Verbrande neus hoe kan het toch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 15:55

ik verzorg een haflinger merrie en zijn heeft ieder jaar weer een enorm verbrande neus en ook haar benen verbranden heel erg!
ze heeft een halster om met uv werend neusflapje maar haar halve hoofd verbrand gewoon zo erg dat de korsten er dik op staan.

en nu begint het alweer. ze staat nu een week op de wei we hebben direct het halster om gedaan met neusnetje en 3x per dag zo niet vaker smeren we het in met factor 50.
wat kunnen we nog meer doen of hoe zou dit kunnen dat zei zo gevoellig is hiervoor?


Afbeelding

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:07

Oef dat klinkt vervelend. Het zou kunnen dat ze een zonneallergie heeft.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 16:11

dat zou wel het meest rotte zijn voor haar dat zou betekenen zomers nooit meer in de weide

Fira

Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:19

Ik zou ook denken aan een zonneallergie.
Volgens mij zijn daar speciale dekens voor! Zo kan ze alsnog naar buiten :j

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:26

Zulke ernstige verbranding is vaak niet alleen het gevolg van zonnebrand. Staat ze toevallig bij andere paarden die er ook last van hebben? Het kan namelijk ook veroorzaakt worden door bepaalde planten in de wei, zowel bij contact met die planten als door het eten van die planten. Sint janskruid, rode klaver, boekweit en luzerne bijvoorbeeld. En als een paard een (onbemerkte) verminderde leverfunctie heeft kunnen ze ook heel snel en ernstig verbranden, doordat ze bepaalde stoffen niet meer af kunnen breken, stoffen die in de meeste planten (gras) zitten en normaal geen kwaad kunnen, maar met een slecht werkende lever wel.
Zeker als een paard echt flinke korsten, dikke plekken en ontstekingen krijgt van zonnebrand zou je daar naar kunnen kijken.

Sommige paarden reageren ook op stoffen in (mensen)zonnebrandcreme waardoor de verbranding juist veel erger wordt. Je kunt beter met zinkzalf smeren, zelfde werking, helaas wel dikke zalf waar vuil fijn aan blijft hangen, maar werkt prima.

Ik heb ook een paard gekend wat iedere zomer gruwelijk verbrandde, dikke korsten en ontstekingen, hoofd maar ook op de benen. Waarschijnlijk een combi van bepaalde planten waar hij extreem op reageerde en snel verbranden door een hoop wit. Die ging de wei in met een vliegenmasker met oren en neusflap, en om de benen goedkope sportsokken waar de teen vanaf geknipt was, en iIn de kootholte en onder de knie vastgezet met zelfklevende windsels.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:27

Het uv werende kapje en de zonnebrand helpen dus helemaal niks? Voor wat de benen betreft is er geloof ik ook speciale zonwerende bescherming te koop, dat zou je eventueel ook nog kunnen proberen.

Als echt alle witte delen ernstig verbranden ondanks de maatregelen die je al neemt zou ik eens op zonne-allergie/fototoxiciteit gaan zoeken. Bepaalde planten in de weide of andere stoffen die bijvoorbeeld via bemesting in de grond zijn gekomen kunnen zo'n heftige reactie veroorzaken. Dat is mogelijk ook terug te vinden in de leverwaarden dus zou je bij de DA even na kunnen vragen :j Is ze het enige paard op stal wat er in deze mate last van heeft?

En heel voor de hand liggend misschien, maar is het paard niet toevallig juist allergisch/gevoelig voor de zonnebrandcreme wat de reactie alleen maar erger maakt?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 16:34

we hebben al meerdere soorten creme gebruikt maar het blijft het zelfde en lijkt wel steeds erger te worden, eens in de zoveel tijd heeft zo ook heel veel bulten op haar lichaam, jullie zeggen dus bloed even laten nakijken op lever waarden en eventueele allergieen?
ik ga ook speciale zonnebrand creme halen die hypoallergeen is!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:58

zanakuzies schreef:
dat zou wel het meest rotte zijn voor haar dat zou betekenen zomers nooit meer in de weide


Nou dat is wel een erg drastische/overdreven conclusie. Ook in de zomer gaat de zon nog weleens onder, dus 's nachts buiten is natuurlijk ook een oplossing.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:07

Let op dat het ook verband kan houden met een leverprobleem van het paard waardoor het extreem gevoelig wordt maar dat zal de dierenarts ook wel aangegeven hebben.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:32

En een vliegenmasker? Helpt natuurlijk niet voor zijn benen :D .

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:40

De cashel vliegenkappen zijn ideaal en uv werend helpen bij mijn pony super goed is niet meer verbrand daarna. Ik heb ook de beenbeschemers van rambo zijn ook top :j

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:53

Je hebt speciale uv werende beenbescherming voor in de wei , pas nog gezien bij dacht ik de horsefitshop

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:50

Het leverprobleem heet fotosensibiliteit.

NienkeK

Berichten: 63
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Drenthe

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:00

Staan er toevallig op aparte planten/struiken in de wei? Die van mij werd veel gevoeliger voor verbranding op haar neus als ze aan bepaalde planten zat.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:24

Vervelend.. Ik had ooit een bonte met veel wit in het gezicht en nooit last. Ik verkocht deze en bij de nieuwe eigenaresse verbrandde hij zijn neus elke keer flink, heb foto's gezien en was niet fraai. Zij smeerde veel zonnebrand en wastte hem vaak. Ik deed dit eigenlijk niet. Op advies van dierenarts is ze daar mee opgehouden, het hield de huid te schoon en gevoelig. Wel met netje dacht ik, en geen last meer gehad. Paard kwam hier later terug en ik heb er nooit wat aan gedaan en ook nooit last mee gehad. Wellicht dus stoppen met teveel wassen, poetsen en zonnebrand smeren een tip.

dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:34

Probeer het eens met P20 zonnebrand. Ik smeerde meerdere keren per dag factor 50 en dan verbrandde hij nog steeds neus en witte koten. Hiermee smeerde we 1x in de ochtend en nooit meer verbrand sindsdien!


Afbeelding

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:44

Meestal is het geen zonnebrand maar komt het door fotosynthese van het gras.
Mijn paard heeft er ook last van, maar alleen bij gestrest gras door de fotosynthese. Meestal kort gras, zeker samen met kunstmest. Staat hij in een wei waar het gras niet te kort is heeft hij er geen last van.
Hier helpt een flinke laag sudocreme het beste ( zoals eerder vermeld, dit is ook zinkzalf). Bij een flinke laag kan dit ook tegen water als ze gaan drinken. Bij mijn ruin is 2 x daags flinke laag sudocreme voldoende als hij op gestrest gras staat en hij staat 24/7 buiten. Beste is natuurlijk zorgen dat hij niet op gestrest gras staat.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:18

twinducklin schreef:
Meestal is het geen zonnebrand maar komt het door fotosynthese van het gras.
Mijn paard heeft er ook last van, maar alleen bij gestrest gras door de fotosynthese.


Euh... fotosynthese is een doodnormaal proces in het gras (ook niet gestrest gras) en ik zie niet hoe fotosynthese in het gras voor zonnebrand bij het paard kan zorgen :? ?

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:30

ik ga mee met supertje!! Is de weide bemest met kunstmest?

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:10

GDG schreef:
twinducklin schreef:
Meestal is het geen zonnebrand maar komt het door fotosynthese van het gras.
Mijn paard heeft er ook last van, maar alleen bij gestrest gras door de fotosynthese.


Euh... fotosynthese is een doodnormaal proces in het gras (ook niet gestrest gras) en ik zie niet hoe fotosynthese in het gras voor zonnebrand bij het paard kan zorgen :? ?


Doordat bij gestrest gras het proces van de fotosynthese niet goed loopt krijg je een ophoping van een bepaalde stof in het gras die zorgt voor " zonnebrand ". Het is niet echt zonnebrand maar lijkt er wel op. Ik kan zo gauw even geen bron vinden. Vroeger was er ook een middel voor maar die wordt niet meer verkocht. Zonnebrand helpt hiervoor niet, omdat de oorzaak niet de zon is.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 01:26

Nee er gaat nadat het gras gehooid is koeien of varkens mest overheen. Staan geen rare planten eigenlijk de wei is mooi egaal met gras weinige rare planten?
Stoppen met zonnebrand is proberen.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Verbrande neus hoe kan het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 06:41

Eerste wat gelijk in me opkomt is lever probleem.
Mijn fjord en shet hadden dit ook. Bleek door bastard klaver te komen.
Shet is verhuisd en nooit meer gehad.

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 07:01

Staat er ook geen klaver in de wei? Dat kan het ook veroorzaken.
Mijn merrie heeft dit ook, maar die is gevoelig voor de zon. Ze verbrandt haar neus tot blaren aan toe als ik niet heel erg op tijd (april meestal) begin met een neusnetje of haae cashel crusade extended vliegenmasker. Zolang ze die op heeft gaat het goed, anders heeft ze binnen een dag een rode toeter. Geld ook voor de kootholtes van haar witte voetjes. Daar doe ik springschoenen voor om, of smeer daar zonnebrand factor 50, helpt ook goed.
Op haar neus smeer ik niks meer; helpt niet en ze vind het extreem vervelend.

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:00


Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:39

Ik herken het!

De cashal crusador in combinatie met sudocreme is de oplossing bij mijn paard voor zijn neus.
Na 2 zomers de sudocreme weg gelaten en tot nu toe nog geen verbranding
Daarbij draagt hij een uv werende deken en springschoenen omdat hij alleen in zijn kootholte verbrand