediend is... en als dat geen opvoeding is?!

Trouwens, hengst bij mij weet maar al te goed al dat hij hengst is plus hoe zijn ding daaronder werkt!
Toch blijft hij respectvol tov zijn maatje, zijn opvoedende merrie en mij en is het zelfs geen enkel probleem om met hengst aan het touw langs hengstige merrie te passeren zonder dat die 1 pas verkeerd zet... RESPECT, daar begint het allemaal mee.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:51

Dat jouw hengst zo is, wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn.
Dat heeft ook niet altijd te maken met opvoeding. Sommigen gaan gewoon door, en door, en door, met de nodige schade aan merrie/hengst/omgeving aan toe. Helaas vaak genoeg gezien.

Nu lijkt het alsof merrie alleen staat, hengst ook. Zo hoort dat niet. Een jaarling moet kunnen spelen, rennen etc.
Een paard worden.
Genieten. Leren.

Dat krijg je niet als je 1 paardje hier, een paar draadjes- 1 paardje daar zet- al zet je daar nog een pony bij... dat is verre van ideaal.

Bovendien; zat merries die spontaan hengstig worden wanneer je er niet bij bent.

Naar de opfok lijkt me beter dan dit.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:58

Little_Gift schreef:
Es_ther schreef:
Totdat de hengsten gaan ontdekken dat ze ballen hebben en meisjes wel leuk zijn :+.
Dan kan de merrie ze niet meer opvoeden vrees ik


Ah neen? Geloof me, een merrie kan maar al te goed opvoeden, ook al weet de hengst dat hij hengst is. Er wordt heus niet gesprongen of geprobeerd toenadering te zoeken als mevrouw merrie daar niet van gediend is... en als dat geen opvoeding is?!

Trouwens, hengst bij mij weet maar al te goed al dat hij hengst is plus hoe zijn ding daaronder werkt!
Toch blijft hij respectvol tov zijn maatje, zijn opvoedende merrie en mij en is het zelfs geen enkel probleem om met hengst aan het touw langs hengstige merrie te passeren zonder dat die 1 pas verkeerd zet... RESPECT, daar begint het allemaal mee.


Maar waarom zou de merrie er niet van gediend zijn? Mijn merrie laat zich ook door een ruin dekken dus waarom niet door een hengst ;)

Overigens ben ik ook niet gecharmeerd van een groep stuurloze jongens in de opfok die echt niet allemaal ongeschonden uit de strijd komen, maar een paard alleen, en zeker een kleuter, vind ik echt heel sneu.
Wat is de reden om hem hengst te houden?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:03

Er is een middenweg he... Mijn twee jarige staat in een kleinschalige opfok (nu op het land met 3 jaarlingen en haar beste mattie Bentley, die de enige ruin van de kudde is).

Ze komen dagelijks in handen en tot nu toe heeft ze alles geleerd dat ze zou moeten leren als twee jarige. Zit dit eruit als een wild paard?
Afbeelding
Afbeelding

Je hoeft echt niet je paard pas na drie jaar uit de opfok te halen en daarna met 700 kilo nog alles moeten leren. Er zijn genoeg opfokken die kleinschalig zijn en waar gewoon lekker met de paardjes "getraind" wordt.

Edit: TS, ik ga mee met wat er al meerdere keren gezegd is, breng hem naar een (kleinschalige) opfok. Ik snap dat je op hem wil passen (geloof me, mijn paard heeft in een half jaar 2 keer op de tafel gelegen), maar in een opfok leren ze natuurlijk sociaal gedrag. Een heel paard met een flinke mentale deuk lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:43

Nikass schreef:
Overigens ben ik ook niet gecharmeerd van een groep stuurloze jongens in de opfok die echt niet allemaal ongeschonden uit de strijd komen, maar een paard alleen, en zeker een kleuter, vind ik echt heel sneu.
Wat is de reden om hem hengst te houden?


Waarop baseer je dat een jonge groep stuurloos is? Dat is zo vermenselijken! Dieren en ook paarden gedragen zich op basis van instincten en daarom zijn ze helemaal niet stuurloos.

Het zijn geen kinderen!

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:50

Coca2018 schreef:
Nikass schreef:
Overigens ben ik ook niet gecharmeerd van een groep stuurloze jongens in de opfok die echt niet allemaal ongeschonden uit de strijd komen, maar een paard alleen, en zeker een kleuter, vind ik echt heel sneu.
Wat is de reden om hem hengst te houden?


Waarop baseer je dat een jonge groep stuurloos is? Dat is zo vermenselijken! Dieren en ook paarden gedragen zich op basis van instincten en daarom zijn ze helemaal niet stuurloos.

Het zijn geen kinderen!


Ik baseer dat op de kennis van iemand die zijn leven lang met paarden werkt, en de ervaring heeft dat jonge hengsten met elkaar vechten en dat daar zeer zeker schade wordt aangericht.
Dat instinct dat tot vechten aanzet bedoel je toch?
In het wild zie je echt nooit een kudde alleen maar jonge dieren bij elkaar, dat noem ik stuurloos, er is geen ouder ervaren paard aanwezig.
Heeft niets met vermenselijken te maken.

Gimme spurs: mijn jaarling hengst is ook super braaf en niet "wild", en nu blijft het nog bij een beetje donderjagen, maar bij de twee jarigen gaat het al heel wat feller en zie je dat sommige behoorlijk worden toegetakeld.

Ik deel jouw mening overigens niet dat er zo gemakkelijk een goede opfok te vinden is, ik vind dat niet, maar misschien stel ik teveel eisen. Bovendien heb ik mijn paard graag in de buurt zodat ik er vaak heen kan, dus in bijvoorbeeld Friesland zetten heeft niet mijn voorkeur.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:58

Gimme spurs: mijn jaarling hengst is ook super braaf en niet "wild", en nu blijft het nog bij een beetje donderjagen, maar bij de twee jarigen gaat het al heel wat feller en zie je dat sommige behoorlijk worden toegetakeld.

Ik deel jouw mening overigens niet dat er zo gemakkelijk een goede opfok te vinden is, ik vind dat niet, maar misschien stel ik teveel eisen. Bovendien heb ik mijn paard graag in de buurt zodat ik er vaak heen kan, dus in bijvoorbeeld Friesland zetten heeft niet mijn voorkeur.[/quote]

Het is ook niet gemakkelijk (had ik dat geschreven... anders ligt het aan mij haha). Hoe meer eisen je stelt, hoe moeilijker het wordt natuurlijk.

Ik denk dat het toetakelen wel meevalt als ze in een kleine kudde staan en hij in koppel wordt geïntroduceerd in de kudde. Maar goed, als een opfok uitgesloten is, denk ik toch dat je moet gaan zoeken naar een maatje. Dan kan hij lekker stoeien en daar zijn energie in kwijt. Je krijgt echt een heel gefrustreerd paard als hij zijn beweging niet krijgt, en vaak komt die beweging door sociale interactie met soortgenoten

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:08

In het wild worden de jonge hengsten afgestoten door de groep en leven tot een jaar of 6 in een jonge hengsten groep....net als in de opfok.
Met instinct doel ik niet alleen op het vechten, ik doel op al het gedrag. Alles vloeit voort uit instinct.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:11

Ja klopt en dan overleven een aantal het niet. Dat is een natuurlijk proces, maar dat heb ik toch liever niet bij mijn zorgvuldig gefokt springtalentje ;)

GS dat begreep ik doordat je zei dat er zat kleinschalige opfok is waar lekker met de paardjes getraind wordt. Dat laatste heb ik trouwens liever niet, dat doe ik zelf wel haha.
Mijn hengst staat overigens in de opfok, maar je houdt af en toe wel je hart vast.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:17

Nikass schreef:
Ja klopt en dan overleven een aantal het niet. Dat is een natuurlijk proces, maar dat heb ik toch liever niet bij mijn zorgvuldig gefokt springtalentje ;)

GS dat begreep ik doordat je zei dat er zat kleinschalige opfok is waar lekker met de paardjes getraind wordt. Dat laatste heb ik trouwens liever niet, dat doe ik zelf wel haha.
Mijn hengst staat overigens in de opfok, maar je houdt af en toe wel je hart vast.


Ja het is niet een gangbare opfok. Het trainen doe ik ook zelf ;)

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:20

Coca2018 schreef:
In het wild worden de jonge hengsten afgestoten door de groep en leven tot een jaar of 6 in een jonge hengsten groep....net als in de opfok.
Met instinct doel ik niet alleen op het vechten, ik doel op al het gedrag. Alles vloeit voort uit instinct.

Dit is dus niet zo! Ze leven als ze geen eigen harem hebben in een bachelor groep met andere hengsten. Hier in zitten hengsten van alle leeftijden. Ook oude ex-harem hengsten. En een enkele keer blijft een jonge hengst ook veel langer bij zijn familie wonen. Er zijn harem hengsten met een jonge zoon als een soort van "wingman".

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:21

Maar TS, waarom niet ruinen en weer lekker bij zijn moeder zetten?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:22

Jessix schreef:
Coca2018 schreef:
In het wild worden de jonge hengsten afgestoten door de groep en leven tot een jaar of 6 in een jonge hengsten groep....net als in de opfok.
Met instinct doel ik niet alleen op het vechten, ik doel op al het gedrag. Alles vloeit voort uit instinct.

Dit is dus niet zo! Ze leven als ze geen eigen harem hebben in een bachelor groep met andere hengsten. Hier in zitten hengsten van alle leeftijden. Ook oude ex-harem hengsten. En een enkele keer blijft een jonge hengst ook veel langer bij zijn familie wonen. Er zijn harem hengsten met een jonge zoon als een soort van "wingman".


Ik denk ook niet dat het veel nut heeft te vergelijken met het wild. Vind maar eens een opfok/stal waar dat (zo goed als mogelijk) wordt nagebootst

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jaarling hengst is een ontsnappingskoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:23

Er zijn heel veel opties. Ik vind het vooral belangrijk dat ze sociaal staan en veel beweging kunnen hebben.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:26

Jessix schreef:
Er zijn heel veel opties. Ik vind het vooral belangrijk dat ze sociaal staan en veel beweging kunnen hebben.


_/-\o_

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:45

Gimme_Spurs: 2lazy7ranch :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:25

_Dracarys schreef:
Gimme_Spurs: 2lazy7ranch :D


Ja... beetje ver rijden alleen. Ziet er wel leuk uit! Maar in NL niet zo'n zelfde concept?

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:25

Little_Gift schreef:
Es_ther schreef:
Totdat de hengsten gaan ontdekken dat ze ballen hebben en meisjes wel leuk zijn :+.
Dan kan de merrie ze niet meer opvoeden vrees ik


Ah neen? Geloof me, een merrie kan maar al te goed opvoeden, ook al weet de hengst dat hij hengst is. Er wordt heus niet gesprongen of geprobeerd toenadering te zoeken als mevrouw merrie daar niet van gediend is... en als dat geen opvoeding is?!

Trouwens, hengst bij mij weet maar al te goed al dat hij hengst is plus hoe zijn ding daaronder werkt!
Toch blijft hij respectvol tov zijn maatje, zijn opvoedende merrie en mij en is het zelfs geen enkel probleem om met hengst aan het touw langs hengstige merrie te passeren zonder dat die 1 pas verkeerd zet... RESPECT, daar begint het allemaal mee.


En ik heb ook gezien dat die hengsten dus bovenop die merries sprongen en dat die merries het nog fijn vonden ook.
Niet elke hengst is hetzelfde. Heb hengsten in de hand gehad waarvan we er echt onder hebben gehangen of ie wel ballen had, en hengsten die echt vroeg ballen kregen en mega vervelend werden.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:56

Gimme_Spurs schreef:
_Dracarys schreef:
Gimme_Spurs: 2lazy7ranch :D


Ja... beetje ver rijden alleen. Ziet er wel leuk uit! Maar in NL niet zo'n zelfde concept?


Ja voor mij helaas ook veel te ver. Maar mocht ik er in de buurt wonen zou ik het wel weten :D
In Nederland zover ik weet niet iets soortgelijks :n