Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 13:33

:wave:
Sorry voor als het niet goed staat..

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen die een kaal weiland huren of hebben.
wij hebben op 2 minuten lopen (we hebben het zicht erop) een groot weiland van zo'n 7000m2 + evt nog een stuk erachter van 4000m2 waar vrij weinig mee word gedaan. we weten wie de eigenaar is van dit land. Nou dachten wij misschien is er een mogelijkheid dat we dit stuk of in iedergeval een deel kunnen gaan huren. Natuurlijk moet je dit dan eerst overleggen met de eigenaar etc maar voordat het zover komt wil ik eerst een aantal dingen weten omdat dit echt nog een beetje de punten zijn die het moeilijk zouden kunnen gaan maken.

Hoe moet dat bijvoorbeeld met water? Het is een weiland dat niet bij een huis hoort dus er is geen vaste waterleiding in dat weiland. hoe ga ik er dan voorzorgen dat mijn paarden water hebben in hun stal? Is de enige oplossing dan een grote kuip met water elke dag bijvullen? of hebben jullie een andere handige manier? :D


Afbeelding
dit kon ik vinden over het bestemmingsplan.. ik weet niet hoe het zit met vergunningen voor evt. een uitloopstal of boxen of een verrijdbare stal maar dat heeft wel met het bestemmingsplan te maken toch?
het is de bedoeling dan dat er 2 of 3 paarden komen te lopen. een buitenbak hebben we op 10 minutjes stappen dus het gaat echt om de stal en het water..

iemand die mij hiermee kan helpen? :j

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:04

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:10

Agrarisch grond. Dat betekent automatisch dat het niet bebouwd mag worden, anders zou er melding gemaakt worden van een bouwblok. Geen bouwblok betekent niets neerzetten, ook geen verrijdbare stallen, schuilstallen of een trailer als stal!
Waterleiding zal je er ook niet gaan krijgen. Put slaan mag ook niet overal, maar daar zou je naar kunnen vragen.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 18:16

Ibbel schreef:
Agrarisch grond. Dat betekent automatisch dat het niet bebouwd mag worden, anders zou er melding gemaakt worden van een bouwblok. Geen bouwblok betekent niets neerzetten, ook geen verrijdbare stallen, schuilstallen of een trailer als stal!
Waterleiding zal je er ook niet gaan krijgen. Put slaan mag ook niet overal, maar daar zou je naar kunnen vragen.


Oke dus je moet een vergunning voor het bouwen van een stal? Dat had ik ook verwacht maar is dat een beetje te doen of wijzen ze dat vaak af op agradische bestemming?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:12

_Joelle schreef:
Ibbel schreef:
Agrarisch grond. Dat betekent automatisch dat het niet bebouwd mag worden, anders zou er melding gemaakt worden van een bouwblok. Geen bouwblok betekent niets neerzetten, ook geen verrijdbare stallen, schuilstallen of een trailer als stal!
Waterleiding zal je er ook niet gaan krijgen. Put slaan mag ook niet overal, maar daar zou je naar kunnen vragen.


Oke dus je moet een vergunning voor het bouwen van een stal? Dat had ik ook verwacht maar is dat een beetje te doen of wijzen ze dat vaak af op agradische bestemming?

Die vergunning kan je vrijwel zeker vergeten, zeker met die dubbelwaarde open landschap die onder je agrarisch staat. Plus dat het een flinke investering is en helemaal voor land dat je enkel huurt. Ligt het afgelegen aan een flinke rij bomen/bosperceel, dan valt er nog wel eens wat weg te moffelen (zolang niemand er over piept), maar gokken blijft het.
Veeput spuiten kan misschien (en die dingen vallen tenminste nauwelijks op).
Ik zou niet aan zo'n investering beginnen voor land van iemand anders, ook al ligt het bijna naast je. Kan je je paarden op eigen erf stallen? Want dan is nog het simpelste om de wei gewoon als wei/al dan niet incl. hooien te gebruiken en de rest op eigen erf. Moet alles daar, dan zou ik er echt nog 3x over nadenken, want kans dat je op welzijn dieren moet gaan inleveren wegens overheidsregels is groot.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 12:06

Die vergunning kan je vrijwel zeker vergeten, zeker met die dubbelwaarde open landschap die onder je agrarisch staat. Plus dat het een flinke investering is en helemaal voor land dat je enkel huurt. Ligt het afgelegen aan een flinke rij bomen/bosperceel, dan valt er nog wel eens wat weg te moffelen (zolang niemand er over piept), maar gokken blijft het.
Veeput spuiten kan misschien (en die dingen vallen tenminste nauwelijks op).
Ik zou niet aan zo'n investering beginnen voor land van iemand anders, ook al ligt het bijna naast je. Kan je je paarden op eigen erf stallen? Want dan is nog het simpelste om de wei gewoon als wei/al dan niet incl. hooien te gebruiken en de rest op eigen erf. Moet alles daar, dan zou ik er echt nog 3x over nadenken, want kans dat je op welzijn dieren moet gaan inleveren wegens overheidsregels is groot.[/quote]

Oh oke. Erg jammer. Helaas niet de mogelijkheid om een stal in de tuin te zetten :( dan maar even kijken hoe en wat.. het is wel zo dat er in het voorste deel een huis heeft gestaan met een klein landje met beestjes. Dat huis is een paar jaar geleden gesloopt. Maakt dit nog iets van verandering ?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:11

Gewoon bij de gemeente navragen. Dat is de kortste weg om te weten te komen wat mag en niet mag. Soms mag een verplaatsbare schuilstal wel en soms niet.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:48

Ik zou eerst maar eens vragen of je het kan huren.. Beetje raar om dit allemaal te vragen, terwijl je niet eens weet of je er gebruik van mag maken.. Raar topic zo!

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 12:59

Zammie schreef:
Ik zou eerst maar eens vragen of je het kan huren.. Beetje raar om dit allemaal te vragen, terwijl je niet eens weet of je er gebruik van mag maken.. Raar topic zo!


ik vind het raarder om eerst te vragen of je het mag huren voordat je uberhaupt weet of je er wel iets mee kan. dan heeft vragen ook weinig zin

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 13:27

_Joelle schreef:
Zammie schreef:
Ik zou eerst maar eens vragen of je het kan huren.. Beetje raar om dit allemaal te vragen, terwijl je niet eens weet of je er gebruik van mag maken.. Raar topic zo!


ik vind het raarder om eerst te vragen of je het mag huren voordat je uberhaupt weet of je er wel iets mee kan. dan heeft vragen ook weinig zin

Nou, als je het niet kunt huren, kun je er sowieso niets mee. Dus wie hier nou normaal denkt :') Blijf lekker dagdromen zou ik zo zeggen hahaha..

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 06:23

Soms is het beter om eerst wat huiswerk te doen voordat je op iemand afstapt, niks raars aan

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 06:46

Zammie schreef:
Ik zou eerst maar eens vragen of je het kan huren.. Beetje raar om dit allemaal te vragen, terwijl je niet eens weet of je er gebruik van mag maken.. Raar topic zo!


Joepie je mag het huren! Mag je er vervolgens heeleemaal niks mee. Dat is helemaal dom :+. Als je er toch volledig niks mee kan, hoef je ook niet naar mogelijkheden voor het huren te kijken.... Als je een huis wilt kopen, ga je toch ook eerst kijken en evt navraag doen of je bv mag uitbouwen, je auto in je voortuin mag parkeren als het geen officiele oprit is, etc. Of ge je dat ook pas later doen?

Ontopic; ik denk niet dat je hier op mag bouwen. Maar dat kun je het beste navragen bij de gemeente. Hier op het dorp stond een keer een stalling op boerengrond. Zij hadden van die zeecontainers als stalling, maar moesten toch echt weg na een tijdje, omdat het illegaal was.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:31

iirrssjjee schreef:
Zammie schreef:
Ik zou eerst maar eens vragen of je het kan huren.. Beetje raar om dit allemaal te vragen, terwijl je niet eens weet of je er gebruik van mag maken.. Raar topic zo!


Joepie je mag het huren! Mag je er vervolgens heeleemaal niks mee. Dat is helemaal dom :+. Als je er toch volledig niks mee kan, hoef je ook niet naar mogelijkheden voor het huren te kijken.... Als je een huis wilt kopen, ga je toch ook eerst kijken en evt navraag doen of je bv mag uitbouwen, je auto in je voortuin mag parkeren als het geen officiele oprit is, etc. Of ge je dat ook pas later doen?

Ontopic; ik denk niet dat je hier op mag bouwen. Maar dat kun je het beste navragen bij de gemeente. Hier op het dorp stond een keer een stalling op boerengrond. Zij hadden van die zeecontainers als stalling, maar moesten toch echt weg na een tijdje, omdat het illegaal was.



Of je bespaart je een hoop moeite als je weet of het überhaupt te huur is en misschien kan de eigenaar al vertellenw at er wel en niet mee mag als het wel te huur is.
Vaak mag er namelijk helemaal niks mee.

Water is ook goed met ibc vaten te doen, evt op een aanhanger, kan een put pulseren en handpomp opzetten, krijg je spierballen en water van

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:26

Tsja, er is idd vaak een reden dat er weinig mee gedaan word. Als er gebouwd mocht worden had de huidige eigenaar dat vast al gedaan?

Vind het ook een beetje op de feiten vooruitlopen om je nu al druk te maken over hoe je water moet geven op een weide waarvan je niet eens weet of die te huur is :?

Straww_

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Re: Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:48

Leuk dat mensen het vanuit verschillende kanten bekijken, maar dan hoeft de andere invalshoek toch niet meteen raar te zijn? :+

Bovendien kunnen tips alleen maar waardevol zijn lijkt me, dan misschien niet op dit specifieke stuk maar wellicht op andere stukken grond wel (mocht TS verder kijken bijvoorbeeld).

TS, ik heb er geen ervaring mee helaas, denk dat via de gemeente vragen wel het snelste is :j

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:34

Als er bebouwing op heeft gestaan zijn er misschien mogelijkheden , maar aangezien het gesloopt is en niet herbouwd kan het net zo goed zijn dat het illegals bebouwing was
En dan kun je er weinig mee

Handigste lijkt mij als je idd contact opneemt met de eigenaar om te vragen of het evt gehuurd kan worden
En dan opvolgend eventuele mogelijkheden qua bebouwing in enige vorm aankaarten
Maar aangezien de bestenming van de grond vermoed ik dat er geen mogelijkheden zijn qua stal oid
Maar dat kun je evt ook gewoon zelf navragen bij de Gemeente trouwens


Water Zou je idd via een put kunnen doen
Of jerrycans vanaf huis als het zo dichtbij is
Of als er een schone sloot is kun je daar een weidepomp op aansluiten

Schrikdraad kun je hele simpel doen Met een koltec paddestoel op batterij
Tot apparaat Met zonnepaneel.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:03

Jeetje zeg, voor beide kanten is wat te zeggen.

Wij huren een kaal stuk eigen grond zonder bestemming. Hier hebben we in overleg wel een schuilstal op mogen bouwen maar moeten water in tonnen vullen.

Hou rekening ermee als je met grond water wilt werken, wat er in de omgeving is. Agrarisch gebied houdt in veel meststoffen en pesticiden in het grondwater.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:07

Het is een beetje kip en ei verhaal, waar begin je met vragen en informeren.

Persoonlijk zou ik eerst naar de eigenaar stappen en vragen of het te huur is, wat de kosten en voorwaarden zijn. De eigenaar kan je vast al meer vertellen over wat er wel en niet mogelijk is op het land.
Indien de eigenaar wil verhuren maar niet weet wat er mogelijk is kan je ook afspreken dat je het pas wil huren als je een schuilstal en waterleiding mag aanleggen, ander niet.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Ervaring gezocht met kaalweiland huren/inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 16:35

Bedankt voor alle reacties, positief en negatief ;)
De reden dat ik eerst wilde kijken of er überhaupt iets mogelijk is qua stalling is inderdaad zodat ik de eigenaar niet overbodig hoef te vermoeien met mijn vragen. Maar ik vind beide kanten wel iets hebben en met deze tips kom ik al een heel eind dus voordat ik naar de gemeente ga, ga ik sowieso even bij de eigenaar langs.